Rookverbod schoolpleinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Rookverbod schoolpleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:36

Scholen moeten een rookverbod invoeren op schoolpleinen. Volgens de Besturenraad, die 2250 onderwijsinstellingen en 800.000 leerlingen in het christelijk onderwijs vertegenwoordigt, is het ‘niet meer van deze tijd’ dat leerlingen een sigaret kunnen opsteken op schoolpleinen.

Andere onderwijsorganisaties en oudervereniging NKO steunen het voorstel.

De Besturenraad bespreekt het rookverbod na de zomervakantie met schooldirecties. Volgens woordvoerder Grada Huis moet de maatregel ingaan op 1 juli 2008. Dat is de datum waarop het rookverbod in horeca en discotheken wordt ingevoerd. ,,Een heel mooi moment. Dat maakt het voor leerlingen makkelijker te accepteren,’’ verklaart Huis.

Aanleiding voor het voorstel is een onderzoek naar rookgedrag onder jongeren. Daaruit bleek onlangs dat ruim 40 procent van alle kinderen van 11 tot en met 18 wel eens rookt. De meeste ondervraagden gaven aan op het schoolplein een peuk op te mogen steken. Huis vindt dat scholen dit niet meer kunnen maken. ,,Scholen hebben een opvoedkundige taak. Bovendien wordt de eerste sigaret door kinderen vaak op het schoolplein gerookt.’’

Voorzitter Sjoerd Slagter van de VO-raad, de belangenorganisatie van scholen in het voortgezet onderwijs, staat vierkant achter het plan. Scholen hebben bovendien de bevoegdheid het verbod in stellen, omdat de speelplaats eigen terrein is.

,,Het is de maatschappelijke trend roken hard aan te pakken,’’ zegt Slagter. ,,Het is gepast die lijn door te trekken naar scholen. Jongeren gaan tenslotte nonchalant om met hun gezondheid: ze hebben overgewicht, drinken én roken.’’

Slagter wil dat scholen met ouders en leerlingen overleggen over invoering van een rookverbod op het schoolplein. De koepel van openbare scholen, VOS/ABB, wil dat scholen zelf mogen kiezen of ze het verbod invoeren. ,,Maar waar je roken kunt ontmoedigen, moet je het doen,’’ stelt woordvoerder Jan Scholten.

De Nederlandse Katholieke vereniging van Ouders is dolenthousiast over het rookverbod. ,,Veel vaders en moeders zullen hier blij mee zijn. We proberen het roken te belemmeren op plaatsen waar mensen vaak komen. Waarom dan niet op het schoolplein?’’ zegt woordvoerder Arie van Rooijen.

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/article1493290.ece

Wat is jullie mening over dit nieuwsbericht? Ik vind het goed, aangezien roken vaan begint op school (zoals ook in het artikel staat). Tevens roken jongeren volgens mij ook wel stiekem op school, zodat ouders er niet achter komen. Jongeren beginnen soms steeds vroeger met roken, ik denk dat ze op school ook beïnvloed worden om zulke dingen te gaan doen.

Anoniem

Re: Rookverbod schoolpleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:39

Vind het ook goed Ja Zo gaan er denk ik wel minder mensen roken.
Ik stoorde me dr ook vaak behoorlijk aan dat het als je op het plein was naar rook stonk overal. Je staat toch mee te roken dan..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:39

Ik vind het nogal raar. Hoe willen ze controleren dat leerlingen niet even naar buiten lopen en daar gaan roken? Bovendien roken veel leraren ook, waar moeten die dan roken?

Ik ben van mening dat je kan ontmoedigen zoveel je wil, maar waarom nou verbieden als je toch al slechts op 1 plek mag roken op school?
Laten ze dan ook de verkoop van bier verbieden in de kroegen, en van snoep op school...

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 13:41

_Scarlet_ schreef:
Ik vind het nogal raar. Hoe willen ze controleren dat leerlingen niet even naar buiten lopen en daar gaan roken? Bovendien roken veel leraren ook, waar moeten die dan roken?

Ik ben van mening dat je kan ontmoedigen zoveel je wil, maar waarom nou verbieden als je toch al slechts op 1 plek mag roken op school?
Laten ze dan ook de verkoop van bier verbieden in de kroegen, en van snoep op school...

Dan roken ze in ieder geval niet meer op het schoolplein Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:42

Ik vind het wel een goed iets Ja
Stoerdoenderij en zo beginnen met roken daar is het schoolplein ook zeker een plek van denk ik

snoep op school vind ik overigens ook overbodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:44

goeie zaak
ik kan niet wachten dat het in de horeca ook verboden wordt.
op mijn werkn mag er in de kantine ook gerookt worden, man als je dan een paar uur hebt lesgegeven, kom je in een vies stinkend rookhol terecht

ode !

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:45

Ik denk dat je roken op deze manier nog steeds niet genoeg demotiveert, want scholieren zijn bereid wel iets verder te lopen dan het schoolplein als het om hun peuken gaat.
Ze moeten sigaretten nog duurder moeten maken, zodat een gemiddelde scholier deze gewoon niet kan betalen Sigaar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:46

Schimmelig schreef:
Ik denk dat je roken op deze manier nog steeds niet genoeg demotiveert, want scholieren zijn bereid wel iets verder te lopen dan het schoolplein als het om hun peuken gaat.
Ze moeten sigaretten nog duurder moeten maken, zodat een gemiddelde scholier deze gewoon niet kan betalen Sigaar

mm daar ben ik het minder mee eens,
dat geld zou gebruikt moeten worden betere zaken als waar de overheid ze nu voor gebruikt...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:47

Ik vind het een goed plan. Lachen Tuurlijk zullen bepaalde scholieren blijven roken en buiten het plein gaan staan, maar het is wel weer een extra ontmoediging. De echte evrstokte rokers gaan toch wel door, maar als het nat en koud is, gaan de wannebe's echt niet buiten staan, waar geen afdak ofzo meer beschikbaar is.

Zesiram

Goed initiatief! Misschien niet om iedereen van het roken te houden, maar het is weer een stapje verder. En dan kunnen de leraren ook meteen stoppen met roken, geven ze ook het slechte voorbeeld niet meer.

MissJ

Schimmelig schreef:
Ze moeten sigaretten nog duurder moeten maken, zodat een gemiddelde scholier deze gewoon niet kan betalen :7

Met dat laatste ben ik het wel eens ja.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:48

Volgens mij zijn ze er nu te laat mee. Bij ons op school roken er echt heel veel, ik niet, want ik ben verstandig Clown
Oke, even zonder grapjes.

Ik denk, dat áls ze een rookverbod gaan 'doen' zegmaar (weet ff niet hoe ik het moet uitleggen), dat er nog steeds kinderen roken op schoolpleinen. Dan is het toch nog veel 'stoerder' om te roken, terwijl het eigenlijk niet mag?

De kinderen die het zo 'lekker' vinden, en zich er stoer mee voelen, maakt mij toch wat uit! Zij willen hun leven kapot maken, ik niet. En nu denk ik er wel heel erg makkelijk over, maar roken is nou eenmaal 'stoer', en de kinderen die zich er zo cool bij voelen, laat ze lekker.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:49

Schimmelig schreef:

Op de meeste scholen mag je in de pauze niet van het schoolplein af. (Althans, in mijn tijd Bloos )

Anoniem

Buiten het schoolplein?
Ouderwetse vraag, maar wij mochten op het voortgezet onderwijs niet van het plein af..is dat nu zo anders geworden?

Anoniem

Haha ylana, zelfde bouwjaar ongeveer? Tong uitsteken

Zesiram

Wij mochten dat ook niet hoor, en daar was ook genoeg toezicht om het te voorkomen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:50

runningkawa schreef:
Buiten het schoolplein?
Ouderwetse vraag, maar wij mochten op het voortgezet onderwijs niet van het plein af..is dat nu zo anders geworden?

Huh? In mijn tijd Haha! mocht dat wel, en de middelbare school ligt nu zo'n 7 jaar achter me.

Vanessa24

Schimmelig schreef:

Ik denk niet dat dat de oplossing is... de sigaretten duurder maken. Als ze echt willen roken, dan komen ze toch wel aan de sigaretten (denk aan stelen/illegale circuit waardoor de sigaretten niet meer 'veilig' zijn).
Goede voorlichting over de schadelijke kant van roken, meer plekken verbieden zal meer uithalen denk ik.

Anoniem

Mijn tijd is nog wat verder terug Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:51

Vanessa24 schreef:
Ik denk niet dat dat de oplossing is... de sigaretten duurder maken. Als ze echt willen roken, dan komen ze toch wel aan de sigaretten (denk aan stelen/illegale circuit waardoor de sigaretten niet meer 'veilig' zijn).
Goede voorlichting over de schadelijke kant van roken, meer plekken verbieden zal meer uithalen denk ik.

Als ze echt willen wel ja. Maar je kan de meelopers zo wel afhouden van roken. En dat scheelt toch weer een aantal verslaafden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:53

Goede voorlichting is er nu al, de fotos van beschadigde longen, en zovoort verzamelen ze ondertussen al als stoerdoenderij.
Afschaffen is een goed ding, mag wel overal van mij apart Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:54

katiavl schreef:
Goede voorlichting is er nu al, de fotos van beschadigde longen, en zovoort verzamelen ze ondertussen al als stoerdoenderij.
Afschaffen is een goed ding, mag wel overal van mij apart Lachen

Bangmakerij werkt ook niet.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:56

Euhm, nee. Bij ons mag je niet van het schoolplein af Knipoog
Maar wie zegt dat we dat niet doen Extreme duivel

Grapje natuurlijk Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:57

in mijn tijd mochten we gelukkig wel van het schoolplein af, maar dit was per school verschillend .

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:58

Vanessa24 schreef:

Ik denk zelf dat dat voor de meeste scholieren een stapje te ver gaat, want niet alle kinderen die roken willen stelen om eraan te komen. Voor voorlichting lijken ze een beetje immuun geworden de laatste jaren. Althans, dat waren ze al toen ik op de middelbare school zat en dat was zo'n 9 jaar geleden. Wat nu echt een passende oplossing zou zijn weet ik niet, misschien toch ouderwetse lijfstraffen Tong uitsteken Tong uitsteken Sigaar Whoosh!

Wij mochten overigens gewoon van het schoolplein af Nagelbijten / Gniffelen