Zaak Marianne Vaatstra ~ wat wordt er verzwegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Zaak Marianne Vaatstra ~ wat wordt er verzwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 16:34

http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland ... index.html

Citaat:
Opmerkelijke brief aan ouders Marianne Vaatstra
zondag 10 juni 2007 12:59

De ouders van de vermoorde Marianne Vaatstra hebben een brief ontvangen die een nieuw licht kan werpen op de nooit opgeloste moordzaak.

Moord op Marianne Vaatstra nooit opgelost
In de brief, die De Telegraaf vandaag publiceert, staat dat een asielzoeker kort na de moord in het geheim werd overgeplaatst van het asielzoekerscentrum in Kollum naar dat in Musselkanaal.

Hij werd daar volgens de briefschrijver opgenomen op een afdeling voor gevaarlijke asielzoekers. Het personeel had een zwijgplicht over de zaak. Kort daarop zou de man zijn uitgezet.

Keel
De man zou in eigen land worden gezocht wegens meervoudige verkrachting en moord. Hij zou zijn vrouwelijke slachtoffers de keel hebben doorgesneden. De moordenaar van de 16-jarige Marianne Vaatstra had, nadat hij haar had verkracht, ook haar keel doorgesneden.

De briefschrijver vermoedt dat de man de moordenaar van Vaatstra is. Hij denkt dat 'de dader niet mocht worden gepakt omdat dat het draagvlak onder de asielopvang in Nederland zou aantasten'.

De brief is zeer gedetailleerd en zou daarom mogelijk afkomstig zijn van iemand die werkzaam is in de asielzoekersopvang. Waarom de schrijver anoniem wil blijven en waarom hij pas na zeven jaar met deze informatie komt, is onbekend.

De moord op de Friese Marianne Vaatstra, op 30 april 1999, is nooit opgelost. Een asielzoeker uit het naburige AZC werd van de moord verdacht, maar DNA-onderzoek pleitte hem vrij.

Door Fleuriëtte van de Velde

Toevallig had ik het gisteren nog met mijn ouders over Marianne. Ik verbaasde me er nog telkens over dat er nog nooit een dader gevonden was. Hier in de regio blijft het spelen en natuurlijk gaan er zat 'roddels' rond. Er wordt wat achter gehouden en verzwegen, met dat gevoel loop ik al tijden rond. Het zit me gewoon niet lekker en vele anderen ook niet.

Maar zou het echt zo zijn gegaan? Zou de dader via de 'achterdeur' vertrokken zijn? Met behulp van het COA? Het kan toch niet waar zijn Verward

Ik hoop echt dat ze de dader vinden en wens de familie Vaatstra veel sterkte toe met het blijvende verlies en in de blijvende strijd voor gerechtigheid.

Anoniem

Re: Zaak Marianne Vaatstra ~ wat wordt er verzwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:38

Ik geloof absoluut dat dit soort praktijken ook in Nederland plaatsvinden.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:36

Het klinkt allemaal wel erg complottheorie-achtig, maar niets zou mij verbazen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:52

Die zaak speelt al zo lang, zo verschrikkelijk!

Ik geloof dat dit soort taferelen zich afspelen in Nederland!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 01:52

Er word blijkbaar een hele hoop verzwegen

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:34

Ik denk ook zeker wel dat er dit soort dingen in NL gebeuren, ook om te voorkomen dat er een vreselijke ophef zou gaan komen t.o.v. de asielzoekers hier, en de onrust, echt onbegrijpelijk, maar goed.

Tis verschrikkelijk voor de ouders van Marianne dat er nog steeds geen dader is gevonden.

Zou Peter R de Vries hier ook geen aandacht aangeven, of is dat al geweest??

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:45

Misschien is het wel waar hoor, maar als het echt zo is, heb ik er meer vrede mee. Laat zo een kerel maar in zijn eigen land berecht worden, is tig keer strenger en verschrikkelijker dan hier. Als er dan ook nog wordt gesemeld dat die man ontoerekeningsvatbaar is geweest vanwege de verschrikkingen in eigen land, hebben we er weer een staatsgevaarlijk persoon bij dat kosten verslint in speciale klinieken/tolken en toch niet te verbeteren valt.

Voor die ouders is het heel erg naar, geen veroordeling is vaak niet kunnen afsluiten van gebeurtenis.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:35

Ik geloof zeker in dit soort zaken, want geloof mij, hier in Nederland wordt erg veel verdoezeld. In elk land trouwens...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:46

uffie schreef:
Ik denk ook zeker wel dat er dit soort dingen in NL gebeuren, ook om te voorkomen dat er een vreselijke ophef zou gaan komen t.o.v. de asielzoekers hier, en de onrust, echt onbegrijpelijk, maar goed.

Tis verschrikkelijk voor de ouders van Marianne dat er nog steeds geen dader is gevonden.

Hier in de omgeving blijft de verdenking op het AZC, maar owee als je dat naar buiten brengt. Racisten dat waren we....

Terwijl ze eerder bedreigingen heeft gehad van asielzoekers, ook andere meiden. Er is zelfs nog iemand (poging tot?) verkracht door iemand van het AZC. Hoe ze vermoord is, is waarschijnlijk niet afkomstig van een Europeaan. Het is te gruwelijk voor woorden hoe ze omgebracht is. Daarnaast werd uitgegeven dat er kans was op herhaling. Dat neemt de onrust in de buurt zeker niet weg.

http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_2 ... index.html

Citaat:
Tweede Kamer wil onderzoek brief Vaatstra-moord
maandag 11 juni 2007 08:57

De Tweede Kamer heeft geschokt gereageerd op de anonieme brief aan de ouders van de in 1999 vermoorde Marianne Vaatstra en wil dat de informatie uit de brief grondig wordt onderzocht.

Tweede Kamer wil onderzoek Vaatstra-brief
In de brief, die De Telegraaf zondag publiceerde, staat dat een asielzoeker kort na de moord in het geheim werd overgeplaatst van het asielzoekerscentrum in Kollum naar een afdeling voor gevaarlijke asielzoekers in Musselkanaal. De man zou in eigen land worden gezocht wegens meervoudige verkrachting en moord.

Draagvlak
De briefschrijver vermoedt dat de man de moordenaar van Vaatstra is. Hij denkt dat 'de dader niet mocht worden gepakt omdat dat het draagvlak onder de asielopvang in Nederland zou aantasten'.

VVD-Kamerlid Fred Teeven roept de twee Justitie-bewindslieden, minister Ernst Hirsch Ballin (CDA) en staatssecretaris Nebahat Albayrak (PvdA), op morgen naar het vragenuur te komen. Ook CDA, PvdA, de SP en PVV willen dat wordt uitgezocht of de informatie uit de brief klopt.

'Niet uitsluiten'
Nettie Groeneveld, de toenmalige directeur van het asielzoekerscentrum in Kollum, zegt in De Telegraaf zich ‘niet te kunnen herinneren, maar evenmin uit te sluiten’ dat er drie dagen na de moord op Marianne Vaatstra een geheime overplaatsing van een buitenlandse seriemoordenaar vanuit haar azc is geweest.

De moord op de Friese Marianne Vaatstra (16), in de nacht van 30 april op 1 mei 1999, is nooit opgelost. Een asielzoeker uit het naburige AZC werd van de moord verdacht, maar DNA-onderzoek pleitte hem vrij.

Door Anna Dijkman

Ik hoop dat het grondig onderzocht wordt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:18

LiNdA1986 schreef:
Ik geloof zeker in dit soort zaken, want geloof mij, hier in Nederland wordt erg veel verdoezeld. In elk land trouwens...

Dat ben ik helemaal met je eens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:12

Uit het DNA-onderzoek blijkt dat het DNA van een westeuropese man afkomstig is (zie o.a. de site van Peter R. de Vries). Het lijkt mij dus bijzonder onwaarschijnlijk dat deze asielzoeker de dader geweest kan zijn.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:38

Wat een vreselijke zaak is dit toch, hoe vreselijk moet die ouders, familie en nabestaanden van dit meisje zich voelen. Mij zou het ook niet verbazen als onze regering dit in de doofpot heeft gestopt om het maar even cru te zeggen.
In die periode was er natuurlijk ontzettend veel opstand tegen asielzoekers.
Meschien hebben ze het met de beste bedoelingen gedaan maar verdorie asielzoeker of niet zon man hoort in de gevangenis, nu vinden ze hem waarschijnlijk nooit meer en dat klopt niet. Dit prachtige meisje verdient op zijn minst dat de dader gestraft wordt en dankzij onze fijne regering zal dit niet gebeuren.
Denk eens aan die 2 van putten, die mensen hebben jarenlang onschuldig vastgezeten, hun leven is kapot maar ook dat van hun gezinnen.
Heeft onze regering dan niets geleerd.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:31

Karl66 schreef:
Uit het DNA-onderzoek blijkt dat het DNA van een westeuropese man afkomstig is (zie o.a. de site van Peter R. de Vries). Het lijkt mij dus bijzonder onwaarschijnlijk dat deze asielzoeker de dader geweest kan zijn.

Dat klopt inderdaad. Het DNA-profiel wijst op een man van Europese afkomst. Peter R. de Vries heeft kort geleden een goed deel van een uitzending gewijd aan deze methode.

Voor de geïnteresseerden (op de site van Peter R. staat het wel heel beknopt): bij deze methode wordt de variatie van bepaalde markers op het Y-chromosoom onderzocht (dit heet Y-STR haplotyping). Dit in tegenstelling tot normaal DNA onderzoek in strafzaken, waarbij variaties in repetitiepatronen op het autosomale DNA worden gezocht. Voor meer uitleg over Y-STR haplotyping, zie http://www.yhrd.org/index.html

Het voordeel van het Y chromosoom is dat het nooit meer dan één keer kan voorkomen (mannen hebben maar één kopie: XY), en daardoor minder bevattelijk is voor mutaties door het 'overkruisen' van delen van twee chromosomen. (dit 'overkruisen' gebeurt als de twee kopieën van hetzelfde chormosoom dicht bij elkaar liggen en ahw een stukje DNA met elkaar 'ruilen'. Het is een van de voornaamste bronnen van natuurlijke mutaties) Doordat het Y chromosoom niet zo bevattelijk is voor dit soort mutaties, blijft het lang onveranderd en kun je bepaalde eigenschappen ervan herleiden naar de regio van oorsprong.

Hierdoor konden onderzoekers zeggen dat bepaalde eigenschappen van het Y-chromosoom van de moordenaar van Marianne Vaatstra voorkomen in Europa, maar niet in andere delen van de wereld. De dader stamt dus uit een Europese lijn, dus de kans dat het een asielzoeker uit bijv. het Midden Oosten of Afrika is geweest is vrijwel uitgesloten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:39

In het AD stond ook een interview met de vader van marianne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:24

Jessy, door jouw verhaal is het dus duidelijk dat er niet meer gespeculeerd hoeft te worden en dat die asielzoeker niets met die moord te maken heeft, athans daar gaan we van uit, aangezien zijn DNA er niet is gevonden.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:29

faye schreef:
Ik geloof absoluut dat dit soort praktijken ook in Nederland plaatsvinden.

Ook ik ga hier helemaal mee in, maar dit is toch respectloos, van 2 kanten.
De kant van de asielzoeker, deze krijgt opvang in Nederland, maar gaat toch moorden en verkrachten.
De kant van het asielzoekerscentrum, deze wil niet dat er problemen bij komen, maar ondertussen it de familie Vaatstra nog in onzekerheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:31

Ja maar Farouche, het is toch al vast komen te staan dat ze een europese man zoeken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:35

Barbara1970, ik zal hier niet teveel over uitwijden want het topic gaat tenslotte over Marianna en niet over de Puttense moordzaak maar ken jij alle ins en outs van de zaak? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je die zou kennen, dat je dan alsnog die opmerking zou maken...

Verder zou ik hetgeen Peter R. de Vries zegt ook af en toe met een FLINKE korrel zout nemen. Hij is zelf namelijk ook niet helemaal zuiver...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:55

Sees schreef:
Verder zou ik hetgeen Peter R. de Vries zegt ook af en toe met een FLINKE korrel zout nemen. Hij is zelf namelijk ook niet helemaal zuiver...

Waarom niet?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:57

Waarom je hetgeen hij allemaal zegt niet zomaar voor waar aan moet nemen of waarom hij niet helemaal zuiver is?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:58

Ja, hij schijnt zelf vroeger in de onderwereld gezeten te hebben, laatst was er zoiets op tv, mocht dit niet kloppen, don't shoot me Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:04

Onderwereld geloof ik niet, maar hij komt aan veel van zijn informatie door geldpenningen, verborgen camera, afluisteren e.d. Hij heeft daardoor vaak meer info dan de politie, die kunnen dat nl rechtmatig niet doen. Hij zegt dan altijd dat de politie niet goed zijn werk heeft gedaan, maar zoals hij bewijzen levert, kunnen die niet door de politie verzameld worden en worden in een rechtzaak van tafel geveegd door de rechter. Dan moet je ook maar geloven dat wat hij verteld het allemaal waar is en niet bv leugens door de criminelen of burgers zijn onder invloed van geld of macht, of dat hij er een slinger aan geeft om het smeuig en interessant te maken.

Niets van zijn beweringen worden nl in een rechtzaak op waarheid getoetst, dat doet hij.

Moet altijd heel hard lachen als hij zich bij iemand naar binnen wurmt met grof geweld, een verborgen camera die slechte beelden maakt, en Peter op de achtergrond onophoudelijk roepen, "zeg dat je het gedaan hebt, zeg het!zeg het, wees een vent, zeg het!!! Haha! Haha! Heerlijk zulke verhoren, Zaanse verhoormethode toch?? Wat hij altijd zo veroordeelt bij de politie.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:57

Ik moet er denk ik nog even aan toevoegen dat ik over andere (en betrouwbaardere) bronnen beschik dan Peter R.

Wat er misging in de Puttense moordzaak is van een hele andere orde dan wat er hier aan de hand is, hoewel je denk ik wèl in allebei de gevallen kunt spreken van 'tunnelvision' bij de opsporende en rechtsprekende instanties.

In de zaak van Marianne Vaatstra is en vrij veel tijd besteed aan het onderzoeken van een asielzoeker als de mogelijke dader. De basis hiervoor was op zijn zachts gezegd erg wankel, hoewel de druk van de plaatselijke bevolking om dit pad te bewandelen niet gering was.

In de Puttense moordzaak is er de fout gemaakt niet de verdachten bij het aanwezige bewijs te zoeken, maar bewijs te vinden om de al aanwezige verdachten mee te kunnen veroordelen. Gevolg hiervan was verdachtenverhoren onder zeer hoge druk (waarin verdachten bekenden, en dat later weer introkken) en een forensisch expert die de 'sleeptheorie' uit zijn doktersmouw schudde, om deze jaren later weer in te trekken omdat hij 1) niet gekwalificeerd was om als expert in een strafzaak op te treden en 2) omdat hij bij nader inzien zelf ook niet meer zo zeker was van de sluitendheid van zijn theorie.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:47

Sees schreef:
Barbara1970, ik zal hier niet teveel over uitwijden want het topic gaat tenslotte over Marianna en niet over de Puttense moordzaak maar ken jij alle ins en outs van de zaak? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je die zou kennen, dat je dan alsnog die opmerking zou maken...

Je hebt gelijk ken de ins en outs niet, maar ik bedoelde dat ze uiteindelijk toch vrijgesproken zijn na zon tijd achter de tralies te hebben gezeten, ze zijn vrijgesproken op het zelfde bewijs als waardoor ze eerder veroordeeld waren er is later toch geen nieuw bewijs bijgekomen of vergis ik me. Ik bedoel dat ik vindt dat justitie wel vaker fouten maakt die je niet kan begrijpen en waar je hoe graag je ook wilt nooit mer iets over hoort, daarom citeerde ik de 2 van putten. Zo te zien ligt de zaak voor jouw erg gevoelig en daaom mijn excusses het wasniet bedoeld om off topic te gaan.
Wat Peter betreft ik heb niets over hem gezegd maar ken hem wel goed niet persoonlijk hoor, gelukkig geen vriend van me of zo maar heb hem wel enkele keren ontmoet en ja die is zeker niet zuiver. De laatste roddel is niemand durft hem aan te pakken omdat hij getrouwd is met de zuster van Etienne U joost mag weten wie dat is maar schijnt een of ander onderwereld figuur te zijn.
In ieder geval nogmaals mijn excusses en weer even ontopic ik hoop echt dat ze de dader en of daders van de moord op Marianne pakken als is het maar voor de gemoedsrust van haar oudrs, zodat deze mensen voor zover het mogelijk is weer klein beetje verder met hun leven kunnen.