kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:06

ROTTERDAM - ‘Het is zo onrechtvaardig,’’ vindt Dorothea Maria Heiden (65) uit Rotterdam. De kankerpatiënte, die twee jaar geleden door een chemokuur kaal werd, wilde met hoofddoek op de foto voor haar nieuwe rijbewijs en identiteitskaart.

Maar de hoofddoek moest af. De fotograaf en de gemeente Rotterdam waren onverbiddelijk.

Toen Heiden vroeg waarom de Rotterdamse naast haar wél met hoofddoek op de foto mocht, legde de fotograaf uit dat die vrouw dat uit geloofsovertuiging deed. En dan mocht het weer wel.

,,Ik vind dat niet eerlijk. Die regels moeten voor iedereen gelden. Ik heb niets tegen mensen die zoiets dragen, maar de overheid moet dan geen onderscheid maken.’’

De oplossing is volgens haar simpel. ,,Ik wil dat we allemaal gelijk worden gesteld. Als ze mijn oren willen zien, dan kan dat. Ik wil alleen niet met kaal hoofd op de foto.’’

Andere kankerpatiënten hebben dezelfde ervaring, weet zij. ,,Alleen tillen zij er niet zo zwaar aan als ik.’’

Heiden toont de bewuste pasfoto op haar rijbewijs en identiteitskaart. ,,Dit ben ik helemaal niet! Er is ook niemand die me zo herkent.’’

Omdat het warm is, draagt ze sinds kort een pet als ze naar buiten gaat. ,,Maar thuis en als ik ergens op visite ga, heb ik altijd deze hoofddoek op.’’ Die staat het mooist, vindt zij.

Organisaties voor kankerpatiënten reageren verontwaardigd. KWF kankerbestrijding vindt het van ‘weinig respect en inlevingsvermogen naar de patiënt toe’ getuigen. ,,Regels zijn regels, maar als er voor sommige groepen een uitzondering wordt gemaakt, kan dat zeker ook voor deze groep patiënten. De mensen zijn zo kwetsbaar,’’ zegt een woordvoerder

Ook Borstkankervereniging Nederland vindt dit een kwalijke zaak. ,,Ik weet dat er aardig wat kankerpatiënten zijn die liever niet met een pruik rondlopen en een sjaaltje om hun hoofd doen om er een beetje leuk uit te zien. Ik vind dat deze vrouwen het recht hebben om zo op de foto te gaan,’’ zegt voorzitter Riet van der Heide. ,,Ik vind gewoon dat het moet kunnen.’’

bron: ad.nl

ik vind dit dus werkelijk schandalig. wat geloof betreft kan alles, want ja het is uit geloofsovertuiging. prima, geen probleem. maar dat deze mevrouw dan van een koude kermis thuis komt omdat zij het niet uit geloofsovertuiging doet? bah!
ik ben benieuwd of er nu ook allerlei organisaties (buiten de organisaties die te maken hebben met kanker.) voor haar in de bres springen, want laten we eerlijk zijn, zodra dit een allochtone dame zou zijn die haar hoofddoek af zou moeten, zouden er al 10 organisaties voor haar vliegen en alles en iedereen om het hardst :'discriminatie' gillen.

Anoniem

Re: kankerpatiente moet hoofddoek af op pasfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:08

Tsja, ik had denk ik gezegd dat ik ook moslima was. Schandalig!
Ik vind het gewoon discriminatie!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:25

Tja, je bent ambtenaar of je bent het niet! Boos!
Echt weer Nederland op z'n smalst!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:28

Schandalig ja moslima's mogen wel maar kankerpatiënten niet.
Dit valt niet anders te omschrijven als discriminatie van kankerpatiënten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:28

Die ambtenaar krijgt zijn regels opgelegd. Dus je met de fout wel hogerop zoeken.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:30

moet op het werk regelmatig pasfoto's maken van mensen. laats een heel formulier gehad wat wel/niet mag .. er staat echter dat je je hoofdbedekking op mag houden, mits je aan kan tonen dat het vanwege medische redenen/ geloofsovertuiging is.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:30

Dit vind ik dus werkelijk schandalig Boos!
Half Nederland loopt met een hoofddoek en das geen probleem,
maar als je het doet omdat je kanker hebt dan is het wel een probleem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:31

Silletje schreef:
moet op het werk regelmatig pasfoto's maken van mensen. laats een heel formulier gehad wat wel/niet mag .. er staat echter dat je je hoofdbedekking op mag houden, mits je aan kan tonen dat het vanwege medische redenen/ geloofsovertuiging is.

Maar ook dat is krom! Of je staat het toe voor iedereen, of niemand!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:31

Naja belachelijk zeg!
Het komt nu echt over alsof het de schuld van die vrouw is dat ze met een kaal hoofd rondloopt! Wat een schande!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:32

fijn dat er meer mensen hetzelfde denken!
ik kan er niet over uit dat er op zo'n manier met mensen omgegaan wordt.
en idd faye.... wel of niet en niet met 1000 uitzonderingen of alleen een uitzondering voor het geloof.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:33

faye schreef:
Silletje schreef:

ik vind alle regels omtrent pasfoto's krom.. maarja ik moet ze toch zo maken..

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:34

wat vreemd idd.... stel je stopt nu met je chemo.. word je over 4 jaar er nog mee geconfronteerd!!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:35

Schandalig, maar ik zou dan een pruik opzetten, en ergens anders foto's laten maken. Vind het belachelijk dat ze uberhaput niet met een hoofddoekje om op de foto mogen :S

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:36

Silletje schreef:

krom , krom ,krom..
alsof of een vrouw voor haar lol, met een kaal hoofd rond loopt..
en dan??? moet een kanker patient dus met een papiertje opzak lopen
als bewijs dat hij/zij een dodelijke ziekte heeft???
word steeds gekker hier

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:36

faye schreef:
Silletje schreef:

Dan maar voor niemand, want voor iedereen is niet mogelijk.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:37

Splash_ schreef:
Schandalig, maar ik zou dan een pruik opzetten, en ergens anders foto's laten maken. Vind het belachelijk dat ze uberhaput niet met een hoofddoekje om op de foto mogen :S

Ja, een pruik, idd, dat controleren ze niet neem ik aan!??

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:38

ben het helemaal met jullie eens overigens hoor Knipoog

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:39

Wat erg! Als het andersom was had ik er minder moeite mee gehad, maar die mensen hebben het al zwaar (ze kiezen er echt niet zelf voor om hun hele leven zonder haar rond te lopen hoor) en dan dit om er nog eens lekker in te wrijven. Walgelijk.

Als mensen een pruik dragen moeten ze die dan ook af zetten? Pfff rare mensen die nederland moeten leiden.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:41

Wat een achterlijke bedoening weer in Nederland.... precies wat de TS zegt, als zij allochtoon was geweest hadden miljoenen instanties hun beklag gedaan. Kankerpatiënt zijn is vreselijk, en om dan ook nog je hoofdbedekking af te doen, vind ik echt niet kunnen!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:41

Schandalig, vind dit echt heel erg. Je staat hoofddoekjes of wel toe, of niet. En het lijkt me dat jij dan zelf mag bepalen waarom je m draagt!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:43

wak dus eigenlijk helemaal niet snap he..
heb een maand terug een pasfoto laten maken voor paspoort..
heb half lang haar, en had zo een hoofdband om..die dus mijn haar bedekte (had een bad hair day)
daar werd dus niets van gezegd,
sta gewoon met hoofdband op de foto in mijn paspoort
krom??

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:44

Ik heb dit ook met verbazing zitten lezen. Niet alleen omdat ik het te belachelijk voor woorden vind dat deze mevrouw haar hoofddoek af moet doen, maar ook om het feit dat moslims onder alle regels uitkomen doordat het bij hun uit geloofsoverweging komt. We leven in nederland en als die regel er is ( wat ik overigens al best onzinnig vind), dan is die regel er voor iedereen die hier ook woont!!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:53

Geloofsovertuiging of niet. Ik vind dat iedereen zonder hoofdsdeksel/doek op de foto moet voor je paspoort. Kaal, geloof of mode ik vind het niet kunnen.

Hoofddeksels moeten gewoon af voor de foto in je paspoort.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:53

Bah wat vervelend. Over dit onderwerp had ik trouwens mijn stelling voor maatschappijleer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:54

Schandálig!!