"Dieet Sonja Bakker is ongezond"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

"Dieet Sonja Bakker is ongezond"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 20:32

Citaat:
De nieuwe hype op dieetgebied komt van eigen bodem: Sonja Bakker. Hollandser kan bijna niet. Ze heeft auteur Dan Brown met 'De Delta perceptie' van de eerste plaats in de toptien verdreven met haar boek 'Bereik je ideale gewicht'. Toch is niet iedereen blij met onze nieuwe dieetgoeroe. Het voedingscentrum zet vraagtekens bij het nut van deze afvalmethode op lange termijn. Gezondheidsnet zet pro's en contra's op een rijtje.

Sonja wie?
Sonja Bakker was een echte Bourgondiër en at veel, heel veel. Op haar negentiende woog ze 80 kilo. Alle diëten ten spijt raakte ze niet de nodige kilo's kwijt. Wél ging ze zich steeds meer bezighouden met voeding. Tijdens de opleiding gewichtsconsulente ontwikkelde haar eigen dieetmethode. Het resultaat: een dieet waarbij je van alles mag eten, geen calorieën of punten hoeft te tellen, en toch afvalt. Waar het om draait is variatie en hoeveelheid. Ze viel hier meer dan twintig kilo mee af. Aan de hand van haar eigen methode schreef Sonja Bakker de bestseller: 'Bereik je ideale gewicht' met daarin weekmenu's voor mannen en vrouwen.

Inmiddels heeft haar praktijk 'De gewichtsconsulente' vestigingen in Spierdijk, Berkhout en Purmerend. Ze bracht ook een variant uit op haar eerste boek, speciaal voor kinderen en tieners. Dit boek kreeg negatieve publiciteit vanwege de extreem jonge doelgroep: drie tot achttien jaar. Ondanks de negatieve klanken staat Sonja Bakker er achter. Gewichtsproblemen beginnen al in de jeugd en ze houdt in de menu's rekening met de groeicurves van de kinderen.

Geen dieet maar een patroon
Sonja Bakker ziet haar methode niet als een dieet, maar als een voedingspatroon. Een filosofie waarbij je jezelf een nieuwe levensstijl aanmeet. Je mag van alles eten, alleen wél in bepaalde hoeveelheden. Dit werkt erg motiverend voor de afvallers; de ene dag ontbijt je met crackers met smeerkaas, de volgende dag is het een plakje ontbijtkoek. Ook is er ruimte voor een chocoladetaartje tussendoor.
Bakker geeft de lezer negen weekmenu's, recepten en tips. Het boek bevat ook boodschappenlijstjes. Het dieet sluit aan bij voedingsadviezen uit de Schijf van Vijf (drie hoofdmaaltijden en een beperkt aantal caloriearme tussendoortjes). De menu's bevatten alleen minder brood en soms minder zuivel en fruit dan door het Voedingscentrum wordt aangeraden.

Kritiek op sonjabakkeren
Het zogenaamde 'sonjabakkeren' is niet voor iedereen geschikt. Het Sonja Bakker dieet is moeilijk te volgen als je een onregelmatig leven hebt of veel zakelijke eetafspraken hebt. Ook vindt het Voedingscentrum dat de afvalmethode van Bakker te weinig inzicht biedt op langer termijn. Zij stellen dat het teveel gericht is op kant-en-klare menulijstjes waardoor mensen niet zelfstandig tot een energiebeperkte en volwaardige voedingswijze komen. De aanmerking dat ze te weinig aandacht besteed aan beweging valt te betwisten. Op de website van haar praktijk De Gewichtsconsulente adviseert ze mensen minimaal een half uur per dag beweging.

Cellulitis van witte wijn?
De beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland is het eens met de visie van het Voedingscentrum. Volgens de organisaties zijn een aantal ‘weetjes’ uit haar boeken niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er is bijvoorbeeld niet bewezen dat je van witte wijn cellulitis krijgt en dat fruit het lichaam reinigt. Daarnaast krijg je door de beperkte hoeveelheden eten, te weinig vitaminen en mineralen binnen.

Te veel dure producten
In de recepten van Sonja Bakker staan veelal dure merkproducten aangegeven. Het trosprogramma Radar heeft berekend dat volgers van het Sonja Bakker-dieet zo’n twintig euro per maand kunnen besparen door goedkopere alternatieven te kopen.

Ik heb het zelf gelukkig niet nodig maar ook al is het zo ongezond, wat is er nou níet ongezond?

Bron

Farouche

Re: "Dieet Sonja Bakker is ongezond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:37

Tja, ik weet het niet. Als mensen er vanaf vallen, goed toch. het is beter dan dat mensen het ontbijt en alles gaan overslaan. En het is een tijdelijke hype, straks is er weer wat anders.

Maar als ze dit slecht vinden, ze komen ook niet met een beter alternatief, dit laat mensen tenminste afvallen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 20:50

Ja daarom vind ik ook Ja.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:53

Pff...
Wat is nou precies het ongezonde ?
Is het ongezond dat het duur is? Ja voor je portemonnee.
Ongezond op de lange termijn? Nee .. t biedt alleen geen inzicht..
Ongezond dat haar weetjes fout zijn? Neuh, lijkt me niet. Die eet je niet.

Tja. beetje raar artikel (:
Weet je wat pas ongezond is? Eten wat je wil en zoveel je wil Clown

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:54

Ik vind dit maar onzin. Het Sonja Bakker dieet heeft bij mij goed geholpen zonder dat ik mezelf uit hoefde te hongeren! Ja

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:07

tja als je af wilt vallen zul je tog minder moeten eten en dus minder voedingstoffen binnen krijgen, lijkt me logies?

Dus ze moeten maar is stoppen met altijd dat gel*l, eerst zijn mensen te dik, en dan als ze afvallen is het weer ongezond, dan ben je ook niet goed wijs

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:47

Citaat:
Ook vindt het Voedingscentrum dat de afvalmethode van Bakker te weinig inzicht biedt op langer termijn. Zij stellen dat het teveel gericht is op kant-en-klare menulijstjes waardoor mensen niet zelfstandig tot een energiebeperkte en volwaardige voedingswijze komen.

Dat vinden ze dan zeker wel bij de Slimfast en Modifast etc etc. Duivel

Ik denk dat sonja bakker een heel wat gezonder dieet heeft dan menig ander.
En wat dat fruit en zuivel betreft ...dan neem je toch gewoon een extra glas melk of een extra appel of peer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:50

Zuivel is heel slecht voor de mens. Wat er slecht is aan Sonja Bakker is dat zij bij sommige dagmenu's onder de 1000 kcalorien gaat zitten. Dat is nameijk idd echt niet gezond

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:53

Farouche schreef:
Tja, ik weet het niet. Als mensen er vanaf vallen, goed toch. het is beter dan dat mensen het ontbijt en alles gaan overslaan. En het is een tijdelijke hype, straks is er weer wat anders.

Maar als ze dit slecht vinden, ze komen ook niet met een beter alternatief, dit laat mensen tenminste afvallen.

jaa maar er zijn ook manieren om gezond te afvallen Knipoog

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:16

Moirsa schreef:
Farouche schreef:

Zoals?

het ziekenhuis dieet zeker?

nou sorry hoor maar mijn moeder en ik eten al te weinig, teminste dat zegt de dokter, en daarmee hadden wij zelf nog honger, dat hou je ook niet vol, dan maar iets wat minder gezond is Haha!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:24

Mensen hebben altijd wel iets te zeiken. Scheve mond

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:26

Sanniejj schreef:
Moirsa schreef:

Zoals?

nou sorry hoor maar mijn moeder en ik eten al te weinig, teminste dat zegt de dokter, en daarmee hadden wij zelf nog honger, dat hou je ook niet vol, dan maar iets wat minder gezond is Haha!

gezond eten en sporten

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:38

Ik zag mezelf vorig jaar op een foto tijdens een dress wedstr. toen dacht ik dit kan niet langer. Huilen
of stoppen met wedstr of afvallen. Het 2e is gelukt minder snoepen vooral savonds en verder gewoon eten en warm eten.
nu 11mnd later 11 kilo eraf. ben best trots op mezelf . Dus als je echt wil lukt het wel. Haha!
Dit had ik ook nooit van mezelf verwacht en dit is me nog nooit eerder gelukt. Eigenlijk heb ik gewoon mijn eet gewoontes verandert. Maar op een verjaardag sla ik geen gebakje af en andere lekkere dingen neem ik ook Vingers aflikken
Je moet ook een keer kunnen snoepen, en soms is dat wel 2 keer in de week als er toevallig verjaardagen zijn.
Dat is dan niet anders vaak zijn daarna heel lang geen verjaardagen meer. Maar er wordt wel heel vaak gevraagt of ik aan het sonja bakkeren ben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:40

Moirsa schreef:
Sanniejj schreef:
[.quote="Moirsa"]

Zoals?

gezond eten en sporten[/quote]

Dit heb ik niet geschreven?!! Boos!

nouja geen PB ofzo Aub en negeer die opmerking maar Tong uitsteken !!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:55

Ziekenhuis dieet is een slecht dieet, dit is namelijk een crash dieet voor patiënten die snel moeten afvallen voor een operatie. Sonja Bakker is ook een soort crash dieet en niet een leefstijlverandering zoals zij beweert. Mijn moeder werkt en heeft SB een poosje gevolgd die was gewoon niet te doen, laat staan er nog bij sporten, zij paste het aan.
Daarbij komt dat zuivel absoluut niet slecht is voor een mens, alleen moet het wel genuttigd worden in mate en geen liters enz op een dag. Er zit namelijk genoeg calcium enz in.
Eet gewoon gevarieerd in kleinere porties en meerdere keren op een dag, eet gerust een keer iets vettigs alleen niet teveel. Mijn dokter heeft ooit tegen iemand gezegd het VMD (vreet minder dieet), beweeg daarbij genoeg en zorg altijd dat je goed eet voor het sporten.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:34

Citaat:
Cellulitis van witte wijn?
De beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland is het eens met de visie van het Voedingscentrum. Volgens de organisaties zijn een aantal ‘weetjes’ uit haar boeken niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er is bijvoorbeeld niet bewezen dat je van witte wijn cellulitis krijgt.

Van het hele boek was alleen dit me bijgebleven... *drinkt rustig verder.. Haha!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:27

Moirsa schreef:
Sanniejj schreef:

Zoals?

gezond eten en sporten

Idd dieeten is zowiezo ongezond want na een paar maanden zit t er toch weer aan.
Ik wist het trouwens al van t sonja dieet.

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:37

Lovely1 schreef:
Sonja Bakker is ook een soort crash dieet en niet een leefstijlverandering zoals zij beweert. Mijn moeder werkt en heeft SB een poosje gevolgd die was gewoon niet te doen, laat staan er nog bij sporten, zij paste het aan.

Dat vind ik dus echt onzin. Mijn man volgt ook SB en is heel de dag lichamelijk bezig voor zijn werk en houdt het ook vol. Ik zelf heb het een tijdje gevolgd en werk 8 uur op een dag, en daarnaast werk ik 's avonds nog zo'n 4 uur op stal ( inclusief uitmesten en minimaal 2 paarden rijden ) en ik had het wat dat betreft echt niet zwaar. Ik vraag me af welke van de dagmenu's onder de 1000 KC komen, want ik vind eigenlijk dat ik de meeste dagen meer eet dan dat ik zelf zou doen ( zegt ook wel iets over mijn levensstijl natuurlijk Bloos ). Dat het op de lange termijn geen oplosssing biedt, tja dat geldt voor de meeste diëten. En die dure producten, daar kies je zelf voor. Je kan ook een goedkoper alternatief kiezen. Als er staat Hero-fruitontbijt, is er niemand die je tegenhoudt om het fruitontbijt van de Aldi te kopen. Tja, dat ze dat zelf niet aangeeft, vind ik ook niet zo geweldig. Maar er zijn dus wel mogelijkheden om het goedkoper te maken voor jezelf.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:49

Ikzelf ben nu 6 weken bezig met het SB-en. Ik ben helemaal geen fan van het mens zelf, maar het werkt wel! Ik val af, maar ik heb geen honger gevoel. Ik werk en heb ook afspraken buiten de deur. Dan neem ik mijn eten mee (dus smoesjes zoals werken of buiten de deur zijn, gaan niet altijd op). En met lunchafspraken zorg je gewoon dat je let op wat je van de menukaart kiest. Wie een beetje zelf nadenkt, is niet afhankelijk van het SB-boek. Er staan goede tips in waar je na de 9 weken (zover gaat het boek) verder op kan borduren. Je verandert je eetpatroon en leert hoe het ook anders (gezonder) kan. Nu aten wij altijd al goed en gezond, maar ik heb nu geleerd dat ik voorheen teveel vlees at en teveel sauzen gebruikte. Ook at ik voorheen geen rauwkost bij mijn maaltijd, waardoor je meer aardappelen en vlees opschept. Beter is dus om meer rauwkost te eten. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Het afvallen gaat niet heel hard en dat is goed. Wat er snel afgaat, zit er ook snel weer aan. Daarom is het beter om structureel beetje bij beetje af te vallen. Ik voel mij er erg goed bij!

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:21

Ik word er een beetje moe van al die mensen die kritiek hebben op Sonja Bakker. Je hoeft hoeft het niet te doen, het is een keuze. En die mensen die ervoor kiezen, die moeten zich voortaan bijna verdedigen dat zij hier voor gekozen hebben! Bloos

Maar misschien moeten die eens kijken hoe ´gezond´ zij zelf eten:
Veel mensen die niet aan Sonja Bakker doen komen niet eens aan 2 stuks fruit per dag.
Veel mensen die niet aan Sonja Bakker doen komen niet eens aan 200 gram groente per dag.
Veel mensen die niet aan Sonja Bakker doen krijgen vaker veel meer ongezonde dingen binnen zoals chips,koeken, vette snacks en de vele suikers in frisdrank.

En als die mensen die niet aan Sonja Bakker doen, bang zijn dat we op de een of andere manier nog dingen tekort zouden komen, rustig maar, wij hebben ook af en toe een dagje dat we lekker ´SASsen`, kunnen we die tekorten gelijk aanvullen Clown

En ik geloof, dat overgewicht, nog veeeeel slechter is.

´En dan staat er nu een lekker appeltje op mijn menu Hyper! Vingers aflikken ´

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:34

Of SB slecht is weet ik niet, aangezien ik het dieet niet ken.
Maar wat ik wel weet dat het een hype is. Net zoals Montignac etc. SB heeft gewoon ook een goed commercieel inzicht en verdiend bakken met geld.
Als ik zo een beetje lees wat ze aan dieet voorschrijft, had elke snuggere boer dit kunnen bedenken. Alleen heeft zij er een boek over geschreven.

Afvallen doe je zonder dieet, maar met een drastische verandering van je eetgewoontes en levenstijl.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:02

sindaspecial schreef:
Ik zag mezelf vorig jaar op een foto tijdens een dress wedstr. toen dacht ik dit kan niet langer. Huilen
of stoppen met wedstr of afvallen. Het 2e is gelukt minder snoepen vooral savonds en verder gewoon eten en warm eten.
nu 11mnd later 11 kilo eraf. ben best trots op mezelf . Dus als je echt wil lukt het wel. Haha!
Dit had ik ook nooit van mezelf verwacht en dit is me nog nooit eerder gelukt. Eigenlijk heb ik gewoon mijn eet gewoontes verandert. Maar op een verjaardag sla ik geen gebakje af en andere lekkere dingen neem ik ook Vingers aflikken
Je moet ook een keer kunnen snoepen, en soms is dat wel 2 keer in de week als er toevallig verjaardagen zijn.
Dat is dan niet anders vaak zijn daarna heel lang geen verjaardagen meer. Maar er wordt wel heel vaak gevraagt of ik aan het sonja bakkeren ben.

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik vond mezelf op foto's toch veel te dik worden en besloot dat het maar eens afgelopen moest zijn. Ik ben gestopt met snoepen ('s avonds dan, overdag snoep ik sowieso al niet) en ben beter op mijn eten gaan letten. Meer groente, minder aardappelen, wat minder jus, meer salade, dat soort dingen). Verder ben ik wat meer gaan bewegen en nu, 10 maanden later ben ik 15 kilo kwijt.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:04

Dat er een boek is voor zo'n jonge doelgroep vind ik niet raar. Kijk maar eens hoeveel kinderen er wel niet zijn met overgewicht. Dat was toen ik klein was echt veel minder.

Ik denk er zelf ook over om te gaan SB-en ik wil zeker 10 a 15 kg. afvallen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:07

Duuh waren we nog niet achter wist het al toen het boek uitkwam.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:17

Inderdaad het is een keuze.
Ik heb ook voor SB gekozen, ik wilde afvallen en gezonder lever.
Twee stuks fruit op een dag en 200 gram groente... pfff. nou daar kwam ik voorheen niet
aan. Nu 12 kilo lichter denk ik... hm... ik heb nog maar 1 appeltje op... waar is me tweede Haha! Om nog maar niet te spreken over het gezonde groente spul dat iedere week in mijn boodschappenkarretje terecht komt. Eigenlijk scheelt dat ook geld. Chips, wijn, koekjes etc zijn ook duur. Dat wordt nu vervangen door gezonde snacks en groente en duurdere zuivel producten? tja dat kan je zelf bepalen.
Maar heb ik zin in een sas dag... dan komt die er zeker Clown
Balanceren met je eten ... dat heb ik geleerd. Een dagje minder of gezonder na een dagje minder gezond. Maar over het algemeen leren dat gezond eten ook erg lekker is. Vingers aflikken
Sommig hebben een steuntje in de rug van SB nodig. Laat ze ! Ik ben gelukkiger met mezelf dankzij SB.... Sonja Bedankt! Go jij! Go jij!