'fibromyalgie, RSI, postnatale depressie zijn modeziekten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

'fibromyalgie, RSI, postnatale depressie zijn modeziekten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 16:06

http://www.nu.nl/news/1063451/83/%27Bek ... et%27.html
Citaat:
WAGENINGEN - Bekkeninstabiliteit bestaat niet. Ook aandoeningen als fibromyalgie, RSI, postnatale depressie en het chronisch vermoeidheidssyndroom ME/CVS zijn modeziekten, die alleen voorkomen zolang artsen en andere hulpverleners in het bestaan ervan geloven.
Dat stelt gynaecoloog Cees Renckens woensdagavond op een thema-avond over lichaam en geest van de Wageningen Universiteit. Renckens is tevens voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij.

Volgens de gynaecoloog voldoen modeziekten altijd aan een aantal dezelfde kenmerken. Er zijn medici die heilig in de ziekte geloven en er is altijd een actieve patiëntenvereniging, die de aandoening steeds in de belangstelling weet te houden.

Modeziekte
Door alle aandacht krijgt de modeziekte de omvang van een epidemie, meent Renckens, terwijl de klachten - vaak vermoeidheid, zwakte en pijn - eigenlijk vrij alledaags zijn. Veel patiënten halen ook winst uit hun aandoening in de vorm van aandacht en medelijden.

Volgens Renckens beleefde de bekkeninstabiliteit het hoogtepunt in het midden van de jaren negentig. "Elke zwangere vrouw ging een bekkenband dragen."

Bewijs
" Er kwamen zelfs vrouwen in een rolstoel terecht met klachten, die tot de ontdekking van de bekkeninstabiliteit gewoon waren tijdens een zwangerschap of baring en die nooit aanleiding gaven voor een bijzondere medische behandeling. Ondanks alle ophef werd er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor de aandoening gevonden en sinds een jaar of vijf ebt de epidemie weg."

Renckens stelt dat artsen het ontstaan van een modeziekte moeten proberen te voorkomen. In eerste instantie is een patiënt blij dat zijn vage klachten een serieus klinkende naam krijgen, maar uiteindelijk kan de niet-bestaande ziekte tot invaliditeit en eenzaamheid leiden. Zeker als de epidemie voorbij is en een andere kwaal de aandacht gaat opeisen, aldus de gynaecoloog.

(c) ANP

Ik zie op bokt de term "fibromyalgie" behoorlijk vaak langskomen en was al behoorlijk sceptisch over het geweeklaag dat er dan meestal volgde. Vind dat deze man een erg controversieel standpunt inneemt door te zeggen dat het helemáál niet bestaat maar het zet me wel aan het denken.
Jullie?

Diana_Mabel

Re: 'fibromyalgie, RSI, postnatale depressie zijn modeziekten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:10

Typisch geval van glad ijs....
ik zou het niet zo durven stellen.
Er is wel degelijk zoiets als bekken instabiliteit/disfunctie hoe verklaar je anders de klachten tijdens een zwangerschap en na een bevalling? het kan toch niet psychisch zijn als iemand niet meer kan lopen.....
ik geloof wel dat er altijd een groep mensen is die misbruik maakt van een ziekte welke dan ook vanwege de aandacht maar je kan niet iedereen over 1 kam scheren.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:17

Ik geloof niet dat die ziektes/aandoeningen een modeverschijnsel zijn, maar ik geloof wel dat er mensen zijn die voor iedere kwaal 'vatbaar zijn' om zo aan hun aandacht te komen. Ook denk ik dat er een hoop mensen verkeerde diagnose krijgen, waardoor het lijkt alsof er een explosieve groei is in bepaalde aandoeningen/ziektes.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:20

wat een onzin kraamt die kerel uit zeg... ik heb al fibromialgie sinds mn geboorte en het is vastgesteld toen ik 15 was.. en ik kan je echt vertellen dat het niet iets id wat tussen mn oren zit..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:24

fijn dan..
om maar weer eens te horen te krijgen dan ik zogenaamd een "modeziekte" heb..
loop gelukkig nog niet in de laatste mode rond... Nagelbijten / Gniffelen

het is inderdaad een modeziekte in de zin van dat iedereen roept dat ie het heeft.
En degene die het werkelijk hebben kunnen anchter de grote meute aan kruipen om hun stof te happen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:24

En bedankt, ik weet ook wel dat ik me aanstel, mijn pijn is er niet echt Rolleyes
Ik wil wel een dagje ruilen met diegene die dit zegt!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:26

best wel link om zoiets te zeggen, wie bepaald tenslotte of iets echt pijn doet de patiënt of de arts?

en waar de een zo door heen fietst heeft de ander flink last van
ik heb zelf ook wel eens de diagnose rsi te horen gekregen en ik had alleen een beetje pijn in mijn pols.
er werd rust voorgeschreven en pijnstillers die zo zwaar waren dat ik de hele wereld voor een doedelzak aanzag.
ik heb het kreng ingetapet en ben nooit meer terug gegaan en ja af en toe doet het pijn maar tot nu toe kan ik daar best mee leven.

maar een ander kan dat misschien niet en die heeft misschien wel veel meer pijn dan ik
wie zal het zeggen, ik ga er in iedergeval niet over oordelen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:27

Cyntje schreef:
En bedankt, ik weet ook wel dat ik me aanstel, mijn pijn is er niet echt Rolleyes
Ik wil wel een dagje ruilen met diegene die dit zegt!

nou inderdaad zeg...
lekker om zo iets te zeggen Rolleyes

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:28

Idd. Bowena_84 hier op bokt heeft fybromyalgie, is een goede vriendin van me, lijkt me niet dat die voor de grap zegt dat ze zoveel pijn heeft. Nagelbijten / Gniffelen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:29

er is een kans dat ik het ook heb...
of een andere reumatische aandoening, maar we zijn nog bezig met onderzoeken
nou ik heb echt niet voor de lol zo veel pijn Boos!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:31

Nee idd, bij mij is de kans ook dat ik het heb en ik heb volgende week weer een afspraak met mijn reumatoloog,...
Ik loop al 3 jaar in de mallemolen van het ziekenhuis, als ik geen pijn had ik dit echt niet allemaal voor mijn lolletje gedaan hoor,... Scheve mond
Want al die onderzoeken zijn zo leuk nog niet en dan heb ik nog niet eens over pijn met piepers snijden, iets tillen, fietsen, autorijden, mennen etc etc,...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:33

Ik vind dit een gewaagde uitspraak en over de genoemde ziektes durf ik niets te zeggen. Hooguit dat ik niet geloof dat RSI "mode" is, het is volgens mij vooral erg pijnlijk...

toch zie ik wel modeziektes... Neem ME. Chronisch vermoeid, heel mooi allemaal, maar dat zijn gruwelijk veel mensen. Ik kreeg gewoon te horen dat ik mn kop moest houden en gewoon door moest gaan, of naar de psycholoog. Met zielig doen ging iig helemaal niemand mee (en geloof me, ik was echt echt echt moe en ik kon echt niets meer)
Achteraf blijkt het dan een allergische reactie te zijn geweest bij mij, maar wat ben ik BLIJ dat men er niet in mee wilde dat ik dan maar chronisch vermoeid zou zijn.. dan zou ik nu nog hele dagen niets doen en 'zielig' zijn...

Mode-ziektes kunnen dus misschien wel bestaan..maar of de ziektes in het artikel daaronder vallen... Lijkt mij eigenlijk niet

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:38

Rare man om dat zo maar even te stellen dat al die ziektes eigenlijk geen ziektes zijn. Een van mijn beste vriendinnen heeft CVS (chronisch vermoeidheids syndroom) en geloof maar dat ze echt niet zomaar een beetje moe is hoor!

Al die andere ziektes hetzelfde. Zoals eerder al gezegd werd, roepen veel mensen dat ze zoiets hebben als ze een keer moe zijn of een pijntje hebben. Maar de mensen bij wie het echt (Vaak na lange tijd) geconstateerd is, die hebben echt een ziekte!

Hetzelfde met ADHD. Er zijn vrij veel ouders die als hun kind een beetje druk is meteen roepen dat hij of zij ADHD heeft. Dat is natuurlijk niet zo, maar ADHD bestaat echt wel!

Een tijdje terug stond er in de Margriet geloof ik een artikel met Chazia Mouralie (spelling???) met een gynaecoloog. Die gynaecoloog stelde dat iedere vrouw die haar baarmoeder nog heeft zwanger kan worden. Mag hij mij toch uitleggen waarom ik toch een aantal mensen ken bij wie het nooit gelukt is. Dat zijn van die kort door de bocht artsen, die af en toe vergeten dat de mensen over wie ze het hebben ook gevoel hebben!

Verder zijn het natuurlijk ook ziektes waar je aan de buitenkant weinig van ziet. Dat maakt het ook lastig. Ik heb zelf bijvoorbeeld een vorm van reuma en heel veel mensen die dat weten reageren dan nog raar als ik zeg dat ik niet zomaar kan rennen. Als je aan de buitenkant niets ziet, zal het allemaal wel meevallen... zo denken veel mensen blijkbaar...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:40

PriscaZ schreef:
Rare man om dat zo maar even te stellen dat al die ziektes eigenlijk geen ziektes zijn. Een van mijn beste vriendinnen heeft CVS (chronisch vermoeidheids syndroom) en geloof maar dat ze echt niet zomaar een beetje moe is hoor!

Al die andere ziektes hetzelfde. Zoals eerder al gezegd werd, roepen veel mensen dat ze zoiets hebben als ze een keer moe zijn of een pijntje hebben. Maar de mensen bij wie het echt (Vaak na lange tijd) geconstateerd is, die hebben echt een ziekte!

Hetzelfde met ADHD. Er zijn vrij veel ouders die als hun kind een beetje druk is meteen roepen dat hij of zij ADHD heeft. Dat is natuurlijk niet zo, maar ADHD bestaat echt wel!

Een tijdje terug stond er in de Margriet geloof ik een artikel met Chazia Mouralie (spelling???) met een gynaecoloog. Die gynaecoloog stelde dat iedere vrouw die haar baarmoeder nog heeft zwanger kan worden. Mag hij mij toch uitleggen waarom ik toch een aantal mensen ken bij wie het nooit gelukt is. Dat zijn van die kort door de bocht artsen, die af en toe vergeten dat de mensen over wie ze het hebben ook gevoel hebben!

Verder zijn het natuurlijk ook ziektes waar je aan de buitenkant weinig van ziet. Dat maakt het ook lastig. Ik heb zelf bijvoorbeeld een vorm van reuma en heel veel mensen die dat weten reageren dan nog raar als ik zeg dat ik niet zomaar kan rennen. Als je aan de buitenkant niets ziet, zal het allemaal wel meevallen... zo denken veel mensen blijkbaar...

klopt helemaal
laatst moest ik met de lift omdat ik niet trap kon lopen van de pijn..
een oude man "Tss.. jij bent zo jong en fit, je kunt wel met de trap"
ik wóú dat ik met de trap kon
zulke opmerkingen doen pijn Scheve mond

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:42

Wat een idioot stukje! Misschien is het tijd om eens naar de oorzaak te gaan zoeken waardoor er zoveel mensen aan zo'n aandoening leiden? Ipv dit soort pijnlijke uitspraken te gaan doen. Er zullen wel mensen zijn die dingen te zwaar overdrijven en doen alsof ze aan ik weet niet wat onder de leden hebben terwijl het niets is.
Afgelopen jaar hebben wij twee jonge mensen moeten verliezen door de laatst genoemde ziekte, om dan te lezen dat die pruttelkop het een mode ziekte noemt. Gatverdamme Misselijk Misselijk Hamer

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:45

Ik ben zelf al wat dikker maar ik moet hier altijd de dijk oplopen met mijn fiets in de hand, fiets ik toch omhoog kan ik daar de consequenties van inzien, en geloof me ik schaam me kapot want de oudjes fietsen me voorbij en kijken eerst of ik een lekker band heb of iets dergelijks,... Scheve mond
En geloof ik fietste vroeger niks anders als dijk op en af,...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:46

Dat is ook met groeipijn, het schint dat ''groeipijn'' niet bestaat, het is gewoon dat je spieren te slap zijn om je (nieuwe, grotere) gewicht te dragen ofzo iets, ik weet het niet meer helemaal precies/

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:20

MissToseland schreef:
PriscaZ schreef:

klopt helemaal
laatst moest ik met de lift omdat ik niet trap kon lopen van de pijn..
een oude man "Tss.. jij bent zo jong en fit, je kunt wel met de trap"
ik wóú dat ik met de trap kon
zulke opmerkingen doen pijn Scheve mond

Ik krijg ook altijd: maar ik zie helemaal niets aan je handen... --> dat komt omdat mijn reuma in mijn bekken/ruggegraad/ribbe/borstbeen en schouders zit...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:39

Degene die dit heeft gezegd is zelf vast kerngezond en heeft waarschijnlijk nog nooit lichamelijke klachten gehad... Ik zal hem eens een dagje "lichaamsruil" voorstellen (heb ook de diagnose fibro gekregen), kijken hoe hij het vindt...

Wat betreft mode verschijnselen; ergens logisch ook. Vroeger werd je bij voorbaat al niet serieus genomen en geloofd en waren er al helemaal de middelen niet om vage klachten te onderzoeken. Tegenwoordig wordt men wel serieus genomen en komen er steeds meer middelen om klachten wel degelijkj te onderzoeken, dus ja, vooral vage klachten zullen de "laatste tijd" wel vaker voorkomen.
Niet omdat het dus "in" is, maar omdat men nu voor zijn klachten uit durft te komen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 17:41

maar is het echt niet het geval dat mensen nu sneller "miepen" en het menselijke 'ras' vroeger sterker was?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:42

Silviabol schreef:
maar is het echt niet het geval dat mensen nu sneller "miepen" en het menselijke 'ras' vroeger sterker was?

Sterker geloof ik ook niet nee, maar denk wel dat ze vroeger misschien minder "klaagden" omdat ze bij voorbaat al wisten niet serieus genomen te worden en er toch geen onderzoeken zouden komen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 17:45

En ben je er beter op geworden nu je een diagnose hebt, kunnen ze er nu iets mee? Is dat geld voor het onderzoek nuttig besteed?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:46

Zelf heb ik Fibromyalgie en ME, dus ik stel me aan het zit tussen mn oren?
Ik kan soms zo kwaad worden om dit soort uitspraken, als of ik voor mijn lol constant op bed lig, niet meer ga stappen, thuis blijf van studie er werk omdat mijn benen niet willen?

Anderzijds begrijp ik wel dat er over modeziekten wordt gesproken, regelmatig hoor ik mensen ja dat heb ik ook, of ja ik ben zo moe ik denk dat ik chronisch vermoeid ben. Hierdoor lijkt het of er opeens een boel mensen met deze ziekten zijn, terwijl ze hier nog nooit mee naar een arts zijn geweest, laat staan een diagnose hebben.

De mensen die de diagnose ME/Fibromyalgie hebben, moeten vaak langdurig onderzocht worden wat jaren kan duren, dus wel ietwat vreemd dat het dan zomaar de kop op komt steken.
(Ik kan overigens niet iets zeggen over de andere genoemde ziekten, daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:46

Vanessa24 schreef:
Ik geloof niet dat die ziektes/aandoeningen een modeverschijnsel zijn, maar ik geloof wel dat er mensen zijn die voor iedere kwaal 'vatbaar zijn' om zo aan hun aandacht te komen. Ook denk ik dat er een hoop mensen verkeerde diagnose krijgen, waardoor het lijkt alsof er een explosieve groei is in bepaalde aandoeningen/ziektes.

Daar zit wel wat in net zoals pds geven ze aan iedereen die een beetje moeilijk te diagnostiseren is. De helft die daarmee rondloopt heeft eigelijk een heel andere aandoening. Verbaast me dat die er niet tussen staan.
Fibro kan in het bloed teruggevonden worden als een weefselziekte er is een test naar geweest. Dus denk niet dat die mensen er om liegen. Postnatale depressie is al zo oud als de straat maar vroeger kraaide er niemand naar. Wees blij dat het in het licht komt nu moeten de mensen zich nietmeer schamen.

Ik denk eerder dat het de mode is van artsen om bij chronische ziektes het op depressie te steken, ook al is hun diagnose later altijd fout geweest...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:49

Silviabol schreef:
En ben je er beter op geworden nu je een diagnose hebt, kunnen ze er nu iets mee? Is dat geld voor het onderzoek nuttig besteed?

Ook al is ze er niet beter op geworden, ieder mens is een onderzoek waard.
Het klinkt nu alsof het geld voor de onderzoeken het niet waard is omdat je er toch niet beter van wordt?