mensen die buitenlands praten op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:31

Nadat dit topic is geopend:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=761898&st=0&sk=t&sd=d&start=100
wilde ik het hier over hebben

Soms loop je over straat en kom je buitenlanders tegen . op zich heb ik helemaal niks tegen hun . maar vaak praten ze dan in hun eigen taal tegen de andere persoon. en dat irriteerd me af en toe best wel. en ik zeg niet dat alle mensen zo zijn. want ik ken er zat die het proberen ( door een taal cursus te volgen enz.)

Wat vinden jullie hiervan

Diablo

Re: mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:33

Ik woon in Duitsland en ben daar dus een buitenlander. Als ik met mijn man of kinderen op straat loop, spreek ik gewoon Nederlands en geen Duits. Niemand die het me kwalijk neemt, volgens mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:36

Gewoon langslopend kan ik mij daar niet aan irriteren... Wél als je met elkaar in een groepje zit of op school e.d.
Dat ze dan met elkaar in een taal gaan praten die jij niet verstaat... Je zit ten slotte met elkaar dus praat dan gewoon in een taal die iedereen verstaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:38

dat zou pas grappig zijn, als ik met vrienden naar frankrijk ga zou ik ook tegen men vrienden frans moeten praten?
Zolang ze tegen jouw niet in hun taal gaan aanlullen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:38

Waarom zou je niet in een voor jou gewone taal mogen praten dan? Als je zelf op vakantie bent en op straat loopt in Finland, ga je toch ook niet opeens Fins praten?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:40

ik heb het ook niet over op vakantie zijn ik heb het over hier wonen Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:42

Ik ben ook een buitenlander, ik kom Amerika, en praat dus Amerikaans.
Als ik met mijn moeder ben, of amerikaanse kennis van mij, praat ik ook gewoon Amerikaans hoor. Ik ga zeker Nederland met mijn moeder praten...

Ik kan vloeiend Nederlands (zoals je leest) maar met mijn moeder praat ik gewoon Amerikaans.

Wat maakt het uit? Ik kan me er niet druk om maken. Ik hoef niet per se mee te kunnen luisteren en heb ook niet meteen het voel er over mij gesproken wordt. Als ze dat leuk vinden moeten ze het toch lekker doen Haha!

Daarbij, ik kan het me NIET voorstellen (Nederland kennend) dat als je naar Amerika of England zou je verhuizen je ineens Engels met je FAMILIE gaat praten! Jullie blijven ook heus gewoon stug Nederland met elkaar praten.

Zolang de buitenlanders mij en de rest wel in het nederlands aanpreekt (wat ze vaak ook wel doen) mogen ze van mij onderling in hun eigen taal praten.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 24-04-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:43

Nou als ze over straat lopen met elkaar kan het mij geen donder schelen in welke taal ze spreken.

maar inderdaad zit je om de tafel dan is het irritant.
maar dan ben je met elkaar!

Maar op straat moet iedereen zelf weten in welke taal hij spreekt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:44

Idd, zolang het niet in gezeldschap is waar niet iedereen die taal verstaat, vind ik het niet storen. Jij praat op vakantie de taal van het land waar je op dat moment bent?
Wordt je erg beperkt in je vakanties boeken denk ik Clown

Mijn Canadeese huisgenootje probeert juist haar Nederlandse les in de supermarkt enz. te oefenen en dan beging iedereen in het Engels terug te praten omdat ze zo graag laten blijken dat ze engels kunnen Gestoord
Ik stelde haar al voor van die een hoofddoek om en ze zijn niet meer zo gewillig hoor om je te helpen in het engels.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:46

Ethelate schreef:
Idd, zolang het niet in gezeldschap is waar niet iedereen die taal verstaat, vind ik het niet storen. Jij praat op vakantie de taal van het land waar je op dat moment bent?
Wordt je erg beperkt in je vakanties boeken denk ik Clown

Mijn Canadeese huisgenootje probeert juist haar Nederlandse les in de supermarkt enz. te oefenen en dan beging iedereen in het Engels terug te praten omdat ze zo graag laten blijken dat ze engels kunnen Gestoord
Ik stelde haar al voor van die een hoofddoek om en ze zijn niet meer zo gewillig hoor om je te helpen in het engels.

Dit is helemaal waar! En dan later 'zeuren' om het feit dat ze NOG geen Nederlands kunnen!!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:53

Als jij in het buitenland bent praat je toch zeker ook Nederlands? Het is wel een ander verhaal als je er ook woont, dan dien je die taal ook te kunnen spreken, maar tegen je naasten/vrienden blijf je toch je moedertaal spreken.
Dat wil ik graag, dus dan mag iemand anders dat van mij ook. Haha!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:02

Ik vind het irritant als ik dan langs loopt (dit gebeurd meestal op school) en ze beginnen ineens dom te lachen en in het buitenlands te praten. Vind het altijd erg verdacht.. En super vervelend. Ik kan namelijk de taal niet verstaan, dus heb geen flauw idee waar ze het dan over hebben. Dus in dat opzicht vind ik het heel vervelend. Mensen die hier zijn opgegroeid kunnen gewoon nederlands praten lijkt me! Mensen die hier op vakantie zijn, of in een ander land heel lang hebben gewoond vind ik een ander verhaal.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:03

Sander_ schreef:
Als jij in het buitenland bent praat je toch zeker ook Nederlands? Het is wel een ander verhaal als je er ook woont, dan dien je die taal ook te kunnen spreken, maar tegen je naasten/vrienden blijf je toch je moedertaal spreken.
Dat wil ik graag, dus dan mag iemand anders dat van mij ook. Haha!

Idd!
Als jij in Turkije woont neem ik aan dat jij geen Turks praat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:12

Kir_Ples schreef:
Idd!

Dat ligt eraan hoelang je er woont... Als je er permanent gaat wonen of in elk geval langer dan 3 maanden, zou ik toch een poging gaan doen om de taal te leren Knipoog

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:15

Ineke2 schreef:
Kir_Ples schreef:
Idd!

Dat ligt eraan hoelang je er woont... Als je er permanent gaat wonen of in elk geval langer dan 3 maanden, zou ik toch een poging gaan doen om de taal te leren Knipoog

Ja zeker wel Knipoog
Maar ik zou dan tegen mijn ouders altijd Nederlands blijven praten...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:17

Ik ook... daarom had ik al in een eerdere reactie geschreven dat ik het niet irritant vind als ik op straat voorbij loop, maar wel als we met een groep ergens zijn en in die groep er dan mensen zijn die in een voor niet iedereen verstaanbare taal gaan praten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:19

Ineke2 schreef:
Kir_Ples schreef:
Idd!

Ik kan me best redden met de Duitse taal, maar gewoon onder elkaar (mijn gezin dus) praten we echt geen Duits hoor.

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:19

Mijn ouders zijn ook duits en hoewel ik vloeiend Nederlands spreek en mijn ouders ook spreken we toch gewoon duits met elkaar. Waarom weet ik ook niet maar dat gaat gewoon automatisch.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:20

Ik vind dat mensen zeker die hier wonen de Nederlandse taal moeten beheersen.

Mijn moeder is van oorsprong amerikaans wij praten dus engels met elkaar op straat.

Ik denk dat iedereen zo makkelijk zegt dat ze geen Nederlands zullen praten als ze verhuizen naar het buitenland. Dat wil ik welleens zien want als er een volk is dat zich slecht aanpast zijn het wel Nederlanders. Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:25

Nou Stephanie100, de Duitsers kunnen er ook wat van hoor. Die zul je niet snel Nederlands horen praten als ze in Nederland zijn (op vakantie bijvoorbeeld). En dan bedoel ik niet onder elkaar, maar als ze bijv. iets bestellen bij Nederlanders. Ze praten stug Duits door....is ook moeilijk voor ze, want volgens mij zijn er weinig extra talen die ze beheersen Haha! .

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:29

Lekker boeiend toch, in welke taal ze op straat praten? Ik heb niet bepaald belangstelling voor de gesprekken van anderen, dus of ik ze nou kan verstaan of niet, het boeit me echt niet. Als je je daar al druk over maakt Nagelbijten / Gniffelen Ik hoor hier heel de zomer alleen maar Duits, nou ja, er zijn ergere dingen in het leven Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:30

Diablo schreef:
Ik kan me best redden met de Duitse taal, maar gewoon onder elkaar (mijn gezin dus) praten we echt geen Duits hoor.

Dat zeg ik toch ook Haha! Onder elkaar geen probleem, alleen als er andere mensen bij zijn die de buitenlandse taal niet kennen... Dan vind ik het zwaar irritant.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:34

Ineke2 schreef:
Diablo schreef:

Dat zeg ik toch ook Haha! Onder elkaar geen probleem, alleen als er andere mensen bij zijn die de buitenlandse taal niet kennen... Dan vind ik het zwaar irritant.

Ik dacht dat je bedoelde dat je de taal ook onder elkaar zou moeten spreken als je ergens anders woont, sorry.

Als we bijv. met onze buren praten, willen mijn man en ik er ook wel eens een zinnetje Nederlands tussendoor gooien hoor, tegen elkaar. Gaat dan net even wat makkelijker en die Duitsers vinden het erg vermakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:54

@ diablo. ik denk dat ze jou in duitsland minder 'bedreigend' vinden omdat de taal hun wel bekend is.

Ook engels spreken vind ik niet vervelend.

Veel mensen vinden het bedreigend overkomen als een groepje jongeren/mensen een taal spreekt waar ze geen woord van verstaan. Als ze je dan ook nog eens (met wat voor reden dan ook) aankijken tijdens hun gesprek krijgen veel mensen er al een raar gevoel bij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:58

Diablo schreef:
Nou Stephanie100, de Duitsers kunnen er ook wat van hoor. Die zul je niet snel Nederlands horen praten als ze in Nederland zijn (op vakantie bijvoorbeeld). En dan bedoel ik niet onder elkaar, maar als ze bijv. iets bestellen bij Nederlanders. Ze praten stug Duits door....is ook moeilijk voor ze, want volgens mij zijn er weinig extra talen die ze beheersen Haha! .

Ja inderdaad.
Aan die erger ik mij nog het meest.
We hebben hier van alles wat, maar de duitsers,...

Ik kan echt geen duits en ik zit achter de kassa bij een supermarkt..
Nou met elke andere buitenlander krijg ik het in het engels wel voor elkaar om elkaar te begrijpen,..
Maar die duitsers praten stug door in het duits..
Ik doe er niet eens moeite meer voor.
Ik zeg ik begrijp U niet en negeer ze hoor.
Ben het wel ZO ZAT!