Baby redden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Baby redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:33

In Portugal heeft zich een opmerkelijk iets voorgedaan. Een zwangere vrouw was in Loulé overreden, toen ze net bij de gynaecoloog vandaan kwam. Ze is ter plekke overleden, maar omdat ze in de laatste maand was, hebben ze in het ziekenhuis de baby gehaald. Die ademde niet en had ook al geen kloppend hart meer, dus ze hebben het tot leven moeten wekken met kunst en vliegwerk. Het raakte uiteindelijk in coma, had waarschijnlijk hersenletsel en is de tweede dag overleden.

Ik heb met een bepaalde boosheid het nieuws dat ze die baby hebben wil redden tot me genomen. Men kan toch wel nagaan dat in de tijd dat het kostte om in het ziekenhuis te komen (dat gaat hier echt niet binnen tien minuten, je moet eerder denken aan een half uur), die baby ook al dood eis en in elk geval zoveel zuurstof te kort heeft gehad dat er problemen zullen zijn en het geen normaal leven kan lijden?

http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... idCanal=10

Liedje

Re: Baby redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:36

Mmm... ja daar heb je gelijk in. Tis een etische kwestie die veel stof doet opwaaien. Aan de andere kant kan de medische wetenschap zich door dat soort gevallen verbeteren, maar inderdaad... Wat voor een leven zal het kind 'leven' als het wel gered was geweest.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:36

Ik kan me voorstellen dat de familie het heel fijn vind dat het ziekenhuis heeft gedaan wat ze kunnen, ze zijn de moeder al kwijt en om dan ook nog het kind te verliezen is natuurlijk een dubbele klap..
Als kind zijnde weet ik niet of ik het wel zo prettig had gevonden als ze me me al dat gedoe toch hadden weten te 'redden', weet ook niet of ik het dan wel redden had genoemd.. Hersenletsel is nou niet direct een goede basis voor een mooie toekomst.

inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:25

Het is toch in ieder geval maar goed dat ze het geprobeert hebben. Het is een levend wezen en om er zomaar van uit te gaan dat ie dood is vind ik helemaal niet kunnen.
Er is een zeeeer grote kans dat zo'n kindje door het zuurstof gebrek een zware handicap over had gehouden en of dat kindje daar blij mee zou zijn geweest weet niemand maar geeft iemand niet het recht om dan maar te zeggen laat het maar dood gaan.
Er is natuurlijk ook nog een vader van dat kind ( en opa's oma's enz.) wat hadden ze daar dan tegen moeten zeggen? We hebben het kindje dood laten gaan omdat wij vonden dat het geen goed bestaan zou krijgen? Dat kan echt niet door de beugel vind ik.
Niemand mag zo maar "voor God" spelen door zelf zo'n beslissing te maken.
Als dit een volwassen iemand was geweest hadden ze toch ook niet gezegt laat maar dood gaan? Dat dit kindje nog niet geboren was maakt voor mij geen enkel verschil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:54

Als ze niets hadden gedaan, hadden ze het kind niet "dood laten gaan". Het kind was nog deel van de moeder. Het was al dood!!!
Ze hebben het tot leven gewekt en dat vind ik een groot verschil. Dát is voor god spelen!

En, als ze het er nu ter plekke uit hadden gehaald, was het nog wat anders (in Amerika is dat eens met een aangereden hert gebeurt, het jong heeft het gewoon overleefd, maar heeft dan ook geen of nauwelijks zuurstof te kort gehad, omdat het onmiddelijk is gehaald...met behulp van een zakmes).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:00

Dan is het inderdaad redden. Dit is gewoon voor God spelen, precies wat je zegt

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:59

Ben het met je eens Lustana

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:48

Een dode tot leven wekken?? Ik wist niet dat zoiets kon tegenwoordig...

De baby is gereanimeerd en is daardoor nog een aantal uur in leven gebleven. Niet meer dan normaal/menselijk in mijn ogen dat men een poging heeft gedaan om dit prille leventje te redden. Dat het niet gelukt is, is ontzettend triest voor de achtergebleven familie. Nog triester was geweest als er géén poging was gedaan om de baby te reanimeren.

Ik moet een beetje denken aan die reclame van de Hartstichting.
Wat als er dan mensen denken: 'Laat ik maar niet voor God spelen, stel je voor dat deze persoon blijft leven als ik degene reanimeer...'.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:05

Lusitana schreef:
Als ze niets hadden gedaan, hadden ze het kind niet "dood laten gaan". Het kind was nog deel van de moeder. Het was al dood!!!
Ze hebben het tot leven gewekt en dat vind ik een groot verschil. Dát is voor god spelen!

En, als ze het er nu ter plekke uit hadden gehaald, was het nog wat anders (in Amerika is dat eens met een aangereden hert gebeurt, het jong heeft het gewoon overleefd, maar heeft dan ook geen of nauwelijks zuurstof te kort gehad, omdat het onmiddelijk is gehaald...met behulp van een zakmes).

Precies, ik begrijp uberhaupt niet waarom ze die baby nog op de wereld wilden laten komen.
Als de baby het had overleefd dan had hij/zij vast wel gebrekken gehad en dat is ook niet leuk voor zijn/haar leven.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:08

En dan krijg je de discussie: welk leven gaan we redden?
Die maar niet want het wordt waarschijnlijk toch gehandicapt.

DAT is pas voor God spelen...

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:10

ik vind dit niet kunnen..de baby was al overleden en dan weer tot leven wekken met alle gevolgen van dien als het wel was blijven leven..
wel heel erg verschrikelijk voor de famillie die van twee mensen afscheid moet neemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:59

Ann schreef:
Een dode tot leven wekken?? Ik wist niet dat zoiets kon tegenwoordig...

De baby is gereanimeerd en is daardoor nog een aantal uur in leven gebleven. Niet meer dan normaal/menselijk in mijn ogen dat men een poging heeft gedaan om dit prille leventje te redden. Dat het niet gelukt is, is ontzettend triest voor de achtergebleven familie. Nog triester was geweest als er géén poging was gedaan om de baby te reanimeren.

Ik moet een beetje denken aan die reclame van de Hartstichting.
Wat als er dan mensen denken: 'Laat ik maar niet voor God spelen, stel je voor dat deze persoon blijft leven als ik degene reanimeer...'.

De baby is in de eerste plaats GEHAALD via een keizersnede, het bestond dus niet voor de buitenwereld, is DAARNA gereanimeerd en als je wordt geboren met een hartstilstand en niet ademend, ben je bij mij dood en wordt je tot leven gewekt.
Ik had het wat anders gevonden als het kind op straat ter plekke was geboren of gehaald. Natuurlijk reanimeer je dan zo´n kind. Dan kun je van een "redding" spreken, maar een kind in een zieknhuis uit een lijk gaan halen vind ik persoonlijk gewoon te ver gaan.
De familie is bedroefd over de dood, maar meer verslagen om het verlies van de moeder. Ze zijn opgelucht dat het kindje is gestorven, want het zou geen kwaliteit van leven hebben, het had zijn leven in een instituut kunnen doorbrengen, want het was duidelijk dat het geen normale hersenfunctie had (volgens de neuroloog). En is de vader en (volwassen)zus daarbij gebaat? Is het kind daarbij gebaat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:06

Maar dan is de vraag: wanneer ga je over tot het halen van een baby als de moeder niet meer leefd? Of ga je ueberhaupt nog over tot het halen van een baby als de moeder niet meer leeft? Hoeveel zwangere vrouwen liggen niet in coma zijn hersendood en baren alsnog een gezond kind (via keizersnee) en worden aansluitend afgekoppeld?

Ik kan me voorstellen dat je je kwaad maakt omdat hier een paar artsen voor God wilden spelen, en in dit geval was het kind niet levensvatbaar. Maar het zal gerust andersom ook gebeuren, dat het kind wel gezond ter wereld komt en er geen blijvende schade aan overhoud (anders dan dat hij voor de rest van het leven zonder moeder doormoet) en daar praat niemand over.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:08

Ik vind niet dat ze voor god spelen elk kind heeft recht op leven en dit zat in de laatste maand. Was ik die arts deet ik hetzelfde

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:01

Lusitana schreef:
De baby is in de eerste plaats GEHAALD via een keizersnede, het bestond dus niet voor de buitenwereld, is DAARNA gereanimeerd en als je wordt geboren met een hartstilstand en niet ademend, ben je bij mij dood en wordt je tot leven gewekt.
Een kind bestaat al tijdens de zwangerschap, het is niet zo dat als het daadwerkelijk geboren is, het pas recht heeft op medische hulp...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:24

Ik denk dat de nabestaanden meer om de moeder rouwen, dan om de baby. Natuurlijk kijkt iedereen uit naar de komst van het kind, maar met de moeder heeft men al jaren een band. Er was nu geen keus, maar ik weet zeker dat mijn familie mij boven mijn ongeboren kind had verkozen, mocht dat nodig zijn geweest.

Ze denken steeds verder te komen met mensen redden etc, maar zijn we daar allemaal zo blij mee?

Niemand speelt voor god. Want medische wetenschap staat daar los van. Mensen steeds meer kunnen redden, kon men vroeger al helemaal niet, dus hoezo voor god spelen?

Ik weet overigens wel waar ik het over heb, aangezien mijn broer van bijna 30 al zijn hele leven zwaar gehandicapt is. Hij is gelukkig en woont zelfs nog bij mijn moeder thuis. Het was niet te zien tijdens zwangerschap, en wat zij had besloten zal ik maar niet eens op in gaan als die keus er was geweest.

Als we voor god gaan spelen, laten we dus mensen en dieren wel doodgaan. En dan zullen alleen de sterktsen overleven, zonder allerlei kunstmatige ingrepen en chemische rotzooi.

Ik heb ook zware operaties gehad en dan ben je blij dat het kan. Net als dat zware medicijnen mij jaren hebben geholpen en je onder narcose geopereerd wordt. Geen pijn hoeft te voelen etc. Maar ik lijdt wel een menswaardig bestaan en ben nog steeds mezelf.

De instellingen en aanpassingen zijn er, dat weet ik, Maar idealiseer dat ajb niet, want geweldig is het echt allemaal niet!

Voor de nabestaanden is het heel naar dat deze vrouw zwanger was, dat maakt het allemaal net iets erger. Maar denk je eens in... Een vader die achterblijft met een kind en veel verdriet en dan ook nog een zwaar gehandicapt kind erbij........En iedereen maar z'n best doen. De baby is gewoon netjes een natuurlijke dood gestorven in de moeder, omdat het daar nog hoorde en van leefde. dat hadden ze in de waarde moeten laten.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:19

als ik het was die dat ongeluk had gekregen met een kindje in mijn buik zou ik toch wel graag willen dat ze een poging deden om mijn kind te redden als ik al overleden was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 11:56

Voor wie?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:01

voor mijn baby, ik paar alleen maar voor de lol, maar uiteindelijk doen we het om ons voort te planten, en als ik dan eenmaal een baby in mijn buik zou hebben zou ik graag zien dat het een kans op een leven krijgt tenminste.
ook zonder mij.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:24

Lusitana schreef:
Voor wie?

Voor het kind zelf, de vader, de grootouders of andere familieleden.
Verder, een baby is geen wegwerpartikel wat je kunt onthouden van medische hulp als dat beter uitkomt?!
De medici in deze kwestie hebben hun plicht/roeping gedaan en voor God spelen heeft daar in mijn ogen niets mee te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:16

De plicht is levens redden, niet speciaal kinderen uit doden halen.

Wat de nabestaanden betreft, de volwassen zus is erg geschokt en heeft psychologische hulp, maar de vader, een immigrant uit het oosten, wilde er niets van weten. Ik zal morgen, als ik meer tijd heb, het hele artikel eens vertalen voor een beter inzicht in deze specifieke situatie.

Natuurlijk is dit en uniek geval en daarom leent het zich ook zo goed voor een discussie. Want het laat ons nadenken over kwaliteit van leven en hoever dokters moeten/mogen gaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:21

een kind is toch ook een leven en elk leven heeft recht op hulp.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:24

Ik vind het ook eenbeetje vreemd dat zedat nog proberen. Als dit kind nog geleefd had, had het waarschijnlijkgen normaal leven kunnen leiden. Nou zegikniet dat gehandicapte kinderennietgeboren mogen worden ofzo, maar ik vraag me af; wie zou het kind dan opvoeden (toestemming van de vader?)?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:25

Ik denk niet eens dat de dokters het mogen laten sterven trouwens wat ze doen is gewoon reanimeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:25

Het kind zit nog in de moeder wat het nodig heeft om te groeien en te ontwikkelen. Het sterft een natuurlijke dood, omdat het nog deel was van de moeder.
Een kind dat werkelijk gered kan worden, oke. Maar er moeten grenzen komen.
Iedereen heeft het over het recht van leven. Dus geef je een kind en zijn familie liever aan rotleven dan een waardig leven? Vroeger was dit niet eens een discussie want kon het niet eens allemaal. En de vooruitgang is daarin geen vooruitgang. Aangezien je alles en iedereen gaat redden voor de wetenschap!
En ik zie het echt dat bijna niemand voor zijn gehandicapte kind blijft zorgen. Vroeg of laat komen ze in een tehuis. Soms al jong, soms wat ouder. Er zijn er die nooit worden opgehaald hoor, besef dat!
En oke, als ze gelukkig zijn, zoals mijn broer en anderen, mooi. Maar als je geeneens besef hebt van het leven om je heen, is dat menswaardig? Eerst beter nadenken van alle kanten en dan pas wat zeggen. Er is namelijk niet maar 1 kant.