Agressieve hond bijt kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Agressieve hond bijt kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 06:18

De politie heeft zaterdagavond in Rotterdam-IJsselmonde een pitbull-achtige hond in beslag genomen, omdat het beest twee meisjes had aangevallen.

De hond sloeg toe in de Groene Tuin. Het jongste meisje (9) werd zo hard gebeten, dat ze moest worden behandeld in het Ikazia-ziekenhuis.

Het agressieve dier is van een 34-jarige vrouw. Het is nog niet bekend of ze de hond terugkrijgt of dat het beest wordt afgemaakt.

http://www.rtvrijnmond.nl/

De zoveelste, het lijkt echt niet op te houden Scheve mond
Ik hoop dat hier nou eens grondig onderzoek naar wordt gedaan, want dit kan toch geen toeval meer zijn de laatste tijd

herbey

Re: Agressieve hond bijt kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 06:28

Dit is echt diep triest! Als men zo,n hond aanschaft kunnen ze dan niet beter eerst de mensen een gedrag test geven?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:10

Als dit de eerste keer is dat die hond aanvalt, weet die eigenaresse dat toch ook niet?

En natuurlijk wordt de reden ook niet vermeld, misschien waren ze hem wel aan het pesten, aan het slaan wellicht?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:12

Als het een pitbull achtige is zal ze hem niet meer terugkrijgen, en eens gebeten moet ze hem ook niet terugkrijgen risico is veel te groot.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:14

natuurlijk het lijkt de laatste tijd wel een rage,zo vaak hoor je het.
zielig voor het meisje en die hond.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:17

Mensen reageren altijd wel op de pitbull (of welke hond dan ook) meteen over de agressie.
En altijd word er vanuit gegaan dat het aan de hond zelf ligt (omdat je met zulke honden beter op moet letten) maar er word nooit vermeld wat het slachtoffer gedaan heeft.

Het valt me wel op dat het vaak kinderen van dezelfde leeftijd zijn die aangevallen worden door zulke soort honden.
En is het nou niet precies zo, dat ze op die leeftijd ontzettend klierig kunnen doen?
Het lijkt me niet dat alle kinderen dan de grens leggen zo van:
een mens mag ik wel klieren maar een hond niet.

En wat ik eerder in een ander topic heb gezegd, je leest alleen bijtincidenten met pitbull-achtige.
Je moest eens weten hoeveel Golden Retrievers enz. er geen mensen bijten. (die staan zelfs boven Pitbull-achtige in de lijst van meest agressieve honden)
Maar nee hoor, die hoor je niet want dat zijn de O zo lieve huishondjes.

En daar kan ik niet goed tegen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:21

een type hond wat lijkt op een pitbull is vaak "stoer" om te hebben, vooral als hij nogal waaks is, en snel in de aanval gaat.
Ik kom zelf uit ijsselmonde, en er lopen daar zo veel honden dat op een pitbull lijkt, want als de 1 'm heb, moeten zn vrienden er ook allemaal 1.
Het zijn voornamelijk mensen tussen de 20 en de 35 die er meelopen.
Ik denk dat de problemen eerder ontstaan door het baasje, want de hond moet agressief zijn, en uiteindelijk is de hond er de dupe van.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:21

Er staat niet bij of ie aangelijnd is geweest. Zo ja, dan heeft de eigenaresse hem niet in de hand. Is de hond niet aangelijnd geweest dan moet zo'n eigenaresse héél erg zwaar beboet worden.

In beide gevallen mag zo iemand nooit meer in het bezit komen van zo'n hond. Herstel: een hond.

Voor de hond is het waarschijnlijk einde verhaal......
Bij een goede baas had ie misschien wél oud kunnen worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:23

Alstublief dit gaat om een bijt incident in kwestie waar veel schade is geleverd. Wist dat het niet lang zou duren voor de rassendiscriminatie zou tevoorschijn komen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:26

Het valt mij op dat vooral in de randstad deze zogenaamd stoere honden populair zijn.
Waar wij wonen zie je ze echt nooit.
Volgens mij zou het type mens dat op deze honden valt vooral geen hond moeten nemen, maar ik vrees dat nadenken bij dit volk ook onderontwikkeld is.
(Niet gelijk gaan janken; het is mijn mening dat alleen bij sukkels en criminelen dit soort honden populair is)
Laatst bijgewerkt door Albert op 16-04-07 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:32

Albert schreef:
Het valt mij op dat vooral in de randstad deze zogenaamd stoere honden populair zijn.
Waar wij wonen zie je ze echt nooit.
Volgens mij zou het type mens dat op deze honden valt vooral geen hond moeten nemen.

Nou je het zegt, daar zit inderdaad wat in Ja
Ik heb ze hier eigenlijk nog nooit gezien Verward

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:46

Ik weet zeker dat het niet alleen de hond z'n schuld was.
Want kinderen op die leeftijd treiteren honden ook nog wel es.
Maar de hond is zeker ook schuldig.

Ik heb zelf trouwens een golden retriever gehad paar jaar geleden.
We hadden hem overgekocht als pup van mensen.
Na verlop van tijd toen hij ouder werd, reageerde hij steeds feller op alles.
Ik was zo gek op hem dat ik em bleef knuffelen enzo.
Maar toen had hij me gebeten, en daarna nog 3 keer.
1 keer in me pols, 1 keer op me hand, 1 keer in me vingers en 1 keer in me voet.
Maar ik bleef gek op hem, ik was nit bang voor em.

Maar me ouders hakte de knop door en hebben hem verkocht aan een man die alleen woonde zonder kinderen.
Ik ben benieuwd of hij nog leeft, ik denk het niet.

Maar het komt er ook dus op neer, dat het niet per se aan het ras ligt, ik ken mensen hier die een hele lieve pitbull hebben.
En die mensen zijn zelfs bejaard! Het lijkt mij niet dat bejaarden een pitbull nemen om ze te leren vechten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:50

Niien_ schreef:
Ik weet zeker dat het niet alleen de hond z'n schuld was.
Want kinderen op die leeftijd treiteren honden ook nog wel es.
Maar de hond is zeker ook schuldig.

Dat kinderen op die leeftijd ook een hond kunnen pesten ben ik het mee eens, maar dat kun je in dit geval niet weten. Daarom denk ik ook niet dat je hiervan zo zeker kunt zijn Lachen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:53

Niien_ schreef:
Maar toen had hij me gebeten, en daarna nog 3 keer.
1 keer in me pols, 1 keer op me hand, 1 keer in me vingers en 1 keer in me voet.

Maar hoe zwaar waren je verwondingen? Knipoog
Dat is nu eenmaal het verschil tussen een pitbull en een retriever.
Ze zijn in kaakdruk per cm2 gewoon niet te vergelijken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:54

Citaat:
Dat kinderen op die leeftijd ook een hond kunnen pesten ben ik het mee eens, maar dat kun je in dit geval niet weten. Daarom denk ik ook niet dat je hiervan zo zeker kunt zijn

Dat kun je ook niet, maar er word altijd maar alleen geschreven over de hond en nooit wat er voorgevallen is en wat het slachtoffer al dan wel of niet bij/met de hond gedaan heeft.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:14

Silence schreef:
Mensen reageren altijd wel op de pitbull (of welke hond dan ook) meteen over de agressie.
En altijd word er vanuit gegaan dat het aan de hond zelf ligt (omdat je met zulke honden beter op moet letten) maar er word nooit vermeld wat het slachtoffer gedaan heeft.

Het valt me wel op dat het vaak kinderen van dezelfde leeftijd zijn die aangevallen worden door zulke soort honden.
En is het nou niet precies zo, dat ze op die leeftijd ontzettend klierig kunnen doen?

<KNIP>

En is het niet ook precies zo dat kinderen tot dieren worden aangetrokken (ook de gevaarlijke dieren) terwijl volwassenen al geleerd hebben met een grote boog om dit soort moordmachines heen te lopen? En is het daarmee niet logisch dat kinderen veel vaker het slachtoffer worden van deze beesten?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:17

Jeetje, wat veel agressieve honden in zo'n korte tijd.
Oordelen kan je niet doen met alleen een artikel. Ik ben wel benieuwd of er een volwassene bij de kinderen was op het moment dat de hond hun aanviel, je weet immers hoe dat gaat met kleine kinderen en honden af en toe.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:20

Mij zul je ook niet horen zeggen dat er geen labradors en golden retrievers zijn die bijten (alhoewel ik ze zelf niet ken) maar geloof zeer zeker dat dit gebeurt. Maar er zijn er dan namelijk ook erg veel van.

Het is triest dat dit moet gebeuren en laat ik het zo zeggen,
de mensen die ik met een Stafford of dergelijke hond zie lopen zijn bijna altijd mensen waarvan ik denk dat ze niet zo'n soort hond horen te hebben.

Altijd moet de Stafford en dergelijke honden hieronder lijden en dat is jammer want met een goede opvoeding kunnen het schatten van honden zijn.

Ben wel van mening dat dit soort honden een juiste opvoeding moeten hebben. Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:20

het feit dat kinderen vaak het slachtoffer zijn is omdat de ze nog op gelijke voet met de hond staan volgens de hond.
Vooral een kleiner kind verschilt wat hoogte betreft niet veel van dehond.
dus voor een hond destemeer reden om dominantie op uit te oefenen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:27

Dit is overigens geen stafford maar een argentijnse dog. En een oudere al want de oren zijn nog gecoupeerd (of hij moet uit het buitenland komen).
Ik woon in een buitengebied en hier kom ik ze wel tegen, maar hier woont anders slag volk. De honden hier lopen ook los en hebben hier nog nooit iets gedaan zover ik weet.
Het ligt imo aan de opvoeding van de hond, uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Jammer dat de hond weer de dupe moet worden. Als dezelfde mensen een golden retriever zouden hebben zou die wrs hetzelfde opgevoed zijn Knipoog

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:38

Es79 schreef:
Mij zul je ook niet horen zeggen dat er geen labradors en golden retrievers zijn die bijten (alhoewel ik ze zelf niet ken) maar geloof zeer zeker dat dit gebeurt. Maar er zijn er dan namelijk ook erg veel van.

Het is triest dat dit moet gebeuren en laat ik het zo zeggen,
de mensen die ik met een Stafford of dergelijke hond zie lopen zijn bijna altijd mensen waarvan ik denk dat ze niet zo'n soort hond horen te hebben.

<KNIP>

Daar loopt weer iemand die zijn gebrek aan persoonlijkheid compenseert met een vechthond, zeggen we bij ons thuis dan.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:44

griebels schreef:
Dit is overigens geen stafford maar een argentijnse dog. En een oudere al want de oren zijn nog gecoupeerd (of hij moet uit het buitenland komen).

Hoe weet jij wat voor hond het was? Verward Of je moet het plaatje bedoelen dat bij het artikel stond. Dat was overduidelijk gewoon een voorbeeldfoto Haha!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:53

Citaat:
Communicatiewetenschappers maken een onderscheid tussen imago en identiteit. Hoewel er verschillende definities zijn, kan imago worden omschreven als "het beeld dat anderen van iets of iemand hebben" terwijl identiteit staat voor "wat iets of iemand in werkelijkheid is".
Imago en identiteit kunnen soms ver uiteenlopen: Franse auto's hadden lang de reputatie roestbakken te zijn (imago), terwijl ze in werkelijkheid echt niet sneller roestten dan bijvoorbeeld hun Duitse concurrenten.

Imago en identiteit kunnen elkaar ook wederzijds versterken: als een nieuw model auto in de reclame wordt gepresenteerd als een echte sportwagen (imago) dan zullen met name sportief ingestelde autorijders deze auto aanschaffen. Na enige tijd zullen dus vooral sportievelingen in deze auto gezien worden (identiteit), waardoor het imago van sportwagen wordt bevestigd.

Ook bij de American Pit Bull Terriër is het imago vooruitgelopen op zijn identiteit: nog vóór het eerste bijtincident werd het ras al als "moordmachine" aan kijkers en lezers gepresenteerd. Deze opgedrongen reputatie trok een bedenkelijke groep "liefhebbers" aan, die dat imago bevestigden en zo uiteindelijk een ongewenste identiteit creëerden. Niet ten onrechte concludeert communicatiewetenschapper drs. Eliaan Schoonman dat de pitbull door de pers naar zijn imago van "time bomb on legs" is toegeschreven.

In de afgelopen twee decennia hebben de media de meest verrukkelijke onzin over de American Pit Bull Terriër en andere "vechthondenrassen" verkondigd. Helaas hebben publiek en beleidsmakers de veelal gekleurde berichtgeving vol verzinsels en halve waarheden met graagte overgenomen en tot waarheid verheven. Communicatiewetenschapper drs. Eliaan Schoonman concludeert zelfs dat de pitbull door de pers naar zijn reputatie van "time bomb on legs" is geschreven: nog vóór het eerste serieuze bijtincident werd het ras al als "moordmachine" aan kijkers en lezers gepresenteerd. De reportages van de pers zijn uiteindelijk tot een zichzelf vervullende profetie geworden.

In 1983 komt het Duitse familieblad Geo Magazine met de eerste berichtgeving over pitbullgevechten, op de voet gevolgd door haar Nederlandse evenknieën Panorama en Nieuwe Revu. De materie leent zich uitermate voor sappige strofes: iedere journalist die in de jaren erop volgend over het onderwerp zal schrijven, slijpt zijn pen tot een scherpe punt. Of, om in lijn met de terriërmaterie te blijven, zet zijn tanden gretig in de gruwelijke taferelen. Van enige bedreiging van de openbare orde en veiligheid is dan nog geen sprake: de pitbull wordt tot 1986 in geen enkel krantenbericht over hondenbeten genoemd. Het accent in de berichtgeving ligt in de eerste jaren tot 1986 bij de training voor hondengevechten.

Trouw schrijft op 12 september 1986: "Zo zou het gebeuren dat katten in een jutezak aan een boom worden gehangen. De pitbullterriërs springen dan naar de zak en bijten erin. De Vereniging Dierenambulance Groningen vertelt dat de kat na afloop uit de zak gehaald wordt en door de hond verscheurd wordt als een soort beloning". En de Volkskrant in dezelfde periode: "In Groningen zijn al enkele honderden bomen door pitbullterriërs zwaar beschadigd. Bezitters laten ze aan takken hangen om hun kaakspieren te ontwikkelen. De gemeente werkt nu aan voorzieningen waar de honden dan in hemelsnaam maar op moeten oefenen, zodat de bomen gespaard blijven. Er komen bijvoorbeeld autobanden, opgehangen aan kettingen".

Frappant genoeg blijkt uit onderzoek van de gemeentepolitie Groningen dat er nauwelijks of geen sprake is van overlast en dat er géén aanwijzingen zijn dat de verhalen uit beide kranten op waarheid berusten. Aan de bron van de latere problemen rond de American Pit Bull Terriër ligt het menselijke gegeven dat dit genre "horror" zo gruwelijk tot de verbeelding spreekt. In 1987 gaat Vrij Nederland op zoek naar hondengevechten in ons land. Het feit dat de journalisten van het blad tijdens hun speurtocht niet één hondengevecht of aanwijzing daarvan hebben kunnen vinden, weerhoudt ze er vervolgens niet van om twee kolommen uit te wijden over hondengevechten en daarbij allerlei mensen aan het woord te laten die ook wel denken dat het waar is. Kortom: een vermoeden wordt bevestigd door mensen die dat vermoeden ook hebben. Journalistiek is dit een onacceptabele manier van werken. Het imago van de pitbull is hiermee echter een feit.

In de periode hierna verschijnen er steeds vaker berichten in de dagbladen over pitbulls die buiten de vechtring bijten. Aan het eind van 1988 gaat zelfs meer dan de helft van het aantal bijtberichten in de krant over pitbulls, aldus de krantenknipselregistratie van de stichting Consument en Veiligheid. Onderzoek van dezelfde stichting in het najaar van 1988 leverde een lijst op van 508 slachtoffers van hondenbeten naar ras. Slachtoffers die zich bij een EHBO-post hadden moeten laten behandelen.

Anders dan je op grond van de krantenberichten zou verwachten, bestond de lijst geregistreerde hondenbeten echter niet uit 254 pitbulls. Immers, als de helft van alle berichten daarover gaat, zou je ook een vergelijkbare hoeveelheid incidenten verwachten! Voor journalisten is het dus interessanter om over bijtende pitbulls te schrijven, dan over bijtende herdershonden. Daarmee is de slechte reputatie van de pitbull ten onrechte bevestigd voor het krantenlezend publiek.

Na de gruwelverhalen in de Europese pers mag de pitbullterriër zich plots in een enorme belangstelling verheugen. De pups zijn niet aan te slepen en in elke volksbuurt of betonwijk is er wel een quasi-fokker die in dit gat in de markt springt. Binnen enkele jaren loopt het aantal pitbulls op tot zo'n vijftienduizend. Daar zitten dan inmiddels duizenden tussen met een driedubbel probleem: een lukraak gefokte hond, met een maatschappelijk minder stabiele eigenaar én een omgeving, een kleine woonruimte drie hoog bijvoorbeeld, waar het gedrag van de hond in ieder geval al sneller kan ontsporen dan op een ruime boerderij met 6 hectare eigen grond. Sommige eigenaren kunnen hun hond niet hanteren en laten het beestje daarom de hele dag maar op het balkon zitten. De identiteit van de pitbull begint geleidelijk aan zijn - door de pers opgedrongen - imago in te halen.

Op 22 februari 1990 wordt de eerste peuter door een pitbull doodgebeten. De kinderen spelen in de keuken in gezelschap van de hond Tom. De kinderen krijgen ruzie en Tom verdedigt het eigen kind. Moeder doet boven de was en verneemt van haar kind dat de hond het vriendinnetje aan het bijten is. Zij grijpt niet in, maar haalt hulp. Die komt te laat, want het meisje overlijdt in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Nederland reageert geschokt op het ongeluk. De impact van het ongeluk is echter niet los te zien van de lange "incubatietijd" van imago, naar identiteit naar issue. Precies hetzelfde ongeluk, maar zonder "incubatietijd" heeft namelijk nagenoeg geen impact.

De Sint Bernard die in augustus 1991 een peuter doodbeet, haalde de krant, maar daar bleef het dan ook bij.
De eenzijdige en gekleurde belangstelling van de pers hebben er uiteindelijk toe geleid dat de pitbullterriër in 1993 door de Regeling Agressieve Dieren in Nederland werd verboden. Bij gebrek aan stof tot schrijven stortten de journalisten zich daarom op enkele andere stoere hondenrassen, steevast gepresenteerd als "Opvolgers van de pitbull". Waarbij de kop van de reportages meer dan eens werd ingeluid door de retorische vraag: "Nóg erger dan de pitbull?". Daarmee is de toon gezet voor een herhaling van de media-hetze en heeft de pers wellicht opnieuw een zichzelf vervullende profetie gecreëerd.

Bron: Issues Management, door drs. Eliaan Schoonman ( communicatiewetenschapper )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:28

en wat voegt dat toe? Verward

Je bent het toch wel me eens dat dit soort incidenten steeds vaker gebeuren?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:32

Cayenne schreef:
en wat voegt dat toe? Verward

Je bent het toch wel me eens dat dit soort incidenten steeds vaker gebeuren?

nee wat me steeds weer opvalt is dat de media de hond 9 van de 10 keer als pitbull bestempeld maar na onderzoek het nooit een pitbullachtige schijnt te zijn geweest

neem zoals vorige week met dat hert.. er werd van alle daken geschreeuwd dat het om een pitbullachtige ging... dit bleek dus een bullterrier te zijn
en die pitbullachtige die die kindjes een paar weken geleden aanviel bleek een boxer te zijn
de hond in dit verhaal bleek een dogo te zijn geweest lees ik nu..

en zo kan ik wel meer incidenten opnoemen waarbij geen pitbullachtige bij betrokken is geweest, maar ze er wel de schuld van kregen