Friese cultuur draagt bij aan achterstand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Friese cultuur draagt bij aan achterstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:44

Dit berichtje kwam ik op mijn werk tegen

Citaat:
'Friese cultuur draagt bij aan achterstand'

30 MRT 2007

In Friesland worden achterstand, werkloosheid en niet succesvol zijn als iets normaals beschouwd. Niet de structuur van de economie, maar de cultuur ligt ten grondslag aan de achterstand en armoede in de noordelijke provincie. Dat stellen onderzoekers Kees Verhaar en Yvonne van Westering van onderzoeks- en adviesbureau SGBO donderdag.

Volgens econoom Verhaar moet er een cultuuromslag komen in Friesland. 'Er is te weinig ambitie. Veel mensen zeggen: ik ben te dom om te leren. Uit onderzoek blijkt dat maar 1% van de ouders het belangrijk vindt dat hun kinderen maatschappelijk iets bereiken.'

Drempel
De onderzoekers zien een belangrijke rol weggelegd voor de nieuw op te zetten Centra voor Jeugd en Gezin (CJG). 'Je moet bij het begin beginnen. Het CJG kan ouders stimuleren om hun kinderen te laten leren. De drempel is laag. Net zoals ouders bij het consultatiebureau advies krijgen over huilbaby's en kinderopvang, kan het CJG ze ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen.'

Braindrain
Om de 'braindrain' tegen te gaan zou Friesland een universiteit moeten krijgen. 'Er gaat nu heel veel potentieel verloren, de intelligentsia gaat de provincie uit. Je woont hier mooi, maar er is te weinig hooggekwalificeerd personeel', aldus Verhaar.

Achterstandswijken
De onderzoekers van SGBO sluiten zich aan bij het pleidooi om ook Friese gemeenten op de 'lijst van Vogelaar' te zetten, een lijst van achterstandswijken die de komende jaren extra aandacht en investeringen krijgen. Uit het rapport Kinderen in tel bleek onlangs dat het merendeel van de Friese kinderen opgroeit in een achterstandssituatie. Verhaar: 'De situatie in Friesland is vergelijkbaar met die in Rotterdam.'

Heilig
Makkelijk zal de gewenste cultuuromslag niet zijn, denkt de econoom. 'De Friese cultuur is hier heilig. Dat draagt onbedoeld bij aan de reproductie van achterstand en armoede.'

Wat denken de Friezen hiervan?
En is dit uniek voor Friesland? Want volgens mij zijn er meer gebieden in Nederland waar een soortgelijke cultuur is...

jaantsje

Re: Friese cultuur draagt bij aan achterstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:04

Als Fries kan ik me hier niet in vinden, hoezo ligt dit aan de cultuur!
Hier zijn genoeg mensen die aan het werk willen maar dat is er niet of je moet ongeveer 4 uur per dag willen reizen met de auto.
Mensen die met het openbaar vervoer moeten zijn helemaal de klos, je kunt niet overal komen.
School is ook zo'n mooi hoofdstuk. Kinderen die zonder diploma van school komen daar zijn regels voor. Echter ik heb nog nooit een brief of een belletje gehad aangaande onze zoon. Wij willen graag dat hij weer naar school gaat.
In mijn ogen hebben deze problemen niets met de cultuur uit te staan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:17

Die centra voor jeugd en gezin mogen best komen, heb ik kans op werk Haha! met mijn HBO diploma straks Haha!

Een universiteit is ook geen gek idee, hangt er wel vanaf met wat voor Masters ze daar willen gaan aanbieden.

Ik vond het heel neerbuigend dat er werd verteld dat Friezen hun situatie wel ok vinden. Dat ze minder verdienen en dat er meer werkelozen zijn. Voor mij geeft dit niet het juiste beeld weer. Op de basisschool werd aan mijn ouders verteld dat ik qua intelligentie niet verder zou komen dan de mavo... ik ben bijna klaar met mijn HBO opleiding. Als ik in Friesland (Leeuwarden dan) mijn master ook nog zou kunnen doen dan had ik dat met alle liefde gedaan. Maar nu moet ik naar Zwolle en door de financiële omstandigheden trekken mijn ouders en ik dat niet!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:37

Ik heb werkelijk geen idee waar dit over gaat.

Ik weet wel dat er in veel steden, veel achterstand is; Sneek, Heerenveen, Drachten, Leeuwarden. Wellicht bedoelen ze de mensen die daar in de achterstandswijken wonen?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:04

Nope de gehele provincie Friesland, dat wil zeggen de mentaliteit van de Friezen draagt bij aan het feit dat we een achterstandsgebied zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:09

Ik ga volledig met het bericht van Pellie mee. Ik ben op en top friezin en vind zelf dat mijn familie en veel vrienden en bekenden van mij toch niet voldoen aan het bericht. Ik vind het persoonlijk erg triest dat er al jaren dit soort berichten in de media verspreid worden.
Veel hoogopgeleide friezen kunnen geen baan vinden in Friesland maar willen niet de provincie verlaten. Ik vind wel dat er gezorgd moet worden voor meer werkgelegenheid, maar de ambitie is er zeker wel.
Ik zie de mening van pers. buiten friesland ook op tv naar voren komen bij programma´s als mijn tent is top. Op de twee friezen van Doozo wordt toch altijd heel neerbuigend gereageerd.
Nog even en Friesland wordt neergezet als derde-wereld land. Misschien goed ook. Krijgen wij tenminste veel subsidie om bep. tekorten aan te vullen. Clown

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:10

Oja maatschappelijke status en daarbij horend loonstrookje weegt niet op tegen het uitzicht en de rust die ik iedere dag ervaar. De enige criminaliteit bij ons in de buurt is met oud en nieuw het slopen van een bushokje Clown

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:13

Alsof Friezen verschillen van Groningers? Scheve mond
Ik vind het behoorlijk kort door de bocht. Alsof iedere Fries in een achterstandswijk woont.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:13

jaantsje schreef:
Als Fries kan ik me hier niet in vinden, hoezo ligt dit aan de cultuur!
Hier zijn genoeg mensen die aan het werk willen maar dat is er niet of je moet ongeveer 4 uur per dag willen reizen met de auto.
Mensen die met het openbaar vervoer moeten zijn helemaal de klos, je kunt niet overal komen.
School is ook zo'n mooi hoofdstuk. Kinderen die zonder diploma van school komen daar zijn regels voor. Echter ik heb nog nooit een brief of een belletje gehad aangaande onze zoon. Wij willen graag dat hij weer naar school gaat.
In mijn ogen hebben deze problemen niets met de cultuur uit te staan.

Eens!
ik ken genoeg mensen op mijn school die zeker ambitie hebben maar ze gaan allemaal naar Amsterdam te studeren omdat hier gewoon niks is..
als de regering er nou eens wat geld in zou stoppen, kijk dan wil ik wel praten Tong uitsteken

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:14

Ik ga mee met de meeste reacties hier boven. Ik woon ook als Friesland en ik vind dat in Friesland gewoon niet veel is.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:16

Tsjong... Leuk Tong uitsteken

Ik vind 't een beetje kortzichtig, maar ze hebben aan 1 kant wel gelijk. De wat hogeropgeleide jeugd gaat wel weg. Iedereen uit mijn klas gaat over 2 jaar naar de Universiteit, op een paar na denk ik die misschien conservatorium ofzo gaan doen en een 2 topschaatsers uit m'n klas.

Maar ik vind 't wat overdreven om nou te zeggen dat we dom zijn en dat het onze ouders niets uitmaakt, aangezien de meeste ouders die ik ken toch wel aardig fel zijn op de resultaten van mijn vrienden. (inclusief mijn eigen ouders)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:05

De hoger opgeleide jeugd komt hier meestal (vaak) niet aan de bak dus is het logisch dat ze vertrekken. Universiteit heb je hier niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 01:23

Er moet ook geen uni komen in Friesland Nagelbijten / Gniffelen Dat werkt niet, Groningen blijft populairder.
Enige wat ik van de meeste Friezen vind is hun gebrekkige manier van aanpassen wbt taal...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:23

jurjen, jouw klas is natuurlijk wel een klein topje van alle opleidingen in friesland hè. er zijn meer lbo-ers en mbo-ers die waarschijnlijk ook ergens op dat niveau blijven of hooguit mbo en hbo worden.

misschien is het onze nuchtere mentaliteit wel wat nu toegeschreven wordt aan de friese cultuur? zijn we tevreden met wat en wie we zijn? of misschien hebben friezen nog oog voor andere dingen naast maatschappelijke status? het is ook maar net vanuit welke gedachte en norm iets bekeken wordt hè. wie zegt dat onderzoeks-, en adviesburo absolute waarheid verkondigd?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:11

er zit toch zeker wel een kern van waarheid in dit bericht..
er is gewoon weinig hooggeschoold werk dus vind men het niet erg dat kinderen lager opgeleid zijn, dan vinden ze tenminste wel een baan! en juist deze mensen blijven hier wonen en debhoger opgeleiden trekken veelal naar andere gebieden. en het is vaak zo dat niet al te hoog opgeleide ouders dit ook niet verwachten van hun kinderen.
en het percentage dropouts in gewoon in friesland hoger dan in de meeste andere provincies dat valt niet te ontkennen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:23

Ik vind het een beetje raar bericht, zeker dat ze zeggen dat de ouders de kinderen niet stimuleren om te leren zeg maar... een beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen in Friesland die wel hoger opgeleid zijn, we hebben niet voor niks twee hogescholen in Leeuwarden, waar toch ook veel mensen uit friesland op zitten.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:01

Friesland weer he! Waarom? Waarom zouden wij een achterstand hebben? Vind het zo ver gezocht. Bij wat voor mensen hebben ze dit onderzoek dan gedaan? Niet de ouders die graag willen dat hun kind later ook een goede toekomst krijgt, niet bij kinderen die werkwillig genoeg zijn om aan hun toekomst te werken. Tsjonge, wat een raar bericht!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:11

@marjolien: die achterstand is onderzocht en bewezen.
Er is gewoon gekeken naar inkomen en een aantal andere indicatoren en vergeleken met de gemiddelden in Nederland.
Citaat:
“De provincie Fryslân moet er bij het kabinet voor pleiten dat het Centrum voor Jeugd en Gezin door opvoedingsondersteuning bijdraagt aan het doorbreken van het patroon van sociale reproductie van achterstand en armoede.”

Dat stellen dr. Kees Verhaar en drs. Yvonne van Westering, beiden verbonden aan het onderzoeks- en adviesbureau SGBO, tijdens een symposium van de Fryske Akademy in Leeuwarden op 31 maart a.s. Zij gaan daar in op het verband tussen de Friese cultuur en het opgroeien in achterstand van de Friese jeugd.

Achterstand is normaal in Fryslân

Het merendeel van de Friese jeugd groeit op in een achterstandsituatie. Dat blijkt uit het rapport Kinderen in tel 2007 van de gezamenlijke organisaties die zich bezighouden met jeugd, waaronder Unicef.

Onderzoek van Kees Verhaar naar het arbeidsmarktgedrag van werkloze jongeren toont aan dat de normen, waarden en gedragingen van deze werkloze jongeren deel uitmaken van de Friese cultuur. Geen werk hebben, niet-succesvol zijn en in een sociale achterstandpositie verkeren is de norm, en daarmee deel van de Friese cultuur, het Frysk eigene. Daardoor ontbreekt de prikkel om aan deze situatie te ontsnappen. Friese jongeren groeien steeds weer op in de sociaal-economische achterstandspositie waarin hun ouders ook opgroeiden. De Friese waarden en normen bestendigen deze sociale reproductie.

De rol van de Friese cultuur

Tegelijkertijd zet de Friese overheid zich in voor het behoud van de Friese cultuur. Armoede en achterstand maken daarvan als normale situaties deel uit.

De gevolgen zijn onder meer:

* De werkloosheid is in Fryslân al decennia hoger dan het landelijk gemiddelde;
* De inkomenspositie van de Friezen ligt gemiddeld 10% lager dan het landelijke cijfer;
* Er is niet één Friese gemeente, waar het gemiddelde inkomen op het landelijk gemiddelde uitkomt;
* 11 van de 20 armste gemeenten in Nederland zijn Fries;
* Kinderen in het Friese basisonderwijs presteren gemiddeld slechter dan het landelijk gemiddelde;
* Het aantal kinderen dat een HAVO of VWO-advies krijgt, is gelijk aan het percentage onder allochtone kinderen;
* 14 van de 31 Friese gemeenten ( = 45% ) horen bij de honderd gemeenten met de slechtste omstandigheden om op te groeien.

De Friese overheden, vooral de provincie, dragen onbedoeld bij aan het instandhouden van sociale reproductie van achterstanden door de inzet op het behoud van het Frysk eigene, d.w.z. de Friese taal en cultuur.

De provincie Fryslân kan echter werken aan het doorbreken van dit patroon, aldus Verhaar en Van Westering, door bij jonge kinderen en hun ouders een cultuurverandering teweeg te brengen. Dat kan het beste via het Centrum voor Jeugd en Gezin, dat centraal staat in de plannen van minister Rouvoet.

Opvoedingsondersteuning door CJG

Het is echter nog onduidelijk, wat de CJG’s precies moeten gaan doen en hoe het precies vorm zal gaan krijgen. “Fryslân zou ervoor moeten pleiten, dat de landelijke overheid dat niet van bovenaf oplegt. De Friese gemeenten moeten de vrijheid krijgen om het CJG een functie te geven in het verminderen van de sociale reproductie. Door gerichte ondersteuning bij de opvoeding te bieden kunnen de centra ouders leren om hun kinderen te laten leren. Fryslân moet daarbij aandacht van het Rijk vragen voor de hardnekkige problematiek, en middelen om oplossingen te realiseren. Dat is des te belangrijker, nu het er op lijkt dat de aanpak van achterstandswijken zich concentreert op grote steden. Dat doet onrecht aan de toekomst voor niet-stedelijke achterstandsgebieden zoals Fryslân.”, aldus Verhaar en Van Westering.

"In zijn reactie in het tv-programma Goedemorgen Nederland beaamde minister Rouvoet de stelling van SGBO dat de Centra voor Jeugd en Gezin een taak hebben bij het wegwerken van achterstanden van jongeren in Nederland door ondersteuning van ouders bij hun opvoedingstaken."

Deze informatie komt hier vandaan http://www.sgbo.nl/eCache/DEF/2/156.html

De gegevens over de kinderen per gemeente (over heel nederland trouwens) staan hierin: http://www.verwey-jonker.nl/publicaties ... K=13&P=655

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 15:14

supertinkie schreef:
Er zijn genoeg mensen in Friesland die wel hoger opgeleid zijn, we hebben niet voor niks twee hogescholen in Leeuwarden, waar toch ook veel mensen uit friesland op zitten.

Als je goed had gelezen, had je gezien dat dit ook niet ontkend wordt, maar dat deze mensen veelal wegtrekken naar andere gebieden. De zogenaamde 'braindrain'.
Heb je hier in Twente trouwens ook hoor Knipoog

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:17

Er zal best een kern van waarheid inzitten. Friesland is nou eenmaal niet zo geweldig met de welvaart. In de grotere steden heb je nou eenmaal meer baangarantie dan hier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:19

Qua werkgelegenheid biedt Friesland ook niet enorm veel voor hogeropgeleiden (WO vooral)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:22

Nee klopt. We hebben hier 2 hogere scholen, maar meer ook niet. Dan kom je al gauw terecht in Groningen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:25

En van die mensen met een HBO opleiding, blijven er weinig in Friesland (door werkgelegenheid). Toch jammer, want stilstaan is achteruit gaan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:51

Coby schreef:
Veel hoogopgeleide friezen kunnen geen baan vinden in Friesland maar willen niet de provincie verlaten. .

[[quote="Adriana"]
. Als ik in Friesland (Leeuwarden dan) mijn master ook nog zou kunnen doen dan had ik dat met alle liefde gedaan. Maar nu moet ik naar Zwolle en door de financiële omstandigheden trekken mijn ouders en ik dat niet!
[/quote]

Er zijn behoorlijk wat studentend die op kamers wonen en die ook geen bijdrage krijgen van thuis. Die redden het ook met studiefinanciering en een bijbaan. Dus als je echt zou willen zou je in Zwolle kunnen gaan studeren al wil ik niet ontkennen dat het soms best moeilijk zou zijn.

Zijn toch twee voorbeelden van mensen die het liefst in Friesland willen blijven. Dus de friese cultuur boven hun ambitie plaatsen. In dat opzicht klopt het stukje dus wel.

Om mij heen zie ik veel jongeren die een studie gaan volgen op een bepaalde hbo opleiding terwijl die dichter bij huis ook wel gegeven wordt maar ze denken dat die andere school beter is.
Die stellen dus het belang van hun opleiding boven hun woonomgeving. Zullen bij het zoeken van een baan een leuke baan ook belangrijker vinden dan dat ze in hun eigen provincie willen blijven.

Dat de werkgelegenheid in Friesland minder is....... Er zijn blijkbaar weinig friezen die de ambitie hebben een eigen bedrijf te beginnen en mensen in dienst te nemen om zodoende de werkgelegenheid op te schroeven. Ben bang dat er weinig bedrijven te vinden zijn die een vestiging in friesland willen opzetten iets wat KPN/PTT of wat was het ook al weer een aantal jaren geleden wel gedaan heeft in Groningen. Aangezien niemand wil dat de helft van zijn werknemers onverstaanbaar is omdat ze zo nodig hardnekkig fries onder elkaar willen blijven praten.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:41

Ben bang dat er weinig bedrijven te vinden zijn die een vestiging in friesland willen opzetten iets wat KPN/PTT of wat was het ook al weer een aantal jaren geleden wel gedaan heeft in Groningen. Aangezien niemand wil dat de helft van zijn werknemers onverstaanbaar is omdat ze zo nodig hardnekkig fries onder elkaar willen blijven praten.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Er zijn zat mensen die overschakelen naar het Nederlands als iemand het niet kan verstaan. Dat je onder elkaar Fries met elkaar spreekt heeft niets met werk te maken.