sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:28

Afgelopen weekend hoorde ik op de radio dat ze vanaf de kleuterklassen het vak "sexualiteit" willen gaan invoeren. Ze beginnen met een campagne op 200 scholen. Wie weet hier mee over?

Picassox

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:28

Ik heb het gehoord ja. Ja
Maar meer niet.

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:29

ik heb het ook gehoord, ik weeet niet wat ik er van moet vinden, nja het kan nooit kwaad.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:33

Ik ben het niet geheel met je eens Seranolover. Ik ben juist bang dat kinderen dan eerder aan sex zullen beginnen, maar aan de andere kant, misschien doordat ze weten wat ze tegen zwangerschap kunnen doen, dat er minder tienermoeders zullen komen.
Maar ja sexualiteit als vak, zal niet alleen over sex gaan neem ik aan..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:35

Hoe wordt het voorgesteld? Sexualiteit is een enorm ruim begrip dat verder gaat dan alleen maar 'hoe worden kindjes gemaakt'.
Ik denk er ook aan dat het zeker geen kwaad kan als een zesjarige weet dat als buurman tussen je benen zit dat zeker geen normaal gedrag is zoals hij beweert.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:39

Ja, inderdaad, ik ben het met xKatleentjex eens. Ja

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:42

hoi,
eerst ff een vraag voor ik hier iets over zeg Haha!
(egt een vraag voor mij )
bij basisonderwijs hoort groep 8 toch ook?

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:43

Ik vind dat het meerdere kanten heeft.. en eerlijk gezegd ben ik er idd bang voor dat kinderen eerder gaan uitproberen.. mijn dochter is negen en heeft nu al rare uitspraken dat ik even moet slikken..maar er zullen denk idd minder tiener moeders zijn.. En wat kathleentje zegt is ook waar dat kinderen dan kunnen zeggen dat het fout is wat bijv de buurman of wie dan ook tussen haar benen doet .. :s

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:45

xKatleentjex schreef:
Hoe wordt het voorgesteld? Sexualiteit is een enorm ruim begrip dat verder gaat dan alleen maar 'hoe worden kindjes gemaakt'.
Ik denk er ook aan dat het zeker geen kwaad kan als een zesjarige weet dat als buurman tussen je benen zit dat zeker geen normaal gedrag is zoals hij beweert.

Inderdaad, volgens mij zullen jongeren hier wel bewuster door worden op dat vlak.
Maar zoals priscilla ook zegt, zullen kinderen dan niet benieuwd worden? Er zullen vast wel 'stoere' jongens/meisjes of 'waaghalsjes' het eens willen doen. Omdat het zo leuk klinkt, omdat het stoer is, etc.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:48

Ik weet ook niet precies wat ik er over moet denken. Het ligt eraan wat ze met sexualiteit bedoelen. Bedoelen ze dat ze gaan uitleggen hoe je lichaam "werkt". Of bedoelen ze inderdaad om sexueel misbruik tegen te gaan? Want dan ben ik er wel voor. Zolang ze het maar op een 'kinderlijke' manier behandelen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:50

Ik zit zelf in het onderwijs, maar heb nog niks gehoord over deze plannen.
Als we het puur over kleuters even hebben, dan ken ik wel dingen als "Baas over eigen billen" en dat zijn dingen die je op die leeftijd best kan bijbrengen; NIEMAND mag aan jou zitten als je dat zelf niet wil.
Voor de rest is en blijft het gewoon een heel gevoelig onderwerp. Maar laten we elkaar niet voor de gek houden; in groep 8 weten (en doen..) ze soms al veel meer dan ik op die leeftijd wist (laat staan deed). En ik ken ook een voorbeeld van een ventje die al vanaf groep 3 een "ongezonde" belangstelling heeft voor "mooie meisjes" ('Ik houd wel van mooie meisjes Ja Mijn vader kijkt ook altijd films met mooie meisjes' ) en in groep 4 eens over een gastspreekster die binnenkwam: "Wauw! Wat een lekker ding, die wil ik wel van *chteren!" Nou sorry, maar daar zakte me de broek even figuurlijk van af (om maar even in de sfeer te blijven) en ik heb hem daarna even flink de broek weer opgebonden Nors opkijken
Ik ben dus wel voor een goede (basis-)voorlichting met als onderwerpen "baas over eigen billen" , verliefd zijn, ongesteld worden, hormonen, sexuele voorlichting etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:51

ik dnek indd ook dat het meerdere kanten heeft. maar zoals de meesten zeggen dnek ik dat merdere het idd eender willen proberen maa wel minder tiener moeders zijn

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:52

Duidelijk. Ik vind het heel handig als zulke lessen er komen, vooral nu je zo vaak hoort van kinderen die misbruikt worden... Dit is wel het minste wat we er tegen kunnen doen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:54

droommajori schreef:
hoi,

Nagelbijten / Gniffelen
Wanneer ging jij naar de brugklas? Ik denk toch wel na 1987? Haha! Sindsdien is het namelijk geen kleuters en klas 1 t/m 6 meer, maar groep 1 t/m 8 Clown

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:55

Maar ik sta er soms ook even versteld van, van wat kinderen weten. Mijn broertje is 6 en toen ik mijn moeder vertelde over iemand die zich met engels versprak en de hele tijd sex zei in plaats van six. Begon hij ineens te roepen: sexen! Hij weet natuurlijk niet wa het is, maar hij zingt wel liedjes als bier en tieten Koe

Maar nog een ander voorbeeld, ik was met een vriendin van mij met carnaval in de (kleine) tent. Begint een jongetje van 9 super sexistische opmerkingen naar ons te maken. En de hele tijd aan mijn kont te zitten. En dan denk ik zo van: waar ben je mee bezig Rolleyes

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:56

Om op Dniesjj117 verder te gaan, het lijkt mij niet dat kleuters het kunnen voorkomen om sexuele aanrandingen te ontwijken! Als er een oudere man op een kleuter komt, kan die imo niets doen.

Of zelfden iets doen. Bij de basisschool, idem, al is er meer kans. En is het altijd goed om hen bewust te maken.

Maar imo zouden ze beter gaan praten over alles op het internet, pedofielen via het web etc. Dat kan misschien wel veel meer tegengaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:57

in welke klas krijg je nu dan sexuele voorlichting ?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:58

Over de stelling:
"Als ze er meer van te weten komen, gaan ze dan ook niet meer proberen?"
Ik denk dat ze dan beter kunnen gaan proberen en er GOEDE informatie over hebben, dan gaan proberen en er niks van weten. Toch?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:00

Anoniem schreef:

Hier (belgiƫ) kreeg ik het in het 5e leerjaar, en waar ik nu zit, word het nog eens herhaald in het 1e en 2e middelbaar.

M'n moeder werkt in een TSO richting daar kregen mensen het in het 4e middelbaar. (waar ze het imo meer nodig hebben dan wij.)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:01

@ xKatleentjex

Wat heb jij een geweldig profiel zeg Pling Echt zo herkenbaar Tong uitsteken

Ontopic: ik vind niet dat ze het kunnen maken die kleintjes van de kleuterschool al sexuele voorlichting te geven...

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:02

@Soet: Ik denk dat het wel iets uit kan maken. Als er in de klas over gepraat wordt, is het dan neit zo dat er makkelijker ove rgepraat wordt?

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:03

Anoniem schreef:

Ik kreeg het vorig jaar, in groep 8. Maar in groep 7 ontweken we het onderwerp niet. Niet dat we er echt over gingen praten. Maar we hadden soms toch wel een discussie als het ging over de paus die condooms verbied en dat soort dingen.

Maar als je met z'n alle er over praat merk je toch wel dat iedereen zich ineens heel anders gedraagt. De normaal zo stoere jongens deden toch wel een beteje zenuwachtig en lacherig. Al kregen wij op school ene of andere (gore) video te zien waar je kon zien vanuit een vrouw gefilmd hoe het eruit zag als een man naar binnen kwam en klaarkwam. Toch niet echt een leuk beeld Koe

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:04

Ik heb nu , Zit in de 2e, pas met bio het hoofdstuk voortplanting.
eigenlijk te laat, want ik weet al die dingen nu echt al wel Lachen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:06

MamaMiesje schreef:
droommajori schreef:
hoi,

Nagelbijten / Gniffelen
Wanneer ging jij naar de brugklas? Ik denk toch wel na 1987? Haha! Sindsdien is het namelijk geen kleuters en klas 1 t/m 6 meer, maar groep 1 t/m 8 Clown

whaha nee
iik was toen nog niet eens geboren(1994 ben ik geboren)

en hoe komen tieners erbij om zo jong al kinderen te nemen
kzit in groep 8 en hebben het er pas met de meester over gehad maar bijna iedreen in de klas was still
en niemand wou antwoorden
en ik wil er nog niret over denken op zo,n jonge leeftijd een kind te hebben
ik wil nog genieten van mijn vrijheid
en ik mep ook wel van me af als iemand aan plekken zit waar ze niet aan horen te zitten zeg maar
meisje van 8 is vlak bij mijn huis aangerand ofzo
maar het blijkt dus dat niet iedereen dat doet

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:08

Misschien is het een idee voor jouw meester om de klas eens op te splitsen: de meiden praten dan met een juf en de jongens met jullie meester. Is wat vertrouwder.