Moslima geweigerd in Kantine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:38

AMSTERDAM - Het Groen van Prinsterercollege in Barneveld weigert een moslima in de kantine te laten werken. De vrouw is op dit moment op de school in dienst als schoonmaakster en had gesolliciteerd naar de baan, maar volgens directeur Kees Heek past het niet bij de identiteit van de protestants-christelijke school als zij in de kantine zou werken.

De vrouw is teleurgesteld en heeft een klacht ingediend bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Het schoonmaken vindt aan het begin van de avond plaats, wanneer bijna alle leerlingen naar huis zijn. Als kantinejuf zou de vrouw echter tijdens en tussen de lesuren werken en daardoor veel contact met leerlingen hebben. Dat is volgens Heek de reden dat een moslima op zijn school wel mag schoonmaken, maar niet in de kantine mag werken.

Coulant

De school vraagt altijd naar protestants-christelijk personeel. "Het personeel is drager van de identiteit", zegt Heek. Omdat het hier een schoonmaakbaan betrof, was de directie in dit geval coulant, maar volgens Heek had de school de moslima achteraf gezien beter niet kunnen aannemen. De school zegt bereid te zijn de vrouw te helpen bij het vinden van nieuw werk. Ook kan zij gewoon als schoonmaakster blijven werken.

Het Groen van Prinsterercollege is een vmbo met elfhonderd leerlingen. De school heeft een 'open toelatingsbeleid', maar vraagt ouders van leerlingen wel de christelijke grondslag te respecteren. Drie procent van de leerlingen is moslim.

www.nu.nl

Nou jaaaa Scheve mond Ik vind het nergens op slaan en gewoon discriminatie!
Wat vinden jullie nou van zulke dingen?

_BlingBling_

Re: Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:41

He..! Op die school heb ik gezeten!!

Wel beetje raar natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:44

het is idd disrmiminatie, vind het niet kunnen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:45

Ik mag als niet-gelover ook niet in gereformeerde (bijvoorbeeld!) instellingen werken. Als je solliciteert naar een functie binnen een bedrijf met een geloof als grondslag en er wordt al gevraagd deze te respecteren dan kun je je daarnaar voegen of besluiten dat het bedrijf en jij niet zijn wat jullie in elkaar zoeken.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:46

ook weer waar..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:48

Sjah ik ken zoveel leerkrachten die in de moslim school en zeker in de joden school zijn geweigerd Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:49

delerium schreef:
Ik mag als niet-gelover ook niet in gereformeerde (bijvoorbeeld!) instellingen werken. Als je solliciteert naar een functie binnen een bedrijf met een geloof als grondslag en er wordt al gevraagd deze te respecteren dan kun je je daarnaar voegen of besluiten dat het bedrijf en jij niet zijn wat jullie in elkaar zoeken.

Dat is ook weer zo, maar als er notabene al moslims op school zitten daar, vind ik het toch erg apart dat een Moslima geweigerd wordt, en dan ook nog eens deels voor werk na schooltijd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:51

Euhhh "Christelijke" grondslag??

Laat me niet lachen !!!! Boos!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:52

alleen hoeven de leerlingen de identiteit van de school niet uit te dragen en dat wordt wel verwacht van het personeel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:54

delerium schreef:
alleen hoeven de leerlingen de identiteit van de school niet uit te dragen en dat wordt wel verwacht van het personeel.

jep insommige strenge jode scholen zitten ook blanken, degene die erin geraken een handvol tot geen. Maar leerkrachten of personeel no way

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:56

ben ik het niet mee eens... Als je niet achter het beleid van de school staat, dan zou je daar ook niet naar school gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:57

delerium schreef:

Tja, idd. Stel dat ik als niet-gelover of gewoon als katholiek in een moslimschool ga solliciteren in de kantine, alle vrouwen lopen met hoofddoekje behalve ik, denk dat ik om dezelfde reden niet wordt aangenomen, komen die dingen ook in de krant? Hoor altijd de andere kant en dan spreekt men van schande.

Hier veel dorpen van de zwarte kousen, zal eens solliciteren naar een baantje bij hun scholen in dat dorp.. Haha! Clown , weet al de uitslag. Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:58

ik heb ook als niet-christen op een christelijke school gezeten. Een jaartje of 14 zelfs, maar ik heb er nooit iets van gekregen hoor. En je hoeft het als leerling niet zozeer met je schoolidentiteit eens te zijn, je hoeft het alleen te accepteren en je ernaar te schikken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:59

Hoeveel mensen worden er bij de duurdere boetieks afgewezen vanwegen hun uiterlijk, of gewicht

niemand die daar iets roept. Lachen

Ik ken zoals ik al zei enkele leerkrachten hebben gewoon een andere school gevonden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:02

russel schreef:
delerium schreef:

Tja, idd. Stel dat ik als niet-gelover of gewoon als katholiek in een moslimschool ga solliciteren in de kantine, alle vrouwen lopen met hoofddoekje behalve ik, denk dat ik om dezelfde reden niet wordt aangenomen, komen die dingen ook in de krant? Hoor altijd de andere kant en dan spreekt men van schande.

Hier veel dorpen van de zwarte kousen, zal eens solliciteren naar een baantje bij hun scholen in dat dorp.. Haha! Clown , weet al de uitslag. Knipoog

Hier ben ik het mee eens.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:03

vind het wel echt schandalig maar in een zulke organisaties klopt de statement wel dat het personeel de organisatie uit moet dragen. Snap het vanuit het management ook wel.
Maar wel sneu voor die meid Scheve mond

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:06

Cayenne schreef:
Nou jaaaa Scheve mond Ik vind het nergens op slaan en gewoon discriminatie!
Wat vinden jullie nou van zulke dingen?

Het is inderdaad discriminatie, maar als dit andersom gebeurt hoor je er niet van
Wel vind ik ook dat je dit bij Barneveld kan verwachten, grotendeels is daar best zwaar gelovig en kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat een moslima zich daaraan zal schikken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:07

russel schreef:

Goh, er staat nergens dat ze een hoofddoekje draagt in het nieuwsbericht. En voor de rest berust je antwoord ook al op speculaties.

Het is natuurlijk wél zo dat als in de advertentie gevráágd is naar iemand met Christelijk geloof dat de school wél de sollicitatie mag afwijzen daarop.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 05-03-07 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:08

slimmerik schreef:
Goh, er staat nergens dat ze een hoofddoekje draagt in het nieuwsbericht. En voor de rest berust je antwoord ook al op speculaties.

Een moslima hoort volgens de Koran een hoofddoek te dragen, dat hoeven ze dus ook verder niet in het nieuwbericht te vermelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:09

katiavl schreef:
Hoeveel mensen worden er bij de duurdere boetieks afgewezen vanwegen hun uiterlijk, of gewicht

niemand die daar iets roept. Lachen

Ik ken zoals ik al zei enkele leerkrachten hebben gewoon een andere school gevonden

Ook dat is waar, tijdens sollicitaties als je wordt afgewezen is er altijd een criterium, of het nou je geloof is dat je uitdraagt en niet in de omgeving past, of je uiterlijk niet uitnodigend is (stewardess), je gezicht niet aanstaat, de blik in je ogen tegenstaat, zo is er altijd wat, meestal hoor je niet de ware afwijzing. Als je als onverzorgd of onsmakelijk uitziende persoon in een delikatessenzaak wordt afgewezen op je uiterlijk kan je je gediscrimineerd voelen, maar je had je zelf het ook kunnen besparen.

Ik heb ook op prot.chris. school gezeten als niet-gelover, geen probleem, maar het werd me wel kwalijk genomen dat ik uit zo een gezin kwam als sommige leeraren het uitkwam, iig was mij al meermalen meegedeeld dat ik in de hel zou komen Haha! . Denk nl niet prot.chris. zo liberaal is als men denkt hoor, hangt ook van de dorpsgemeenschap af. Kan mij daarom wel indenken dat ze het niet zagen zitten een moslima in de kantine evenals ik mij kan voorstellen dat een moslimschool geen meisje bv nietgelovige achtergrond wil hebben in de kantine.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:10

sronnie schreef:
slimmerik schreef:

Een moslima hoort volgens de Koran een hoofddoek te dragen, dat hoeven ze dus ook verder niet in het nieuwbericht te vermelden.

Fout, in moslim landen dragen nog geen 50 % hoofddoekjes volgens mij.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:10

sronnie schreef:
slimmerik schreef:

Dat is niet verplicht maar eigen keus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:11

Ik zie ook nergens in het bericht dat deze dame een hoofddoekje draagt. Wél dat ze moslima is. Niet iedere moslima draagt een hoofddoekje. Toch typisch dat men dat direct aanneemt. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:12

Ik vind het trouwens wel hypocriet van die school om haar wél te laten werken als schoonmaakster.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:13

slimmerik schreef:
te dragen, dat hoeven ze dus ook verder niet in het nieuwbericht te vermelden.

Fout, in moslim landen dragen nog geen 50 % hoofddoekjes volgens mij.[/quote]

Klopt, maar dat men in een moslim land woont wil nog niets zeggen over de geloofsovertuiging van de mensen die daar wonen. Verder hebben wij hier te maken met ''oude tradities'' waar aan wordt vast gehouden terwijl die in landen van herkomst al achterhaald zijn.

@ Cayenne: Dan ben ik verkeerd voorgelicht door een moslima, zei vertelde mij dat dit in de Koran gevraagt werd en je je daar eigenlijk aan moet houden.