Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 16:21

Even van tevoren: Ik ben absoluut niet iemand die snel roept: "Aaah wat sielugh!!"
Maar dierproeven liggen bij mij nogal gevoelig. Voorál als het geen súpernuttig doel heeft.
Dit artikel kan ik nou chagrijnig om worden.. ( Heb niet het hele artikel neergezet, alleen het onderzoek waar ik het niet mee eens ben. )

De Hoefslag schreef:
Aan de universiteit van Pennsylvania onderzocht dr. Martin Seligman met zijn collega's actief vermijdingsleren. Hij deed dit door honden in een ruimte te plaatsen die door middel van een hek in twee compartimenten was verdeeld. De proefhonden kregen via de vloer een electrische schok toegediend. De dieren leerden de schok te vermijden door over het hek naar het stroomloze vlak te springen. Voordat de dieren een schok toegeniend kregen ging een lamp branden. Zodra ze over het hek sprongen, ging de lamp uit. Na een aantal malen geconfronteerd te zijn met de associatie 'licht aan betekent electrische schok', werden de honden angstig als het licht ging branden. De angst voor de lamp was aangeleerd door klassieke conditionering. Door over het hek te springen hadden de dieren geleerd dat de lamp uitging, en hun angst verdween. Een prachtig voorbeeld van operante conditionering: het leren van de gevolgen van je gedrag. Dit onderzoek gaf aanleiding tot een heftige discussie tussen de diverse wetenschappers. Waren de honden bezig de electrische schok te vermijden of nam het over het hek springen toe omdat dit bekrachtigd werd door het doven van de lamp en daarmee het verdwijnen van hun aan het licht gekoppelde angst ?

In een poging het vraagstuk op te helderen bedacht men een nieuw onderzoek met telkens 3 honden.
De dieren werden vastgemaakt in een tuig dat weer vastzat in een kooiconstructie. De vastgebonden honden konden alleen hun kop, die tussen twee schotten zat, een fractie bewegen. Hond A werd alleen maar vastgebonden en na een bepaalde tijd weer losgelaten. Hond B werd vastgebonden en kreeg electrische schokken die onmiddellijk stopten als het dier met zijn kop de schotten raakte. Hond C werd vastgebonden in het tuig, kreeg eveneens electrische schokken, maar het met zijn kop aanraken van de platen had geen enkel effect, de schokken gingen onverminderd door. De volgende dag werden de drie honden in het compartiment met de twee vakken en het hek geplaatst. Voordat de dieren een schok kregen, ging een lamp branden. Hond A zonder 'stroomverleden' en hond B die geleerd had dat hij met zijn gedrag invloed kon uitoefenen, sprongen al snel over het hek naar het stroomloze vlak. Ze leerden snel de associatie te leggen tussen 'licht = electrische schok'. Hond C, die geleerd had dat hij geen invloed kon uitoefenen op de schokken, raakte in de eerste instantie in paniek, ging al snel liggen en deed niets. Hij ondernam geen enkele poging om uit het vak te komen en daarmee de stroom te vermijden. Soortgelijke experimenten met verschillende diersoorten leverden dezelfde resultaten op. In alle gevallen was gebrekkige of totaal afwezige controle over de onaangename situatie de sterkste aankondiging van aangeleerde hulpeloosheid.

Laat ze hier lekker mensen voor gebruiken. Misselijk

Opzich een best interessant onderzoek, maar dít...

Wat vinden jullie ervan ?
Laatst bijgewerkt door Faux op 23-02-07 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Many

Re: Artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:22

Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:23

Misselijk

en meer kan ik er niet over zeggen..

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:24

kortgezegt: brute t e ringstreek

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:26

ik dacht dat dierproeven die niet noodzakelijk waren, dus zoals deze niet mee rmochten? of is dit een oud onderzoek??

echt hoor, sommige mensen hebben echt een steekje los, die arme honden....

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:27

Many schreef:
Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

En hier kan het alleen maar mee eens zijn!

bonney4evver

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:28

en dan krijgen we weer een heel topic met hoe zielig we het vinden en dat er er tegen zijn, maar wanneer word er nu echt eens iets aan gedaan..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:28

pff
heftig artikel
heb er ff geen woorden voor
waarom weer die onschuldige dieren?
Nagelbijten / Gniffelen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 16:29

bonney4evver schreef:
en dan krijgen we weer een heel topic met hoe zielig we het vinden en dat er er tegen zijn, maar wanneer word er nu echt eens iets aan gedaan..

Er staat helaas niet bij in welk jaar dit onderzoek is gedaan, maar ik was wél van plan om een mail te gaan sturen naar de universiteit in Pennsylvania. Lachen

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:29

Ik heb het ook gelezen gister, vond het echt vreselijk. Bah.
En dat alles alleen om een of ander symptoom te onderzoek en te kunnen vaststellen.
Nee, nu ze het zeker weten, fijn zeg. Hebben we echt wat aan. Rolleyes

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:30

Jeetje, ten eerste sap ik het nut er niet van!
En ten 2de.. belachelijk dat hier dieren voor gebruikt worden.
Dieren waar wij mensen voor horen te zorgen, dieren die geen nee of ja kunnen zeggen!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:31

Crista schreef:
echt hoor, sommige mensen hebben echt een steekje los, die arme honden....

ja idd Verdrietig

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:32

Gadverdamme wat ziek zeg Scheve mond

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:33

Walgelijk, ziek, zielig, nutteloos.
Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.
Dat er onderzoeken/proeven worden gedaan vind ik prima, maar dit gaat te ver. Arme onschuldige dieren. Kunnen zich niet verzetten.. kunnen gewoon niets doen.
Maar wij kunnen daar zeker iets aan doen. Wij hebben een weerwoord en een argument.
Heel erg goed dat je gaat mailen, Faux. Ik zit er ook over te denken om een mail te sturen. Ja

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 16:33

Als we dat nou eens allemaal deden ? Lachen

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:34

Nou dat vind ik echt niet normaal!!
Dat ze lekker zelf dan schokken krijgen en kijken hoe ze daarop reageren Scheve mond

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:34

Dit is echt zo walchelijk, vreselijk gewoon!!

En waarom?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:36

Ik zou die mensen die deze proeven op zo'n manier uitvoeren hetzelfde aan willen doen. Huppa ook aan een ketting en ook maar lekker onder stroom zetten, maar dan wel iets meer volt..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:37

_Veronique_ schreef:
Ik zou die mensen die deze proeven op zo'n manier uitvoeren hetzelfde aan willen doen. Huppa ook aan een ketting en ook maar lekker onder stroom zetten, maar dan wel iets meer volt..

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat dé oplossing is. Uiteindelijk bereik je daar ook niets mee.
Eerst maar eens mailen om te vragen wat het nut is geweest van dit afschuwelijk onderzoek.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:37

Ik snap niet dat hiervoor schokken nodig waren..

Met eten krijg je toch hetzelfde effect.
Lamp brand --> Hond springt over hek naar eten --> Lamp uit

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 16:38

Dat is ook niet helemaal waar _Inga; het ging om aangeleerde hulpeloosheid. Dus; een onaangename situatie ondergaan zonder een poging te doen eraan te ontsnappen. Je hulpeloos opstellen. Met eten werkt dit natuurlijk anders.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:39

Elessar schreef:
_Veronique_ schreef:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat dé oplossing is. Uiteindelijk bereik je daar ook niets mee.
Eerst maar eens mailen om te vragen wat het nut is geweest van dit afschuwelijk onderzoek.

mocht je ooit nog eens antwoord op je email krijgt, zou je dat dan aan mij kunnen lezen? ben ik ook erg benieuwd naar..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:40

Many schreef:

Ik ben het helemaal met je eens Maartje...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:40

Dierproeven gebeuren ook in Nederland en Europa. Ook gewoon voor cosmetica, etc.

SP is niet mijn partij, maar ze voeren wel een goede actie om dierproeven voor cosmetica te verbieden. Nu eerst tegen l'Oréal en hopelijk volgen ook de andere grote cosmeticamerken. Teken!

http://rood.sp.nl/omdatzehetwaardzijn

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:41

Ik ga een aantal punten onder elkaar zetten die ik in de mail wil verwerken. Ben ook wel benieuwd of ik er überhaupt een reactie op ga krijgen. Ja

Ik ga even tekenen. Lachen