Citaat:Alle namen ministers bekend
Den Haag, 13 febr.
Alle zestien ministers van het vierde kabinet-Balkenende zijn bekend. De grootste verrassingen zijn de geneticus en PvdA'er Ronald Plasterk als minister van Onderwijs en CDA-ideoloog Ab Klink, die minister van Volksgezondheid wordt.
De post Integratie en Wijkverbetering gaat naar oud-FNV-bestuurder Ella Vogelaar. Het PvdA-Kamerlid Bert Koenders krijgt de ministerspost Ontwikkelingssamenwerking.
De andere namen waren eerder al bekend. CDA-leider Jan Peter Balkenende wordt premier, de vicepremiers zijn PvdA-voorman Wouter Bos (Financiën) en ChristenUnie-leider André Rouvoet (Jeugd en Gezin).
Waarnemend CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen gaat zoals verwacht naar Buitenlandse Zaken, oud-minister Piet Hein Donner naar Sociale Zaken, CDA-europarlementariër Camiel Eurlings naar Verkeer en Waterstaat en de huidige minister Ernst Hirsch Ballin blijft op Justitie. Verder verhuist huidig CDA-minister Maria van der Hoeven van Onderwijs naar Economische Zaken en krijgt CDA-Kamerlid Gerda Verburg Landbouw onder zich.
Namens de PvdA komt de Nijmeegse ex-burgemeester Guusje ter Horst op Binnenlandse Zaken en hoogleraar duurzaam ondernemen Jacqueline Cramer op Milieu.
De ChristenUnie levert naast Rouvoet ook senator Eimert van Middelkoop op Defensie. (ANP)
Bron: http://www.nrc.nl
Nou, de namen zijn bekend.
Vanuit mijn vakgebied kijk ik zelf vooral ook naar Volksgezondheid. Hmm, Ab Klink (persoonlijk vind ik het al jammer dat die post naar het CDA is gegaan), de logica ontgaat me een beetje maar dat zal wel aan mij liggen... Ik moet zeggen dat ik ook maar weinig van hem weet.
Wat vinden jullie ervan?