Docent schopt leerling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Docent schopt leerling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:50

Citaat:
Ophef om schorsing docent KSG
door Femke Sterken

APELDOORN - Een docent van de Koninklijke Scholengemeenschap is afgelopen week geschorst omdat hij een leerling geschopt had. Verschillende collega-leraren en leerlingen hebben moeite met de beslissing van de directie.
Tijdens een onrustige les vorige week woensdag schoot de docent uit zijn slof. Een van zijn leerlingen kwam tijdens de les van zijn plaats en ging op zijn hurken voorin het lokaal zitten. De leraar verloor zijn zelfbeheersing en gaf de leerling een schop. Meteen na het voorval vertelde hij zijn klas dat hij dit nooit had mogen doen.

Onder het lesgevend personeel en de leerlingen van de KSG heerst enig onbegrip over de schorsing van de leraar. Rector Simon Ophof ziet zich echter genoodzaakt om te volharden in de maatregel. 'Er is een grens overschreden met dit fysieke geweld en dan moeten we ingrijpen. Ik ben van mening dat de school een veilige leeromgeving voor de leerlingen moet zijn.' Ophof onderzoekt momenteel welke stappen er verder gezet moeten worden. ,,Er is lang met de betreffende docent gepraat en natuurlijk spreken we ook met de leerlingen om te kijken of de veiligheid in het geding is als de docent terugkomt. Hoor en wederhoor, het lijkt me niet meer dan logisch.'' Hoelang de leraar geschorst blijft, kan hij nog niet vertellen. ,,Deze schorsing is in overeenstemming met de CAO. Volgens mij kan het maximaal drie maanden duren.'' De rector van de KSG begrijpt wel dat er collega's voor de geschorste docent in de bres springen. ,,Ik kan me voorstellen dat ze geschrokken zijn en zich afvragen: 'wat nou als mij dit was overkomen?' Ik ben echter verantwoordelijk voor het pedagogisch beleid aangaande de leerlingen en voor de werksituatie van de leraren. Ik moet er structureel voor zorgen dat de veiligheid gewaarborgd is.''

Via een brief zijn de ouders van de klas waar het incident plaatsvond op de hoogte gesteld. Ook is er een e-mail rondgestuurd aan de collega's van de geschorste leraar. Hierin staat onder andere dat er verdere disciplinaire maatregelen voor de leraar worden overwogen.

Inmiddels heeft de onderwijsinspectie contact opgenomen met de KSG.

Het is niet verplicht om incidenten van fysiek geweld op scholen te melden. ,,Scholen lossen dat meestal zelf op'', aldus een woordvoerder van de inspectie.

De geschorste docent was niet voor commentaar bereikbaar.

Docent van de KSG is vorige week geschorst nadat hij een leerling geschopt had. Collega's en leerlingen vinden de maatregel te ver gaan.

Bron: http://www.destentor.nl

Het is al een week geleden gebeurt ofzo, maar eergister heeft het in de krant gestaan.
Het is op mijn school gebeurt, en ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden?

Ik vind dat er te overdreven op wordt gereageerd, het schorsen van de leraar was in mijn ogen niet nodig geweest.
En de verhalen die ik daarover heb gehoord maken dat gevoel alleen nog maar sterker.
Het was niet zijn bedoeling om hem pijn te doen, en hij heeft natuurlijk ook de leerling niet echt neergetrapt ofzo.
Daarom vind ik dat de schorsing overdreven is, de leraar moet wel een (lichte) straf krijgen, maar schorsen was echt niet nodig geweest.

Wat is jullie mening hierover?

ruitje

Re: Docent schopt leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:53

Ik weet niet of het schoppen is geweest en in wat voor context het is gebeurd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:45

sunrice schreef:
Ik vind dat er te overdreven op wordt gereageerd, het schorsen van de leraar was in mijn ogen niet nodig geweest.
En de verhalen die ik daarover heb gehoord maken dat gevoel alleen nog maar sterker.
Het was niet zijn bedoeling om hem pijn te doen, en hij heeft natuurlijk ook de leerling niet echt neergetrapt ofzo.
Daarom vind ik dat de schorsing overdreven is, de leraar moet wel een (lichte) straf krijgen, maar schorsen was echt niet nodig geweest.

Ik kan niet opmaken wat de situatie precies was. Is het een verkeerde beweging, half per ongeluk, dan vind ik een schorsing ook niet juist.
Maar als de docent een schop heeft gegeven als bewuste 'straf'-actie dan vind ik een schorsing volkomen terecht. Je bent als docent een professional, en die mag GEEN geweld gebruiken behalve in acute noodsituaties en zelfs dan nog met de grootste terughoudendheid. Ten eerste omdat je een voorbeeldfunctie hebt (je draagt op deze manier tenslotte uit dat het prima is om geweld te gebruiken, als je maar vindt dat je er een goeie reden voor hebt, een boodschap die je volgens mij absoluut NIET aan je leerlingen wilt meegeven). In tegendeel. Als je je leerlingen iets van beschaving wilt bijbrengen wil je ze toch leren dat vechten en geweld NIET de oplossing zijn?

Ten tweede omdat je inderdaad een veilig baken moet zijn voor de leerling, een rustgevende factor en daar past dit niet in. Misschien dat deze leerling het kan hebben - maar vele leerlingen zullen zich terecht niet veilig voelen als dit wordt goedgekeurd.

Ten derde ben je ontzettend dom bezig omdat je met dit soort acties niet je gezag versterkt maar ondermijnt, het is een zwaktebod en zoals al blijkt levert dit voor de docent meer problemen op dan voor de leerling, waarmee je als docent dus volkomen het tegenovergestelde bereikt.

Hoe groot de provocatie ook zou zijn, als docent hoor je dergelijke zaken correct op te lossen.

(Overigens, als de leerling de boel flink geprovoceerd zou hebben, hoop ik dat die ook geschorst wordt - de ene fout maakt de andere niet goed. Maar zoals gezegd, ik ken de toedracht niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen.)

PS: heb je een direkte link naar het artikel?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:51

Als de leerling het heeft uitgelokt is die ook niet geheel onschuldig lijkt me. Maar dat geeft de leraar niet het recht om de leerling een schop te geven. Hoewel ik wel begrijp dat hij uit zijn slof schiet. Maar had dan een trap tegen de tafel ofzo gegeven. Ik vind een straf wel terecht...een korte schorsing misschien wel, 3 maanden vind ik weer wat lang. Moeilijk geval want ik was er niet bij en heb dus niet met eigen ogen gezien wat er is gebeurd..

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:02

Ga hier niet over oordelen.
Wie ben ik ? Knipoog
Ben blij dat de leraar in ieder geval wel zelf in zag dat hij fout zat.
Heb het namelijk ook wel eens anders gezien. Bloos

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:36

Prima dat hij is geschorst! Dit gaat idd te ver. Hij zou mijn kind nooit meer in de klas krijgen ookal heeft t kind t miss uitgelokt, hij mag nooit schoppen oid. Dat mag domweg niet en als je je zelfbeheersing verliest is dat een hele foute zaak en daar moet hij dan ook de gevolgen van voelen. Misschien is hij toch minder geschikt voor t onderwijs als werd gedacht.
Ik vraag me af wat de mensen die t overdreven vinden zouden vinden als het hun kind was die was geschopt? Zelf zou ik dat nl niet accepteren!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:39

Ik ben zelf docent en het is wel moeilijk om in te schatten wat er precies voorgevallen is. Ik kan me voorstellen (denk het zelf ook wel eens) dat je die kinderen een corrigerende tik zou willen verkopen.

Echter er is een verschil tussen het denken en het doen.

Ik hoop dat de docent snel weer aan het werk kan en de kinderen hier ook iets van leren (dat docenten ook mensen zijn en fouten maken).

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:47

UK_eef schreef:
Ik ben zelf docent en het is wel moeilijk om in te schatten wat er precies voorgevallen is. Ik kan me voorstellen (denk het zelf ook wel eens) dat je die kinderen een corrigerende tik zou willen verkopen.

Echter er is een verschil tussen het denken en het doen.

Ik hoop dat de docent snel weer aan het werk kan en de kinderen hier ook iets van leren (dat docenten ook mensen zijn en fouten maken).

Idd er is een groot verschil tussen denken en doen. Deze docent heeft t niet bij denken gelaten dus ik hoop niet dat hij snel weer aan t werk kan. Een docent is dan wel menselijk maar moeten kinderen nu dan geleerd hebben dat een docent kan schopppen? Ik vind van niet! Dat vind ik erg makkelijk denken. Die kinderen hebben geen deel aan de schuld dat deze man een schop gaf en hij is dan ook diegene die er iets v moet leren. Maar nogmaals mijn kind zou hij niet meer in de klas krijgen, ik zou m niet meer met mijn kind vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door ShirleyA op 10-02-07 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:48

Je mag toch van een leraar wel verwachten dat hij zich kan inhouden. Ik vind het goed dat hij geschorst is.
Laat hem maar is nadenken wat hij gedaan heeft.
Mocht het nog een keer gebeuren vind ik dat hij niet meer aan het werk mag in het onderwijs.
Het was misschien geen harde schop.
Maar het is en blijft zinloos geweld.

Groeten Jepsica

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:00

UK_eef schreef:

Als je dat echt denkt (zelfs al doe je het niet), dan moet je je naar mijn mening serieus toch afvragen hoe je in het onderwijs staat. Wat wil je dan aan je leerlingen meegeven? Hoe moet je ze nou leren om op een volwassen, verstandige manier met problemen op te gaan als je dat zelf niet eens echt kunt? Je bent als docent een model voor de leerlingen, en als je wilt dat leerlingen geen geweld gaan gebruiken, moet je uitstralen dat je ZELF het gebruik van geweld afkeurt.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:05

Onze meester van geschiedenis schopt altijd tegen je tafel aan heel hard dat die in je buik schiet Boos! ook echt een banketstaaf

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:08

Ookal zijn de leerlingen nog zo vervelend, als leraar hoor je niet je zelf beheersing te verliezen. Als je boos wordt prima, schreeuw dan, loop de klas uit of schop tegen een tafel, maar je schopt geen leerling. Of die leerling nou wel of niet een lieverdje is, of hij het wel of niet zelf uitgelokt heeft, zoiets doe je niet..
Ik vind de schorsing wel terecht.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 10-02-07 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:09

Ramonalover schreef:
Onze meester van geschiedenis schopt altijd tegen je tafel aan heel hard dat die in je buik schiet Boos! ook echt een banketstaaf

Dat vind ik dus ook onacceptabel! Hij heeft gewoon niet te schoppen in de klas! Ook niet tegen een tafel. Dan ben je dus niet geschilt om voor de klas te staan. Als ik een kind had in zijn klas hed ik er zeker werk v gemaakt: van mijn kind blijf je nl af hoe dan ook!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:11

roxiie schreef:
Ookal zijn de leerlingen nog zo vervelend, als leraar hoor je niet je zelf beheersing te verliezen. Als je boos wordt prima, schreeuw dan, loop de klas uit of schop tegen een tafel, maar je schopt geen leerling. Of die leerling nou wel of niet een lieverdje is, of hij het wel of niet zelf uitgelokt heeft, zoiets doe je niet..
Ik vind de schorsing wel terecht.

Ik vind schreeuwen en schoppen tegen een tafel ook te ver gaan. Als je je niet kan beheersen moet je lesgaan geven via t LOI dan heb je geen ditect contact met je leerlingen dat lijkt me dan beter Knipoog

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:16

Ik ben ook ooit geschopt door een leraar. Dat was op de basisschool. Ik weet niet meer waarom die schopte ik was denk ik 9 jaar ofzo. Ik ben toen naar huis gegaan en me ouders waren onzettend kwaad op de school. Verder is er nooit wat aan gedaan.
Ook toen ik op de creche zat had ik iemand gebeten(fout natuurlijk maar goed ik was pas een paar jaar ofzo) en toen moets ik op een zeep bijten.Hoe belachelijk zeg!! Dat vergeet ik nooit meer. Het was zo,n strenge zuster.

Ik vind dat een docent nooit mag schoppen/slaan o.i.d. Er zijn zat manieren om het gewoon op te lossen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:29

Ik heb ook eens een schop onder mijn hol gehad van een leraar. Hij trok me uit mijn stoel (hij trok daarbij mijn ketting kapot) en stuurde me eruit. Ik protesteerde vanwege die ketting en in de loop naar buiten kreeg ik die schop. Natuurlijk heb ik het gemeld bij de conrector, maar er gebeurde helemaal niets. De leraar stond wel bekend om zijn opvliegende karakter, hij was nog van de oude stempel zei de conrector. Ik was overigens ook niet erg lief in het algemeen, maar in dit geval zat de leraar echt fout. Ik vroeg een klasgenootje om een stukje plakband terwijl we gewoon aan het werk waren. Ik verstoorde de les dus niet imo.

Ik had eigenlijk ook niet echt verwacht dat er iets zou gebeuren met die leraar, maar was wel hevig verontwaardigd dat hij dit zomaar kon doen. Wrs heeft de conrector het wel met hem besproken, maar ik heb daar verder nooit meer iets van gehoord.

Ik vind een schorsing wel heel zwaar, zeker omdat er niet eens duidelijk is voor hoelang hij geschorst is. Daarbij kan ik me voorstellen dat leerlingen echt wel het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen en dan nog van geen ophouden weten. Ik zou me ook niet kunnen beheersen, maar goed, ik zit dan ook niet in het onderwijs oid.
Aan de andere kant, wanneer een leerling een leraar een trap verkoopt zal deze ook wel van school worden verwijderd neem ik aan.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:33

Tja, ik vind dit toch terecht. moest een leering dit doen bij een docent zou die ook geschorst worden en daarnaast; een leerkracht die zijn zelfbeheersing niet kan bewaren..? Tja ga dan niet in het onderwijs lijkt mij zo!

Ik vind dit terecht! Een schop geven aan een leerling kan toch niet neem ik aan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:33

Leraren zijn ook maar mensen Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:39

lies schreef:
Leraren zijn ook maar mensen Knipoog

Maar deze mensen mogen niet hun leerlingen schoppen. Dat menselijke trekje moeten ze dus heel goed kunnen beheersen of een ander vak kiezen.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:11

Hoe reageerde de leerling?

Toen ik 6 jaar was heeft een leerkracht mij over mijn tafel gesleurd en laten vallen, maar op die leeftijd durfde ik het niet te zeggen.. Soms neemt hij leerlingen ook bij de keel (zo sleurde hij me ook over m'n tafel) maar ze doen er helemaal niets aan... Ben ik blij dat ik daar weg ben.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:15

tja de leraar zat nou eenmaal fout
hij had gewoon zijn zelfbeheersing verloren, maar die moet je juist kunnen houden als leraar vind ik

@ Charlotjuuh : echt belachelijk man, doet hij dat nog steeds? kan je dat niet alsnog aangeven dan?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:17

Ik heb ook wel eens een schop gehad van een gymleraar. Ik had hem waarschijnlijk het bloed onder de nagels vandaan gehaald. Vervolgens naar de directie gegaan maar die gaf aan dat ik het vast verdient had.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:18

Ben al een paar jaar weg uit die school, en voor mijn part wil ik iedereen en alles daarin nooit meer zien Nagelbijten / Gniffelen

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:22

@ charlotjuuh ja maar nu krijgen andere misschien het wel te verduren he en durven die niks te zeggen, zo blijft het maar doorgaan

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:27

Ik ben ook 2 jaar geleden door een leraar gestompt met zijn vuist op mijn gezicht, en 2 x geschopt tegen mijn been... hierdoor is hij ook 2 weken geschorst en gelijk aangifte gedaan bij de politie, helaas was er niet genoeg getuigen om het verder af te handelen.....