Citaat:Ophef om schorsing docent KSG
door Femke Sterken
APELDOORN - Een docent van de Koninklijke Scholengemeenschap is afgelopen week geschorst omdat hij een leerling geschopt had. Verschillende collega-leraren en leerlingen hebben moeite met de beslissing van de directie.
Tijdens een onrustige les vorige week woensdag schoot de docent uit zijn slof. Een van zijn leerlingen kwam tijdens de les van zijn plaats en ging op zijn hurken voorin het lokaal zitten. De leraar verloor zijn zelfbeheersing en gaf de leerling een schop. Meteen na het voorval vertelde hij zijn klas dat hij dit nooit had mogen doen.
Onder het lesgevend personeel en de leerlingen van de KSG heerst enig onbegrip over de schorsing van de leraar. Rector Simon Ophof ziet zich echter genoodzaakt om te volharden in de maatregel. 'Er is een grens overschreden met dit fysieke geweld en dan moeten we ingrijpen. Ik ben van mening dat de school een veilige leeromgeving voor de leerlingen moet zijn.' Ophof onderzoekt momenteel welke stappen er verder gezet moeten worden. ,,Er is lang met de betreffende docent gepraat en natuurlijk spreken we ook met de leerlingen om te kijken of de veiligheid in het geding is als de docent terugkomt. Hoor en wederhoor, het lijkt me niet meer dan logisch.'' Hoelang de leraar geschorst blijft, kan hij nog niet vertellen. ,,Deze schorsing is in overeenstemming met de CAO. Volgens mij kan het maximaal drie maanden duren.'' De rector van de KSG begrijpt wel dat er collega's voor de geschorste docent in de bres springen. ,,Ik kan me voorstellen dat ze geschrokken zijn en zich afvragen: 'wat nou als mij dit was overkomen?' Ik ben echter verantwoordelijk voor het pedagogisch beleid aangaande de leerlingen en voor de werksituatie van de leraren. Ik moet er structureel voor zorgen dat de veiligheid gewaarborgd is.''
Via een brief zijn de ouders van de klas waar het incident plaatsvond op de hoogte gesteld. Ook is er een e-mail rondgestuurd aan de collega's van de geschorste leraar. Hierin staat onder andere dat er verdere disciplinaire maatregelen voor de leraar worden overwogen.
Inmiddels heeft de onderwijsinspectie contact opgenomen met de KSG.
Het is niet verplicht om incidenten van fysiek geweld op scholen te melden. ,,Scholen lossen dat meestal zelf op'', aldus een woordvoerder van de inspectie.
De geschorste docent was niet voor commentaar bereikbaar.
Docent van de KSG is vorige week geschorst nadat hij een leerling geschopt had. Collega's en leerlingen vinden de maatregel te ver gaan.
Bron: http://www.destentor.nl
Het is al een week geleden gebeurt ofzo, maar eergister heeft het in de krant gestaan.
Het is op mijn school gebeurt, en ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden?
Ik vind dat er te overdreven op wordt gereageerd, het schorsen van de leraar was in mijn ogen niet nodig geweest.
En de verhalen die ik daarover heb gehoord maken dat gevoel alleen nog maar sterker.
Het was niet zijn bedoeling om hem pijn te doen, en hij heeft natuurlijk ook de leerling niet echt neergetrapt ofzo.
Daarom vind ik dat de schorsing overdreven is, de leraar moet wel een (lichte) straf krijgen, maar schorsen was echt niet nodig geweest.
Wat is jullie mening hierover?