Actie tegen klimaatsverandering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Actie tegen klimaatsverandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:06

Hai Doei!

Ik kreeg deze mail binnen (geen flauw idee of het waar is maar het zou best kunnen Knipoog )

Citaat:
Doe mee aan de grootste mobilisatie van de burgers tegen klimaatverandering,
en doe donderdag 1 februari van 19u55 tot 20.00u ALLE LICHTEN UIT.
L'Alliance pour la Planète (groepering van milieuverenigingen) doet een oproep tot al de burgers: Gun onze planeet 5
minuten rust!

Mobilisatie tegen klimaatsverandering

Gun de planeet 5 minuten rust! Iedereen wordt verzocht alle lichten te doven
Op 1 februari as, van 19u55 tot 20.00u.
Het gaat er niet om enkel die dag gedurende 5 minuten energie te besparen, maar wel om de aandacht van de burgers, de media en tevens de politieke besluitvormers te vestigen op
energieverspilling en op de noodzaak om dringend iets te ondernemen !

Politici wakker schudden

Gedurende 5 minuutjes zal de planeet kunnen uitrusten : dat duurt echt niet
lang en het kost niets. En het zal de politici en kandidaten voor de
parlementaire verkiezingen van juni 2007 duidelijk maken dat de
klimaatverandering een onderwerp uitmaakt dat weegt in het politieke debat.

1 februari 2007

En waarom op 1 februari 2007? Omdat die dag in Parijs het nieuwe rapport
van de klimatologische experts van de Verenigde Naties uitkomt. En dat gebeurt
bij onze buren! Wij kunnen dus onmogelijk deze kans laten voorbijgaan en
moeten bijgevolg de schijnwerpers richten op de dringende aard van 's
werelds klimatologische situatie. Als we allen deelnemen zal deze actie
werkelijk een mediatieke én politieke invloed hebben, en dit enkele maanden
vóór de verkiezingen!

Wie doet er mee? Cool

Jamezy

Re: Actie tegen klimaatsverandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:51

Leuk initiatief, maar volgens mij praktisch niet haalbaar. De meeste mensen kan het gewoon niet schelen hoe de wereld er in de toekomst 'bijstaat', of ze denken er gewoon niet bij na en leven like there's no tomorrow.
Waarom bijvoorbeeld afval scheiden als je het ook allemaal in 1 bak kan gooien? Mensen zijn gemakszuchtig, zowel geworden als gemaakt. We hebben alles maar 'nodig' en 'moeten' alles maar hebben. De fossiele brandstoffen raken in rap tempo op, daar lijkt niemand zich om te bekommeren. Kijk alleen al naar de loze verpakkingen om producten, of de hoeveelheid plastic tassen er in omloop zijn. Er moet blijkbaar eerst iets ernstigs gebeuren, alvorens de ogen worden geopend.

Straatlantaarns schijnen overigens moeilijk veel stroom te vreten, kan de overheid dat iets schelen? Precies.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:52

Op www.nu.nl:
Citaat:
Balkenende: uitvallen stroom dreigt door klimaat-actie

Uitgegeven: 31 januari 2007 17:49
Laatst gewijzigd: 31 januari 2007 17:56

DEN HAAG - Op VROM na doen de ministeries niet mee aan de actie om donderdagavond vijf minuten het licht uit te doen. Premier Jan Peter Balkenende schrijft dat woensdag aan de Tweede Kamer.

Het kabinet staat sympathiek tegenover de actie, die de aandacht moet vestigen op klimaatverandering, maar vindt die niet goed doordacht. Massale deelname aan de actie kan leiden tot het uitvallen van stroom.

Minister Pieter Winsemius van VROM zegde dinsdag toe dat zijn ministerie de lichten donderdagavond wel zal uitdoen. Een woordvoerder van Balkenende bevestigde woensdag dat de andere ministeries hiertoe niet over zullen gaan.

Tennet

Tennet, de beheerder van het landelijke elektriciteitsnet, waarschuwde eerder op de dag voor het uitvallen van stroom. Volgens hem zal het waarschijnlijk voor problemen zorgen als een op de drie huishoudens de lamp uitdoet op exact hetzelfde moment.

"We hebben een robuust en stevig netwerk en als het nodig is vallen we terug op andere landen. Maar omdat deze actie ook in andere landen wordt gevoerd, is het nog maar de vraag of we daar op terug kunnen vallen als het nodig is.''

De actie om het licht uit te doen is afkomstig van milieuorganisaties in Frankrijk die zo de aandacht vestigen op de klimaatverandering.

NS

De Nederlandse Spoorwegen zetten donderdag tussen 19.55 uur en 20.00 uur hun reizigers in de kou. De verwarming in de treinen wordt dan uitgezet. De spoorwegonderneming doet op die manier mee aan de actie.

Eigenlijk roepen de milieuclubs iedereen op om tussen de genoemde tijdstippen de lichten uit te doen. NS kan dat om veiligheidsredenen niet doen en heeft daarom gekozen voor het tijdelijk uitzetten van de verwarming.

Daarnaast worden twee coupés in een trein op het traject Utrecht-Amsterdam even verduisterd. De reizigers in deze trein krijgen knijpkatten, waarmee ze zelf de verlichting kunnen verzorgen.

Hoor dus net op RTL nieuws dat als 1 op de drie nederlanders hieraan meedoet, de stroom uitvalt..... Iemand zin om onze 130 koeien met de hand te komen melken??

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:57

Het is goed om mensen wakker te maken dat ze mileubewuster leven moeten. Maar ze moeten er geen sensatie gebeuren van maken. Want er zijn nu ook theorieen over dat de zon ineens veel sterker geworden is ofzo. heb me er nog niet helemaal in verdiept.

Misschien in het ook eens een idee om computers en lichten in een bedrijf snachts eens uit te zetten. Als ik langs bedrijven buurten fiets zie ik overal de lichten vollop branden. Inbraak werend ofzo Nors opkijken

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:01

ik doe ook wel mee !!! Tong uitsteken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:17

Heel nobel idee, maar idd niet erg haalbaar. Een centrale kun je niet even snel afregelen om minder stroom te produceren, je krijgt dan wel een hele grote spanningspiek op het hoogspanningsnet. En daarna weer een grote piekvraag als alle lampen weer aan gaan, dat gaat niet goed komen.

Je kunt beter altijd opletten hoe je met de energiegebruik omgaat.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:21

idd, aan de ene kant vind ik het een geweldige actie, maar aan de andere kant als je er is beter over gaat nadenken dan is hij eigenlijk niet zo geweldig...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:58

Hoor net op het nieuws inderdaad dat de kans op een stroomstoring erg aanwezig is, laten wij dan lekker met zijn allen onze lichten aanhouden om problemen te voorkomen! Haha!
Ik denk dat als ze actie willen voeren en mensen wakker willen schudden, ze dat op een andere manier moeten doen. Ik heb gene zin om 5 min in het donker te gaan zitten en al helemaal niet om de rest van de avond in het donker te moeten zitten ivm storing!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:32

Gewoon om 19:55 een extra lampje aandoen, dat compenseert weer een aantal foutjes. Centrales zet je inderdaad niet even uit voor 5 minuten, dat kan dus op zijn minst theoretisch problemen opleveren.

Leuk bedacht, praktisch minder uitvoerbaar. tenzij we met zijn allen willen dat er een hoop televisies, computers en dergelijke kapot gaan en we even iets langer zonder stroom zitten.

Wel een tip dus: voor uiterste voorzorg: even de stekker uit de computer halen om 19:45. Om 20:15 weer aanzetten, dan is het overspanningsrisico weer voorbij Knipoog

Overigens hangt h.e.e.a. wel af van hoe goed het netwerk is ontworpen voor allerhande stroompieken en dalen. De storing veroorzaakt door EON vorig jaar laat zien dat er veel netwerken niet zo goed geregeld zijn....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:36

Ik doe het wel een paar uur later en dan doe ik ipv vijf minuten wel een uurtje of zeven het licht uit, lijkt me nuttiger Ja

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:14

ik doe niet mee, dadelijk begint goede tijden iets eerder en dan mis ik dat, stel je voor Nagelbijten / Gniffelen

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:21

Straks hebben we helemaal geen goede tijden omdat er stroomstoring is Scheve mond

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:24

ik doe zeker mee...
ja stel je voor zeg als de stroom uitvalt hehe zo zwak
stel je is voor als er een overstroming in nl komt en dan de stroom uitvalt...
think of the future
voor de jongeren het is de toekomst van onze kinderen !!!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:24

Ik weet niet of iemand het gehoord heeft: Intervieuw met een milieu deskundige op 538. Ging onder andere over deze actie.

Hij is van mening dat dit niks te maken heeft met onze uitstoot van CO2 ea. Net als de ijstijd, die is toch ook opghouden zonder mensen? Hij denk dat je dit hiermee kan vergelijken. De details weet ik zo niet meer, ik ga even kijken of het intervieuw op de site staat.

We kijken nu naar problemen die over 30 jaar ongeveer gaan spelen, of misschien iets eerder. Waarom steken we daar nu al miljoenen in, terwijl er NU in Afrika mensen sterven aan honger? Honger! Dat kennen we hier niet, waarom in godsnaam eerst problemen aan gaan pakken terwijl we daar nog lang niet aan toe zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:32

Ik zag laatst ook weer iets op tv, wetenschappers die het er dus niet mee eens zijn dat de klimaatverandering door onze "uitstoot" komt.
Gewoon een natuurverschijnsel, waarbij de overheid de schuld geeft aan de uitstoot van schadelijke gassen en zo extra geld kan verdienen met extra belastingen te innen.
De ene pool neemt in ijs af, maar de ander neemt toe, dát toemenen hoor je niet....

Ik zie ze liever de dijken verzwaren.......

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:42

superwoman schreef:
Ik zag laatst ook weer iets op tv, wetenschappers die het er dus niet mee eens zijn dat de klimaatverandering door onze "uitstoot" komt.
Gewoon een natuurverschijnsel, waarbij de overheid de schuld geeft aan de uitstoot van schadelijke gassen en zo extra geld kan verdienen met extra belastingen te innen.
De ene pool neemt in ijs af, maar de ander neemt toe, dát toemenen hoor je niet....

Ik zie ze liever de dijken verzwaren.......

Precies. De Noordpool neemt in ijs af, maar de zuidpool in ijs toe. (of andersom. Haha! )
Dát hoor je inderdaad niet. En de uitstoot zou er wel iets te maken mee hebben,
maar je hoort steeds meer wetenschappers inderdaad zeggen dat het een natuurlijk
verschijnsel is + de uitstoot. Dus niet de uitstoot als hoofdoorzaak.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 16:42

en hoe zit het dan met de ozonlaag?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:47

Dat het niet HELEMAAL door ons veroorzaakt wordt, tot daar. Maar dat we GEEN invloed hebben, dat kan gewoon niet. Ik denk dat we hier idd moeten over gaan nadenken. Ik denk dat veel mensen al erg hun best doen, bij ons wordt er toch echt goed gerecycleerd, in Italië bestaat het concept helaas nauwelijks (alles gaat meestal in 1 vuilbak).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:12

ijslanderfan schreef:
Precies. De Noordpool neemt in ijs af, maar de zuidpool in ijs toe. (of andersom. Haha! )

Ik weet het ook niet zeker. Aan de kant van groenland neemt hij af iig.

Tuurlijk is de uitstoot van die gassen niet goed, maar de overheid wordt er wel rijk van zo.
Zo gaan mensen zich zorgen maken.....
Nee, ik vind het een stomme aktie.

Zoals ik al zei, ze moeten alvast maatregelingen nemen voordat het te laat is.
Dijken verzwaren, nu zorgen dat huizen gebouwd worden, die zijn voorbereid op de klimaatverandering....
Dat zie ik ze niet/veel te weinig doen.

Nog steeds worden er meer huizen gebouwd in stukken groen (natuur) en wegen aangelegd. Terwijl we ook met de bus en trein kunnen. Helaas is het openbaar vervoer zo duur, dat een auto prettiger is, voor iets meer geld.
Aan de auto verdiend de overheid goud geld! Huizen worden gebouwd, maar niet degene waarop we zitten te wachten. De vraag is naar goedkope woningen, maar de gemeente wil juist mensen met geld aantrekken in luxe wijken....

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:13

Ik heb die mail ook gekregen, maar ik doe er niet aan mee.
Als ze er echt iets aan willen doen, moeten ze maar met iets beters komen.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:13

casperrr schreef:

Welke ozonlaag...? Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:14

Jamezy schreef:
casperrr schreef:

Welke ozonlaag...? Knipoog

dat bedoel ik dus....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:04

"Aan het einde van de laatste ijstijd, zo’n twintigduizend jaar geleden, was de zeespiegel wereldwijd 120 meter lager dan nu. Toen de grote ijskappen in Scandinavië en Noord-Amerika afsmolten, steeg de zeespiegel wel twintig keer zo snel als nu, soms vier meter per eeuw, terwijl in de hele twintigste eeuw de zeespiegel maar ongeveer dertien centimeter steeg.
In die tijd heeft ook het gehalte broeikasgassen in de atmosfeer flink gefluctueerd: in de ijstijden was de concentratie maar de helft van nu, en veel verder terug in de geologische geschiedenis van de aarde is het ook wel eens twintig keer zo veel geweest als nu."

Volgens mij was dat voor alle industrie en vervuilende luxe van deze tijd..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:10

Ik doe niet mee, wat een onzin.. daar maak je mensen niet bewuster mee naar mijn mening- en overigens.. als ik het hier niet had gelezen had ik het niet geweten hoor.

Als je perse wat wilt doen, doe het dan zelf door bijv. te stoppen met je haarlak, vaker de fiets te pakken en niet aan je ouders te vragen je te brengen, met het OV te gaan etc..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:08

Zowel de Noordpool én de zuidpool neemt in ijsvolume af.

Deze actie vind ik echter onzin! Mensen doen het licht uit (als het al doen) en daarna doen ze het weer vrolijk aan. Denken: "Ik heb eens wat goeds gedaan" en gaan vervolgens vrolijk verder. En zo werkt het dus niet! Milieubewust ben je constant, dus neem eens de fiets of de benenwagen naar de supermarkt of school. Recycel papier, flessen e.d. ipv hup in de afvalbak ermee. Doe eens een lekkere warme trui aan ipv van dat leuke topje bij 23C. Kachels op de wc e.d. hoeven helemaal niet aan, ook niet voor die 5 minuten dat je op die plee zit. Zet het beeldscherm en geluid uit van je pc, sterker nog zet je pc zelf ook eens helemaal uit als je 'm toch niet gebruik. Zet de tv niet op standby, doe eens een spelletje met z'n allen ipv van ma en pa beneden op de bank en kinders allebei op hun eigen kamer met tv aan. Koop geen plastic dingen, als het er ook in normaal kartoon is. Kijk naar mileulabels e.d. Dát zijn dingen die kunnen helpen, maar niet zo'n domme actie als dit. Als of het milieu allleen geholpen kan worden door het licht uit te doen. Er zijn zoveel meer dingen.