AMSTERDAM – - Dierenopvang Rijnmond opent vanmiddag een spreekuur bij de dierenarts voor arme mensen. Directeur Beugeling van het asiel van Dierenbescherming Rijnmond, waar de dierenarts spreekuur houdt: ‘We merken de laatste jaren dat er steeds meer mensen afstand doen van hun dieren, omdat ze de rekening van de dierenarts niet kunnen betalen.
Uitleg‘Als de dierenarts vertelt wat een medische ingreep gaat kosten, besluiten sommige mensen dat hun dier dan maar moet inslapen. Maar de dierenarts heeft een eed gezworen dat hij dat niet zomaar mag doen. Hij moet zijn best doen om een andere oplossing te zoeken.’
Die andere oplossing is vaak het asiel. Volgens Beugeling heeft dat twee nadelen. De mensen zijn hun dier kwijt en het asiel zit met de rekening.
Vandaar het spreekuur, waarvoor alleen de medicijnen en materialen behoeven te worden betaald. Soortgelijke spreekuren in Engeland en Duitsland worden druk bezocht, reden waarom er ook in Rijnmond een flinke toeloop wordt verwacht.
Het spreekuur is bestemd voor mensen met een bijstandsuitkering. Beugeling verwacht ook dat dieren eerder bij de dierenarts worden gebracht, waardoor hun lijdensweg wordt verkort.
Hij verwacht ook dat er meer sterilisaties en castraties kunnen worden uitgevoerd. Bij een gewone dierenarts kost een sterilisatie al gauw 60 euro, bij de Dierenopvang 30 euro. ‘Dat kan helpen om het gigantische honden- en kattenoverschot wat te beperken.’
Volgens Beugeling is de financiële nood onder dierenbezitter de laatste jaren flink toegenomen. Elk jaar stijgt het aantal mensen dat hun dier om financiële redenen naar het asiel brengt met 10 procent. Hij schat dat van de 1.500 honden die hij jaarlijks binnenkrijgt, enkele honderden om financiële redenen door de baas zijn afgestaan.
Hoeveel mensen zich bij het spreekuur zullen melden is nog onbekend, maar er zijn genoeg signalen om te veronderstellen dat het druk gaat worden.
Vooralsnog heeft Dierenopvang Rijnmond twee uur per werkdag uitgetrokken. Als het erg druk wordt, kunnen dat er meer worden.
Maar zouden mensen die de verzorging niet kunnen betalen, hun dier niet gewoon de deur uit moeten doen? Beugeling: ‘Dat vind ik niet. Dan zou je het dier als luxe gaan beschouwen. Maar dieren hebben een belangrijke functie in het gezin. En wat denk je van ouderen en eenzamen? Voor hen is een huisdier vaak hun enige houvast.’
Bron http://www.volkskrant.nl/binnenland/article387665.ece
Ik vind dit argument dus eigelijk nergens opslaan.Ik wil ook graag nog meer dieren.Maar dat is gewoon niet te betalen dus doe ik het niet.Op bokt hoor je iedereen roepen in topics als je er geen geld voor heb moet je het niet doen.Zo word het wel erg makkelijk om aan dieren te beginnen.Neem dan een cavia of een goudvis.Of ga vrijwillig lopen met honden uit het asiel.ik vind dit geen oplossing