goedkope dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

valerm

goedkope dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:41

Goedkoop spreekuur voor arme dierenbezitters in regio Rijnmond

AMSTERDAM – - Dierenopvang Rijnmond opent vanmiddag een spreekuur bij de dierenarts voor arme mensen. Directeur Beugeling van het asiel van Dierenbescherming Rijnmond, waar de dierenarts spreekuur houdt: ‘We merken de laatste jaren dat er steeds meer mensen afstand doen van hun dieren, omdat ze de rekening van de dierenarts niet kunnen betalen.

Uitleg‘Als de dierenarts vertelt wat een medische ingreep gaat kosten, besluiten sommige mensen dat hun dier dan maar moet inslapen. Maar de dierenarts heeft een eed gezworen dat hij dat niet zomaar mag doen. Hij moet zijn best doen om een andere oplossing te zoeken.’

Die andere oplossing is vaak het asiel. Volgens Beugeling heeft dat twee nadelen. De mensen zijn hun dier kwijt en het asiel zit met de rekening.

Vandaar het spreekuur, waarvoor alleen de medicijnen en materialen behoeven te worden betaald. Soortgelijke spreekuren in Engeland en Duitsland worden druk bezocht, reden waarom er ook in Rijnmond een flinke toeloop wordt verwacht.

Het spreekuur is bestemd voor mensen met een bijstandsuitkering. Beugeling verwacht ook dat dieren eerder bij de dierenarts worden gebracht, waardoor hun lijdensweg wordt verkort.

Hij verwacht ook dat er meer sterilisaties en castraties kunnen worden uitgevoerd. Bij een gewone dierenarts kost een sterilisatie al gauw 60 euro, bij de Dierenopvang 30 euro. ‘Dat kan helpen om het gigantische honden- en kattenoverschot wat te beperken.’

Volgens Beugeling is de financiële nood onder dierenbezitter de laatste jaren flink toegenomen. Elk jaar stijgt het aantal mensen dat hun dier om financiële redenen naar het asiel brengt met 10 procent. Hij schat dat van de 1.500 honden die hij jaarlijks binnenkrijgt, enkele honderden om financiële redenen door de baas zijn afgestaan.

Hoeveel mensen zich bij het spreekuur zullen melden is nog onbekend, maar er zijn genoeg signalen om te veronderstellen dat het druk gaat worden.

Vooralsnog heeft Dierenopvang Rijnmond twee uur per werkdag uitgetrokken. Als het erg druk wordt, kunnen dat er meer worden.

Maar zouden mensen die de verzorging niet kunnen betalen, hun dier niet gewoon de deur uit moeten doen? Beugeling: ‘Dat vind ik niet. Dan zou je het dier als luxe gaan beschouwen. Maar dieren hebben een belangrijke functie in het gezin. En wat denk je van ouderen en eenzamen? Voor hen is een huisdier vaak hun enige houvast.’
Bron http://www.volkskrant.nl/binnenland/article387665.ece

Ik vind dit argument dus eigelijk nergens opslaan.Ik wil ook graag nog meer dieren.Maar dat is gewoon niet te betalen dus doe ik het niet.Op bokt hoor je iedereen roepen in topics als je er geen geld voor heb moet je het niet doen.Zo word het wel erg makkelijk om aan dieren te beginnen.Neem dan een cavia of een goudvis.Of ga vrijwillig lopen met honden uit het asiel.ik vind dit geen oplossing Verward

Needje

Re: goedkope dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:44

Een huisdier is toch ook luxe?! Waarom? Juist omdat het geld kost!!
Ik vind niet dat je aan dieren moet beginnen als je de verzorging niet kan betalen!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:49

Zou mij ook beter uitkomen als ik naar die kopedkope arts zou magen ( heb 3 katten n hand, 2 paarden en 18 ratten: dus hoge da kosten.). Ik vind idd huisdieren een vorm v luxe, daar moet ik andere dingen voor laten. Als je geen huis dier kan betalen moet je m niet nemen. Wel snap ik dat je een dier hebt en je financiele situatie veranders plots dat je je dier niet meteen hoeft weg te doen. Maar om nu bp mensen goedkopere behandelingen te gaan geven??????????? Is dat geen discriminatie? Dat mag toch niet?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:54

Ik ben bang dat mensen hier misbruik van gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:55

Belachelijk! En maar subsidieren die hap, Iedereen lekker boven zijn/haar stand leven en vervolgens lekker spekken met goedkope dierenartsen, voedselbanken. Jaaaaaa, en ze leren daar ook zoveel van Rolleyes

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:59

ik vind het een goede oplossing, misschien niet DE oplossing, maar toch denk ik dat dit menig extra dierenleed bespaart. (wacht op heel bokt om over zich heen te krijgen Knipoog )
Ik ken een aantal situaties met mensen die in de bijstand zitten (waar ze niet voor gekozen hebben) en het brood uit de mond sparen om het beste met hun huisdier voor te hebben. Ik denk dat hun hier heel blij mee zullen zijn, geeft ze toch een stukje meer 'lucht'.
of moeten ze hun dieren ook maar naar een assiel brengen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:29

Needje schreef:
Ik vind niet dat je aan dieren moet beginnen als je de verzorging niet kan betalen!

ben ik het mee eens Ja
Maar sommige dingen voorzie je niet bij voorbaat. Stel je hebt een hond en je komt onverwacht in de bijstand dan doe je hem echt niet zomaar weg.
Ik denk trouwens dat er inderdaad misbruik van gemaakt gaat worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:30

deedee, die menig deel ik met je! ik vraag me af of ze daadwerkelijk ook controleren?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:34

Dieren zijn helemaal niet altijd een luxe, soms kunnen ze zoals in de tekst wordt aangegeven een belangrijke functie vervullen voor ouderen (maar ook voor mensen met een handicap). Ik vind dit een hele goede oplossing in die gevallen. Misschien dat dit systeem misbruikt gaat worden, dat zou jammer zijn... maar ik vind het eerlijk gezegd nog veel erger dat een huisdier omwille van de hoge kosten geen zorg zou krijgen...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:35

deels moet je natuurlijk niet beginnen aan dieren als je er geen geld voor hebt.. Maar wat als door een ongeluk oid je arbeidsongeschikt raakt? Je inkomen gaat dan fors omlaag. Je hebt dan bijv. al 5 jaar een hond.. Dan probeer je toch op iedere mannier dat beestje te houden en dan is dit een uitkomst. Zo kan je nog zorg blijven dragen voor je hond. Ik denk dat het nog een extra klap zou zijn, en verkeerd imo, als je je hond naar het asiel zou moeten brengen. Daar schiet niemand wat mee op.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:41

Alr op toegezien wordt dat er geen misbruik van gemaakt word (zal erg lastig zijn) is het een oplossing, zeker voor mensen die plos achteruit in inkomen gaan.
dier is idd een luxe product, maar voor de meeste mensen zijn het wel hun kinderen. dit vind ik in ieder geval beter dan alles in asielen stoppen dat kost nl nog meer geld.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:59

Goede oplossing! Ik vind een huisdier absoluut geen luxe. Onze paarden zijn wel een luxe, maar honden, katten, cavia's etc etc. De gewone 'doorsnee' huisdieren vind ik geen luxe.

Er zijn zoveel eenzame mensen in NL die gewoon een dier echt nodig hebben. En wees nou eerlijk....de mensen die eenzaam zijn, zijn meestal ook de mensen die in de bijstand zitten.
Als je werkt heb je nog enigszins aanspraak op je werk.
Of wat dacht je van bijstandsmoeders met kinderen? Ik vind het goed voor de opvoeding van een kind als die opgroeit met een dier in huis, zodat hij/zij ermee om leert te gaan en respect krijgt voor dieren.

Nee sorry hoor....ik vind huisdieren absoluut geen luxe. Ze horen er gewoon bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:11

Alleen is het helaas vaak zo dat zij ie geen nagel hebben om op hun reet te krabben, niet een poesje of hondje hebben, maar meerdere. En dat is luxe en hoeft niet door de maatschappij gesubsidieerd te worden

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:57

faye schreef:
Belachelijk! En maar subsidieren die hap, Iedereen lekker boven zijn/haar stand leven en vervolgens lekker spekken met goedkope dierenartsen, voedselbanken. Jaaaaaa, en ze leren daar ook zoveel van Rolleyes

Ik heb helaas zelf in dat bijstandsschuitje gezeten (door een auto-ongeluk, eerst volledig wao, toen ik eindelijk weer 8 uren per week kon werken werd er doodleuk gezegd als je 8 uren kan werken kun je ook wel 40 > nog maar een heel klein deel wao > dus aangewezen op bijstand omdat zelfs IK niet kan leven van 450 euro per maand) en geloof me Faye... dit is geen lolletje!!! Van boven je stand leven is geen sprake, bijstand vult aan tot (toen, drie jaar geleden) een 830 euro, het is maar wat jij lekker spekken noemt. Ik vind jouw reactie dan ook erg kwetsend, de meeste mensen kiezen hier echt niet voor...

In die tijd had ik een hond en nog geen kleine ook, een flatcoat. Dat was mijn maatje!!!! Had ik die dan weg moeten doen? (Nadat ik door bovenstaand al afscheid moest nemen van mijn paard, geitjes en kippen). Gelukkig heeft hij nooit iets gemankeerd dus naast zijn voer, entingen en ontworming had ik er geen kosten aan. Totdat hij ziek werd, hij bleek kanker te hebben in lever en milt, 7 jaar oud. Toen heb ik hem van mijn laatste spaargeld in laten slapen omdat ZIJN welzijn niet mag lijden onder MIJN financiële situatie. Want de goedkoopste "oplossing" was geweest: pijnstillers en dan had hij na een week of 3 vanzelf zijn kop neergelegd, maar dat vond ik flatcoat-onwaardig, hij kon nog amper lopen en at en dronk vrijwel niet meer. Zo'n anders zo vrolijke levenslustige hond laat je niet nog 3 weken in al zijn ellende doorsukkelen. In dat opzicht vind ik het een goed plan en dan vooral in het belang van de DIEREN!!!

Wel ben ik met de bokkers hier eens, als je al in zo'n krappe geldsituatie zit, dat je dan beter geen dieren (erbij) moet gaan nemen! Omdat ze altijd geld kosten en je nooit weet wat ze eventueel gaan mankeren. Als je ze al hebt is het een ander verhaal en dan moet je prioriteiten gaan stellen Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:13

Pretletter, ik geloof je zo, en mensen zoals jij veroordeel ik niet. Maar een hoop anderen die er zelf wel debet aan hebben, die naar de voedselbank gaan, stevig doorroken terwijl ze de kids niet te eten kunnen geven, een zooi dieren hebben die ook geld kosten, die gaan ook naar zo'n dierenarts. En ik ben er tegen dat mensen gesubsidieerd worden als ze er zelf grotendeels schuld aan zijn. Dat ze naar de voedselbank gaan prima, naar een goedkope dierenarts prima, maar zet ze dan wel onder bewind, want op deze manier leren ze er niks van. En ik weet waar ik het over heb, ik kom heel veel van dit soort gevallen tegen in mijn werk.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 23:40

wat wel een goede actie zou zijn (denk ik) is iedereen die uit dat dierenasiel waar goedkope zorg word geboden een hondje of katje neemt dan recht heeft op die goedkopere zorg.Dan zouden al die dieren een beter en leuker leven krijgen en help je er anderen mee.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:06

valerm schreef:
wat wel een goede actie zou zijn (denk ik) is iedereen die uit dat dierenasiel waar goedkope zorg word geboden een hondje of katje neemt dan recht heeft op die goedkopere zorg.Dan zouden al die dieren een beter en leuker leven krijgen en help je er anderen mee.

Heb net vorige week een pracht v n kat gehaald uit t asiel. Pling
Vind dit ook wel n aardige suggestie Valerm, dan pak je eigenlijk 2 vlakken tie verbetrd kunnen worden.
bben aal
Maar eigenlijk denk ik dat als de zorg voor dieren bij de da dus minder kan (voor sommige) waarom gaan die kosten dan niet over t groten geheel iets omlaag? Hebben alle dieren er iets aan! Ik werk en heb dus volgens die nieuwe regel genoeg geld om de hoge kosten te betalen maar geloof me dat spaar ik soms ook uit mijn mond (hond koste me vorig jaar haast 2.000 euro, er zijn dagen dat ik dat niet op mijn nachtkastje heb liggen Knipoog ) Daar moet ik echt veel voor laten, maar dat was t me zeker waard.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:27

[quote="Needje"]
Ik vind niet dat je aan dieren moet beginnen als je de verzorging niet kan betalen![/quote]

Hier ben ik het volledig mee eens.. maar denk dat er van die goedkope dierenartsen echt misbruik gaat worden gemaakt. uiteindelijk leren de mensen hier weer niks van.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:30

Sharmila schreef:
Goede oplossing! Ik vind een huisdier absoluut geen luxe. Onze paarden zijn wel een luxe, maar honden, katten, cavia's etc etc. De gewone 'doorsnee' huisdieren vind ik geen luxe.

Er zijn zoveel eenzame mensen in NL die gewoon een dier echt nodig hebben. En wees nou eerlijk....de mensen die eenzaam zijn, zijn meestal ook de mensen die in de bijstand zitten.
Als je werkt heb je nog enigszins aanspraak op je werk.
Of wat dacht je van bijstandsmoeders met kinderen? Ik vind het goed voor de opvoeding van een kind als die opgroeit met een dier in huis, zodat hij/zij ermee om leert te gaan en respect krijgt voor dieren.

Nee sorry hoor....ik vind huisdieren absoluut geen luxe. Ze horen er gewoon bij.

Ik ben het hier 100% mee eens. Maar.... als je al weinig te besteden hebt moet je goed nadenken voor je dieren in huis neemt. Op bovenstaande manier kunnen gezinnen met minder ook een leuk dier in huis nemen. Ik vind het ook een toevoeging op je opvoeding. Het leren zorgen voor een dier, zelfs al is het een goudvis. Ik hoop alleen dat er geen misbruik van gemaakt wordt.

Jammer dat ik niemand ken in die omgeving met een uitkering om mijn hondje te laten steriliseren. Want de prijzen rijzen de pan uit tegenwoordig.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:18

Mag ik dan zeggen dat ik soms de kosten bij een DA ook belachelijk duur vind! Er word hier wel makkelijk gezegt, als je weinig te besteden hebt, geen dieren nemen. T is toch eigenlijk belachelijk dat het houden van katten al een luxe wordt??

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:19

Ach, ik vind ook dat je niet aan kinderen moet beginnen als je het niet kunt betalen. Maar die worden ook verzorgd als de ouders het niet kunnen betalen.

Ik vind niet dat je dieren kunt laten lijden omdat mensen de verzorging niet kunnen betalen. Bovendien kunnen dieren nou net in het leven van arme mensen zoveel moois brengen, echt een beetje zonneschijn. Ik vind het goed dat daar aandacht aan besteed wordt en ik vind het fijn dat mensen hun dieren niet hoeven te laten lijden omdat de dierenarts te duur is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:43

Ik vind het ook een heel goed alternatief! Idd als je er geen geld voor hebt, moet je geen huisdier nemen, maar een Cavia, kat, konijn, hamster of weet ik het wat, kost helemaal niet zo veel in de dagelijkse verzorging. Zou je er dan geen mogen nemen, alleen omdat je ooit eens een DA rekening kan krijgen. Ik heb 5 katten. Van die 5 heb ik er maar 1 zelf aangeschaft. 1 kat heb ik gered van een baasje dat hem in de polders achter wilde laten, 2 ervan waren zwerfkatten en de andere is bij ons onder de schuur geboren als jong van 2 zwerfkatten. 1 van de katten heeft een ernstige voedselallergie, en 1 heeft kanker gekregen wat door de da verwijderd is. Ik had ook nog een zwerfkat met kattenaids, maar die is vorig jaar overleden. Had ik die dieren dan maar weer de deur uit moeten zetten toen ik merkte dat ze ziek waren? Of gewoon maar moeten laten lopen om ergens dood te gaan? Alleen omdat ik zo'n evt(!) rekening niet zou kunnen betalen? Want geloof me, die katten die door een ander gedumpt zijn, hebben me aardig wat gekost van mijn studiefinanciering. Tuurlijk heb ik er zelf voor gekozen om ze binnen te halen, maar als ik ze naar een asiel had gebracht had me dat even goed nog 300 euro gekost.
Mijn oma heeft ooit 50 katten gehad. Ook zij kreeg toen een uitkering. Elke dag bakte ze eieren voor die katten, en zelf at ze droog brood, zo erg was ze aan die katten gehecht. En toch heeft ze er nooit aan gedacht om ze weg te doen. Ik vind dat dus wel erg makkelijk gezegd...
Bovendien zie ik liever dat belastinggeld aan zoiets wordt besteeds, als aan een heleboel andere zaken. Lips are sealed

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:51

IK begrijp nog niet helemaal wie er nou het verschil bijlegt. De staat, het asiel, de dierenarts? In principe is dit natuurlijk voor een dierenarts die de individuele gevallen ziet wel fijn. Nu kun je tenminste behandelen zonder dat je van tevoren weet dat je je geld toch niet krijgt. Mensen die hun dier moeten afstaan omdat ze het niet kunnen betalen zeggen het dan in ieder geval nog eerlijk, maar een veel groter deel betaalt gewoon nooit de rekening. Overigens is er bijna altijd wel iets te regelen met betalen in termijnen oid, maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die dat ook niet kunnen betalen.
Ik vind het wel moeilijk om nou een grens te leggen wat nou nog wel een goede reden is om naar de "bijstand-dierenarts" te gaan en wat niet. soms komen mensen met hun hond bij je en dat dier heeft dan een behandeling nodig die pak m beet 200 euro kost. Dat kunnen die mensen dan niet betalen, maar ze zijn wel met een dikke auto gekomen en ze hebben een stel gouden kettingen om de nek waar je u tegen zegt (zie je het typje al een beetje voor je Haha! ). zulke mensen willen ook helemaal geen betalingsregeling, die willen dat geld gewoon gebruiken voor iets anders wat ze zelf leuker vinden. Dat vind ik iets heel anders dan een oud omaatje die van haar pensioentje amper rondkomt en die een teckeltje heeft dat een operatie nodig heeft. Reken maar dat je met zo iemand prima een betalingsregeling kunt treffen, al spreid je het uit over 10 jaar (met het risico dat omaatje dan niet meer leeft Nagelbijten / Gniffelen ) en dan heb je ook iemand die echt graag wil betalen maar het gewoon niet kan.
Maar hoe zit het dan met grensgevallen? Hoe veel katten mag je nog houden voordat je een "verzamelaar" bent geworden? Hoe groot mag je beestje zijn in verhouding tot je salaris? En trouwens, aan een konijn of cavia kun je even veel geld kwijt zijn aan dierenartskosten. De meeste mensen en dierenartsen vinden het de moeite niet waard, maar als ik voor een konijn carte blanche krijg trek ik ook alle registers open. Heb ooit een cavia gehad in Utrecht die werd opgenomen, aan het infuus ging, bloedonderzoek kreeg, een buikecho gedaan, buitengewoon goede pijnstilling en andere dure medicijnen, nou dan schrik je net zo goed van de rekening als bij een hond of kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:53

Iemand met een min. loon die zich kapot werkt valt overal buiten.
Want alleen mensen met een uitkering krijgen zulke hulp..vreemd..erg vreemd

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:58

Ja dat bedoel ik, wie beslist er nou wie er wel in aanmerking komt en wie niet. zoals je zegt, iemand met een minimumloon die een hond heeft die de stomme pech heeft dat het dier een behandeling van bijvoorbeeld 1000 euro nodig heeft vind ik meer in aanmerking komen dan iemand die in de bijstand zit en 50 katten heeft en de entingen te duur vindt. Maar wie ben ik om dat te beslissen