Fietslampje aan jas: strafbaar (maar gedoogd)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Fietslampje aan jas: strafbaar (maar gedoogd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:06

Gisteren viel mij het volgende opmerkelijke nieuws op:

Citaat:
Fietslampje aan jas is verboden
AMSTERDAM - Fietsers die de populaire losse fietslampjes aan een jas of een tas bevestigen riskeren een boete van 20 euro, omdat ze volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor verwarring zorgen in het verkeer.

Fietslampje aan jas is verboden

Ook de knipperfunctie van deze zogeheten led lichten is verboden. Jarenlang worstelden fietsers met het probleem dat er geen duurzame fietsverlichting bestaat. Uiteindelijk heeft heel Nederland het draagbare lampje ontdekt en is iedere fietser weer zichtbaar. Daar wil de overheid dus weer een eind aan maken, want WET is WET! En daarin staat dat het fietsverlichting aan de fiets vast hoort te zitten. Moet de wet dan niet worden aangepast?

[Bron]

Daarna volgde het bericht:

Citaat:
Licht op jas fietser: strafbaar maar gedoogd

dinsdag 16 januari 2007 14:41

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt dat de ledlampjes op jassen en tassen van fietsers voor verwarring in het verkeer zorgen. Ook het knipperen van de lichtjes is uit den boze.

Knipperlichten op de jas dragen is strafbaar

Dat meldt De Telegraaf vandaag. Wie in de duisternis op de fiets springt, en denkt dat hij geen risico loopt omdat hij zijn ledlampjes aan zijn jas heeft bevestigd, heeft het mis.

Als de twee lampjes niet direct aan de fiets bevestigd zijn, kan de politie de fietser een bekeuring van twintig euro geven. Het voeren van knipperende lampjes kan de fietser ook duur komen te staan. Hiervoor kan de politie ook een boete van twintig euro geven.

Gedoogd
Ondanks de bedenkingen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, lijkt de politie vooralsnog niet bereid hier ook bekeuringen voor te geven. Het knipperende lampje op een jas of tas lijkt gedoogd te worden.

In Groningen, waar deze week intensief op het voeren van verlichting gecontroleerd wordt, schrijft de politie sporadisch een bekeuring uit voor een knipperend of onjuist bevestigd lampje. Meestal gebeurt dit wanneer het lampje niet goed zichtbaar is.

Silvia Sanders, persvoorlichter van het politiekorps Groningen, zegt dat de politie ‘niet lukraak’ boetes uitdeelt aan fietsers die een knipperend lampje voeren. ‘De meeste boetes gaan nog steeds naar fietsers die helemaal geen licht hebben’, aldus Sanders

Advies
‘Pas wanneer het lampje door bijvoorbeeld een tas slecht zichtbaar is, geven we een boete. De meeste fietsers krijgen geen boete, maar het advies om het lichtje tijdens het fietsen onafgebroken te laten schijnen.’

Op de jongerensite van het politiekorps Haaglanden is vanaf deze week een filmpje te zien waarin een jongen op een onverlichte fiets overlijdt nadat hij door een vrachtwagen is aangereden. De politie wil hiermee het belang van goede verlichting benadrukken.

Door Jouri Bakker

[Bron]

En het volgende bericht:

Citaat:
Los fietslampje op jas mogelijk geoorloofd
DEN HAAG - De populaire losse fietslampjes op jassen en tassen worden mogelijk toegestaan. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beraadt zich naar eigen zeggen met politie en Openbaar Ministerie daarop.

Volgens de wet mag fietsverlichting afneembaar zijn. Maar als zulke lampjes in het donker worden gebruikt, dan moeten ze vastzitten aan de fiets. De reden is dat de verlichting op de juiste hoogte moet zitten zodat autobestuurders de fietsers goed kunnen zien.

Verlichting die aan kleding en dergelijke hangt, geldt op dit moment dus niet als fietsverlichting, aldus een woordvoerster van het ministerie dinsdag. „De politie voert echter een gedoogbeleid voor zulke lampjes.”

Formeel wordt nu bekeken of andere vormen van verlichting ook niet moeten worden toegestaan. Volgens het departement wordt het hierdoor wellicht toegestaan om moderne verlichting, zoals afneembare LED-verlichting te dragen.

[Bron]

Ik vond het heel positief toen ik hoorde dat in ieder geval de politie in Amsterdam niet zou bekeuren voor een led-lampje (knipperend of niet) op jas/tas/etc, want ik vind het toch wel heel belachelijk als ze dat zouden doen. Ze mogen al blij zijn dat dat fietser dan verlicht is! (als het niet goed zichtbaar is vind ik het een ander verhaal)

Ik ben me sinds ik auto rijd meer en meer bewust van je gedrag en zichtbaarheid als fietser en ben ook vaak genoeg fietsers tegen gekomen zonder licht, die ik maar op het laatste moment zag. Ik ben allang blij als een fietser verlichting draagt. Of hij nou zijn hele fiets verlicht heeft of een lampje op zijn jas, als ik hem maar kan zien ben ik tevreden.

Roselie

Re: Fietslampje aan jas: strafbaar (maar gedoogd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:14

VInd het echt dikke onzin als ze hierover gaan mekken. Bedoel je bent met een lichtje op je jas nog altijd beter te zien dan helemaal geen licht en je hebt er over nagedacht dat je zichtbaar moet zijn in het verkeer

Ik bedoel ik doe me achterlicht ook op me jas, want me achterlicht is kapot dus ik denk moet toch zichtbaar zijn dus doe een lampje..pfff

Licht is licht !

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:24

ze hebben zeker geld nodig dat ze dit ook al gaan bekeuren..

wat je zegt roos licht is licht
en sommige fietsen zijn erg lastig om dat lampje bij je stuur te bevestigen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:27

Die mensen weten ook niet wat ze willen Clown

Zou leuk zijn als je zo'n lampje amper op je fiets kunt bevestigen...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:29

Ik vind het ook stom als ze het gaan verbieden. Als mijn fiets een keer omvalt in een stormbui dan is mijn licht wel weer naar de knoppen, en ik heb echt geen zin om hem steeds voor geld te laten maken. Met de aankoop van zo'n lampje ben je lekker snel klaar, en je bent te zien! (mits je hem goed bevestigd, dat terzijde)
Ik heb pas op die gratis-verlichting maken dag mijn fietslicht nog laten maken, maar als ie er weer mee stopt koop ik ook zeker zo'n ledlampje Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:57

Ja idd zouden ze geld nodig hebben (van al die arme studenten die een lampje aan de mouw hebben haha)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:00

Moet iedereen een licht, nu fietst iedereen met licht, is er geen geld meer in te verdienen, gaan ze weer over iets anders zorgen. Jeetje mina zeg, over dat knipperen kan ik nog wel begrijpen, maar aan je jas, BOEJEND je ziet het toch....

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:14

Zo heeft een docente van me eens een bekeuring gekregen omdat haar licht te fel zou zijn. Toen ze zei dat ze dat belachelijk vond kreeg ze er nog een beukering bovenop, want ze beledigde de politie agent Rolleyes

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:17

dat is echt ziek!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:22

Ik vind het ook heel positief dat er naar gekeken wordt in hoeverre lampjes op jas en tas geaccepteerd moeten worden! Maar dat het niet mag was al tijden bekend - bij de mensen die de moeite hebben gedaan om zich in de regels te verdiepen. De wet is natuurlijk niet een boek vol suggesties waar je uit kunt halen wat je leuk vindt, het blijven regels en overtreding van die regels kan problemen opleveren. Ik vind daar weinig vreemds aan. Neemt niet weg dat ook ik met de agent in discussie zou gaan als ik commentaar krijg op mijn lampje, maar uiteindelijk kan ik alleen maar hopen op een beetje soepelheid, daar heb ik geen enkel recht op.

Bovendien zijn de regels niet geheel onzinnig. Lampjes op je lichaam geven een andere indruk dan lampjes op de fiets. Laatst zag ik iemand met een lampje ongeveer in de kraag van z'n jas en dat is geen handige hoogte. Ook het knipperen maakt je minder zichtbaar (en bovendien lastiger in te schatten qua snelheid en richting).

Ik ben blij dat de regels bekeken worden en ik hoop dat ze veranderen, maar de reacties hier zijn nogal overtrokken vind ik.

(Trouwens, vonden we het niet heel goed dat overtredingen harder aangepakt werden, "regels zijn regels" heeft het in de afgelopen verkiezingen toch leuk gedaan? Dan kun je nu toch niet tegen het uitvoeren van die regels zijn?)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:27

Ik ben sowieso nooit zo van de 'regels zijn regels' geweest. Ik denk dat je soms ook beter in dialoog kunt gaan, als ambtenaar zijnde, dan alleen maar bonnen schrijven.

En ik begrijp ook wel dat je soms een boete zou kunnen krijgen, idd is een lampje in de kraag van je jas niet veilig. Maar dat kan bijna iedereen wel bedenken, neem ik aan? En persoonlijk snap ik ook niet waarom je een knipperend lampje zou willen, hahaha.
Maar een lampje op ooghoogte of de hoogte waar je lamp normaal zou zitten vind ik best kunnen. Stel je hebt een sporttas achterop je fiets en je bevestigd je lampje aan je sporttas, dat lijkt me geen probleem, ondanks dat het dus volgens de wet officieel niet mag.

Ik ben vóór verlichting, en zolang het veilig en goed zichtbaar is maakt het mij niet uit of het nou standaard op iemands fiets zit of dat diegene het duidelijk aan zijn tas heeft.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:59

Polivy schreef:
Ik ben sowieso nooit zo van de 'regels zijn regels' geweest. Ik denk dat je soms ook beter in dialoog kunt gaan, als ambtenaar zijnde, dan alleen maar bonnen schrijven.

Ik wel, maar als ik dit dan lees dan denk ik wel meteen 'ja maar ze hebben tenminste licht, en licht is licht', terwijl de regels toch anders zijn, en het eigenlijk zo niet 'mag'.
Ik vind het nogal dubbel, zoals ik al zei licht is licht maar het mag niet zo, en eigenlijk zouden ze ervoor bekuerd moeten worden, omdat ze het licht niet op de goede manier dragen. Aan de andere kant snap ik volkomen dat je ze, als politie zijnde, geen bekeuring geven.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:15

Ik wist dat niet eens Bloos!
Ik zorg echt dat ik altijd met licht fiets. Op mijn gewone fiets doet mijn gewone licht het gewoon maar als ik een berg moet fietsen dan neem ik mijn mountainbike en ja, daar zit dus geen licht op dus eb ik losse lampjes gekocht. Voorlicht zit aan de remkabels dus aan de fiets maar achter heb ik helemaal niets (sja mountainbike he Tong uitsteken ) het eerste waar ik dat lampje aan vast kan maken is het lusje van mijn rugtas en dat doe ik dus ook. Nooit geweten dat dat niet mocht. Ik laat ze nooit knipperen want dat vind ik zelf vervelend maar die regel wist ik ook niet!
Wel goed dat ze de regels proberen na te leven maar ik vraag me toch echt af hoe ik dat moet oplossen met mijn mountainbike (en heb hem toch in t donker nodig want mijn gewone fiets is te krakkemikkig voor die berg Tong uitsteken )

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:27

Mijn achterlamp doet het nu ook niet, en mijn voorlamp hangt op half acht. Ik heb voor mijn achterlamp nu dus ook zo'n lampje, en ik bevestig hem wél aan mijn tas. Gewoonweg omdat ik hem niet aan mijn fiets vast kan maken. Hij zit ongeveer op de hoogte van de gewone lamp, heel iets hoger. Dat moet toch geen probleem zijn? Tja, en mijn voorlamp schijnt wel niet rechtuit, maar ik ben wel zichtbaar. Trouwens het lampje laat ik nooit knipperen, want ik kan begrijpen dat dat vervelend is.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:30

Polivy schreef:
Ik ben me sinds ik auto rijd meer en meer bewust van je gedrag en zichtbaarheid als fietser en ben ook vaak genoeg fietsers tegen gekomen zonder licht, die ik maar op het laatste moment zag. Ik ben allang blij als een fietser verlichting draagt. Of hij nou zijn hele fiets verlicht heeft of een lampje op zijn jas, als ik hem maar kan zien ben ik tevreden.

Dat probleem heb ik ook, maar dan met de scooter. Eigenlijk zou je gewoon eens iemand aan moeten rijden Knipoog

Maar goed, zo'n pietepeuterig lampje heeft in 80% van de gevallen (te) weinig effect. Echt goed zichtbaar zijn ze niet van een afstand (tenzij ze knipperen, maar dat mag dan weer niet? - de witte zijn beter zichtbaar dan de rode), zeker niet als het regent en je, net als ik, te doen hebt met een plastic vizier. Bovendien lijkt er een sport van gemaakt te worden ze op de raarst mogelijke plaatsen vast te binden, met als gevolg dat ze half gedraaid of gewoon niet op een logische plek, laat staan ooghoogte of zichtbaar, zitten.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:46

bij mij kunnen de losse lampjes niet aan mijn fiets vastgemaakt worden. en de orginele verlichting, die heb ik nu al 100 keer gemaakt, maar als je een keer je stuur draait is het weer kapot. waardeloos.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:48

In Amsterdam fietst íedereen hiermee, dus het is niet zo raar dat het daar gedoogd wordt.
Ik heb ze uit gewoonte dus ook maar meegenomen naar Almelo en daar gebruikt, werd ik zomaar aangehouden (4u 's nachts) door een of andere politieagent, die zich enorm autoritair gedroeg, met de mededeling dat mijn licht niet 'wettelijk toegestaan' was. Ik natuurlijk hartstikke kwaad (het is fel licht en ook te zien als je stil staat..). Bovendien had ik net met mijn theorieexamen voor de auto geleerd dat je niet verplicht bent om verlichting aan je fiets zelf te hebben. Mijn fiets hééft niet eens een voorlamp, wat moet ik dan doen, maar een nieuwe fiets kopen?
Die agent zeurde maar door, waarop ik dacht (vriendin kon me nog net tegenhouden dat ik het niet echt zeí); waarom denk je dan dat ik dit aan mn jas heb hangen, als kerstverlichting??

I'm glad dat het ws toegestaan (al dan niet wettelijk) wordt.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:25

en heb je een boeten gekregen sjaantje?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:43

Ik ben als automobilist juist zo ontzettend blij als iemand dat lampje op knipperen zet! Dan zie ik ze tenminste, op constant licht of met een gewone koplamp is het vaak nog moeilijk als je in een straat zit zonder straatverlichting.

Losse lichtjes zorgen voor verwarring in het verkeer... en de lichtjes van joggers en ruiters dan? Dat zijn toch dezelfde lampjes? Clown

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:45

Hmm, ik vind het onzin, je kan ze volgens mij beter op je jas of tas hebben dan helemaal niet...

Ik heb ze trouwens altijd op knipperen staan, want dat valt meer op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:47

Urielle schreef:
Ik ben als automobilist juist zo ontzettend blij als iemand dat lampje op knipperen zet! Dan zie ik ze tenminste, op constant licht of met een gewone koplamp is het vaak nog moeilijk als je in een straat zit zonder straatverlichting.

Dat was mijn idee ook, maar toen ik het navroeg zeiden de meeste automobilisten dat ze niet-knipperende lampjes duidelijker vonden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:01

Hmm ik vind knipperende lichtjes juist opvallender, je ziet ze eerder naar mijn idee. Het trekt eerder je aandacht.

Duidelijk zichtbare lampjes aan je jas of tas (dus op normale hoogte, niet ergens in je kraag ofzo) vind ik toch altijd een stuk beter en veiliger dan helemaal geen of slecht zichtbare lampjes...
Het is super irritant en gevaarlijk als je een fietser pas op het allerlaatste moment ziet!

De meeste fietsers zijn zich helaas niet bewust van het gevaar dat ze lopen om zonder licht te fietsen...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:31

Afgezien van de overigens goede discussie snijdt deze opmerking geen hout.

Polivy schreef:
Ze mogen al blij zijn dat dat fietser dan verlicht is!

Een politie-agent is daar om de wet uit te voeren, al is die krom. Zet een willekeurige andere overtreding erin, en je ziet dat er iets niet klopt Knipoog

Ik denk wel dat de draagbare fietslampjes problematisch zijn, met name omdat ze niet recht vooruit en achteruit schijnen. Je weet dus weer niet of de fietser naar je toe (wit licht) komt of van je af rijdt (rood licht).

Zowieso heeft de gemiddelde fietser in Nederland zelfmoordneigingen. Daar hoort slecht verlicht zijn ook bij. Gevaarlik gedrag in het verkeer is feitelijk ook verboden, ik denk dat 90% van de fietsers zich daar schuldig aan maakt. In ieder land zouden er dan ook wel 10 keer zo veel fietsers begraven moeten worden dan hier, als de fietsers zich daar ook zo oliedom zouden gedragen.

Dus, ik snap al niet wat er "duurzaam" is aan de draagbare fietslampjes, kan iemand dat uitleggen?

Verblindend fietslicht is ook levensgevaarlijk, voordat je het weet heb je alweer een andere fietsers naar een andere wereld geholpen.

Lampjes die de aandacht trekken zijn ook niet echt optimaal. Met name als de fietser niet eens voor je rijdt. In dat geval kan je wel eens de verkeerde kant opkijken voor die "opvallende" fietser en een goedbedoelde minder opvallende fietser met gewoon licht het ziekenhuis in sturen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:47

joostvangestel schreef:
Ik denk wel dat de draagbare fietslampjes problematisch zijn, met name omdat ze niet recht vooruit en achteruit schijnen. Je weet dus weer niet of de fietser naar je toe (wit licht) komt of van je af rijdt (rood licht).

Ik snap de mensen niet die een rood lampje aan de voorkant doen, dat is echt niet handig!

Citaat:
Gevaarlik gedrag in het verkeer is feitelijk ook verboden, ik denk dat 90% van de fietsers zich daar schuldig aan maakt.

Ook een niet onaanzienlijk deel van de automobilisten heeft daar last van. 't Schijnt de mens eigen te zijn.

Citaat:
In ieder land zouden er dan ook wel 10 keer zo veel fietsers begraven moeten worden dan hier, als de fietsers zich daar ook zo oliedom zouden gedragen.

Och, daar heb je automobilisten die dezelfde slechte ideeen hebben hoor, net doen alsof een 2-baans bergweggetje een 4-baans snelweg is, en dan rustig met 140+ inhalen als er wel tegenliggers aankomen (en net doen alsof je de rotswand aan de ene, en de diepe kloof aan de andere kant van de weg niet ziet Ziek )
Dit was overigens Sicilie...

Nee, in het verkeer doen HEEL VEEL mensen HELE STOMME dingen. Dat is geen alleenrecht voor fietsers. Ook niet uniek voor Nederlanders. Gewoon menselijk, zucht...

Citaat:
Dus, ik snap al niet wat er "duurzaam" is aan de draagbare fietslampjes, kan iemand dat uitleggen?

Geen idee, wie zegt dat die lampjes duurzaam zijn? Ze blijven langer heel dan gewone fietsverlichting, omdat je ze eraf kunt halen, en voorbijlopende vandalisten die er dus niet vanaf kunnen schoppen. Ook hebben ze geen last van doorgerotte fietsframen die geen stroom meer geleiden.

Van de andere kant hebben ze wel batterijen die leeg gaan (vooral ook als je ze in je jaszak stopt, want niemand is blijkbaar nog op het idee gekomen om er een knopje op te zetten dat niet zomaar aanspringt als dat niet de bedoeling is... Verward ), vallen ze snel kapot en kun je ze vergeten.

Citaat:
Lampjes die de aandacht trekken zijn ook niet echt optimaal. Met name als de fietser niet eens voor je rijdt. In dat geval kan je wel eens de verkeerde kant opkijken voor die "opvallende" fietser en een goedbedoelde minder opvallende fietser met gewoon licht het ziekenhuis in sturen Knipoog

Datzelfde argument werd ook geopperd bij het voeren van dimlicht overdag, maar als het niet te gek wordt (complete kerstbomen ofzo) vind ik dat een tekortkoming van de chauffeur en niet van de persoon met de verlichting. Je moet als weggebruiker gewoon veel informatie op kunnen nemen, en daarvan is een boel per definitie afleidend en aandachttrekkend (naast de verkeersborden, de waarschuwingslichten en de tekens op de weg staan er ook nog overal reclames om je aandacht te schreeuwen) en dat is iets waar je mee moet omgaan. Een 'iets' zichtbaarder lampje is geen probleem, een complete sirene-installatie op je fiets is dat uiteraard wel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:25

Natasja91 schreef:
Zo heeft een docente van me eens een bekeuring gekregen omdat haar licht te fel zou zijn. Toen ze zei dat ze dat belachelijk vond kreeg ze er nog een beukering bovenop, want ze beledigde de politie agent Rolleyes

gaat weer lekker in NL

laat ze blij zijn als er tenminste iets van licht te vinden is op een fietser!
hier is weer iemand zo goed als overleden(ligt nog in coma kan er nie meer uitkomen..) omdat een auto haar niet zag en haar aan had gereden(ze had geen verlichting voor zover bekend was)
om zoiets te voorkomen is het zooo belangrijk om iets van verlichting te dragen op de fiets(en te paard/tijdens hond uit laten en alles in t donker of in de schemer)