HBO-raad luidt noodklok over taal- en rekenvaardigheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

HBO-raad luidt noodklok over taal- en rekenvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:10

Citaat:
Tweederde van alle eerstejaars pabostudenten is gezakt voor de taaltoets die in de afgelopen maanden is afgenomen. Vooral mensen met een diploma van het havo of mbo scoorden slecht. Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak kondigde voorzitter Doekle Terpstra aan dat hogescholen een grootschalig onderzoek gaan uitvoeren naar de taal- en rekenvaardigheid van studenten in alle opleidingen van het hbo. “Er is op de arbeidsmarkt een tekort aan goed opgeleide mensen. Hogescholen kunnen de extra mensen die nodig zijn opleiden. Maar dat gaat niet lukken als de studenten die zich bij ons aanmelden basale vaardigheden als rekenen en schrijven onvoldoende onder de knie hebben” aldus Doekle Terpstra. “De politiek en het onderwijs moeten dit probleem daarom snel aanpakken”.

Slechts 32% van de eerstejaars studenten die vier maanden geleden zijn begonnen aan de Pabo is geslaagd voor de taaltoets die in de afgelopen maanden is afgenomen. Dat blijkt uit de cijfers die de HBO-raad vandaag presenteerde. Studenten die afkomstig zijn van het vwo deden het relatief goed. Van hen slaagde 78% voor de toets. Van de groep die van het havo en het mbo komen liggen de cijfers echter op respectievelijk 33% en 15%. In totaal maakten ongeveer zesduizend eerstejaars de taaltoets. Deze is ontwikkeld door het CITO. Het niveau van de toets ligt iets hoger dan het eindniveau van de basisschool. Enkele maanden geleden werd bekend dat de helft van alle nieuwe pabostudenten was gezakt voor de rekentoets die zij maakten.

Volgens de HBO-raad is er geen enkele reden om aan te nemen dat de taal- en rekenvaardigheid van studenten van andere opleidingen beter is dan die van pabostudenten. Zeker nu er een tekort aan hoger opgeleiden is op de arbeidsmarkt, is dat een zeer zorgelijke ontwikkeling. Doekle Terpstra: “Hogescholen moeten méér goede vakmensen opleiden dan ooit tevoren. Dat lukt alleen als studenten die beginnen met een opleiding goed kunnen rekenen en schrijven. Anders wordt het erg lastig om een hoog eindniveau te garanderen.”

Klik HIER voor het gehele artikel op de site van de HBO-raad.

Dit bericht heeft vandaag zelfs het radionieuws gehaald (ik heb nog geen nieuws op tv gezien). Ik ben het iig volledig eens met de uitspraak van de heer Terpstra in de laatste alinea en ik ben blij dat de hogescholen een grootschalig onderzoek naar de taal- en rekenvaardigheid van studenten in het HBO gaan uitvoeren. Deze studenten hebben minimaal elf jaar taal- en rekenonderwijs achter de kiezen (gerekend vanaf groep 3 van het basisonderwijs) en dan mag je toch wel een bepaald niveau verwachten - waar blijkbaar tweederde van de beginnende Pabo-studenten al niet aan voldoet.

Ik ben iig zeer benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek.

En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat een soortgelijk onderzoek onder eerstejaars studenten aan de universiteiten zou opleveren.

Shaar

Re: HBO-raad luidt noodklok over taal- en rekenvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:16

Ik heb het net ook op het nieuws gezien Ja
Maar jeetje, eerst die rekentoets en nu ook de taaltoets! 32% is wel erg weinig...
En dan te bedenken dat het niveau ietsje hoger ligt dan basisschoolniveau... Nagelbijten / Gniffelen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:03

En dat staat dan voor de klas later Boos!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:11

In alle eerlijkheid, ik vind het een beetje simpel gesteld allemaal.
Waar: de taalkennis is soms ronduit bedroevend. Daar mag (en zeker bij Pabo-studenten!!) wel op gelet worden.

Van de andere kant vind ik de opmerking dat je goed moet kunnen spellen en rekenen niet helemaal realistisch. Beide vaardigheden zijn maar van beperkt belang in bepaalde vakgebieden. (Statistische berekeningen kun je niet meer met de hand doen, net zo min als technische.) Natuurlijk moet je de systematiek kennen, maar de praktische uitvoering is uiteindelijk niet meer zo belangrijk.

Dat mensen de d/t-regels niet meer kennen, dat is triest. Iedereen op HBO en hoger moet ze in theorie in elk geval wel kunnen toepassen. Maar een heleboel andere zaken (afbrekingen, naamwoordelijk gezegde) zijn strict genomen echt niet nodig voor een goed niveau, en dhr Terpstra impliceert dat het wel zo is.

Daarnaast is er natuurlijk nog het probleem dat de docenten op HBO / WO ook lang niet allemaal fatsoenlijk kunnen spellen. En als het onderwijs in het Engels gegeven gaat worden, wordt het echt pijnlijk soms Lachen Al jaren wordt er gezeurd over het niveau van de studenten, maar de docenten blijven meestal buiten schot.

Daarnaast vind ik dat de HBO-raad wel van alles kan willen, maar... dat is niet altijd reeel. Er moet meer aandacht aan spelling en taal gegeven worden, prima. Maar op een bepaald moment moet je wel keuzes maken. Als je wilt dat leerlingen ervaring hebben met verslagen, opdrachten, samenvattingen etc, dan kun je niet ook nog eens onbeperkt aandacht vragen voor spelling. (Datzelfde probleem speelt op het WO ook, met name bij wiskunde. Elke paar jaar komt er weer een klacht dat de studenten dit-of-dat deel van de wiskunde niet goed beheersen. Vervolgens wordt er iets veranderd aan het examenprogramma, en prompt valt er ergens anders een onderdeel af. En vervolgens gaat de vervolgopleiding klagen dat 'zus-of-zo' door de studenten niet beheerst wordt. Je kunt niet alles aanbieden.)

Tot slot: het HBO is in de eerste plaats een vervolgopleiding voor havostudenten en MBO'ers. Als het HBO zulke problemen constateert dat het haast alleen maar vwo-leerlingen zijn die voldoen aan de ingangseisen, dan lijkt het me realistischer om de aansluiting op de havo gewoon op te nemen in het programma, en vwo'ers vrijstelling te geven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:25

Misschien denk ik er anders over omdat ik me groen en geel erger aan slechte taalbeheersing. Ik heb er moeite mee om iemand met een hbo- (of wo-)achtergrond die niet fatsoenlijk kan spellen (dyslexie daargelaten) serieus te nemen.

Op de site van het Cito vind je informatie over de taal- en rekentoetsen: http://www.cito.nl/ho/pabo/eind_fr.htm

Het gaat bij deze toetsen voornamelijk om goed/fout-vragen en meerkeuzevragen, zowel bij de taal- als bij de rekentoetsen. Leerlingen hoeven dus eigenlijk alleen te herkennen, niet zelf te produceren. Passieve kennis dus. Hoe moeilijk kan dat zijn? En ik blijf van mening dat er toch wel een zeker minimaal niveau verwacht mag worden van iemand die aan het HBO begint.

Ik denk overigens niet dat vwo'ers vrijstelling zouden moeten krijgen. 78% haalt de toets, maar dat betekent nog altijd dat 22% deze niet haalt. Bijna een kwart!

Wellicht wijst het onderzoek uit dat het op het havo en mbo anders zou moeten. Het hbo lijkt nu opgescheept te zitten met de 'ellende' van het (schijnbaar gebrekkige) taal- en rekenonderwijs op havo en mbo. Daar moet het dan uiteindelijk anders, zodat de studenten met een betere basis aan hun hbo-opleiding beginnen. Maar dat is misschien ook wel heel simpel gesteld. Lachen

Ik ben het overigens wel met je eens dat aan de spelling van docenten aan hogere opleidingen ook het een en ander mankeert. Een 'herhalingstoets/-cursus' voor docenten mag van mij dan ook per direct ingevoerd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:52

Karin schreef:
Misschien denk ik er anders over omdat ik me groen en geel erger aan slechte taalbeheersing. Ik heb er moeite mee om iemand met een hbo- (of wo-)achtergrond die niet fatsoenlijk kan spellen (dyslexie daargelaten) serieus te nemen.

Hou me ten goede: ik erger me er ook aan, en ik neem de meeste professionals ook niet makkelijk serieus. (En zelfs bij dyslexie denk ik: je kunt voor officiele opdrachten best zorgen dat iemand anders het even doorleest. Maar goed)

Dat is echter niet helemaal mijn bezwaar tegen het commentaar van de HBO-raad. (Maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik vind dat de 'hoge heren' in het hoger onderwerp naar mijn smaak wat te veel meegaan in hypes maar zich eigenlijk niet echt druk maken om de kwaliteit van het onderwijs of hun studenten, maar vooral om hun imago. Tsja, ik ben wat cynisch ja.)

Citaat:
Op de site van het Cito vind je informatie over de taal- en rekentoetsen: http://www.cito.nl/ho/pabo/eind_fr.htm

Ik vind de informatie wat summier. Op het eerste gezicht lijken me het geen moeilijke toetsen. Maar 1 voorbeeldopgave per onderdeel is wat weinig om dat op te beoordelen.

Citaat:
Het gaat bij deze toetsen voornamelijk om goed/fout-vragen en meerkeuzevragen, zowel bij de taal- als bij de rekentoetsen. Leerlingen hoeven dus eigenlijk alleen te herkennen, niet zelf te produceren. Passieve kennis dus. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Herkennen zou nog wel eens lastiger kunnen zijn dan reproduceren Lachen Maar dat weet ik verder niet.

Citaat:
Ik denk overigens niet dat vwo'ers vrijstelling zouden moeten krijgen. 78% haalt de toets, maar dat betekent nog altijd dat 22% deze niet haalt. Bijna een kwart!

True, geen automatische vrijstelling dan, maar na het behalen van de toets. Blijft het feit dat als een heel groot deel van je doelgroep het niveau niet aankunt, je dat niveau tot uitgangspunt moet maken. Het HBO is er soms ook bijzonder vlot mee om schouderophalend te zeggen: jammer, niet gehaald, wegwezen. Terwijl je ook gewoon kunt zorgen dat de meeste studenten het wel halen! (En als er toch iets is wat je mee moet geven aan je pabo-studenten...)

Citaat:
Wellicht wijst het onderzoek uit dat het op het havo en mbo anders zou moeten. Het hbo lijkt nu opgescheept te zitten met de 'ellende' van het (schijnbaar gebrekkige) taal- en rekenonderwijs op havo en mbo.

Wellicht. Maar ik wil eerst wel eens weten waar het probleem nou precies ligt. Dat de HBO-raad vindt dat dat bij de vooropleidingen ligt is vrij logisch.

Citaat:
Daar moet het dan uiteindelijk anders, zodat de studenten met een betere basis aan hun hbo-opleiding beginnen. Maar dat is misschien ook wel heel simpel gesteld. Lachen

Een ideale wereld is een mooi idee. Maar op dit moment zie ik een boel vingerwijzen, en weinig actie Lachen (Deze discussie is niet van gisteren. Maar basically heb je nu de volgende vicieuze cirkel: het HBO geeft de middelbare scholen de schuld van de taalproblemen. Maar de middelbare scholen vinden dat een deel van het probleem op de basisscholen ligt en dat ze in de brugklas alles van de basis aan moeten leren. De basisscholen zeggen dat ze te weinig middelen en bovendien te slecht opgeleide docenten hebben om hun leerlingen er echt goed doorheen te slepen op taalgebied. En ja, wie moet er dan als eerste veranderen? Het enige wat ik dus nog niet gelezen heb in al die discussies hierover is een flink "ok, nu gaan we het gewoon AANPAKKEN.")

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:18

Als je het zo stelt, is het idd een vicieuze cirkel. Die zal ergens doorbroken moeten worden. En eigenlijk kun je de leerlingen hun gebrekkige beheersing van het Nederlands niet eens kwalijk nemen: die weten niet beter, want ze hebben het niet beter geleerd. Maar idd, met beperkte middelen is het lastig instructie geven.

Toch denk ik dat zo'n grootschalig onderzoek niet verkeerd is, al wordt het in jouw ogen dan misschien vanuit een verkeerde gedachte uitgevoerd (omdat het hbo zou willen meegaan in een hype). Men kan wel roepen dat het dringend anders moet in het onderwijs, maar het maakt wellicht net iets meer indruk als er cijfers zijn waarmee zwart op wit wordt aangegeven waarom het dringend anders moet. Zijn er geen onderzoekscijfers, dan is het makkelijk roepen dat het anders moet en dan gebeurt er zéker niets in bo en vo. Maar goed, die discussie is idd al een tijdje gaande.

Wat mij vooral stoort (maar dat zal wel een beroepskwaal zijn Knipoog ), is dat veel mensen het belang van geschreven taal onderschatten. Hoe je het ook wendt of keert, geschreven taal kom je altijd en overal tegen. Niet alleen binnen het vak Nederlands, maar in alle vakken waarin de Nederlandse taal wordt gebruikt. In zekere zin is het een overkoepelend schoolvak, het komt overal terug, ook in het 'werkende leven' na je opleiding, nog meer dan rekenen (over die verplichte basisbeheersing van het rekenen valt IMO dan ook te twisten, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er veel waarde aan hechten). De uitspraak 'je snapt toch wat er staat' is voor mij iig een grote dooddoener. Knipoog

En de vraag of het hbo zich zou moeten aanpassen aan het niveau van de 'aangeleverde' studenten... Het komt er in feite op neer dat het hbo moet 'puinruimen', maar misschien kunnen ze daar idd niet anders omdat het niveau op dit moment nu eenmaal niet hoger is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:32

Karin: maar daar ben ik het helemaal mee eens. Het onderzoek op zich vind ik dan ook helemaal niet verkeerd. Ik ben alleen zo bang dat ook dit onderzoek vooral gebruikt gaat worden om aan te tonen waarom 'de anderen' het helemaal fout doen, ipv een keertje zelf aan de gang te gaan.

Ik wind me overigens al 8 jaar (en misschien al langer) over de slechte kwaliteit van het onderwijs op zich. Er wordt zoveel verwacht, getoetst en geconcludeerd, maar zo weinig onderwezen. En als er al onderwezen wordt, dan wordt er teveel verwacht dat leerlingen zelf de belangrijke dingen wel weten te abstraheren.

Wat jij zegt over taal klopt inderdaad... nou ja, dat is op Bokt wel overduidelijk soms. Iemand schrijft een volkomen onleesbaar verhaal op, iemand anders vat het heel anders op dan bedoeld, en vervolgens ontstaat er ruzie. En men kijkt niet of nauwelijks naar hoe je dat wat je wilt overbrengen, zo duidelijk mogelijk kunt overbrengen. En er wordt maar al te vaak niet nauwkeurig genoeg gekeken en gecommuniceerd en beschreven. Het belang van zorgvuldige mondelinge communicatie wordt trouwens ook onderschat hoor.

(Oh jee, don't get me started Haha! Ik kan hier pagina's over voltypen!)

Maar wat de conclusie van het HBO zo onsympathiek maakt (naar mijn mening) is dat ze er zelf dus helemaal niet zo veel aan doen. Het HBO laat de studenten maar al te vaak barsten. Dat puinruimen, dat goedbeschouwd wel nodig zou zijn, terecht of niet, dat gebeurt dus nauwelijks.

Dat onderzoek mag er komen, maar wat ze zelf in de tussentijd gaan ondernemen, dat blijft dus nog een beetje duister. (En daarbij: hoe belangrijk ik goede spelling in het algemeen ook vind, ik betwist dat het ook van belang is voor het behaalde niveau van de studenten aan het eind van bepaalde opleidingen. Ik vind het vreselijk onprofessioneel staan als ik een dictaat of reader krijg vol spelfouten, maar het niveau van de inhoud wordt er toch maar nauwelijks door bepaald. Zorgvuldigheid: ook in het trekken van conclusies dus.)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:34

jaja onderwijs in Nederland stelt nog wat voor hoor... En we kunnen niet rekenen, en taal ookal niet.. wat kunnen we nog wel? (ik ben t er wel mee eens hoor, ik heb havo gedaan, en kan t eigenlijk ook niet best....)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:09

Yup, zij is tegelijk met mijn zusje van de Pabo gekomen.

Ik mag toch hopen dat mijn zusje niet zulke fouten maakt. Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:13

Taalvaardigheid... Daar heb je toch een spellingschecker voor?

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:16

Ja joh, straks gaat het basisonderwijs toch digitaal. Dan gaat alles met smartboards en dergelijke en die maken geen taalfouten. Knipoog

Ik vind dit dus serieus belachelijk. Ik ken een meisje dat journalistiek studeert, tweede of derde jaar inmiddels (je raakt de tel kwijt wanneer je zelf niet meer aan de studie bent). Maar als ik díe soms ook fouten zie maken...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:16

Spellingchecker, zonder s. Volgens het Groene én het Witte Boekje. Knipoog

Citaat:
Ik heb een spelling ’s jekker
In die p c fan mei,
Die vraag ik steeds te keiken
Offer ook vouw ten sein.

Ik top een toets en mak een wort
En wacht op wad ie zeg,
Of ik nauw goed zit offer keert
Hei ken in taal sein weg

Ze gouw er een ver gissing is
Zeg hei dat dus die rekt,
Dan maak ik al men fouten gut
Soda tut beter bekt.

Ik dé dit stuk door ‘m heen.
Ben blei dat hei toen zij
Dat ie geen vouwtje fin den kon
In ’t Neder lans fan mei

Wat d's en t's betreft heb je trouwens niets aan dat ding.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:22

NRC 13 januari schreef:
Studenten kunnen niet meer spellen
Door onze redacteur Japke-d. Bouma
Rotterdam, 13 jan. Studenten hebben steeds meer moeite met de Nederlandse spelling en grammatica. Dit blijkt uit een rondgang langs hoogleraren. „Twintig jaar geleden viel het op als iemand slecht spelde en formuleerde”, zegt Janny Hoekstra, hoogleraar direct marketing in Groningen. „Tegenwoordig valt het op als iemand géén fouten maakt.”

De Erasmus Universiteit in Rotterdam is deze week een bijspijkercursus Nederlands begonnen voor eerstejaars rechtenstudenten. „Er kwamen steeds meer klachten van hoogleraren dat de eerstejaars niet meer konden spellen en slordig geschreven werk inleverden”, zegt Jeanne Gaakeer, hoogleraar rechtstheorie aan de Erasmus. Ook de Haagse Hogeschool is een cursus Nederlands begonnen. De Universiteit Leiden denkt na over een taaltoets en de Universiteit van Amsterdam heeft een website opgezet voor taalproblemen.

De UvA vroeg vorig jaar subsidie voor een bijspijkercursus Nederlands aan haar rechtenfaculteit. Faculteiten van de Vrije Universiteit en de universiteiten van Tilburg, Groningen en Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam steunden het verzoek. SURF, een samenwerkingsverband in het hoger onderwijs, wees de aanvraag echter af.

Als oorzaak voor het dalende taalniveau wordt gewezen naar basis- en voortgezet onderwijs, waar steeds minder aandacht is voor spelling en grammatica. Bovendien „heeft de jongere generatie een beeldcultuur in plaats van een leescultuur”, zegt hoogleraar Gerard van Wissen van de UvA. „Ze zijn hooguit gewend aan snelle, korte berichten. Langere stukken schrijven is voor hen soms heel gecompliceerd.”

13 januari 2007

Voor wie wilde weten hoe dat nou op de universiteiten gaat. En ik spreek uit ervaring: ook daar is het niveau bedroevend. Pas in mijn derde studiejaar had ik een groepje medestudenten bij elkaar waarbij ik niet het volledige werkstuk opnieuw moest formuleren.

Een vriendin van mij is nu bezig met haar masterjaar en begint nu pas op te letten op haar schrijftaal. Niet dat ze nooit bijles heeft gehad... Ik vraag me af of het taalprobleem niet al veel ouder is dan we ons realiseren. Misschien is er wel een tussengeneratie ontstaan die de toetsen weet te maken, maar de actieve taalbeheering niet meer kan overbrengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:26

Karin schreef:

Wat d's en t's betreft heb je trouwens niets aan dat ding.

Niet alleen wat d's en t's betreft niet. Spellingcheckers hebben met mij altijd de nare gewoonte goedgeschreven woorden te willen "verbeteren"...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:38

Spellingscontrole is beperkt - het is een hulpmiddel, geen corrector, en vereist een kundig gebruiker. Helaas...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:42

Prrrr schreef:
NRC 13 januari schreef:
Als oorzaak voor het dalende taalniveau wordt gewezen naar basis- en voortgezet onderwijs, waar steeds minder aandacht is voor spelling en grammatica. Bovendien „heeft de jongere generatie een beeldcultuur in plaats van een leescultuur”, zegt hoogleraar Gerard van Wissen van de UvA. „Ze zijn hooguit gewend aan snelle, korte berichten. Langere stukken schrijven is voor hen soms heel gecompliceerd.”

Bedankt voor het plaatsen Prrrr. Maar die laatste zin...
"Langere stukken schrijven is voor hen soms heel gecompliceerd.” Langere stukken schrijven is voor IEDEREEN gecompliceerd, en ik heb een stuk of 20 studieboeken en stapels artikelen om te bewijzen dat docenten, hoogleraren en genieen het net zomin kunnen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:01

Karin schreef:
Dat bedoel ik Knipoog of je nou een boekje gebruikt of de pc, what's the difference.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:11

Ik wil hier even op reageren, Ik ben eerste jaars pabostudente op de marnixacademie in utrecht. Bij mij op school is het zo dat er zo tussen de 3tot 5 studenten per klas de taaltoets hebben gehaald bij rekenen is het net wat meer maar ook zeer slecht gemaakt. Gelukkig heb ik ze beide in een keer gehaald.
Vooral de taaltoets is een stuk pittiger dan dat de meesten hier denken geloof ik. Het is geen basisschool stof maar havo 3 , oke ik begrijp ook wel dat bijna iedereen die stof wel eens heeft gehad en dus zou moeten kennen maar het niveau ligt dus een stuk hoger dan gedacht wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 09:57

Shadow0 schreef:
(En daarbij: hoe belangrijk ik goede spelling in het algemeen ook vind, ik betwist dat het ook van belang is voor het behaalde niveau van de studenten aan het eind van bepaalde opleidingen. Ik vind het vreselijk onprofessioneel staan als ik een dictaat of reader krijg vol spelfouten, maar het niveau van de inhoud wordt er toch maar nauwelijks door bepaald. Zorgvuldigheid: ook in het trekken van conclusies dus.)

Nog even hierop inhakend: dat valt voor mij onder 'je snapt toch wat er staat'. En daar neem ik geen genoegen mee.

Als een tegelzetter een badkamer slecht afgewerkt aflevert, is de klant boos omdat er half werk wordt geleverd. En dan kan die tegelzetter roepen dat de klant niet bang hoeft te zijn dat de tegeltjes van de muur vallen, ze zitten tenslotte goed vast (oftewel het niveau van de inhoud is prima), de klant wil een product dat netjes afgewerkt is (en terecht).

Teksten zijn ook bedoeld voor 'klanten', al dan niet betalende klanten. De afwerking is voor mij zeker niet belangrijker dan de inhoud, maar wel minstens net zo belangrijk.

Persoonlijk word ik erg afgeleid door fouten in een tekst (en dan heb ik het echt niet over een enkele d waar een t hoort te staan) en ik heb dan moeite me op de inhoud te concentreren. Maar dat is mijn eigen beperking, daar zal ik mee moeten leren omgaan, want foutloze teksten bestaan alleen in een ideale wereld. *LOL*

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:11

Ik vind ook dat er in mijn opleiding veel mensen zijn die absoluut niet kunnen spellen en dan hebben we het nog niet eens over zinsopbouw. Ik doe milieukunde (HBO) maar bij ons moet iedereen in de eerste klas een toets maken om spelling en dergelijke te toetsen. Als je dit niet haalt dan krijg je bijles. Na deze bijles krijg je opnieuw een toets en als je deze ook niet haalt dan moet je net zo lang doorgaan dat het wel lukt anders krijg je gewoon je propedeuse niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:23

Tis niks nieuws.
Ik ken een schooljuf die inmiddels over de vijftig is, die een keer ruzie met een PABO-student kreeg.
Reden: hij bleef bij hoog en laag volhouden dat 'jongetje' zonder 'n' geschreven werd.
En zij wist echt zeker dat het 'jongentje' was. Hij moest overigens maar wat anders gaan doen volgens haar. Totáál ongeschikt voor het onderwijs. Haha!

In het clubblaadje dat zij schreef stonden soms ook tenenkrommende constructies.
Die juf levert toch al generaties leerlingen af die voor taaltoetsen zakken, denk ik zo. Tong uitsteken

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:49

Ik begrijp het hele probleem niet zo. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen die voor de klas staan stof beheersen, maar iemand die de eisen voor de opleiding haalt, slaagt toch gewoon niet?

Juf zijn is tegenwoordig wel iets meer dan alleen vaardig zjin in taal en rekenen.

Die hele drang naar perfect willen kunnen spellen, welk nut dient dat nou eigenlijk?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:51

Karin schreef:
Yup, zij is tegelijk met mijn zusje van de Pabo gekomen.

Ik mag toch hopen dat mijn zusje niet zulke fouten maakt. Knipoog

OMG...

ik had een 8.5 voor nederlands Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
rekenen iets minder... still working on it.. Bloos

ik baal ervan dat PABO studenten zo onderuit gehaald worden door de media. elke keer opnieuw.
er wordt niet bij verteld wat voor toetsen we krijgen, want ik durf te wedden dat 90% van het 'gewone volk' deze sommen heel moeilijk zullen vinden! daarnaast is de begeleiding van de PABO erg slecht in mijn ogen. we krijgen bijles van de 3de jaars ( ik ben 2de jaars.) en voor de rest zoeken we het zelf maar uit.
als je kijkt naar hoe rekenen vroeger werd gegeven en nu is het een wereld van verschil.
vroeger leerde je vooral cijferen en trucjes, nu leer je getalrelaties en hoeveelheden in te zien.

voorbeeld:

vroeger:

345
236
-------- + je begint achteraan, 5 erbij 6, 11, 1 en de ander komt bij de volgende rij. je rekent dus heel klein.
581

nu:

345
236
------- + gebruik van honderd- tien- en ééntallen. kinderen leren de hoeveelheden te begrijpen
500
70
11
--------
581

dit is maar 1 klein voorbeeld. het hele onderwijs gaat heel anders, en dat is knap lastig áls je al slecht in rekenen bent, om dan ook nog om te schakelen! na lang oefenen heb ik eindelijk ook inzicht gekregen, maar dat hebik van vroeger niet meegekregen.
ik heb erg slecht rekenonderwijs gehad, iedereen die ongeveer zo oud is als ik.

en dan staat er zo'n domme nationale rekentoets in de krant, waarvan iedereen dan denkt dat die toets het niveau van de PABO toetsen laat zien.
sjongejonge. die toets sloeg nergens op!!!! en daar kan ik kwaad om worden. mensen die alleen maar af zitten te geven op ons, de PABO studenten, die ook hard moeten werken!!!!! Boos!