Citaat:Tweederde van alle eerstejaars pabostudenten is gezakt voor de taaltoets die in de afgelopen maanden is afgenomen. Vooral mensen met een diploma van het havo of mbo scoorden slecht. Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak kondigde voorzitter Doekle Terpstra aan dat hogescholen een grootschalig onderzoek gaan uitvoeren naar de taal- en rekenvaardigheid van studenten in alle opleidingen van het hbo. “Er is op de arbeidsmarkt een tekort aan goed opgeleide mensen. Hogescholen kunnen de extra mensen die nodig zijn opleiden. Maar dat gaat niet lukken als de studenten die zich bij ons aanmelden basale vaardigheden als rekenen en schrijven onvoldoende onder de knie hebben” aldus Doekle Terpstra. “De politiek en het onderwijs moeten dit probleem daarom snel aanpakken”.
Slechts 32% van de eerstejaars studenten die vier maanden geleden zijn begonnen aan de Pabo is geslaagd voor de taaltoets die in de afgelopen maanden is afgenomen. Dat blijkt uit de cijfers die de HBO-raad vandaag presenteerde. Studenten die afkomstig zijn van het vwo deden het relatief goed. Van hen slaagde 78% voor de toets. Van de groep die van het havo en het mbo komen liggen de cijfers echter op respectievelijk 33% en 15%. In totaal maakten ongeveer zesduizend eerstejaars de taaltoets. Deze is ontwikkeld door het CITO. Het niveau van de toets ligt iets hoger dan het eindniveau van de basisschool. Enkele maanden geleden werd bekend dat de helft van alle nieuwe pabostudenten was gezakt voor de rekentoets die zij maakten.
Volgens de HBO-raad is er geen enkele reden om aan te nemen dat de taal- en rekenvaardigheid van studenten van andere opleidingen beter is dan die van pabostudenten. Zeker nu er een tekort aan hoger opgeleiden is op de arbeidsmarkt, is dat een zeer zorgelijke ontwikkeling. Doekle Terpstra: “Hogescholen moeten méér goede vakmensen opleiden dan ooit tevoren. Dat lukt alleen als studenten die beginnen met een opleiding goed kunnen rekenen en schrijven. Anders wordt het erg lastig om een hoog eindniveau te garanderen.”
Klik HIER voor het gehele artikel op de site van de HBO-raad.
Dit bericht heeft vandaag zelfs het radionieuws gehaald (ik heb nog geen nieuws op tv gezien). Ik ben het iig volledig eens met de uitspraak van de heer Terpstra in de laatste alinea en ik ben blij dat de hogescholen een grootschalig onderzoek naar de taal- en rekenvaardigheid van studenten in het HBO gaan uitvoeren. Deze studenten hebben minimaal elf jaar taal- en rekenonderwijs achter de kiezen (gerekend vanaf groep 3 van het basisonderwijs) en dan mag je toch wel een bepaald niveau verwachten - waar blijkbaar tweederde van de beginnende Pabo-studenten al niet aan voldoet.
Ik ben iig zeer benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek.
En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat een soortgelijk onderzoek onder eerstejaars studenten aan de universiteiten zou opleveren.