Het is al eerder gebeurt met een ontgroening, alleen die jongen ging gelukkig niet dood.
Watervergiftiging na ontgroening
De leden van de Groningse studentenvereniging Albertus Magnus, die betrokken waren bij het ontgroeningsspel dat een 21-jarige medestudent bijna het leven kostte, worden niet vervolgd. Dat maakte de politie gisteren bekend.
In het Algemeen Dagblad zegt de student: "Steeds als ik een rondje van het spel verloor, moest ik een glas water in één keer leegdrinken. Ik geloof dat ik een liter of zes heb gehad, maar precies weet ik dat niet meer." Hij werd onwel, kreeg een epileptische aanval, belandde op de intensive care en is anderhalve dag buiten westen geweest.
Uit het politieonderzoek blijkt dat er geen sprake is van een strafbaar feit. De betrokkenen waren er niet van op de hoogte dat het drinken van zoveel water riskant is. Vice-praeses van Albertus Magnus, Afke Hemmes: "In de toekomst zullen we er rekening mee houden. Geen enkel middel mag meer overmatig worden ingenomen. We zullen een onderzoek doen naar de toedracht van het voorval." Eerder ontkende de vereniging dat er sprake is van een ontgroening en spreekt liever van een 'inwerkperiode' voor nieuwe leden van de barcommissie.
Wie te veel water drinkt, kan de natriumbalans in zijn lichaam verstoren. Watervergiftiging (hyponatremia) komt in de praktijk vrijwel alleen voor bij atleten die tijdens een wedstrijd veel zweten en daarna in één keer liters water drinken. Hoeveel water fataal is, hangt onder meer af van het lichaamsgewicht, zegt de Groningse hoogleraar toxicologie in de Volkskrant. "In het algemeen geldt dat een liter of drie per uur voldoende kan zijn."
De Rijksuniversiteit Groningen, die beurzen verstrekt aan de bestuursleden van Albertus Magnus, heeft een gesprek gehad met het bestuur. "We nemen het voorval serieus, maar het intrekken van de subsidie is nog niet aan de orde. We wachten het rapport van de vereniging af", aldus een woordvoerder.
Met of zonder alcohol, ontgroenen blijft kennelijk riskant. Anna van Griethuysen, praeses van de Landelijke Kamer Van Verenigingen, wil er weinig over kwijt: "Wij gaan ervan uit dat de verenigingen goede regels hanteren."