E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:32

Bron: www.hln.be

Er is een doorbraak in de maak bij de onderhandelingen over het Belgische wegenvignet. De Brusselse regering stemt in met een regeling waarbij het hoofdstedelijk gewest 6 procent opstrijkt van de extra inkomsten die het vignet oplevert.

De voorbije maanden zaten de onderhandelingen, waaraan liefst zeven ministers uit drie gewesten deelnemen, muurvast. Brussel eiste minstens 9 procent van de opbrengst, terwijl Vlaanderen en Wallonië hoogstens 5 procent van het geld voor de hoofdstad wilden voorzien. Aan Vlaamse kant klinkt het dat de onderhandelingen nog lopen, maar dat er "vertrouwen is dat we zullen landen".

Het wegenvignet gaat normaal gezien op 1 januari 2008 van start. Elke automobilist in ons land zal dan een vignet - vermoedelijke kostprijs 60 euro - moeten kopen. De bevoegde ministers zijn het erover eens om tegelijk de verkeersbelasting te verminderen met hetzelfde bedrag.

De Nederlandse gemeente Baarle-Nassau heeft het Vlaamse ministerie voor Mobiliteit gevraagd met het voor 2008 aangekondigde, voor buitenlanders dure wegenvignet een uitzondering te maken voor haar inwoners. Dat heeft burgemeester Jan Hendrikx vrijdag meegedeeld.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt wil praten met de buurlanden over eventuele uitzonderingen op het wegenvignet. Dat zegt ze naar aanleiding van de talrijke reacties uit Nederlandse grensgemeenten. Onder meer Zeeuws-Vlaanderen en Baarle-Nassau hebben al verontwaardigd gereageerd op het nieuws dat België vanaf 1 januari 2008 een wegenvignet invoert. Ze vrezen dat hun inwoners een dubbele wegenbelasting zullen moeten betalen: in hun eigen land en in België.

Oplossing?
"De situatie van de grensgemeenten zal een apart hoofdstuk worden in de voorbereiding van het wegenvignet", zegt minister Van Brempt. "Ik sta open voor discussie, maar ik zie momenteel niet echt een concrete oplossing voor het probleem."

Verschillende Nederlandse politici menen dat de Europese Commissie het Belgische project zal afschieten, maar daar gelooft Van Brempt niet in. "Ik verwacht eerder dat Europa problemen zal maken als we uitzonderingen toekennen, zoals aan de grensgemeenten. In principe moet iedereen gelijk zijn voor de wet en kunnen er enkel speciale regelingen worden uitgewerkt voor bijvoorbeeld gehandicapten."

Platte reacties
Van Brempt had verwacht dat er tegenkanting zou komen uit de buurlanden, maar is toch verbaasd over het niveau ervan. "Ik had nooit gedacht dat we zo'n platte reacties zouden krijgen", zegt de minister.

Waarom er dan niet op voorhand is overlegd met de buurlanden? "Frankrijk heeft al lang een eigen systeem en ook Nederland werkt aan zijn eigen opvatting van het rekeningrijden", zegt Van Brempt. "Een gezamenlijke regeling uitwerken was praktisch onmogelijk."

Ook een maatregel op Europees niveau acht de minister niet haalbaar. "Ik geloof niet dat Europa erg is begaan met duurzame mobiliteit", besluit ze. "Een systeem voor heel Europa lijkt me niets voor de nabije toekomst."

----------------

Lol als je ook nog eens door de toltunnel moet Scheve mond
Duidelijk mag zijn dat ik niet ben voor het E-vignet, ook al zouden voor ons (wij wonen in Belgie) geen extra kosten eraan hangen, ivm verlaging verkeersbelasting. Er zullen wel weer haken en ogen aanzitten. Ik kan zelf niet boycotten want ik woon er Clown

Voor de mensen in de grensstreek is het helemaal een drama natuurlijk (Zeeuws-Vlaanderen bijv. moet sowieso betalen omdat ze door een toltunnel moeten als ze niet door Belgie gaan) en een dagje Antwerpen zullen veel mensen zo wel laten.

Wie gaat er idd boycotten?

Nimue

Re: E-vignet in Belgie vanaf 2008? Boycot Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:28

Boycotten, ik woon praktisch in Belgie dus dat zit er niet in. Moet door Belgie om in Frankrijk, (delen van) Duitsland en Engeland e.d. te komen en ik vlieg altijd vanaf Brussel Charleroi. Ik ga dus braaf zo'n ding kopen, dan kan ik tenminste ook nog gewoon in Antwerpen naar de bioscoop...

Ik vind het wel een beetje eenzijdig, zo. Belgie geld vangen van ons, maar ondertussen wel lekker over onze wegen komen rijden... Ik vind het niet zo gek om mee te betalen aan elkaars wegennet, maar dan moet dat wel alle kanten opwerken. Zo is het wel lekker makkelijk...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:47

Mja ik vind het een beetje vaag.
Echt duizenden mensen gaan een dagje shoppen in Antwerpen en half Brabant en Zeeland gaat daar naar de bioscoop, ook lekker duur geintje zo Scheve mond

Het scheelt imo wel als je bijv. 5 euro tol moet betalen een keertje of meteen 60 euro voor een dagje per jaar een uitstapje in Belgie.
Het lijkt me dus dat het ze uiteindelijk geld (dagjesmensen) gaat kosten maarja...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 03:07

Tja, dat wordt dan naar de Eifel ipv de Ardennen. Ik was iig niet van plan voor dat ene weekend per jaar 60 euro extra te gaan betalen. Daar ga ik liever van uit eten.

ninja2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 03:08

Ik vind het niet reeel dat je zo,n ding voor een jaar moet kopen. Iemand die bv 1x erdoor heen rijd moet net zoveel betalen als iemand die er 50x door heen rijdt.
Misscien kunnen ze dan ook dagvingets gaan verkopen ofzo.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:08

Ja, dat zou ik ook wel goed vinden. Niet alléén tol (want dat wordt weer heel duur voor de mensen die er vaak heen rijden), maar zowel zo'n jaarvignet als ook dagvignetten. Dat zou voor veel mensen al veel verschil maken.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:23

Ach joh die 60 euro is nog niks tegenover wat we gaan moeten betalen als we de Kyoto norm niet halen.

Ik kan maar 1 ding zeggen: Een extra stimulans om het OV (of de fiets indien mogelijk Haha! ) te gebruiken!

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:41

In Zwitserland en Oostenrijk (?) moet je toch ook zo'n wegenvignet hebben niet?
Dat hebben wij nu ook al 2 keer gekocht om er door te rijden op weg naar Italië. En dat ik ook tegen de 30 euro geloof ik.

Maar ik vind dat ze inderdaad zoiets zouden moeten hebben zoals dagvignetten. En als je dan meermaals naar België moet, dan kan je nog kijken wat voor jou het goedkoopste uitkomt.
Maar nee ze willen weer perse dat het gemakkelijk gaat en dat ze niet elke dag zo'n vignetten moeten verkopen waarschijnlijk...

ninja2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:44

skara schreef:
Ach joh die 60 euro is nog niks tegenover wat we gaan moeten betalen als we de Kyoto norm niet halen.

Ik kan maar 1 ding zeggen: Een extra stimulans om het OV (of de fiets indien mogelijk Haha! ) te gebruiken!

Ja het openbaar vervoer. Dat is helemaal een ramp.Dan betaal ik nog liever die 60€.
Maar ik vind het gewoon dom van de belgen hoor. Want er zijn superveel nederlanders die een dagje weggaan in belgie. Bv naar bobbejaanland,brussel,antwerpen en ik denk dat die mensen echt geen 60€ gaan dokken om misschien 2x per jaar een dag naar belgie te gaan.

Als je dan bijv. naar bobbejaanland gaat dan ben je echt suoper duur uit.
met personen ben je dan al:
60€ vinget
55€ intree
30€ benzine
voor 2 personen ben je dan al 145€ kwijt en dan heb je nog niet eens iets gegeten of gedronken. Ik denk niet dat veel mensen dat er voor over hebben voor een dagje pretpark.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:09

wij balen ook hoor dat het komt, we wonen net tegen belgie aan. Veel vrienden wonen/ studeren in belgie (een stuk goedkoper). Moet je met de trein de grens over ben je ook in één keer failliet. Eigelijk vind ik het een beetje asociaal Bloos Zwitserland heeft idd ook een vignet waarom weet ik eigenlijk niet. Frankrijk heeft tolwegen maar óók gratis wegen. Wil jij per se via snelweg rijden dan ben je op sommige stukken tol kwijt, heb je wat meer tijd dan kun je net zo goed over de binnenwegen gaan. Duurt wat langer, is goedkoper en mooier uitzicht.

wat ik niet snap he...iedereen mag vrij in europa werken, maar je mag niet vrij door europ crossen zonder bijbetaling Sigaar

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:12

ik zag het vignet en moest er vreselijk om lachen, is dat nou een zak patat of stelt het iets heel anders voor ?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:47

Leuk is dat! Ze willen dat de Belgen er niet de dupe van worden en willen dus de verkeersbelansting verlagen. Maar als in het buitenland wonende Belg heb je natuurlijk helemaal nergens recht op. Dus binnenkort betalen om de familie te gaan opzoeken! Boos! Boos! Boos!

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:55

Inderdaad leuk ja zo'n e-vignet, mijn ouders wonen ook in Belgie dus dat wordt ook betalen.

Voor mijn werk moet ik gemiddeld één keer per week naar Belgie dus dan mogen zij mooi dat vignet betalen, ik stel mijn familie bezoekje dan wel even uit totdat ik die heb.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:49

www.nu.nl

België vindt Nederlands protest tegen wegenvignet bizar

Uitgegeven: 12 januari 2007 19:38
Laatst gewijzigd: 12 januari 2007 21:49

RIJSWIJK - Kathleen van Brempt, de Vlaamse minister van Mobiliteit, is vast van plan het Belgische wegenvignet januari 2008 in te voeren. Van Brempt was vrijdag verbaasd over de storm van kritiek uit Nederland. "Het is bizar dat ze zo hard reageren. Maar het gaat over hun portemonnee en dan kennen we de Nederlanders", aldus Van Brempt, verwijzend naar de in België vermaarde Nederlandse zuinigheid.

Alle automobilisten moeten het vignet in 2008 kopen. Belgen krijgen het bedrag vergoed via de wegenbelasting, Nederlanders en alle andere niet-Belgen die bijvoorbeeld op weg naar de camping in Frankrijk via België rijden, krijgen het niet vergoed. De Vlaamse regering wil met het geld de wegen opknappen en het openbaar vervoer verbeteren.

Overigens is de 60 euro die het vignet gaat kosten alleen voor een jaarvignet. Er komen ook goedkopere versies voor bijvoorbeeld tien dagen, zei Van Brempt.

Uitzonderingen

De Vlaamse minister wil wel nadenken over de situatie in Baarle-Nassau en Zeeuws-Vlaanderen. De inwoners daarvan zijn daar omringd door België en worden dus gedwongen om het vignet aan te schaffen.

De situatie van de grensgemeenten zal een apart hoofdstuk worden in de voorbereiding van het wegenvignet, aldus de Vlaamse minister. "Ik sta open voor discussie, maar ik zie momenteel niet echt een concrete oplossing voor het probleem."

Zeeuws-Vlaanderen en Baarle-Nassau zijn verontwaardigd. "Wij wonen in een enclavegemeente die verweven is met het Belgische Baarle-Hertog en die wordt gevormd door in totaal 22 enclaves van België in Nederland en acht van Nederland in België", licht burgemeester Jan Hendrikx van Baarle-Nassau toe.

Discriminatie

De Zeeuwse gedeputeerde Toine Poppelaars vindt de regeling discriminerend. Volgens hem treft de maatregel vooral inwoners van Zeeuws-Vlaanderen. Als zij ergens heen gaan moeten ze volgend jaar altijd betalen: of ze rijden via de Westerscheldetunnel (tol) of via Belgë (wegenvignet).

Demissionair minister Karla Peijs (Verkeer) heeft ook uitleg gevraagd over de verwikkelingen rond het wegenvignet. Peijs vraagt zich ook af hoe dit plan past binnen de Europese regels. Ook Europarlementariër Corien Wortmann (CDA) heeft haar twijfels.

Volgens haar is het initiatief strijdig met Europese regels. "Een heffing die voor Belgen wordt vergoed en voor anderen niet lijkt mij discriminerend. Zodra België het plan op deze manier voorlegt aan de Europese Commissie verwacht ik dat Brussel daar een stokje voor steekt", zei Wortmann woensdag nadat het plan bekend was geworden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:09

Bunbun schreef:
In Zwitserland en Oostenrijk (?) moet je toch ook zo'n wegenvignet hebben niet?
Dat hebben wij nu ook al 2 keer gekocht om er door te rijden op weg naar Italië. En dat ik ook tegen de 30 euro geloof ik.

In Zwitserland sowieso, die is 28 Euro en 14 maanden geldig. Maar je hoeft daar geen vignet te kopen, het is alleen nodig als je op de snelweg wilt rijden (wat de meeste mensen ook wel zullen doen Knipoog). Zwitserse wegen zijn wel beter van kwaliteit (wat ik gezien heb iig).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 23:19

Dat is idd ook wat er in het nieuws gezegd werd. Belgie is het enige land dat dan een regeling heeft waar je niet omheen kunt. In Zwitserland kun je dus in theorie dan de autosnelweg laten liggen en alternatieve wegen zoeken. In Belgie niet meer.

*krijg ik NOG minder bezoek vanuit Nederland Scheve mond *

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:48

De reactie van de minister is minstens zo niet-doordacht als het plan zelf. Scheve mond

Over de situatie met Zwitserland weet ik niet veel, maar dat is wel anders. Zwitserland is ook geen lid van de EU en heeft overal ook nog douanepoorten staan. Dat is iets anders dan Baarle-Nassau / Baarle-Hertog, of Putte bijvoorbeeld, waar de dorpen echt helemaal over de grenzen heen gaan.

Of ik daadwerkelijk boycot weet ik niet, want ik heb toch nooit zoveel te zoeken in Belgie, maar ik denk dat de mensen uit West-Brabant wel eerder zullen kiezen voor een dagje / avondje Rotterdam, ongeveer net zo ver weg en ook met megabioscoop.
En als ik voor 'zomaar eens een keertje' voor de keuze kom te staan zal ik het waarschijnlijk ook niet betalen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:11

Op zich heb ik wel eens gedacht:
Wij maar wegenbelasting betalen in NL, en al die Duitsers, Belgen en andere toeristen dan?
Waarom hoeven zij niet mee te betalen, maar rijden ze wel massaal op onze wegen?

Maar dit plan is imo niet eerlijk en aangezien Belgie het vooral van de dagjesmensen moet hebben (tegenover Oostenrijk die bijv. de wintersporters voor een minimaal week hebben) lijkt me dit uiteindelijk een aanslag op hun eigen economie

Wat ook te denken van al die doorgaande mensen die nu (massaal?) aan de benzinepompen in Belgie komen op weg naar Frankrijk en Spanje; die kiezen nu bij nader inzien waarschijnlijk Duitsland en Luxemburg als route...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:39

@nicolletje: gas tanken is tegenwoordig in belgie al duurder dan in nederland Tong uitsteken . ik ben tegen het vignet...voeren ze het in, dan moeten ze ook consequent zijn: op iedere nederlandse fiets moet ook een vignet Tong uitsteken *hier in limburg maken ze ontzettend veel reclame over het euregioneel fietsroutenetwerk*

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:40

Ik wist niet dat het in Zwitserland alleen voor de autosnelwegen was.
Maar dat is misschien wel een beter idee om ook hier in België in te voeren. Dat vignet enkel voor de autosnelwegen laten gelden. Want ze gaan inderdaad de dagjesmensen er alleen maar mee wegjagen...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:45

skara schreef:

Ja hoor. Weet jij wat het kost om de grens over te gaan? Een retourtje Roosendaal-Antwerpen (het kortst mogelijke sneltrein-traject) is al 14 euro. Bovendien kost het mij met het OV 2 uur om in Antwerpen te komen en met de auto 45 minuten... dus dat lijkt me een beetje een slecht idee, het OV gebruiken. Begrijp me niet verkeerd, ik reis al ontzettend veel met de trein - veel meer dan met de auto -, maar ik word altijd een beetje chagrijnig als mensen gaan roepen dat je dan maar met het OV moet, als je de auto te duur vindt worden. Ik wíl wel, maar zolang ik maar tot half 10 's avonds een bus heb én elke keer als ik overstap van bus op trein een half uur moet wachten, wordt het ook niet echt haalbaar gemaakt. Ik kan met de trein/bus gewoon vaak niet meer thuiskomen en als ik naar verjaardagen ga moet ik om 6 of 7 uur (!) alweer weg om de laatste bus te kunnen halen. Dat is dus helemaal geen optie, niet iedereen heeft goed OV vanuit zijn woonplaats...

Die reactie van die minister is natuurlijk ook belachelijk. Als Belgen niet zo op hun portemonnee zitten, waarom komen ze dan uberhaupt met deze regeling aan? En waarom gaan zij dan niet meebetalen aan het onderhoud van Nederlandse wegen? Misselijk

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:12

Nederland heft de meeste wegenbellasting van alle europeese landen.

Frankrijk heeft tolwegen, maar ook hele goede alternatieven, zodat je daar niet overheen hoeft te rijden.
Zwitserland heeft idd een snelwegenvignet, maar ook goede alternatieven om niet over de snelwegen te hoeven rijden, het vignet is overigens ook voor de Zwitsers zelf die over de snelwegen rijden.(krijgen dus geen vergoeding, zoals de Belgen)

Veel landen hebben hun wegenbelasting ookm in de benzineprijs verwerkt, eigenlijk Nederland ook alleen daarbij ook nog eens veel wegenbelasting, waardoor de prijs zeker van de diesel wat hoger ligt dan in landen die dat niet hebben.
De bedoeling daarbij is dus de gebruiker betaald, wat voor mij overal ingevoerd zou mogen worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 13:47

Die regeling van het verlagen van de belasting voor de Belgen zodat er per saldo geen verschil is, is volgens mij alleen ingevoerd omdat anders de hele bevolking in opstand komt tegen dat voorstel en dan komt het er niet door. Nu zijn mensen het er niet mee eens maar het is 'teveel moeite' om protest aan te tekenen als het niet om je eigen portemonnee gaat he.

Overigens zei Kathleen van Brempt idd op tv dat er een deel van de opbrengst van het vignet in het OV gepompt zou worden. Alsof er i e m a n d is die op het OV zit te wachten in Belgie Scheve mond

Overigens is het vast ook niet zo dat je in ruil voor die 60 Euro kunt verwachten n i e t meer in de file te komen voor de Kennedytunnel, een uur in de file te staan voor de Antwerpse Ring etc. etc. Voor wat, hoort wat vind ik Scheve mond

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:22

Echwel schreef:
Frankrijk heeft tolwegen, maar ook hele goede alternatieven, zodat je daar niet overheen hoeft te rijden.

Frankrijk heeft inderdaad de Route National, maar om dat een 'goed' alternatief te noemen gaat me toch wat te ver. Zo briljant zijn die wegen nou ook weer niet Lachen

Ik vind 'de gebruiker betaalt' maar in zekere zin nuttig: het zijn typisch voorzieningen die je gezamelijk moet organiseren. Het lijkt me dat dergelijke dingen ook zonder /weer/ extra regeltjes, vergoedingen, uitzonderingen, toeslagen en formulieren kunnen worden opgelost. Daarbij denk ik dat het in een gebied als Nederland / Duitsland / Belgie echt wel tegen elkaar opweegt... Wij rijden over de Belgische wegen, zij rijden hier... Je geeft een beetje, je neemt een beetje, en uiteindelijk valt het meeste daarvan tegen elkaar weg.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:52

Ja, maar helaas wordt het nu dus zo dat wij een beetje geven en zij een beetje nemen... en dat vind ik een slechte zaak.

De gebruiker betaalt vind ik ook nuttig, maar niet als de Nederlandse gebruiker wel internationaal betaalt, maar de Belgische niet. Maar goed, daar zal hopelijk nog wel een beetje over geschermd worden en dan komt er vast wel een betere regeling uit. Hoop ik...