Er is een doorbraak in de maak bij de onderhandelingen over het Belgische wegenvignet. De Brusselse regering stemt in met een regeling waarbij het hoofdstedelijk gewest 6 procent opstrijkt van de extra inkomsten die het vignet oplevert.
De voorbije maanden zaten de onderhandelingen, waaraan liefst zeven ministers uit drie gewesten deelnemen, muurvast. Brussel eiste minstens 9 procent van de opbrengst, terwijl Vlaanderen en Wallonië hoogstens 5 procent van het geld voor de hoofdstad wilden voorzien. Aan Vlaamse kant klinkt het dat de onderhandelingen nog lopen, maar dat er "vertrouwen is dat we zullen landen".
Het wegenvignet gaat normaal gezien op 1 januari 2008 van start. Elke automobilist in ons land zal dan een vignet - vermoedelijke kostprijs 60 euro - moeten kopen. De bevoegde ministers zijn het erover eens om tegelijk de verkeersbelasting te verminderen met hetzelfde bedrag.
De Nederlandse gemeente Baarle-Nassau heeft het Vlaamse ministerie voor Mobiliteit gevraagd met het voor 2008 aangekondigde, voor buitenlanders dure wegenvignet een uitzondering te maken voor haar inwoners. Dat heeft burgemeester Jan Hendrikx vrijdag meegedeeld.
Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt wil praten met de buurlanden over eventuele uitzonderingen op het wegenvignet. Dat zegt ze naar aanleiding van de talrijke reacties uit Nederlandse grensgemeenten. Onder meer Zeeuws-Vlaanderen en Baarle-Nassau hebben al verontwaardigd gereageerd op het nieuws dat België vanaf 1 januari 2008 een wegenvignet invoert. Ze vrezen dat hun inwoners een dubbele wegenbelasting zullen moeten betalen: in hun eigen land en in België.
Oplossing?
"De situatie van de grensgemeenten zal een apart hoofdstuk worden in de voorbereiding van het wegenvignet", zegt minister Van Brempt. "Ik sta open voor discussie, maar ik zie momenteel niet echt een concrete oplossing voor het probleem."
Verschillende Nederlandse politici menen dat de Europese Commissie het Belgische project zal afschieten, maar daar gelooft Van Brempt niet in. "Ik verwacht eerder dat Europa problemen zal maken als we uitzonderingen toekennen, zoals aan de grensgemeenten. In principe moet iedereen gelijk zijn voor de wet en kunnen er enkel speciale regelingen worden uitgewerkt voor bijvoorbeeld gehandicapten."
Platte reacties
Van Brempt had verwacht dat er tegenkanting zou komen uit de buurlanden, maar is toch verbaasd over het niveau ervan. "Ik had nooit gedacht dat we zo'n platte reacties zouden krijgen", zegt de minister.
Waarom er dan niet op voorhand is overlegd met de buurlanden? "Frankrijk heeft al lang een eigen systeem en ook Nederland werkt aan zijn eigen opvatting van het rekeningrijden", zegt Van Brempt. "Een gezamenlijke regeling uitwerken was praktisch onmogelijk."
Ook een maatregel op Europees niveau acht de minister niet haalbaar. "Ik geloof niet dat Europa erg is begaan met duurzame mobiliteit", besluit ze. "Een systeem voor heel Europa lijkt me niets voor de nabije toekomst."
----------------
Lol als je ook nog eens door de toltunnel moet

Duidelijk mag zijn dat ik niet ben voor het E-vignet, ook al zouden voor ons (wij wonen in Belgie) geen extra kosten eraan hangen, ivm verlaging verkeersbelasting. Er zullen wel weer haken en ogen aanzitten. Ik kan zelf niet boycotten want ik woon er

Voor de mensen in de grensstreek is het helemaal een drama natuurlijk (Zeeuws-Vlaanderen bijv. moet sowieso betalen omdat ze door een toltunnel moeten als ze niet door Belgie gaan) en een dagje Antwerpen zullen veel mensen zo wel laten.
Wie gaat er idd boycotten?