verwaarloosde honden vraten elkaar op, Leuth (Gld.)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

verwaarloosde honden vraten elkaar op, Leuth (Gld.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:34

Bron: De Gelderlander http://www.gelderlander.nl/dgbinnenland ... 993445.ece
(het werd ook gemeld op radio Gelderland vanochtend.)

Verwaarloosde honden vraten elkaar op
Door onze verslaggever

LEUTH - ‘De meest heftige en gruwelijke zaak van de laatste jaren.’ Zo noemt de diereninspectie de vondst van 62 ernstig verzwakte en vervuilde honden in Leuth.
De honden werden vorige week aangetroffen in een kennel in het dorpje bij Nijmegen. Medisch onderzoek heeft aangetoond dat veel van de honden, waarschijnlijk in hun slaap, zijn aangevreten door ratten. „Twee honden waren al dood“, zegt woordvoerder Jelko de Ruijter van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). „Een daarvan was half opgevreten door zijn soortgenoten. Elf van de dieren waren zo verzwakt dat een dierenarts ze ter plaatse heeft laten inslapen.“

De honden zaten in hokken met een dikke laag ontlasting. Ze waren sterk vermagerd, kaal door de schurft en de meesten hadden zichzelf opengekrabd.

De Inspectiedienst was volgens De Ruijter al vaker bij de kennel geweest. „Het was een adres waar we regelmatig gingen kijken. Alles was steeds prima in orde. Waarom de toestand plotseling zo is verslechterd, is ons een raadsel.“

De controle en daaropvolgende ontruiming van de kennel hadden vorige week donderdagmiddag al plaats. De LID en de politie besloten de zaak stil te houden. De Ruijter: „We twijfelden of, en zo ja hoe, we deze gruwelijke zaak naar buiten moesten brengen. Nu De Gelderlander weet heeft van de zaak, heeft geheimhouding geen nut meer.“

De eigenaar van de kennel wordt verdacht van dierenmishandeling. „Wij maken proces-verbaal op. Daarna beslist de officier van justitie“, zegt de LID-woordvoerder. „Ik vind dat dierenbeulen in ons land over het algemeen te lage straffen krijgen. Dit soort gruwelijkheden wordt vaak met verontrustend lage transacties afgedaan. Er moet eens recht gedaan worden aan het publieke gevoel.“

De honden die de ontberingen overleefden, zijn op een zogenoemde ‘stille locatie’ ondergebracht.

De gemeente Ubbergen heeft de eigenaar van de kennel in december laten weten dat hij met zijn activiteiten moest stoppen. Zijn hondenfokbedrijf in een paardenstal was in strijd met het bestemmingsplan en kon dus niet gelegaliseerd worden. Afgaande op de mate van vervuiling en uitputting van de dieren is de kennelhouder kort daarna met het voeren en verzorgen van de honden gestopt.

dit kon ik met de zoekfunctie niet vinden, vandaar dat ik het plaats. een mevrouw op radio Gelderland verklaarde ook dat de man tevens pony's had en dat die er ook verwaarloosd bij stonden (een van de pony's zou bv. 'schimmel' hebben en vergaan van de jeuk, zo verklaarde zij)

verschrikkelijk toch? harteloos.

voor mij spreekt het bericht nogal voor zichzelf, het is zo verschrikkelijk wat zich in die kennel heeft afgespeeld. maar ik maak me vooral zorgen over het toezicht dat wordt gehouden op dergelijke kennels. op televisie werd gemeld dat de kennel al langer in de gaten werd gehouden maar er 'niks mis mee was' behálve dat de kennel daar helemaal niet mocht zíjn. nou .. dan vraag ik me af wat de eigenaar daar dan nog steeds doet met zijn kennel, zeker nu de dieren in een dergelijke staat werden aangetroffen. de verwaarlozing is mensen uit de omgeving al eerder opgevallen, mensen hebben er aangifte van gedaan; medling van gemaakt. blijkbaar is het toezicht op kennels (maar ook op andere bedrijven en particulieren die dieren in hun bezit hebben) in Nederland echt waardeloos. het toezicht door de omgeving .. daar schort het niet aan, het toezicht van dierenorganisaties; de dierenorganisaties kun je ook niet veel verwijten, maar zo'n gemeente moet toch in actie komen? niet alleen half werk verrichten en half controleren .. maar goéd controleren én handhaven.
dit soort gevallen zijn niet eenmalig .. we horen het veel te vaak. (denk bijvoorbeeld aan de verwaarloosde katten eind 2006)

edit: dit nieuws is van vandaag (10 januari), zoals gemeld in het bericht zijn de dieren vorige donderdag al ontdekt maar wilde/durfde/kon men nog niet met dit nieuws naar buiten komen.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 10-01-07 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post aangepast

Carolinef

Re: verwaarloosde honden vraten elkaar op, Leuth (Gld.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:06

hoezo de eigenaar wordt verdacht van dierenmishandeling.........hoeveel meer bewijs hebben ze hier voor nodig, puur schuldig m.i.

arme arme dieren Huilen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:07

dacht dat ik zulke dingen alleen op de amerikaanse tv zag Scheve mond
Verschrikkelijk niet normaal!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:39

verdacht van dierenmishandeling, in de gaten gehouden? yeah right, geloof er geen zak van. als je t in de gaten houd kunnen ze niet ineens verslechteren en aangevreten worden door ratten. en verdacht van dierenmishandeling, hoe duidelijk wil je t hebben?

en stilhouden? ja tuurlijk, zijn maar dieren, maakt toch niet uit Misselijk

arme dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:33

Gruwelijk gewoon. Scheve mond

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:46

Ik zag het op teletekst ja.,
Bah, wat grúwelijk! Echt ontzettend ziek. Hoe kun je nou zo lang die dieren zo ziek laten worden, echt ontzettend zielig Boos!

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:56

Gruwelijk! Boos!
Wat bezielt zulke mensen toch,waarom beginnen zulke mensen aan dieren?
Die eigenaar moet ze ophangen aan de hoogste boom! Hamer

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:33

Die kerel (verdachte) was net op tv en stond het nog doodleuk te ontkennen ook Frusty Misselijk

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 23:42

rowan17 schreef:
Die kerel (verdachte) was net op tv en stond het nog doodleuk te ontkennen ook Frusty Misselijk

oo ik kreeg net bericht dat ik zelf nog even een gefundeerde mening moest sturen .. die is onderweg naar de moderator dus die zal hier zo wel verschijnen Knipoog (had 'm misschien net zo goed meteen hier neer kunnen zetten ..)

ik heb die man op tv gehoord (we zaten in de keuken en toen ik naar de tv rende om hem eens te zien was ik nét te laat ..) .. en echt belachelijk dat hij zoiets ontkende. 'nee de ratten hadden niet aan de puppy's gevreten, en ja ze hadden teveel honden maar er was geen sprake van een ernstige situatie door zijn toedoen' bladiebla .. jaaaaaja, nee er zijn voor niks allerlei medewerkers van die dierenorganisaties zwaar in shock omdat dit een van de ergste verwaarlozingsgevallen is die ze hebben meegemaakt ..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:03

Als ze zelfs vertellen, dat de beelden te schokend zijn voor het nieuws op RTL4, moet het wel heel ernstig zijn!
Vreslijk! Die man moeten ze in een klein hokje proppen, en hem daar de eerste 8 maanden in laten schijten! Bah!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:10

Het is te erg voor woorden dat zoiets in "geciviliseerde" Nederland zomaar kan gebeuren! Je zou toch denken dat wij Nederlanders onze zaakjes wat dit soort dingen wel in orde zouden hebben, maar nee hoor.....meneer krijgt een proces-verbaal met misschien een veel te kleine boete en kan volgend jaar weer gewoon met zijn misdaden, want dat zijn het, weer opnieuw beginnen! BAH wat een hypocrisie heerst er toch in dit land.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:17

geregeld gecontroleerd? in de gaten gehouden?? aan mn neus dit kan nooit zo worden als er geregeld mensen zijn wezen kijken!!! nooit tenzij de eigenaar een dubbele ruimte had anders nooit
Dit is naar mijn mening van die inspectiedienst zichzelf goed praten of bedoelen hun met in de gaten houden van 100 meter afstand met een verrekijker nnaar een dichte schuur kijken? tja dan zie je ook niks.
Ik ben niet echt haatdragend, maar van mij mogen ze die vent letterlijk voor de leeuwen gooien en oplaten vreten..

Sorry maar dit soort dingen maakt mij woest!!!!!!! dieren kunnen in principe niets terug doen Boos! bah!!!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:15

Nou geregeld gecontroleerd, daar geloof ik ook geen zak van! WAAROM hebben ze dan niet ingegrepen? Daar kan ik me boos om maken!
Die arme dieren zijn weer de dupe van een stelletje achterlijken bijelkaar!
Ik kan er niet bij waarom iemand zoiets doet! Dan heb je in mijn ogen toch echt geen gevoel en zeker geen respect voor dieren...

Charlotte89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:59

Dit is dus bij mij in het dorp gebeurt. Voor een paar maanden terug WAS er ook niks aan de hand daar, hij had het allemaal netjes op orde. Todat hij in december te horen kreeg dat hij dat kennel niet daar mocht houden. Toen heeft hij de deur dichtgetrokken en de honden aan hun lot overgelaten. Mensen in de buurt hebben aangifte gedaan, maar volgens mij is er toen niet veel mee gedaan. Het is afschuwelijk, die hele vent is afschuwelijk en deugt voor geen meter. Van mij mogen ze hem in zijn eigen stront laten verrotten en laten opvreten door de ratten!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:05

@ Charloote van mij ook zeg bah rare vent zeg omdat HIJ niet meer daar een kennel mag hebben, moeten die weerloze honden er onder lijden? bah hoe weinig respect heb je dan voor je beesten garver!!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:13

Jemig, wat erg. Boos!

Citaat:
„Ik vind dat dierenbeulen in ons land over het algemeen te lage straffen krijgen. Dit soort gruwelijkheden wordt vaak met verontrustend lage transacties afgedaan. Er moet eens recht gedaan worden aan het publieke gevoel.“

Hier in de buurt waren pas heel veel dieren verwaarloosd, koeien enzo. Die zijn toen in beslag genomen en toen heeft later die boer een vergoeding gehad ter waarde van die dieren! Ik vond dat zó belachelijk; die kerel laat die beesten verhongeren, de AID pakt ze af... en vervolgens krijgt hij er GELD voor!? Dat is toch te gek voor woorden? Zijn advocaat had zelfs nog geëist dat hij de verkoopprijs van die dieren nádat ze opgelapt waren zou krijgen... het moet toch niet veel gekker worden!?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:15

@nimue, ik zeg t heel vaak maar in nederland is helaas bijna alle vormen van rechtgeving slecht!!!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:16

jeumm.. zoo zielig... Verdrietig

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 00:16

Ooh! daarstraks zag ik op tv gelderland beelden!
ze kondigden het aan als: "de volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren en zijn niet bestemd voor kinderogen" nouuu .. dat heb ik geweten! jeetje! je zag gewoon hoe 'n hond uit wanhoop 'n andere hond aan het opeten was .. hoe de dieren vermagerd waren, onder de wonden zaten, geen vacht meer hadden ..

en vervolgens de herhaling erachteraan van het korte interview met de eigenaar: "dat de honden er zo slecht aan toe zijn is helemaal niet waar .. bladiebla" ..

echt .. dit maakte me opnieuw zó boos. zéker na het zien van die beelden .. ook m'n ouders (mínder dierenliefhebber dan ik) zaten geshockt voor de tv en wensten deze man veel slechts toe.

die dieren .. ze hebben hem niks misdaan.
sorry hoor, ik moest dit écht nog even kwijt. had niet verwacht dat het nogmaals in het nieuws zou komen, maar nu met die beelden .. dat maakte het nog heftiger dan het nieuws al was.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:18

He bah, dat is echt verschrikkelijk. Kan echt niet begrijpen hoe sommige mensen dit kunnen doen

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:58

Hoezo niet naar buiten willen komen met dit verhaal? Schijnbaar is dit toch de harde werkelijkheid, daar moeten wij onze ogen niet voor wegdraaien.
En regelmatig kijken? Als een inspectie regelmatig langskomt, dan lijkt het me zeer sterk dat zoiets in een keer om kan slaan. Zeker als zo´n inspectie al met regelmaat komt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:22

De beelden heb ik idd gisteravond ook gezien. Echt walgelijk. Misselijk
En dan nog ontkennen ook in eerste instantie. Hij komt er nu wel een stukje op terug geloof ik, maar hij zal zichzelf wel een hele stoere vent vinden om te ontkennen wat hij heeft gedaan.
Echt waar

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:27

Tjonge jonge wanneer komt hier nou eens een eind aan!!!

Zon eigenaren moesten ze levenslang opsluiten. Boos!

Groetjes

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:33

Wat ik niet snap: de Dierenbescherming zou al vaker bij de kennel waren geweest. "Alles was telkens prima in orde". Heeft de Dierenbescherming dan niks anders te doen dan adressen opzoeken waar alles in orde is? Je kunt me niet vertellen dat de Dierenbescherming een locatie regelmatig bezoekt als alles in orde is. Dat kan er bij mij niet in. Daar geloof ik niks van. Er moet al eerder sprake zijn geweest van redenen om het kennel te bezoeken naar mijn idee...

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:41

Elise88 schreef:
De eigenaar van de kennel wordt verdacht van dierenmishandeling. „Wij maken proces-verbaal op. Daarna beslist de officier van justitie“, zegt de LID-woordvoerder. „Ik vind dat dierenbeulen in ons land over het algemeen te lage straffen krijgen. Dit soort gruwelijkheden wordt vaak met verontrustend lage transacties afgedaan. Er moet eens recht gedaan worden aan het publieke gevoel.“

Mooi gesproken, maar eerst zien, dan geloven! Waarschijnlijk komt-ie weg met een boete en een taakstraf, misschien een paar weekjes inhuizig doorbrengen. Met een beetje geluk mag meneer nooit meer dieren houden, maar ook dat is altijd maar de vraag, terwijl imo stenigen en vierendelen nog geen straf genoeg zou zijn.

Zolang de overheid dieren blijft zien als gebruikvoorwerpen en wegwerpartikelen, verandert er geen zier.

Elise88 schreef:
De gemeente Ubbergen heeft de eigenaar van de kennel in december laten weten dat hij met zijn activiteiten moest stoppen.

Ja, en inmiddels is het half januari. Als er eens wat sneller ingegrepen zou worden, en wat minder afgewacht, zou dat in heel veel gevallen heel veel schelen! Geschiedenis herhaalt zichzelf... ik begrijp dat ook niet dat meneer destijds niet meteen in de kraag is gegrepen en is afgevoerd. Je maakt mij niet wijs dat een situatie binnen een paar weken dusdanig escaleert, terwijl er voorheen geen enkele aanwijzing was.

Het Nederlandse systeem... wederom een aanfluiting! Misselijk