Euthanasie, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Euthanasie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:16

Euthanasie, wel of niet?

Euthanasie ; "opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de gedode persoon, maar wel op diens verzoek". Met andere woorden, Het doel moet zijn een einde te maken aan uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt. ( Meestal door een prik waar je van gaat slapen en niet meer wakker word )

Meer info?
Euthanasie

Mijn mening ;

Ik vind goed dat er zoiets bestaat als Euthanasie. Stel, je hebt kanker, en de pijn is zo ondragelijk,
en de morfine of pijnstillers helpen niet meer, en je kunt gewoon niet meer, dat je dat zelf kan
bepalen om op een vredige manier dood te gaan.
2 Familie leden van mij hebben het ook gedaan, en ik ben blij dat de mogelijkheid er is.

Wat vind jij ?

inkepink

Re: Euthanasie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:43

ik hoop toch werkelijk waar dat mocht het gebeuren en ik zou als kasplantje verder moeten dat mijn naasten de stekker er uit halen.
Of inderdaad in geval van kanker of andere ondragelijke ziekte hoop ik toch dat ik sterven MAG

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:46

van heel dichtbij wel meegemaakt... Knipoog

jonge man, had M.S. en dan een vorm waarbij je heel snel achteruit ging, nou hij had ook alles geregeld...
zo kwam ik op een woensdagochtend bij hem voor t schoonmaken,maar dit keer verliep dat ietsje anders......
hij vertelde me dus dat ie de volgende dag zou komen te overlijden,en dat we elkaar nu dus voor t laatst zagen...
dat is zoooooo raar he?

maar idd het gegeven dat je weet dat je geen kasplantje word en dat je dat allemaal goed geregeld hebt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:27

Ja, ik ben zeker voor.
Als iemand echt niet lang meer te leven heeft en heel veel pijn lijdt / niets meer kan, dan vind ik het oneerlijk om die gene in leven te houden als die persoon zelf liever dood wilt.
Ik vind dus dat euthanasie toegepast moet worden, maar dan moet wel de persoon zelf + familieleden er achter staan.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:39

Ja, ook ik ben ervoor, eigenlijk mijn hele familie wel.
Ook al denkt mijn oma (87, lichtelijk vergeetachtig) dat ze morgen naar de dokter kan gaan om "even" dat spuitje te halen omdat ze het even zat is na 87 jaar Tong uitsteken haha een " Schat, ik heb toch al alles gezien en meegemaakt reactie, het is wel goed zo. " Tong uitsteken Waarop daarna weer komt, "ohnee niet morgen want morgen moet ik naar de kapper." Tong uitsteken
Dan moet mijn moeder haar weer uitleggen dat dat zo niet werkt. Waarop elke keer weer de reactie is, " oh nee? " hahaha

Maar bij ondraagelijk lijden etc. ben ik er zeker voor.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:42

ik ben ervoor, aqls ik helemaal in de kreukels lig en alleen nog maar in een rolstoel kan zitten ofzo, en voor de rest verlamd bent (noem maar een voorbeeld).
of dat je te veel pijn hebt, na sorry maar dan hoef ik niet meer zo te leven.
ja ik vind dat je de keuze mag maken.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:43

Ik ben voor ik heb mijn opa een jaar geleden verloren en al shet aan mijn opa had gelegen was het al veel eerder gebeurt. Die man wilde al lang niet meer en dan vraag ik me af waarom zo'n man dan niet geholpen kan worden.
Wanneer iemand echt zo graag wil en het leven een straf of lijdensweg is, waarom dan niet een mogelijkheid bieden bij een weloverwogen beslissing...

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:51

ik vind ook dat er een mogelijkheid tot euthanasie moet zijn. Ja
hoorde pas ook zoeits (was geloof ik op het nieuws). was een man in frankrijk dacht ik. en die kon helemaal niets meer, hij kon zelfs niet praten, dat moest via een speciaal apparaat dat toonhoogte veranderde in gewoon geluid zoals wij het verstaan. en die man wilde zo ontzettend graag de stekker er uit hebben. maar euthanasie was in dat land niet toegestaan.
dat vind ik echt verschrikkelijk. dan kan je niets. ligt daar maar te liggen. en dan verbieden ze je ook nog eens dat ene dat je zooo ontzettend graag wilt: dood. je wordt dus gedwongen te leven (en wat voor leven Verdrietig )

goed, gelukkig was er uiteindelijk een arts die toch de stekker eruit heeft getrokken. tegen de wet in Knipoog , echt petje af voor die arts OK dan! .

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:52

Ik ben absoluut voor euthanasie.

Bekijk het maar eens zo: als je paard ondragelijk pijn lijd wat niet meer beter kan worden vind iedereen het raar als je jouw paard niet zou laten inslapen. Waarom zou het dan wel raar zijn als een mens -die in tegenstelling tot een dier- zelf kan aangeven dat hij niet meer wil, datzelfde wil?

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:42

Ik ben zeker voor euthanasie.
Helaas zitten er wel een aantal haken en ogen aan. Zo wilden ze in de politiek een tijdje terug een bindende wilsverklaring invoeren. Gelukkig is dit voorlopig nog niet doorgegaan, maar wat als die wel door gaat?
Want stel, iemand stelt een wilsverklaring op mbt bijvoorbeeld kanker. Vijftien jaar later begint de persoon te dementeren, 20 jaar later wordt er kanker geconstateerd. Is de persoon die 20 jaar geleden de wilsverklaring tekende nog dezelfde persoon sinds hij sedert vijf jaar dementerend is? En zo zijn er ontelbaar meer voorbeelden te geven.
Maar, in de basis zeker voor.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:46

steeffie schreef:
Bekijk het maar eens zo: als je paard ondragelijk pijn lijd wat niet meer beter kan worden vind iedereen het raar als je jouw paard niet zou laten inslapen. Waarom zou het dan wel raar zijn als een mens -die in tegenstelling tot een dier- zelf kan aangeven dat hij niet meer wil, datzelfde wil?

Ook ik sluit me bij jullie aan, ik ben er absoluut voor... Ik vind dat als iemand veel geleden heeft/ en of veel pijn heeft, deze recht heeft op euthanasie... en idd zoals steeffie zegt waarom een dier wel en een mens niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:49

zit ook weer een praktische kant aan he?
t komt natuurlijk wel es zover dat mensen die toch geen uitzicht meer op beter hebben om die in te laten slapen.
scheelt een hoop bejaardenhuisplaatsen,heel wat ziekenhuisbedden.........
tja..iedereen word er dan toch beter van?:(

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 04:55

Ik ben voor eutanasie

Mijn oma heeft ook eutanasie gehad want zij had de spierziekte A.L.S. en dat is een broertje of zusje van M.S. alleen dan in een ergere vrom

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:15

Ntlie_ schreef:
Ja, ik ben zeker voor.
Als iemand echt niet lang meer te leven heeft en heel veel pijn lijdt / niets meer kan, dan vind ik het oneerlijk om die gene in leven te houden als die persoon zelf liever dood wilt.
Ik vind dus dat euthanasie toegepast moet worden, maar dan moet wel de persoon zelf + familieleden er achter staan.

Wat de familie er verder van vind, doet er toch niet toe? Als ik zeg dat ik niet verder wil leven zo, dan mag de familie denken wat ze willen, maar ze hebben er niets over te zeggen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:09

De kinderen moeten er zo wie zo voor tekenen als ze het wil

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:55

Ik ben ook vóór euthanasie. Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt. Mijn oma heeft jarenlang gevochten tegen haar kanker, maar kon nu gewoon écht niet meer.

Ik ben de laatste dag nog bij haar geweest (alles is gewoon thuis gebeurd), en ik kan je vertellen dat dat echt heeel erg raar is.
'nu zit ze er nog, morgen is ze er niet meer'.
(maar heb hierdoor wel heel goed afscheid kunnen nemen waardoor ik het ook goed heb kunnen verwerken).

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:04

Ik ben voor.
Wij hebben het ook meegemaakt met onze moeder.
Het is al weer 4 jaar geleden, het was haar eigen keus en wij hebben haar hier in gesteund.
Ook zij had kanker en er was niets meer aan te doen, ze had hier graag langer gebleven maar haar lichaam werkte niet meer mee.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:00

ik ben ook voorstander... Lachen

Even een kromme vergelijking, en sorry als ik iemand daarmee voor het hoofd stoot.. ik bedoel het absoluut niet rot of verkeerd...

Maar als een paard, hond, kat, of ander dier ondragelijke pijnen heeft, en niet meer pijnloos door het leven kan, dan krijgt ie toch ook een spuitje? waarom zou een mens dan een leven vol pijn tegemoet moeten zien?

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:05

MSQuincyTE schreef:
De kinderen moeten er [s]zo wie zo[/s]sowieso voor tekenen als ze het wil

Maargoed.

Ik ben voor. Euthanasie is een van de mijlpalen van Nederland. In bijna geen ander land is het toegestaan maar er komen er wel steeds meer.
Italie zal ook niet lang meer duren!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:43

Ook ik ben voor euthanasie.
Het is een bijzonder vredige manier om uit het leven te stappen.
De kans dat er iets misgaat is klein.
Dit in tegenstelling tot sommige zelfmoordacties die niet lukken en waarbij de overlevende gedwongen wordt om toch verder te leven.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:48

Ik ben ook voor. Heb als verpleegkundige ook al genoeg gezien.
Ik heb mijn vriend ook uitgelegd watik wel en niet wil en waar hij dat terug kan vinden.

Ik wil zelfs niet gereanimeerd worden als ik een hartstilstand krijg.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:26

Ik ben er echt voor 100 % voor.
Mensen moeten zelf kunnen bepalen of zij hun leven willen beeïndigen, of dit nou geestelijk of lichamelijke reden heeft, een mens is eigen baas vind ik, maar vind dat er wel een leeftijd grens qua geestelijk aan moet zitten. Zijn veel jonge meisjes en natuurlijk ook jongens die het even niet meer zien zitten, maar dat is geen rede voor euthanasie.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:27

ik ben er ook voor

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:09

Vanuit mijn christelijke geloof ben ik er tegen.. Ik geloof dat God beslist over leven en dood. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die euthanasie wensen als zijn zij pijn hebben en/of zwaar gehandicapt zijn. Overgens is pijn meestal met goede (palliatieve) pijnbestrijding te voorkomen.
Ik ben van mening dat als er meer geld uitgetrokken wordt voor onderzoek naar (palliatieve) pijnbestrijding en er nog betere pijnbestrijding komt de vraag naar euthanasie af gaat nemen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:10

Ik ben voor!
Mensen moeten zelf over hun leven morgen beslissen!