Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:06

Hoi. Omdat dit er aan komt onder de moslims.

Mijn buren hebben dus een dood,gevilt schaap in hun schuur hangen. met ene groote bak d'r onder die het bloed op vangt. Dit vind ik dus niet noormaal . Op de waslijn hangt een vies dierlijkvlies. Ik woon tussen de Moslims dus de konijntjes worden binnegehouden. Scheve mond

Wat vinden jullie van het offer"feets"?

_Mel

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:07

getver dat dat zo daar hangt, het is natuurlijk hun traditie, maar van mij mag het verboden worden

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:09

In 1 woord: Vreselijk.
Ik weet hoe het er aan toe gaat bij het slachthuis in mijn dorp met offerfeest, details zou ik besparen maar ik vind het niet kunnen, niet van deze tijd meer. Scheve mond

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:09

He gatver! Ik begrijp dat ze zich aan hun geloof houden hoor, maar kunnen ze het niet verbergen ofzo? Vind t een beetje smerig dat ze dat zo open en bloot ophangen. Wordt geen rekening gehouden met mensen (Nederlanders) die dat niet zo'n prettige aanblik vinden. Misselijk

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:12

bij mij in de buurt is een slachthuis. het is daar altijd super druk rond het offerfeest.
maar heb toch liever dat ze het daar laten doen. als dat ze het zelf doen.
maar blijf het zielig vinden. aan de ene kant van het slachthuis staan de schapen buiten. aan de andere kant komen ze in een blauwe zak eruit en worden in een kofferbak vd auto gegooid.
arme schaapies

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:13

Beetje raar dat je je konijntjes binnen houd, denk je nou echt dat ze jou konijntjes gaan jatten om ze te slachten?

Ik hou er ook niet van, ik hoef het niet te zien iig. Maar ik vind de gedachte er achter heel mooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:14

Opzich wil ik respect hebben voor hun geloof en gebruiken, maar ik vind het ronduit walgelijk hoe die dieren geslacht worden. Bij ons in de buurt is er ook zon slachthuis, hele straat moet dan worden afgezet

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:16

bah smerig om dat zo op straat te hangen. Ben weleens in tunesie geweest toen dat feest aan de gang was, ene dag gingen ze met allemaal schapen op karren rondrijden en feesten de andere dag hing de hele stadt vol met worstjes aan waslijnen Misselijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:18

Ben er tegen. Als het door een slager gedaan word ok. Maar hier in antwerpen zijn de do it self plaatsen. Krijgen de mensen die nog nooit iets geslacht hebben een mes in hun handen.
Diervriendelijk ik denk het niet....

Plus die schapen lekker in een koffer kleiner dan die van mijn smart

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:19

Ik zou niet graag voor de kerst in menig schuurtje willen kijken hoeveel hazen en konijnen er aan een spijker hangen. Een schaap is alleen wat groter. Ik kan me er eerlijk gezegd niet druk om maken.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:22

Ik vind het ook niet kunnen. Ik heb echt helemaal niks tegen moslims en hun geloof. Maar persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met de normen en waarden in het land waar je woont. Wij slachten dieren hier niet op zo'n manier. Omdat het dieronvriendelijk is. Ik snap niet dat hier mag, echt niet. Ik ga in Tunesië ook geen dingen doen die niet volgens hun normen en waarden zijn. Ik ga bijv. niet met een korte broek, mouwloos en diep uitgesneden truitje aan daar een kerk binnen. Om maar een voorbeeld te noemen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:26

Anne_GTI schreef:
Ik zou niet graag voor de kerst in menig schuurtje willen kijken hoeveel hazen en konijnen er aan een spijker hangen. Een schaap is alleen wat groter. Ik kan me er eerlijk gezegd niet druk om maken.

Thuisslachten mag niet in belgie. Maar toch word er lekker een andere kant opgekeken.
Vorig jaar heel iemand hier ook zo iets gedaan. Bloed liep niet eens de straten op zoals in veel gevallen.
Hij werd opgepakt en kreeg een grote boete

Mag je mij vragen wat het verschril is tussen de twee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:27

ik heb er geen respect voor
ik vind het belachelijk dat dit wordt toegestaan in nederland, ik werk op een slachterij, en er wordt streng gecontroleerd, dat de dieren goed verdoofd zijn voor ze gestoken worden (met een mes in de keel worden gestoken,zodat ze leeg bloeden)
bij schapenslachterijen hier in nederland, mag het wel zonder verdoving, ik kom zelf ook regelmatig op schapenslachterijen, ik vervoer wel eens schapen naar zulke slachterijen, wat ik daar wel goed vind, is dat ze meestal lekker op de wei gelost mogen worden, dat is een beter leven dan dat varkens hebben voor ze bij ons komen, en bij ons komen ze op stal en gaan ze veelal de zelfde dag nog dood, zonder nog even lekker op de wei te hebben gelopen.
vind het dus erg krom dat de wetgeving het bij schapen wel toelaat om onverdoofd gestoken te worden, terwijl bij koeien en varkens streng wordt toegekenen dat deze goed bedwelmd zijn voor ze opgehangen worden.
kippen is ook weer een ander verhaal, die worden ondersteboven opgehangen, en dan pas verdoofd dmv door een bak met water te worden gehaald, die onder stroom staat.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:28

Ik vind het verre van feestelijk, al die beesten die afgemaakt worden....Kan je niet gewoon wat lekkers te eten geven, brood ofzo? En voruitgang zit meer in een levend schaap dat lammetjes kan voortbrengen dan in een dood beest, lijkt mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:32

Nathalie schreef:
Beetje raar dat je je konijntjes binnen houd, denk je nou echt dat ze jou konijntjes gaan jatten om ze te slachten?

Ja Mag zeker niet gezegd worden omdat het om 'moslims' gaat? Maar als je puur naar het feest kijkt, zou ik ze ook binnen houden. Niet omdat 'moslims' ze misschien stelen, maar omdat sommige mensen dus wel degelijk konijnen van een ander jatten rond kerst, en enkel alleen omdat ze van konijn houden.

Was er laatst niet een topic op bokt over een vrouw die voor kerst d'r eigen konijn niet meer in z'n hok vond, maar een klein konijntje met een briefje "tot volgend jaar" ...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:33

Tsja, ik heb er maar 1 woord voor: primitief!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:34

Ik vind het echt te achterlijk voor woorden! (A)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:34

Suus schreef:
Ik vind het ook niet kunnen. Ik heb echt helemaal niks tegen moslims en hun geloof. Maar persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met de normen en waarden in het land waar je woont. Wij slachten dieren hier niet op zo'n manier. Omdat het dieronvriendelijk is. Ik snap niet dat hier mag, echt niet. Ik ga in Tunesië ook geen dingen doen die niet volgens hun normen en waarden zijn. Ik ga bijv. niet met een korte broek, mouwloos en diep uitgesneden truitje aan daar een kerk binnen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Jij niet, maar de gemiddelde toerist geeft er ook niks om wat er wel en niet kan in het vakantieland...

Hebben jullie je wel eens verdiept in de manier van slachten?
Denken jullie dat het voor de dieren prettig is om vervoerd te worden naar een slachthuis en daar een kogel door hun kop te krijgen?
JUIST omdat dat ook dieronvriendelijk is gebeurt dat niet in Islamitische landen.
Er word gebeden en bedankt voor het dier wat ze mogen slachten, en het zal NOOIT geslacht worden door een onervaren slachter. Bij ons worden er zelfs cursussen gegeven om te leren slachten. (op plastick dieren) voordat je voor het eerst een dier slacht.
De halsslachtader wordt doorgesneden waardoor het beest gelijk bewusteloos is en dus niets meer voelt.
Zo onvriendelijk is het dus helemaal niet.

Het ziet er niet leuk uit en Nederlanders kennen het niet, dus dan is het allemaal eng en slecht.
Ik zeg ook niet dat ik het leuk vind. Ik kijk thuis rond de tijd van het slachtfeest expres geen turkse zenders, want je ziet overal slachtingen etc. Ik hoef dat niet te zien.
Maar ik vind de gedachten erachter heel mooi, en ik vind dat ze juist heel respectvol tegenover het dier zijn.

Ik zal er nooit aan mee doen. Net zoals vorig jaar stond ik de geit van onze buren te voeren, en de volgende dag stonden ze met een zak vlees aan de deur. Ik kan dat dan niet meer op eten, als ik zo leuk bezig ben geweest met die geit.
Maar ze worden heel respectvol en goed behandelt voor dat ze geslacht worden. Bij ons zie je ook echt niet geiten ofzo in de kofferbak van een auto.
Maargoed, ik weet eigenlijk niet hoe dat in Nederland gebeurt.. Maar er zitten nou eenmaal regels aan vast, ik neem niet aan dat die in Nederland veranderen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:35

Sammie schreef:
Nathalie schreef:

Ja Mag zeker niet gezegd worden omdat het om 'moslims' gaat? Maar als je puur naar het feest kijkt, zou ik ze ook binnen houden. Niet omdat 'moslims' ze misschien stelen, maar omdat sommige mensen dus wel degelijk konijnen van een ander jatten rond kerst, en enkel alleen omdat ze van konijn houden.

Was er laatst niet een topic op bokt over een vrouw die voor kerst d'r eigen konijn niet meer in z'n hok vond, maar een klein konijntje met een briefje "tot volgend jaar" ...?

Er was idd een konijn gestolen met Kerst. Maar het is helemaal geen kerst meer.
En er worden geen konijnen geslacht, en al helemaal niet van andere mensen gestolen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:38

Scheve mond Ben je nu echt zo naief en snap je niet dat dat een voorbeeld is Pling
Of is het omdat je momenteel in Turkije zit dat er helemaal niks slechts gezegd mag worden over moslims, of het nu wel of niet een algemene menselijke eigenschap betreft?

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:40

Ik heb mijn ogen weer uitgekeken. Mijn studentenhuis staat in een Turkse wijk (Lombok in Utrecht). Hier werden de schapen geslacht aangevoerd in grote vrachtwagens, met rijen mensen ervoor die hun "eigen" schaap kwamen ophalen.
Ik ben er niet op tegen, maar het blijft een raar gezicht hoe al die mannen met een schaap over hun schouder naar huis lopen.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:42

Nathalie schreef:
Suus schreef:

Jij niet, maar de gemiddelde toerist geeft er ook niks om wat er wel en niet kan in het vakantieland...

Hebben jullie je wel eens verdiept in de manier van slachten?
Denken jullie dat het voor de dieren prettig is om vervoerd te worden naar een slachthuis en daar een kogel door hun kop te krijgen?
JUIST omdat dat ook dieronvriendelijk is gebeurt dat niet in Islamitische landen.
Er word gebeden en bedankt voor het dier wat ze mogen slachten, en het zal NOOIT geslacht worden door een onervaren slachter. Bij ons worden er zelfs cursussen gegeven om te leren slachten. (op plastick dieren) voordat je voor het eerst een dier slacht.
De halsslachtader wordt doorgesneden waardoor het beest gelijk bewusteloos is en dus niets meer voelt.
Zo onvriendelijk is het dus helemaal niet.

Het ziet er niet leuk uit en Nederlanders kennen het niet, dus dan is het allemaal eng en slecht.
Ik zeg ook niet dat ik het leuk vind. Ik kijk thuis rond de tijd van het slachtfeest expres geen turkse zenders, want je ziet overal slachtingen etc. Ik hoef dat niet te zien.
Maar ik vind de gedachten erachter heel mooi, en ik vind dat ze juist heel respectvol tegenover het dier zijn.

Ik zal er nooit aan mee doen. Net zoals vorig jaar stond ik de geit van onze buren te voeren, en de volgende dag stonden ze met een zak vlees aan de deur. Ik kan dat dan niet meer op eten, als ik zo leuk bezig ben geweest met die geit.
Maar ze worden heel respectvol en goed behandelt voor dat ze geslacht worden. Bij ons zie je ook echt niet geiten ofzo in de kofferbak van een auto.
Maargoed, ik weet eigenlijk niet hoe dat in Nederland gebeurt.. Maar er zitten nou eenmaal regels aan vast, ik neem niet aan dat die in Nederland veranderen.

hier ben ik het helemaal mee eens..

die schapen worden juist niet dieronvriendelijk geslacht, want dat mag bij een moslim juist niet!

en het verhaal erachter is heel mooi.. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:44

nathalie sorry maar nooit geslacht door een onervaren slachter. Lees mijn verhaal eens even.
Denk je dat op de do it self slachtplaatsen. Het volloopt met ervaren slachters. Yeah wright

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:45

Walgelijk zeg ik zou echt v mijn buurman eisen dat hij dat beest weg haalt ik hoef dat niet te zien! En ik vind dat zulke zaken hier in NL niet kunnen. Geloof prima maar wel binnen de gelden de waarden en normen v t land waar je je bevind! Dit is gewoonweg niet nodig! Dat geneusel omdat het een traditie is..... tradities moeten soms doorbroken worden. En dit is zo'n traditie! Persoonlijk vind ik dat ook bij intergratie horen: je aanpassen aan de slachtregels hier in NL. Maar dat zijn ze niet van plan omdat het zo 'hoort'. Ik heb hier geen respect voor en proef ook veel respectloosheid uit hun actie de dieren zo te doden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:48

Sammie schreef:
Scheve mond Ben je nu echt zo naief en snap je niet dat dat een voorbeeld is Pling
Of is het omdat je momenteel in Turkije zit dat er helemaal niks slechts gezegd mag worden over moslims, of het nu wel of niet een algemene menselijke eigenschap betreft?

Ach gut Ten eerste zit ik op dit moment in Nederland, gelukkig. En er mag best slecht gepraat worden over Moslims, maar wel door mensen die er wat vanaf weten.
Het is gewoon zo dat de gemiddelde Nederlander niks van de Islam af weet en daardoor bang is van de Islam!!!
Verdiep je eens in deze relegie en dan zul je zien dat er helemaal niks is om bang of negatief over te zijn.
Maar dat doen we niet, want dat is niet nodig. We blijven gewoon negatief over de Islam ondanks we er niets vanaf weten. Toch?

Katiavl, dat is dus gewoon niet goed in de Islam. Dat bedoelde ik te zeggen. Bij ons zul je NOOIT een onervaren slachter zien slachten. En hoe weet jij dat al die mensen onervaren zijn? Sta je erbij?
Het zijn ook geen slagers die alle dieren slachten. Maar mensen die elk jaar het dier slachten, voor misschien meer dan 20 of 30 jaar.. Soms gaat de zoon of schoonzoon mee, die het dan leert. Maar die slacht niet, die kijkt alleen.
Maar zoals ik al zei, zo gebeurt het bij ONS, ik weet niet hoe het er hier aan toe gaat.. maar ik neem aan dat die regels gewoon blijven bestaan!