RTBF: "Vlaanderen roept onafhankelijkheid uit"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 14:41

bron: vrtnieuws.net
Citaat:
wo 13/12/06 - De RTBF heeft vanavond aangekondigd dat Vlaanderen de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen. Dat gebeurde in een docufictie-programma, maar dat was niet meteen duidelijk. "Een misplaatste grap", zegt de woordvoerder van premier Guy Verhofstadt (VLD).

De RTBF-zender La Une onderbrak vanavond zijn programma's voor een speciale uitzending waarin aangekondigd werd dat Vlaanderen de onafhankelijkheid had uitgeroepen.

Yves Thiran, hoofd informatie van de RTBF, zegt dat het de bedoeling was om "het grote belang van een actueel politiek debat, het debat over de toekomst van België, aan te tonen" en daar het brede publiek bij te betrekken.

Tijdens het zogezegde liveverslag vertelde een reporter bij het koninklijk paleis dat koning Albert het land verlaten had.

De politie werd gealarmeerd en aan de taalgrens braken onlusten uit. Alles werd zeer geloofwaardig in beeld gebracht.

Ook politici zoals Jean-Marie Dedecker, José Happart (foto) en Herman De Croo speelden het spel ijverig mee.

Pas na ongeveer een half uur werd duidelijk gemaakt dat het om een fictieprogramma ging. Intussen had de RTBF duizenden telefoons van tv-kijkers gekregen.

Om 22 uur hadden al meer dan 2.600 kijkers gebeld naar een speciaal nummer van de omroep. De persdienst kreeg niet alleen een stortvloed van telefoontjes van Franstalige en Vlaamse kranten, maar ook van de buitenlandse pers. En de RTBF-website lag een tijd plat.

Het gegeven van een fictief programma dat paniek veroorzaakt, doet denken aan "War of the worlds", de radio-uitzending van Orson Welles uit 1938 over de invasie van de marsmannetjes.

"We worden overspoeld met telefoontjes"
"Een misplaatste grap die getuigt van slechte smaak", zo noemt de woordvoerder van Verhofstadt de uitzending. "Het is de taak van de openbare omroep om de mensen op een juiste manier te informeren, niet om verwarring te zaaien."

"We worden hier op de telefooncentrale overspoeld met telefoontjes van mensen die in verwarring of paniek zijn. Le Monde heeft al gebeld en de Amerikaanse zender CNBC zou de info al hebben overgenomen als een echt feit."

Ook PS-voorzitter Elio Di Rupo heeft al verbolgen gereageerd. Hij noemt de uitzending "onverantwoord en onburgerlijk", zeker in een klimaat van communautaire spanningen tussen Vlamingen en Franstaligen.

Minister van Defensie André Flahaut (PS) vond het allemaal "weerzinwekkend, niet te tolereren en schandalig." Hij wil dat de RTBF tot de orde geroepen wordt.

Tja, wat vinden jullie daar nu van? Ikzelf zie er de humor wel van en denk dat het inderdaad dat debat goed op gang kan brengen, maar velen vinden het blijkbaar niet kunnen.

Loan01

Re: RTBF: "Vlaanderen roept onafhankelijkheid uit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:48

Ik heb hiervan gehoord. Mijn oma belde gisterenavond tijdens het avondeten dat we DIRECT de tv moesten aanzetten. We waren er allemaal ingelopen. Het gesprek aan tafel ging dus volledig rond Vlaanderen versus Wallonië.

De uitzending heeft zijn succes gehad en de discussie is weer geopend. Maar zoals al wordt vernoemd is het de taak van de openbare omroep om de mensen juiste informatie te geven...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:58

Sorry voor het vooroordeel hoor, maar dit kan volgens mij alleen in Belgie Clown Tong uitsteken .

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:04

LDRD schreef:
Sorry voor het vooroordeel hoor, maar dit kan volgens mij alleen in Belgie Clown Tong uitsteken .

En waarom dan wel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:07

hihi ik vind het eigenlijk best grappig, iedereen is direct weer wakker!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:17

Anna01 schreef:
En waarom dan wel?

Omdat in Belgie een duidelijk cultuurverschil heeft met Nederland en wij in Nederland alles té serieus nemen.
Haha!

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:35

Als je de reacties ziet, wordt er hier in België ook niet echt mee gelachen...

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Langs de ene kant zie ik er de humor en de maatschappelijke waarde wel van in, aan de andere kant mag dit niet echt kunnen voor een openbare omroep.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:37

LDRD schreef:
Anna01 schreef:
En waarom dan wel?

Omdat in Belgie een duidelijk cultuurverschil heeft met Nederland en wij in Nederland alles té serieus nemen.
Haha!

Hmmm maar in België wordt er ook helemaal niet mee gelachen hoor. En al zeker niet door de ministers enzo

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:03

Ge-wel-dig goeie grap!!!!
Ja, ik kan het zeker wel waarderen Haha!

En zou het ook kunnen waarderen als zo'n grap over Friesland zou gaan Bloos

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:03

Wel heel apart. Ik vraag me af, wie zijn er meer geschrokken: de Vlamingen of de Walen?

@ Anna: wat vind jij dan van deze "grap"? In Nederland zou men wel schrikken als de Friezen, Brabanders, Limburgers zich af zouden willen scheiden. Maar nog lang niet zo erg, als bij jullie in België, denk ik?!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:06

Ik weet niet eens van iets, zo schokkend is het dus ook niet geweest. *LOL*
Ach ja, die eeuwie strijd tussen Vlaanderen en Wallonië hé... Ik schrik van niets in dit kleine, miezerige land. Der gebeuren wel meer gekke dingen hier. Clown

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:10

Sullie97 schreef:
Wel heel apart. Ik vraag me af, wie zijn er meer geschrokken: de Vlamingen of de Walen?

de Walen Knipoog Nu ja, en de (Belgisch-)nationalistische Vlamingen, maar hier in België is er niet echt een Belgisch samenhorigheidsgevoel of iets dergelijks..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:12

Nee vind je 't gek. Clown
Als je naar Brussel gaat waan je je al in Frankrijk. *LOL* Sorry dat idee heb ik, ik ben er in mijn leven één keer geweest en ik heb de pest aan m'n hoofdstad. Nagelbijten / Gniffelen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:14

Sylleke schreef:
Als je naar Brussel gaat waan je je al in Frankrijk. *LOL*

true Tong uitsteken
Ik vind het wel eens fijn om er te komen, maar meer heb ik niet met die stad.. Zelfde als dat ik eens een dagje Breda ofzo zou doen, dus ook niet echt mijn Belgheid die spreekt Tong uitsteken

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:15

Maar wat vinden jullie van deze "grap"?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:19

Ik vind het wel grappig en het is idd een manier om een debat op gang te brengen. Haha!

Het is alleen nog geen 1 april. Knipoog

Overigens kijk ik er niet gek van op als het waar zou zijn, er zijn meer Europese landen waarin dergelijke zaken (serieus) spelen: http://www.nu.nl/news/899531/21/rss/Mee ... tland.html
Laatst bijgewerkt door Karin op 14-12-06 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:20

Ik voel me nog meer thuis in Nederland dan in Brussel.
Wat ik vind van deze grap? Doet me eigenlijk niets. Ik ben al niet zo 'n politiek mens, want er klopt toch niets van die hele politiek hier... Clown

Vlaanderen en Wallonië, net een koppel. Altijd maar ruzie, onenigheid en gepest, maar uiteindelijk blijven ze toch altijd samen. *LOL*

Wat het verschil is met andere landen waar zo 'n dingen spelen, hier zijn er nog nooit echt doden mee gevallen. Als je kijkt naar Noord Ierland bv. Ik ben toch maar blij dat ik hie rwoon. Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Vie op 14-12-06 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:20

Wel, ik kan er goed mee lachen, maar vele Walen/ministers e.d. duidelijk niet. Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws en moet zeggen dat ik meteen moest lachen. Ze vinden zelf blijkbaar dat ze absoluut niet zonder Vlaanderen kunnen. (dat is toch wat ik hieruit afleid Knipoog )

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:21

We zullen dan toch blijkbaar wel voor iets goed zijn? Schijnheilig

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:22

Karin schreef:
Ik vind het wel grappig en het is idd een manier om een debat op gang te brengen. Haha!

Het is alleen nog geen 1 april. Knipoog

Overigens kijk ik er niet gek van op als het waar zou zijn, er zijn meer Europese landen waarin dergelijke zaken (serieus) spelen: http://www.nu.nl/news/899531/21/rss/Mee ... tland.html

Dat splitsen speelt hier nu ook al serieus, we hebben 2 Vlaams-nationalistische partijen hier die niet liever zouden hebben dan dat het echt geweest was.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:24

Ja maar voor de andere landen waar dit speelt is België een modelstaat, om wat ik net zei. Hier vallen er geen doden mee. Twee verschillende volkeren die in hun ogen vrij vredig samenleven.

Is ook maar iets wat ik ooit tijdens geschiedenis heb opgestoken. Knipoog

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 23:27

Tja, voor mij zijn Walen zo iets als Nederlanders.. Om af en toe eens goed mee te lachen, maar verder heb ik niks tegen ze Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:29

Sylleke schreef:
Ja maar voor de andere landen waar dit speelt is België een modelstaat, om wat ik net zei. Hier vallen er geen doden mee. Twee verschillende volkeren die in hun ogen vrij vredig samenleven.

Is ook maar iets wat ik ooit tijdens geschiedenis heb opgestoken. Knipoog

In Schotland (zie mijn link) zullen om zoiets ook niet snel doden vallen hoor. Knipoog

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:30

LDRD schreef:

volgens mij kan je zo'n grap hier ook wel verwachten met nederland - fryslan

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:32

Zal Nederland dan op zijn kop staan? Ik denk dat de Friezen ook niet zonder de rest van Nederland kan...