kinderen nog veilig op school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

kinderen nog veilig op school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 01:22

aangezien de moord van vorige week op jesse dingemans, en alle andere incidenten op scholen,
denk aan:
- terra college den haag
- columbine high school
en anderen

Voel jij jezelf, of als ouders voor jou kinderen, nog veilig op school?

zelf had ik nooit verwacht dat er zoiets zou kunnen gebeuren, school is toch een plek waar je je veilig moet voelen.
je moet er iedere dag naar toe, het is de plek waar je je vrienden ziet, waar je dingen leert.
niet waar je naar toe gaat en bang bent voor wat er gaat komen.

op school zijn we bij nederlands bezig met dit onderwerp, maar wat vinden jullie?
voelen jullie je nog veilig?
zijn jullie "banger" geworden door dit incident?
zijn jullie als ouders ongeruster als je kind op school zit?

Zoetje_

Re: kinderen nog veilig op school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 01:22

ik hoop trouwens dat het hier goed staat Lachen

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:28

Wat een dom gel*l. Natuurlijk is het afwschuwelijk wat er is gebeurd, maar op straat is het minder veilig. En bovendien gebeuren de meest afschuwelijke dingen met kinderen altijd thuis (lees de cijfers van incest en mishandeling, evt met dood tot gevolg maar eens na).

Echt zo'n maatschappelijk wijsneuzerig topic met 1 voorbeeld van een aantal jaar geleden waar een leraar omkwam en 1 uit Amerika (denk ik?).

Nogmaals. ik vind het echt heel erg wat er gebeurd is en ooK van Jesse, maar beetje rare stelling.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 01:37

ik plaats dit topic omdat ik gewoon graag reacties wil op wat er gebeurt is, en hoe mensen erover denken.
op school hebben we deze stelling gehad, en daarom wilde ik van meerdere mensen weten wat ze vinden.

als je meer voorbeelden wilt, ik kan je ze zo geven, dit was gewoon de bekendste, en dat van columbine is een van de bekendste over de gehele wereld.

columbine was idd een aantal jaren geleden in america.
klein plaatsje, groot drama.
2 leerlingen komen op school, schieten wat in de ronte, doden 12 leerlingen en 1 leraar, en plegen daarna zelfmoord.

even voor de duidelijkheid.

verder ga ik niet in op wat je zegt, want dat is gewoon jou mening.
Laatst bijgewerkt door Zoetje_ op 07-12-06 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:42

volgens mij geld dit niet alleen voor scholen, je bent nergens meer veilig..als je als gehandicapte met je scootmobieltje toetert dat je er langs wilt word je eraf geslagen, als je als motorijder een taxi passeert ( weet ook niet precies wat daar voor gevallen is ) wordt je neer geschoten,,,dus ja waarom zou je op een school wel veilig zijn?

die militairen die terug zijn uit afghanistan zijn ook al lekker aan het moorden geweest ( al 5 ) en ze verwachten in januari meer... ( ik snap best dat ze veel hebben meegemaakt, mijn vriend is in irak geweest met uitzending ) maar dit gaat te ver, veels te ver....

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:37

Ik denk niet dat je Nederland met Amerika moet vergelijken. Dat is een hele andere maatschappij.

Maar nee, ik voel me niet bedreigd. Het is natuurlijk wel een aantal keer in Nederland voorgekomen. Maar om me nou iedere dag zorgen te maken of ik het die dag wel zal overleven op school, nee. Dan heb ik meer kans om door een auto geschept te worden onderweg.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:09

Ik voel me harstikke veilig. Ik vind wat er gebeurd is echt verschrikkelijk, maar ik krijg daar geen onveilig gevoel door. Angst is iets waar je jezelf alleen maar mee hebt. Vooral in dit soort gevallen, als het echt incidenteel is. Als er nou iedere week iemand omgebracht zou worden in een school, oké. Er zijn meer gevaren op andere plekken dan op scholen en dit was gewoon niet te voorzien en niet te voorkomen. Hoe erg ook. Volgens mij was het gewoon 'wrong time, wrong place' voor Jesse.
Ik vind dit net zoiets als 'de angst voor terrorisme'. Jongens doe toch niet zo panisch, denk ik dan.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:13

ik ben niet bang... ik praat mezelf geen angst aan ik zeg gewoon ''er is geen reden om mij wat te doen''
oke, er was ook geen reden voor Jesse en alles..

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:28

-> NM

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:29

Ik vind het om eerlijk te zijn ook een beetje onzin. Dit soort vragen worden altijd gesteld nadat er iets vreselijks is gebeurd, maar anders had er niemand naar gekraait. Nu opeens gaat iedereen zich onveilig voelen en moet er van alles aan het systeem veranderd worden, maar daarvoor was het opeens wel goed? Beetje achterhaald.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:35

Ik vindt niet dat de deuren op slot moeten op school oid, dit had overal en op elk ander tijdstip ergens anders kunnen gebeuren.

Tis natuurlijk vreselijk wat er gebeurt is.

Maar om van elke school een gevangenis te maken
Mijn hubbie denkt er wel anders over Knipoog

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:29

Wat er met Jesse is gebeurd is verschrikkelijk, dat zal niemand ontkennen. Maar het lijkt erop dat hij op de verkeerde plek was op de verkeerde tijd. Dat maakt het niet minder erg natuurlijk maar daaruit blijkt wel dat het overal had kunnen gebeuren (immers had je thuis ook een inbreker kunnen betrappen) en het is dus niet specifiek iets wat je alleen op school kan overkomen.
Er is meer kans dat er onderweg naar school iets gebeurd als op school zelf. En als je bedenkt dat de meeste ongelukken (al dan niet met dodelijke afloop) etc thuis gebeuren dan is school helemaal zo onveilig nog niet.

Vind ik dat alle schooldeuren nu maar op slot moeten? Nee dat versterkt juist het gevoel van onveiligheid.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:05

Het is overal onveilig, zo simpel is het! Zelfs in je eigen huis moet je nog goed oppassen als er een vreemde of wat aanbelt

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:10

Ik voel me hartstikke veilig op school.
Met de straat oversteken is de kans groter dat er wat gebeurd dan op school denk ik, en ach, wat is nou echt veilig.. Niks toch? Lachen

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:14

Ik voel me erg veilig, maar ik kom dan ook uit een vrij goed sociaal milieu en ik ga dan ook naar een goede school en ik woon in een erg veilige, rustige buurt.
Ik ben niet banger geworden. Ik vraag me wel af waarom die X dat jongetje heeft gedood, maar ik voel me niet onveiliger.

Terracollege is ook zo'n twee jaar geleden gebeurd.
En Colombine ... Officieel is dat niet eens het incident met de meesteslachtoffers (In 1927 waren er al 45 slachtoffers gevallen bij een schietpartij in een school ) of de jongste schutters (Er is een incident geweest met een Amerikaanse zesjarige). Natuurlijk maakt het dat niet minder erg, maar ten eerste gebeurde de schietpartij in Colombine in Amerika (waar men veel makkelijk aan wapens komt)en ten tweede vinden schooldrama's overal plaats. In Nederland zijn er relatief weinig incidenten.

Moderatoropmerking:
Naam weg gehaald. Het gaat nog steeds om een verdachte.
Fairie

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:18

Wij hadden het er vandaag ook even over onder Engels en Gs, maar het probleem is bij ons; als we de deuren op slot doen(de lerareningang kan wel) maar de leerlingeningang.. als die op slot zou moeten, moet de congierge elke keer maar kijken of er geen leerling voor de deur staat die naar binnen wil.
En nou hadden we bedacht dat we misschien allemaal een pasje moeten hebben en dat je zo de deur open kan krygen, maar daarop hadden ze weer het antwoord dat als iemand het zou vergeten, of kwijt zou worden etc.. dus dat was ook niet echt de oplossing.
Ik voel me opzich wel veilig op school, maar als je het over zo'n onderwerp hebt.. ik moet er niet aan denken dat er zo'n ziek iemand door onze school loopt.. Scheve mond

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:28

Ik vind dat Chans het uitstekend verwoord heeft! Natuurlijk is het allerverschrikkelijkst, en het is moeilijk om de dingen in perspectief te blijven zien. Maar alles laten regeren door angst, je op te sluiten in bunkers en overal controle vermindert de angst niet, integendeel, dat wakkert het gevoel van onveiligheid alleen maar aan.

Daarnaast heeft het nauwelijks invloed op het risico. Scholen zijn over het algemeen veilig. Hoe vreselijk dit incident ook is, het is een incident. Tragisch maar vrijwel niet te voorkomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:36

Wat een onzin. Je kunt overal dit gevaar lopen, het is echt niet erger op scholen dan in welke willekeurige openbare ruimte ook.
Zelfs in je eigen huis kun je lastig gevallen worden, gekker lopen er immers overal!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:55

De kans is groter dat ik in mijn auto stap en een ongeluk krijg dan dat iemand mij wat aandoet op school. Maar goed wij hebben wel portiers op de faculteit. Relatief komt er weinig gewelddadigs voor op scholen. 1 kind op al die honderdduizenden kinderen. De kans dat je vermoord word op school is bijna 0. Zelfs in Amerika: kijk eens naar de populatie en het aantal dat op school om het leven komt. Als je daar bang voor bent dan vind ik het nog knap dat je durft over te steken Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:58

Ik vind dat een school een veilig haven moet zijn voor kinderen.
De vent had nooít in die school mogen zijn! Waarom waren die deuren van buitenaf niet beveiligd...?
Mijn dochtertje gaat over 3 maanden ook naar school en ik kan zeggen dat ik blij ben dat de scholen daar na de bel dicht zijn en niet van buitenaf geopend kunnen worden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:04

Maar er kan ook net zo goed iets gebeuren op het schoolplein en dan is niets beveiligd...
Dit is 1 keer voorgekomen in al die jaren, dus nu moet opeens alles afgesloten zijn? Zowat alle gebouwen zijn voor iedereen toegankelijk, waarom dan wel de school afsluiten? Er lopen meer gekken in een winkelcentrum of op gewoon op straat rond dan dat er uberhaupt in een school binnenkomt. Bovendien: de man die jesse heeft vermoord was wel een bekende van de school en geen vreemde. Dus moet je dan ook maar alle moeders weghouden? of alle juffen? Die kunnen ook doorslaan....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:08

Welshcobfan schreef:
Bovendien: de man die jesse heeft vermoord was wel een bekende van de school en geen vreemde.

Voordat ik verder reageer...
In hoe verre was dit een bekende? Dat wist ik namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:09

Ik word er niet bang van hoor. Weetje wat het is? Je kan wel nergens meer heengaan omdat er iets kán gebeuren. Maar dan zit je lekker 'veilig' in je huisje en dan land er een vliegtuig precies op je dak, of je staat in de keuken en er komt een kogel die voor iemand anders bedoeld was door je keukenraam. Je bent toch nergens veilig Lachen

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:11

Ylana schreef:
Welshcobfan schreef:
Bovendien: de man die jesse heeft vermoord was wel een bekende van de school en geen vreemde.

Voordat ik verder reageer...
In hoe verre was dit een bekende? Dat wist ik namelijk niet.

Ik heb gehoord van de radio dat het een broer was van een klasgenootje van Jesse.
En vanmiddag op school hoorde ik dat die man daar kwam om iets mee te nemen, maar Jesse had hem gezien en hij mocht niet verraden worden.. maar of het waar is? Je hoort zoveel verschillende dingen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:16

Geloof de telegraaf aub niet! die berichte over dat jesse hem betrapt had. Dat is natuurlijk vreselijke sensatie om de krant beter verkocht te krijgen. Immers hoe erger en dramatischer de kop des te meer het mensen aantrekt.
Maar ja het was wel een bekende, hij was de halfbroer van jesse s klasgenoot geloof ik. Maar goed hoe vaak lees je ook niet dat een familielid iemand van het leven beroofd. Wie zegt dat alle juffen 100 procent te vertrouwen zijn, of dat alle vaders die hun kind in de klas brengen niets erg gaan doen? het hoeft niet altijd een vreemde te zijn. Maar de kans is gewoon te klein dat er iets gebeurd, laten we dan ook niet massaal gaan doen of het altijd gebeurd.