Kanker als scheldwoord op tv.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Kanker als scheldwoord op tv.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 00:17

Ik zat net Net 5 te kijken, zie ik een reclame over een boek, ben zosnel even vergeten hoe de naam was.
Allemaal negatieve quote's over het boek waaronder 'wat een kankerboek'...
Ik stond er eventjes van te kijken..
Ik ben zelf zowiezo erg tegen kanker als scheldwoord gebruiken, komt het nog op de tv ook..
Graag jullie reacties,

Liefs Marije

_Micha_

Re: Kanker als scheldwoord op tv.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:21

Ik vind het zelf niet zo vreselijk als mensen met kanker schelden want ik zie zélf niet het verband met het scheldwoord en de ziekte. En já ik heb ook diebare die kanker hebben gehad. En met tyfus schelden we toch ook ? alleen dat is geen ziekte meer van nu.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook wel eens gebruik. Maar ik zeg nóóit krijg kanker ofzo dat is echt not done maar wel eens als er iets verkeerd gaat.
Maar oke ik vind niet dat het op tv gezegt mag worden eigenlijk als ik er zo over nadenk, want tv geeft toch wel het voorbeeld en als het op tv gebeurt wordt het alleen maar meer. Maar dat vind ik gelden voor al het schelden. Ik vind dit niet echt erger dan dat je zeg wat een kútboek, dat kan ook niet.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 00:27

_Micha_ schreef:
Ik vind het zelf niet zo vreselijk als mensen met kanker schelden want ik zie zélf niet het verband met het scheldwoord en de ziekte. En já ik heb ook diebare die kanker hebben gehad. En met tyfus schelden we toch ook ? alleen dat is geen ziekte meer van nu.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook wel eens gebruik. Maar ik zeg nóóit krijg kanker ofzo dat is echt not done maar wel eens als er iets verkeerd gaat.
Maar oke ik vind niet dat het op tv gezegt mag worden eigenlijk als ik er zo over nadenk, want tv geeft toch wel het voorbeeld en als het op tv gebeurt wordt het alleen maar meer. Maar dat vind ik gelden voor al het schelden. Ik vind dit niet echt erger dan dat je zeg wat een kútboek, dat kan ook niet.

Ik heb geen dierbare aan kanker verloren, en nog nooit heeft een dierbare in mijn omgeving kanker gehad.. Toch ben ik er erg op tegen..
Als ik op school ben, en er wordt met kanker gescholden zeg ik er vaak wat van..
Gelukkig heb ik een grote mond, ben niet bang iets te zeggen, en 9 van de 10 keer gebruiken mensen het woord kanker, als scheldwoord, dan ook niet meer bij mij in de buurt.. Sigaar
Tyfus scheld ik, helaas, ook mee. Maar dit is een ziekte waar nu, hier in Nederland, niemand meer aan overlijd.

Edit: Typfout

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:32

Dit gaat over het boek komt een vrouw bij de dokter van kluun, wiens vrouw overleden is aan borstkanker. Dus letterlijk een "kankerboek". Vind het zelf ook een vreselijk woord om mee te schelden, mn moeder is er aan overleden. Snap de contex wel maar vind het niet echt goed overkomen zo.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:33

Nee ik vermelde dat niet omdat jij er vast iemand mee had verloren. Maar opdat ik er niet op aangevallen werd.
Het is bij mij niet dat ik er niks over dúrf te zeggen maar dat is gewoon hoe ik erover denk.

Kimmie1 dat verklaart al een stuk Knipoog dat boek heb ik idd wel eens over gehoord. Is het een goed boek trouwens ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:37

Een heel topic over 'Komt een vrouw bij de dokter': viewtopic.php?f=144&t=632263

Je zou hier kunnen spreken van een 'kankerboek'. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het niet zo'n prettig woord vinden.

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:38

Ik heb het ook vanavond op de tv voorbij zien komen..Vond het niet prettig om te lezen, afgelopen jaar heeft mijn moeder namelijk ook kanker gehad...Samen met haar was ik ook tv aan t kijken, we voelden er ons beide op dat moment niet gemakkelijk bij toen dat op de tv voorbij kwam!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:40

Een woordspeling, net als die in het boek vaak voorkomen. Kluun (schrijver van het boek) heeft deze woordspeling overigens bedacht, en heeft dus zijn vrouw verloren aan kanker. Dus als iemand t mag zeggen... Knipoog Is btw een zeeeer goed boek. Werk zelf met kankerpatienten, en de vrouw van mn ex is eraan overleden (veeeeel over gehoord Knipoog ), en vond het heel herkenbaar.

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:43

Ik weet het ken het boek ook! maar toch voelde ik mij er persoonlijk niet prettig bij toen dat woord voorbij kwam!Maar dat heb trouwens met alle scheldwoorden die over deze ziekte gaan..Als ik eerlijk ben deed ik dat vroeger ook weleens maar nu ik het van zo dichtbij heb meegemaakt denk ik toch wel even na voordat ik wat zeg!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:46

Tsja, als scheldwoord vind ik t trouwens ook niet kunnen, je kan er een hoop mensen mee kwetsen (omdat helaas veel mensen iemand eraan hebben verloren of die het nu meemaken). Dus ik zeg het nooit (nooit gedaan ook trouwens, scheld uit principe nooit met ziektes, ook niet met tyfus etc)

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:26

Het is eigenlijk oneerlijk als Kanker verboden word en paasei of Tyfus toegestaan. Het zijn allemaal erge ziektes.

Zelf vind ikhet woord Kanker gewoon veel harder klinken. Ik word er in iedergeval wel stil van als dat woord weleens in de media word gebruikt..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:08

Ook al zou het een ziekte zijn die 100 jaar terug hier was, het klinkt naar mijn mening gewoon niet. "Kanker dit, kanker dat"... Rolleyes

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:36

kimmie1 schreef:
Dit gaat over het boek komt een vrouw bij de dokter van kluun, wiens
vrouw overleden is aan borstkanker. Dus letterlijk een "kankerboek".
Vind het zelf ook een vreselijk woord om mee te schelden, mn moeder is
er aan overleden. Snap de contex wel maar vind het niet echt goed
overkomen zo.

Dit verklaard inderdaad een hoop Knipoog
Maar toch, het geeft, zoals aangegeven in dit topic, een hoop mensen een naar gevoel..

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:42

Ik wil niet stom doen hoor ik ben ook tegen het scheldwoord kanker. Het woord kanker was er eerder als scheldwoord dan de ziekte de ziekte hebben ze later kanker genoemd...wel stom eigelijk...
Sommige mensen zijn gewoon zoo stom om dat te zeggen..raar eigelijk..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:52

shillelagh schreef:
Het woord kanker was er eerder als scheldwoord dan de ziekte de ziekte hebben ze later kanker genoemd...

Waar heb je dat vandaan?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:58

In dit geval kan ik me er niet zo aan storen eigenlijk. Lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:16

Miss X schreef:
Het is eigenlijk oneerlijk als Kanker verboden word en paasei of Tyfus toegestaan. Het zijn allemaal erge ziektes.

Zelf vind ikhet woord Kanker gewoon veel harder klinken. Ik word er in iedergeval wel stil van als dat woord weleens in de media word gebruikt..

Ben eigenlijk wel benieuwd wat hier voor woord stond, dat t zo vertaald wordt Knipoog

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:56

Er zullen altijd mensen tegen het scheldwoord 'kanker' blijven. Maar het blijft een feit dat nog meer mensen het (blijven) gebruiken. Zoals iemand eerder schreef, is het iemand toewensen van kanker heel wat anders en dat kan ook niet. Maar het als scheldwoord gebruiken, vind ikzelf geen probleem. Ik doe het zelf ook en dan met nog wat ziektes er aanvast geplakt ook. Niet dat ik er trots op ben, maar in sommige gebieden is het gewoon ingeburgerd. Je groeit er mee op.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:51

als je je mening wilt geven kan dat ook op een andere manier, vind ik. Als je erge ziektes gebruikt om je mening te geven vind ik het erg slap! het klinkt juist heel hard omdat het ook zo erg is...

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:53

Ik heb echt een hekel aan mensen die continu het woord kanker gebruiken voor het woord.. kei of heel. kanker vet kanker dit..
en dat ze het nou ook al op tv~MOGEN zeggen vink echt belachelijk!

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:13

In mijn omgeving gebruikt bijna iedereen het en is daarom ook niet meer hard. Iedereen weet wat er mee bedoeld wordt en dat is dus niets. Heeft niets met slap te maken, het is de omgeving waar je in opgegroeid bent. Als iemand er problemen mee heeft en dat me zegt, hou ik er rekening mee, maar dat is dus eigenlijk nooit. Er zeggen hele groepen mensen overal 'kei' voor, dat heeft in feite dezelfde betekenis.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:49

Het klopt wel dat het in de omgeving van Den Haag heel normaal is. Mijn vriend komt er vandaan en deed niet anders. Sinds mn moeder ziek werd heeft ie het eigenlijk nooit meer gezegd.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:55

naomi_jamir schreef:
Ik heb echt een hekel aan mensen die continu het woord kanker gebruiken voor het woord.. kei of heel. kanker vet kanker dit..
en dat ze het nou ook al op tv~MOGEN zeggen vink echt belachelijk!

Dat op tv is denk niet bedoeld als scheldwoord.
En ik heb ook een hekel aan die zogenaamde stoere jochies die alles kanker vinden, maar moet toegeven dat ik het er ook wel eens uitfloep, en daar bedoel ik dan echt niks onaardigs mee hoor. Snap best dat het voor sommigen een beetje gevoelig ligt, maar ik zie niet zo goed in waarom je wel met andere dingen zou mogen schelden, en met kanker dan weer niet.
[Nee ik praat niks goed.]

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:00

Ik vind het sowieso niet normaal om er mee te schelden!!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:08

Het enige dat ik hierover zou willen zeggen is dit:

Afbeelding