Mogelijke mishandeling van irakezen door Nederlandse leger..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Mogelijke mishandeling van irakezen door Nederlandse leger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 12:49

Citaat:
Nederlandse militairen martelden in Irak

Uitgegeven: 17 november 2006 07:39
Laatst gewijzigd: 17 november 2006 10:37

DEN HAAG - Nederlandse officieren hebben in 2003 tientallen Iraakse gevangenen gemarteld in de Zuid-Iraakse provincie al-Muthanna. Leden van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) zijn tijdens verhoren buiten hun boekje gegaan, ze voerden zogenoemde hardhandige tactische ondervragingen uit. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag.

Het ministerie van Defensie bevestigt dat de militaire inlichtendienst bij verhoren over de schreef is gegaan, schrijft de krant. "Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie", aldus een woordvoerder.

De Irakezen zouden zijn blootgesteld aan fel licht en lawaai en ook zouden Nederlandse militairen hen langdurig uit de slaap hebben gehouden door hen nat te spuiten. De misstanden zijn nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM), aldus de Volkskrant.

Bij de verhoren was geen juridisch adviseur aanwezig en de verdachten zouden tijdens de ondervraging gedwongen zijn een zwarte bril te dragen, waardoor ze niets zagen. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat de bataljonscommandant dit gemeld heeft aan de marechaussee.

Ook heeft hij melding gemaakt van het voorval, maar het is niet duidelijk op "welk niveau" dat in Den Haag terecht is gekomen. Ook is onduidelijk of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. "We zijn nu druk bezig alle feiten op een rij te zetten," aldus de woordvoerder.

De militaire vakbond AFMP gaat er van uit dat het ministerie van Defensie al langer op de hoogte is geweest van de mogelijke martelingen. "Leidinggevenden hadden destijds meteen moeten ingijpen," aldus voorzitter Wim van den Burg vrijdag op Radio 1. Dat ze dat niet hebben gedaan, is volgens hem nog het meest schokkend.

"Het was blijkbaar bekend", aldus Van den Burg. "Dit kan niet hebben plaatsgevonden zonder dat leidinggevenden op de hoogte waren. We vragen ons af wat precies de rol geweest is van de Koninklijke Marechaussee, de politieke leiding en dan met name minister Henk Kamp van Defensie."

Van den Burg is benieuwd waarom de kwestie nooit is gerapporteerd aan de Tweede Kamer. De AFMP-voorzitter geeft aan dat zijn bond tot donderdag niet op de hoogte is gebracht van mogelijk wangedrag door Nederlandse officieren in Irak in 2003.

www.nu.nl

Beetje een doofpot affaire??? 2003 gebeurd.. nu pas bekend? Wel bekend bij de leidinggevenden??

Zijn we dan geen haar beter dan de amerikanen en de engelsen??

Mer1980

Re: Mogelijke mishandeling van irakezen door Nederlandse leg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:51

Vreselijk, ik hoop dat ze gepakt en gestraft worden...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:43

Sorry, maar als er niks meer is gebeurd dan dat er nu naar buiten is gekomen, dwz mensen uit hun slaap houden, nat spuiten, blootstellen aan hoge tonen of stofbrillen opdoen, dan vind ik mishandeling zwaar overtrokken. Bloos
Mishandeling vind ik de manier waarop gevangen in de Abu Graib werden behandeld, de manier waarop Irakezen zelf met hun gevangen omgaan, waarop terroristen hun gevangen behandelen, waarop bijvoorbeeld de Arabische veiligheidsdiensten hun gevangen folteren.
Maar een beetje water? Alsjeblieft zeg, het is weer verkiezingstijd hoor.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:37

MissJ schreef:
Sorry, maar als er niks meer is gebeurd dan dat er nu naar buiten is gekomen, dwz mensen uit hun slaap houden, nat spuiten, blootstellen aan hoge tonen of stofbrillen opdoen, dan vind ik mishandeling zwaar overtrokken. Bloos
Mishandeling vind ik de manier waarop gevangen in de Abu Graib werden behandeld, de manier waarop Irakezen zelf met hun gevangen omgaan, waarop terroristen hun gevangen behandelen, waarop bijvoorbeeld de Arabische veiligheidsdiensten hun gevangen folteren.

sja, het kan altijd erger. zien wij niet in films dezelfde (en hardere) overhoor technieken voorbij komen?

dit is puur lichamelijk, maar vooral geestelijk zal de mishandeling zwaar zijn.

ik ben er niet bijgeweest dus ik kan er niet over oordelen, maar mensen uit hun slaap houden en onder grote druk zetten doen ze hier ook, in de Nederlandse cellen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:42

Het is niet goed natuurlijk, maar om nu te spreken van zware mishandeling of martelen vind ik wat overdreven. In oorlogstijd gebeuren vreselijke dingen en dan vind ik dit nog wel meevallen... Een berisping vind ik in deze situatie wel voldoende, mits er geen ergere dingen aan het licht komen natuurlijk.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:52

MissJ schreef:

Nou idd dat wou ik nou net zeggen. Maar ik gooi er nog wel een tandje bovenop. Het is daar niet voor niets oorlog. In een oorlog kan altijd alles niet even netjes gaan. Denk je dat zo'n irakees gaat meewerken als je de sociale manier gebruikt? Nee wat onderdrukken mag best. Het hoeft niet zo ver te gaan als de irakezen zelf doen als onthoofdingen enzo, dát zou wel een erngstige zaak zijn. Maar dit?, nee dat is iets dat krijg je erbij.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:16

Shabby je hebt gelijk, maar waar het mij meer om gaat waarom doen wij hier aan mee? waarom? ik begrijp het echt niet, wat schieten we hier mee op....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 12:37

Nou ik vind het echt schandalig. En dan noemen wij andere mensen achtergesteld en barbaars?? Zijn we geen haar beter dacht ik zo!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:21

het klopt idd niet, maar om nu van zware mishandeling te spreken...ik maak liever dat mee als dat ik een mes in mijn donder krijg of even onthoofd wordt. die keuze lijkt me makkelijk.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:52

je mag andere mensen gewoon niet aanraken!! dus dit klopt niet en ze moeten gewoon voorkomen. Ook valt de mishandelingen voor jullie mee. Volgens mij mag je van de nederlandse wet niemand zomaar slaan of wel soms??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:22

Whiz schreef:
Citaat:
Zijn we dan geen haar beter dan de amerikanen en de engelsen??

Nee.. Had je anders verwacht dan?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:26

Daphnezz schreef:
Shabby je hebt gelijk, maar waar het mij meer om gaat waarom doen wij hier aan mee? waarom? ik begrijp het echt niet, wat schieten we hier mee op....

nou ja de amerikanen kwamen ons ook helpen toen wij hier in de problemen zaten. Motief voor de oorlog is wel anders ok. Maar je bent nu eenmaal in een verbond. Als wij hier ook ooit weer problemen krijgen willen we ook graag dat de Amerikanen ons komen helpen. We staan eigenlijk een beetje met de rug tegen de muur. Maar ik denk dat we er allemaal wel over eens zijn dat daar in het midden oosten gewoon eens wat reogranisatie moet worden gedaan. Zo kan het toch niet langer doorgaan.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:29

Noemen ze dit zware mishandeling? Fel licht? Donkere bril?Water? Wakkerhouden?(dan is de gemiddelde dicotheekganger er wel erg aan toe zeg...)

Wat moeten ze dan doen?
"Meneer de lieve Irakees, zou u ons aub willen zeggen waar er nog bommetjes liggen?"
"nee"
"ok, goed dan, het moet niet hoor, onze mensen zullen er wel op lopen, zoveel extra onnodige slachtoffers is niet zo'n probleem, toch bedankt voor je tijd"

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:57

die opmerking slaat ook nergens op! veel van de irakezen die in de gevangenis zitten hebben helemaal niks gedaan!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:01

Over welke opmerking heb je het nu?

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:05

op die van jouw natuurlijk, eigenlijk kan niemand hier iets over zeggen want niemand was erbij. Hoe erg die "mishandelingen"zijn en wat er precies is gebeurd.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:17

Euhm bij mij was het gewoon een voorbeeld. Je kan evengoed

"Zeg ben je een slechterik?"
"nee"
"Ok, daar is de deur u kunt gaan! "

Nergens oordeel ik over of het goed is of slecht, maar ik zeg gewoon dat van wat ik lees, er zwaar mijn twijfels over heb. Irak is geen kattepis...Liever wat goede te veel, dan wat slechte te weinig ondervraagd.

De goede zijn niet altijd goed, de slechte niet altijd slecht, maar als ik kiezen mag, geef mij dan maar Nederlandse ondervragers en dat zullen die Irakezen met me eens zijn.

Citaat:
op die van jouw natuurlijk, eigenlijk kan niemand hier iets over zeggen want niemand was erbij. Hoe erg die "mishandelingen"zijn en wat er precies is gebeurd.

Dit kan je even goed op jouw stelling zetten overigens. Wie zegt er of iemand goed of slecht is? Wie maakt dat uit? Hoe maakt hij dat uit? Hoe kun je dat omzeilen Clown ? Wie omzeilt al die technieken het best/het liefst?

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:19

ja je hebt ook wel gelijkt, maar veel mensen doen alsof het bijna normaal is om gevangenen te gaan mishandelen. Dat vind ik dus echt niet kloppen he.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:28

malie schreef:
ja je hebt ook wel gelijkt, maar veel mensen doen alsof het bijna normaal is om gevangenen te gaan mishandelen. Dat vind ik dus echt niet kloppen he.

Het is heel normaal om gevangenen te mishandelen, het gebeurt al eeuwen, en op de meeste plekken van de wereld gebeurd het.

Hier in nederland wonen onze gevangen in gevangenis hotelletjes gehouden, maar zelfs hier worden ze mentaal mishandeld: http://www.groene.nl/1996/31_32/sp_blaau.html

Ik vind we wonen in een klein landje op de wereld waar we het anders doen, wij vinden beter. Maar wie zijn wij om andere plekken te veroordelen terwijl we het hier niet eens goed voor elkaar hebben.

Al dat geld wat in defentie gestopt wordt kan beter in ons eigen kleine landje worden geinvesteerd in plaats van de wereldproblematiek daaro...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:22

ik denk dat er wel degelijk dingen zijn gebeurt die op de grens zitten van wat mag
maar er is indertijd ene onderzoek naar gedaan en er iz uitgekomen dat er niets illegaals is gebeurt
wel typisch dat het nu weer lekker breed uitgemeten in de media komt , zo rond de verkiezingen

de media , ja ook de "serieuze" media is tegenwoordig steed vaker aan het sbssen
het word steeds meer sensatiepers ..

waar is toch de onafhankelijke onpartijdige niet sensatie geile pers gebleven
kan iemand me dat vertellen?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:01

Dit is wat oorlog doet.
En ik vind dit nog erg meevallen. Als t hierbij blijft ga ik me er niet druk om maken. Stuur je mensen een oorlogsgebied in haal je iets naar boven..... Ze komen niet om een spelletje te kwartetten.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:02

Ik zal niet alle opmerkingen hier gaan quoten waar ik even mijn wenkbrauwen bij optrek. Knipoog
Maar het Nederlandse leger is op geen enkele wijze te vergelijken met het Amerikaanse leger. Niet qua training, niet qua inzet, en al helemaal niet in de manier waarop met de lokale bevolking omgegaan wordt.
Die mensen mogen niet aangeraakt worden? Hoe wil jij iemand arresteren zonder hem aan te raken? Door hem te vragen of hij alsjeblieft zo vriendelijk wil zijn om even mee te lopen en zichzelf op te sluiten? En onschuldige mensen? Ja vast. Dit gaat om de personen die de militairen en de transporten aanvielen en plunderden, en het werk van de Nederlandse militairen op alle mogelijke manieren dwarsboomden. Geloof mij, als Nederlandse militair mag je, net als bij de politie, heel erg weinig, dus die pakken echt niet zo maar in het wilde weg mensen op.
Het is toch ook vreemd dat het OM hier geen reden tot vervolging zag, maar er nu inens heisa om is? Maargoed, de timing is dan ook wel briljant te noemen. Knipoog
Heel apart dat er meteen mishandeling en marteling geschreeuwd wordt terwijl niemand op de hoogte is van de feiten. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:13

Daar zit natuurlijk wel een beetje een kronkel.... Niemand is op de hoogte van de feiten, het OM dus ook niet, maar het OM zag geen reden tot vervolging Verward
De marechaussee heeft daar ter plekke onderzocht op strafbare feiten en die hebben ze daar niet kunnen constateren, waardoor er geen zaak is voor het OM om überhaupt een vervolging in te stellen. Dat betekent echter wèl dat er iemand op de hoogte is van de feiten Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:16

Aimee schreef:
Daar zit natuurlijk wel een beetje een kronkel.... Niemand is op de hoogte van de feiten, het OM dus ook niet, maar het OM zag geen reden tot vervolging Verward
De marechaussee heeft daar ter plekke onderzocht op strafbare feiten en die hebben ze daar niet kunnen constateren, waardoor er geen zaak is voor het OM om überhaupt een vervolging in te stellen. Dat betekent echter wèl dat er iemand op de hoogte is van de feiten Knipoog

Dat bdoel ik ook, ik stel het weer krom. Knipoog Ik bedoelde dat degenen die nu heel hard schreeuwen dat er absoluut iets misdadigs gebeurd is de feiten niet kennen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:17

Nederlandse militairen worden tijdens hun opleiding ook getraind in "verhoord worden", hoe denk je dat dat gaat!? Juist... Nou moord en brand, wat vreselijk! Beter knuffelen die (potentiele) terrorist soms?
Typisch links om hier zo'n drama van te maken.