Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puce

Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:31

Ik open dit topic naar aanleiding van een van de partijpunten van Geert Wilders die ik in een ander topic las.

* Afschaffen dubbele nationaliteit

Ik merk dat niet alleen hier op bokt maar ook in mijn omgeving (school, werk etc.) veel mensen voor het afschaffen van een dubbele nationaliteit zijn. Alleen als ik dan vraag of dit voor alle mensen met een dubbele nationaliteit geldt of alleen voor Turken en/of Marokkanen dan komt er vaak met een hoop gehakkel uit dat dit vooral de laatst genoemde groep geldt.
Het lijkt mij alleen dat een wet geen uitzondering kan maken op welke 2 nationaliteiten je hebt en daarop beoordelen of je ze wel allebei of niet mag houden. Bijv. wèl Nederlands-Duits, maar niet Nederlands-Marokkaans.

Het punt is nl. dat wanneer je ze terug wilt sturen naar het land van herkomst (ook een van de standpunten van Wilders) bij crimineel gedrag dit niet mogelijk kan zijn wanneer de persoon in kwestie gewoon de Nederlandse nationaliteit heeft. Dan zit je dus met een groep `Nederlanders-op papier` die je een hoop problemen opleveren maar waar je geen kant mee op kan.

Ik vindt zelf dat de mogelijkheid om een dubbele nationaliteit te hebben moet kunnen blijven bestaan. Nu is het in Europa niet meer zo´n groot voordeel om een dubbele nationaliteit te hebben (in tegenstelling tot voor 1990/1991 toen de grenzen open gingen) maar om een land buiten de EU weer terug binnen te komen als je de identiteit niet meer hebt gaat een stuk moeilijker.
Ter verduidelijking een voorbeeld uit mijn eigen situatie: ik ben zelf in Frankrijk geboren uit een Nederlandse moeder en een Franse vader. Tot mijn 3e heb ik uitsluitend de Franse nationaliteit gehad. Pas op mijn 3e (1988) toen mijn moeder terug naar Nederland wilde verhuizen met mij heb ik de Nederlandse nationaliteit verkregen. Mijn moeder heeft er bewust voor gekozen om mij ook de Franse nationaliteit te laten behouden omdat
a) de grenzen toen nog niet open waren voor vrij verkeer binnen Europa en het dus noodzakelijk was om de nationaliteit te hebben wilde je `makkelijker´ in een land kunnen verblijven
b) zij aan mij de keuze wilde laten om later te kiezen waar ik me wilde vestigen en dit niet te bemoeilijken door het hebben van 1 nationaliteit

Dit is mijn standpunt nu is mijn vraag aan jullie is??
* Hoe denken jullie over het afschaffen van dubbele nationaliteit?
* Hoe denken jullie over eventuele uitzonderingen op deze wet en hoe wil je deze verantwoorden zonder een klacht van discriminatie aan je laars te krijgen?

Lyonesse

Re: Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:54

Citaat:
Hoe denken jullie over het afschaffen van dubbele nationaliteit?

OK dan! Vooral doen.
Als je nederlander wilt zijn, heb je genoeg aan de nederlandse nationaliteit.
Wil je geen nederlander zijn, dan kom je niet naar nederland.
Wil je wel naar nederland, maar je nationaliteit om wat voor reden dan ook niet opgeven, dan hou je je oorspronkelijke nationaliteit toch? Dat is geen enkel probleem tegenwoordig.
Mijn moeder heeft lang in Amerika gewoont, maar is nooit amerikaan geweest.
Veel vrienden van mij wonen en werken in duitsland, maar zijn nog steeds gewoon nederlander.

Citaat:
Hoe denken jullie over eventuele uitzonderingen op deze wet en hoe wil je deze verantwoorden zonder een klacht van discriminatie aan je laars te krijgen?

Zie antwoord op vorige vraag. Wat is de toegevoegde waarde van een dubbele nationaliteit?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:12

De toegevoegde waarde van een dubbele nationaliteit is dat je je makkelijker in landen kan verblijven waar je de nationaliteit voor hebt dan waar je dat niet voor hebt. Onze schoonmaakster komt bv uit Brazilië en is uiteindelijk in Nederland terecht gekomen. Haar (volwassen) dochters wonen nog wel in Brazilië. Ze heeft ook nog haar Braziliaanse nationaliteit en kan nu dus makkelijk 4 maanden naar Brazilië om haar dochters op te zoeken. Als ze alleen de Nederlandse nationaliteit heeft gaat dat gewoon lastiger.

Ik ben opzich niet voor of tegen een dubbele nationaliteit. Ik snap de voor en nadelen wel en ik kan me in beide standpunten eigenlijk wel vinden.

Maar ik vind het idd wel een beetje raar dat Wilders aan de ene kant de dubbele nationaliteit wil afschaffen en aan de andere kant criminelen met een dubbele nationaliteit wil terugsturen. WIE wil je dan terugsturen als niemand meer een dubbele nationaliteit heeft?? Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:56

Citaat:
Maar ik vind het idd wel een beetje raar dat Wilders aan de ene kant de dubbele nationaliteit wil afschaffen en aan de andere kant criminelen met een dubbele nationaliteit wil terugsturen. WIE wil je dan terugsturen als niemand meer een dubbele nationaliteit heeft??

Zolang de dubbele nationaliteit bestaat wil Wilders ze terug sturen bij herhadelijk ongehoord gedrag.(zware misdrijven zoals verkrachtingen, mishandeling en moord).

Ik neem aan dat wanneer de dubbele nationaliteit vervalt ook deze regel zal vervallen.

Wilders van vanmorgen bij Evers en hij had wel goede sterke punten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:03

Of je bent Nederlander of je bent het niet. Dubbele nationaliteit vind ik gewoon van twee walletjes eten. Het maakt mij geen moer uit wat de andere nationaliteit van iemand is. Ik vind het gewoon niet logisch dat het kan eigenlijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:19

steeffie schreef:
De toegevoegde waarde van een dubbele nationaliteit is dat je je makkelijker in landen kan verblijven waar je de nationaliteit voor hebt dan waar je dat niet voor hebt. Onze schoonmaakster komt bv uit Brazilië en is uiteindelijk in Nederland terecht gekomen. Haar (volwassen) dochters wonen nog wel in Brazilië. Ze heeft ook nog haar Braziliaanse nationaliteit en kan nu dus makkelijk 4 maanden naar Brazilië om haar dochters op te zoeken. Als ze alleen de Nederlandse nationaliteit heeft gaat dat gewoon lastiger.

Dat snap ik helemaal, maar ze kan toch ook gewoon in Nederland wonen, maar toch Braziliaans blijven? Volgens mij ondervind ze daar hier geen hinder van, en ze kan toch vrij makkelijk haar familie opzoeken. Haha!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:45

mijn oom en tante hebben een boerderij in portugal, omdat het in Nederland moeilijk was voor hun om een boerderij op te starten. zij hebben de nederlandse nationaliteit nog wel, maar hun kinderen hebben dubbele nationaliteit, en zijn ook bicultureel, waar zullen zij later gaan wonen? voor hun is de dubbele nationaliteit de perfecte uitkomst, dus waarom afschaffen. bovendien zie ik zowieso weinig negatiefs in de dubbele nationaliteit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:55

mmm, ik ben voor het afschaffen van een dubbele nationaliteit ..
een vriendin van me is marrokaanse van afkomst, maar in nederland geboren
zij is nederlandser dan een heleboel nederlanders van nederlandse afkomst.
maar ze heft wel een marrokaans paspoort naast haar nl paspoort...
waarom?
geen idee, ze is toch echt in nl geboren ,
zelf vind ze het ook compleet nutteloos , dat marrokaanse paspoort
om in haar woorden te spreken "de koning van marokko kan de boom in, ik ben nederlandse en niet marokkaanse "
als je in een bepaalt land geboren word, hoor je naar mijn idee de nationaliteit van dat land te krijgen
ik bedoel , het is toch ook je nationaliteit?
je bent er toch geboren?
en het feit dat een koning uit een land wat dus niet nederland is ,
iets te zeggen heeft over de emigranten uit zijn land ...en zelfs tot derde generatie kinderen die dus buiten zijn land geboren zijn vind ik uitermate belachelijk
er is een redelijk grote groep mensne die in nederland geboren zijn, en zich nederlands voelen, en een nederlandse nationaliteit willen, die toch een marokkaanse nationaliteit ernaast aan moeten houden
dat is toch belachelijk?
of ligt dat nu aan mij?

als ik er voor kies om te emigreren naar timboektoe, dan kies ik ervoor om daar t wonen , als ik dara kinderen krijg, schrijf ik ze daar in...
ze zijn dan timboekstaaniërs uit nederlandse afkomst...

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:57

Ik denk dat niet alle mensen snappen (ik zelf had het eerst ook niet door Clown )
Ik dacht ook, 1 nationaliteit, wil je hier wonen, ben je nederlander,
en niet nog iets anders..

Maar hier gaat het eigenlijk niet om,
zodra iemand alleen nog de nl nationaliteit heeft,
en bv marokaans,
kunnen ze diegene niet meer terug sturen na misdrijf o.i.d.

Ik ben het dus absoluut niet eens met het afschaffen van een dubbele nationaliteit

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:00

@CynPerfect: Maar met een dubbele nationaliteit kan dat ook niet. Ze zijn immers ook nederlands.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:01

mmm, sorry maar als je hier in nl geboren bent, dan ben je gewoon nederlander
dat uitzetten na misrijf vind ik belachelijk
als je iemand toelaat in je land en het blijkt dat diegene crimi is...
pech , dealen ...je laat iemand toe , of niet
niet half om , alleen als je lief bent

en idd, iemand met en dubbele nationaliteit is ook nederlander en kun je dus ook niet uitzetten
je kunt iemand alleen uitzetten als die een eenduidige andere nationaliteit heeft

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:08

@Mystica: Na het begaan van een misdrijf wel, stond op de wilders site

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:16

Nee hoor. Dat is wat hij wil gaan vernaderen. Zorgen dat dat wel kan. KnipoogDat kan nu nog niet. Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:18

Mystica schreef:
Dat snap ik helemaal, maar ze kan toch ook gewoon in Nederland wonen, maar toch Braziliaans blijven? Volgens mij ondervind ze daar hier geen hinder van, en ze kan toch vrij makkelijk haar familie opzoeken. Haha!

Ik weet niet hoe dat precies zit, kan je hier dan ook gewoon werken, huizen kopen/huren enz?? Want dan zou het idd kunnen Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:21

Ja, voor een verblijfsvergunning hoef je niet de nederlandse nationaliteit aan te nemen geloof ik... En met een verblijfsvergunning mag je werken enz. Haha!

o0oJamieo0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:28

ik heb ook twee nationaliteiten engels en nederlands, maar ben geboren in nederland
en als ze zouden zeggen dat ik alleen nog nederlandse nationalteit had zou het mij denk ik niet zoveel uitmaken...
Maar ik denk wel dat voor mensen die niet goed integreren een alleen nederlandse nationaliteit motiverend kan zijn??

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:31

Ik ben in Nederland geboren en heb een nederlandse moeder en een Iraanse vader.

Ik heb een dubbele nationaliteit.. NIET omdat ik dit wil maar omdat de nederlandse wet je gewoon een dubbele nationaliteit geeft. Ook al schaffen ze in Nederland de dubbele nationaliteit af. Voor de regering in Iran blijf ik een Iraanse omdat ik een dochter ben van een in Iran geboren man. Dus het heeft in mijn geval absoluut geen zin om de dubbele nationaliteit af te schaffen. Verder denk ik dat er niemand in nederland last heeft van mijn dubbele nationaliteit. Ik ben er trots op dat ik met twee verschillende culturen ben opgegroeid. Ik heb er geen ambities voor om in Iran te gaan wonen of dergelijke. Maar ik zou best mijn familie willen bezoeken daar en dat kan helaas alleen makkelijk met mijn iraanse nationaliteit.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 08:43

Het ligt niet geheel aan de nederlandse regering.
Er zijn uitzonderingsregels. Volgens mij is het nu bijv. zo dat je als marokkaan getrouwd met een marokkaan de dubbele nationaliteit behoudt in Nederland. Ben je als Marokkaan getrouwd met een Nederlander komt je marokkaanse nationaliteit te vervallen (pin me er niet op vast! Bij echte interesse raadpleeg ik mn collega even)

En wat Whiz zegt klopt. Dat is volgens de regering in Iran dus in Nederland kunnen wij er niet veel aan veranderen.

Er zijn echter ook landen zoals Pakistan bijv. (had ik laatst een situatie aan de balie) waarbij je moet kiezen. OF nederlands OF pakistaans, maar niet allebei.

Clown Erg krom ook: Trouw je als portugees of braziliaan met een andere portugees of braziliaan in het buitenland en je krijgt samen een kind in nederland wordt het kindje staatloos Clown

Mijn vriend is Tunesisch en Nederlands. Mijn kinderen krijgen dacht ik ook de dubbele nationaliteit van hun vader (Ligt een beetje aan de tunesische wet en aan de doorwerking want meestal verkrijg je de nationaliteit via de ouder maar dat stopt op een gegeven moment, bij kleinkind of achterkleinkind)
Vroeger was het vrij makkelijk met een tunesisch paspoort tunesie binnen komen, maar hij had altijd zijn nederlandse paspoort bij zich omdat ze bij de tunesische grens dachten dat hij ontvoerd werd Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:19

ik vind het gewoon eten van twee walletjes!!

niet rot bedoeld hoor, maar zo denk ik erover Lachen

edit; in het geval van whiz bijvoorbeeld kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar je hebt er die er misbruik van gaan maken, ook hier geldt weer; de goede moeten onder de kwaden lijdden.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:25

klomp schreef:
ik vind het gewoon eten van twee walletjes!!

niet rot bedoeld hoor, maar zo denk ik erover Lachen

vind ik ook

of a) je woont hier en bent dus ook een nederlander
of b) als je graag nog je eigen andere nationaliteit wilt houden, prima, maar blijf dan ook lekker daar wonen!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:28

Afschaffen dat van 2 walletjes eten per direct. En niet zo snel de NL nationaliteit weggeven, laat ze gewoon hun eigen nationaliteit houden.
Mijn vader heeft jaren in Belgie gewoont en gewoon altijd zijn nederlandse nationaliteit behouden zonder de Belgische aan te nemen: is is tenslotte geen belg en wordt dat ook nooit.
En ja ik ben ook voor t wegsturen van hen die wangedrag vertonen. Als je te veel overlast veroorzaakt dan ga je maar weg. Heel hard misschien maar dat soort veelplegers zijn ook hard. Het gaat me te veel geld kosten en ik zie er geen enkel voordeel in om ze hier te laten door ettteren op mijn kosten.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:31

inderdaad shirleyA, helemaal mee eens

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:39

ShirleyA schreef:
Afschaffen dat van 2 walletjes eten per direct. En niet zo snel de NL nationaliteit weggeven, laat ze gewoon hun eigen nationaliteit houden.
Mijn vader heeft jaren in Belgie gewoont en gewoon altijd zijn nederlandse nationaliteit behouden zonder de Belgische aan te nemen: is is tenslotte geen belg en wordt dat ook nooit.
En ja ik ben ook voor t wegsturen van hen die wangedrag vertonen. Als je te veel overlast veroorzaakt dan ga je maar weg. Heel hard misschien maar dat soort veelplegers zijn ook hard. Het gaat me te veel geld kosten en ik zie er geen enkel voordeel in om ze hier te laten door ettteren op mijn kosten.

Volgens mij moet je het topic even iets beter door lezen...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:42

Pam schreef:
En wat Whiz zegt klopt. Dat is volgens de regering in Iran dus in Nederland kunnen wij er niet veel aan veranderen.

Maar inprincipe denk ik dan... Zijn wij dan geen zelfstandig land? Als het hier een wet zou worden dat je geen nederlandse nationaliteit zou mogen hebben in combinatie met een andere nationaliteit, wie is dan de regering van bijv. Iran om ons die wet te gaan verbieden? Als zij een geemigreerd iranees, nog steeds als hun "eigendom" beschouwen en diens kinderen en kleinkinderen ook, lijkt het mij toch dat zij een probleem hebben en niet nederland...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:46

Mystica schreef:
Pam schreef:

Maar inprinciepe denk ik dan... Zijn wij dan geen zelfstandig land? Als het hier een wet zou worden dat je geen nederlandse nationaliteit zou mogen hebben ik combinatie met een andere nationaliteit, wie is dan de regering van Iran om ons die wet te gaan verbieden? Als zij een geemigreerd iranees, nog steeds als hun "eigendom" beschouwen en diens kinderen en kleinkinderen ookLijkt het mij toch dat zij een probleem hebben en niet nederland...

uhm, je kunt prima die wet aanhouden hier. Maar zij hebben daar hun wetten en daar valt dat weer onder. Zo hebben veel mensen dat met een dubbele nationaliteit. Je kunt het hier wel veranderen maar daar kijkt iran bijv. heel anders tegen aan.

Heel vervelend maar mijn broertje kan bijvoorbeeld ook niet daarheen.. Ook al gaat hij met zijn nederlands paspoort dan zeggen ze daar jij bent iranier.. en je hebt je militaire dienst hier nog niet gedaan. en Dan kan het zo zijn dat hij in de militaire dienst moet.. dus hij kan ook niet naar iran.