overgewicht en babies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

overgewicht en babies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:04

Citaat:
http://news.softpedia.com/news/Obese-Mo ... 4413.shtml

"According to a new research carried out on 3.000 children, a child's weight may be influenced by his mother even before he is actually born.

Researchers concluded that a child is far more likely to be overweight at 2 or 3 years old if his mother was overweight or obese before she became pregnant. "

Vertaling: "Volgens een nieuw onderzoek, uitgevoerd op 3.000 kinderen, kan het zijn dat het gewicht van het kind door de moeder wordt beinvloed voordat het geboren is.

Onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een kind een veel grotere kans heeft om te dik te zijn als hij 2 of 3 is als de moeder overgewicht had voordat ze zwanger raakte."

In Portugal is een 200 kilo zware moeder bevallen van een gezond kind. De bedden moesten wel verstevigd worden en de verdoving (ruggeprik) aan gepast (was nog nooit aan zo´n zwaar iemand gegeven, dus er moest flink gerekend worden). Ze konden de ontwkkeling van de baby in de baarmoeder niet volgen omdat er zo´n laag vet over zat.
Zulke (zeldzame) geboortes zijn een zeer hoog risico voor moeder en kind. De laatste dagen kreeg de moeder zuurstof omdat ze moeite had met de ademhaling. Alls was klaar om met een keizersnee te kunnen ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 14-11-06 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote-vorm

Ringetje

Re: overgewicht en babies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:06

Oeps. Das niet fijn. Maar ja, mensen die dik zijn willen ook kinderen. Maar ik zou er dan zeer erg over gaan denken misschien eerst iets af te vallen. Zeker omdat het ook gevaarlijk is voor het kind.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:12

Wat ik me afvraag, komt dat overgewicht doordat de moeder overgewicht had of doordat de moeder slechte eetgewoontes heeft en dit doorgeeft aan het kind? Zodat het kind dus met 2/3 jaar dik is omdat het gewoon teveel voeding heeft binnengekregen.

hellahola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:15

ik moet zeggen dat ik het bijzonder vind dat die vrouw überhaupt zwanger is geworden Nagelbijten / Gniffelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:17

Lieke schreef:
Wat ik me afvraag, komt dat overgewicht doordat de moeder overgewicht had of doordat de moeder slechte eetgewoontes heeft en dit doorgeeft aan het kind? Zodat het kind dus met 2/3 jaar dik is omdat het gewoon teveel voeding heeft binnengekregen.

Ja, daar zet ik ook vraagtekens bij als ik dergelijke ondezoeken lees.
Ik kan me nog iets uit Oprah herinneren met een veel te vette baby. De arts zei iets over het geven van hamburgers aan het kind (dat ook wel chips als lunch kreeg en daar staat hij niet alleen in) antwoord van de moeder:"Maar ik haal de augurk eraf!"
sommigen weten gewoon echt niet wat ongezonde voeding is voor een baby...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:26

hellahola schreef:
ik moet zeggen dat ik het bijzonder vind dat die vrouw überhaupt zwanger is geworden Nagelbijten / Gniffelen

De daad is niet zo moeilijk als het lijkt, er zij standjes genoeg die het makkelijk maken, maar het schijnt inderdaad dat je met overgewicht minder kans hebt op een succesvolle zwangerschap. De natuur regelt dat natuurlijk wel een beetje.
Ik ken ook een dikke dame hier die niet zo lang geleden is bevallen en ik herinner me dat ze in de wachtkamer zat bij de dokter en vertelde dat haar kindje het gewoon moeilijk had omdat het geen ruimte had. Die heeft overigens ook een gezond kind zonder overgewicht, maar ik ken ook twee zussen, die veel te zwaar zijn , die allebei een veel te waar kind hebben. De een een jongetje van 3 of 4 en de ander een wat ouder meisje. Ze dragen zeker een maat die vergelijkbaar is met maat 44 voor volwassenen en kunne bv niet hun armen aan hun lichaam sluiten, en hebben doorgezakte benen. Ze krijgen niet genoeg beweging en veel te veel slecht eten en snoep, de oorzaak is duidelijk aanwijzbaar. De vaders van beide kinderen zijn slank. Dan denk ik, als je zelf dik bent, dan weet je wat daar aan vast zit, waarom voorkom je dat niet bij je kind?
Maar... hier in Portugal denken veel mensen dat dik zijn en goeddoorvoed hetzelfde en gezond is. Dik wordt zeker niet gezien als een probleem. Dat is fijn voor dikke mensen, want ze worden er niet op aan gekeken en hebben gewoon werk, ook in representieve banen als op TV, maar aan de andere kant staat het de nationale gezondheid erg in de weg. Er sterven hier veel mensen aan hun overgewicht of dingen die daar mee te maken hebben, wat gewoon voorkomen had kunnen worden als men maar van het idee afstapt dat dik gezond is. Daar zijn ze nu met campagnes mee bezig. Om de mensen voor te lichten.

Ik wil wel onderscheid maken tussen gewoon te dik en morbide obesiteit, waar een vrouw van 200 kilo onder valt. Het is natuurlijk best uitzonderlijk en byzonder riscico vol dat zo iemand een baby krijgt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:15

Ik maak op mijn werk (kraam en verlos ziekenhuis) vaak te dikke vrouwen mee en vind het niet gezond. De kans op een kunstverlossing of medisch ingrijpen is veel hoger. Een keizersnede is bijna onmogelijk en te risicovol (vaak moeten er twee gynaecologen aan te pas komen om het kind uit de buik 'te graven') Er kan geen goede echo's worden gemaakt door het vetschort. Ik heb wel eens meegemaakt dat een vrouw van 160 kilo beviel van een tweeling waarvan het onderste kind zo in de verdrukking had gezeten dat het beendergestel van het onderlijf onderontwikkeld was. Kind is een dag later overleden.

Baby's zijn vaak zelf niet altijd overdreven dik. Sommige zijn juist te klein.
Borstvoeding is vaak moeilijk met die enorme vleesborsten. BV is sowieso beter dan flesvoeding mbt ontwikkelen overgewicht.

Klein detail maar voor mij wel belangrijk: het is ook niet echt fris om een bevalling te doen bij iemand met overgewicht. Het ruikt daar beneden nogal en het is na de bevalling ook moeilijk schoon te houden. Vaak wondbesmetting. Ik moet deze mensen vaak op bed wassen, wordt je niet blij van.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:15

napie jag kan me voorstellen dat je daar nioet echt vrolijk van word,
maar ja, je weet natruurlijk ook niet of iemand er zelf wat aan kan doen, als ie zo dik is

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:18

Ik vin dhet behoorlijk fout dat een vrouw van 200kg een kind krijgt en daarmee niet alleen haar leven, maar ook dat van het kind serieus in gevaar brengt... die hadden ze bij het begin van haar zwangerschap maar beter op een heel streng dieet gezet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:38

Er stond vandaag een hele reportage in de krant, dus ik zal jullie even op de hoogte brengen van de feiten rondom dit geval:
Het kindje heet Leandro en woog 3,950 kilo en was 52 cm lang.
De moeder Ana is 33, de vader Rogério 28 jaar. Ze hebebn vier kinderen waarvan twee in opvang wonen en twee jongens van 11 en 12 bij hen.
Ana weegt normaal 199 kilo. Ze was vroeger 80 kilo, maar na haar eerste zwangerschap (toen ze 16 was, dat is hier trouwens heel gewoon) werd ze langzaam steeds zwaarder. Ze heeft drie jaar geleden een maagband laten plaatsen, maar dat is niet goed gegaan en die moest er weer uit. Nu stond ze op de lijst om een maag bypass te krijgen, maar net toen ze de oproep kreeg, bleek ze zwanger.
Het kind was niet geplanned, maar ze speelden met vuur. Ze was niet aan de pil en hij is allergisch voor het latex van condooms.
De man, die een hersentumor heeft gehad en door de chemo-kuur bijna blind is geworden, heeft geen werk en onlangs ook zijn uitkering verloren, ze leven van de bijstand.
Vanaf het moment dat ze wist dat ze zwanger was, vreesde ze voor het kindje, ze heeft daarvoor psychologische bijstand gehad. Haar man vond het vreselijk om haar zo te zien lijden.

Er werd gewezen op de risicos (met name diabetes en hoge bloeddruk) bij zo´n zwangerschap en inderdaad de al genoemde problemen voor echo´s en keizersnee.

Er werd ook gezegd dat de kans om dik te worden ligt aan wat een kind te eten krijgt en niet zo zeer genetisch bepaald is.

Gezien het normale postuur van de twee zoons op de foto (er stonden veel foto´s bij), neem ik aan dat het kindje alle kans krijgt om op te groeien tot een kind zonder overgewicht.

Ze woog overigens aan het eind van haar zwangerschap 213 kilo.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-11-06 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:42

Chiwawa schreef:
Ik vin dhet behoorlijk fout dat een vrouw van 200kg een kind krijgt en daarmee niet alleen haar leven, maar ook dat van het kind serieus in gevaar brengt... die hadden ze bij het begin van haar zwangerschap maar beter op een heel streng dieet gezet!

Dieet om af te vallen lijkt me niet gezond tijdens een zwangerschap van wie dan ook...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:50

ppffff vrouwtje heeft en krijgt het er niet makkelijker op.
toch hoop ik een beetje dat ze wel doorzet omtrent de maag bypass , zal voor haar en de baby een betere toekomst zijn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:54

Ik ben er van overtuigd dat ze er alles aan doet om gewicht te verliezen. Zo kwam het wel over in de reportage.

ninja2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:58

Ja 200 kilo is ook wel een extreem over gewicht he.
Ik heb zelf ook overgewicht en ik wil dan ook eerst afvaalen voordat ik zwanger wil worden. Maar ik kan me voorstellen dat als je perongeluk zwanger raakt dat niet gaat. Je kan alleen gezonder gaan leven om te zorgen dat je kindje niet te zwaar word bij de geboorte.

En om te zeggen dat dikke mensen hun zelf niet zo goed kunnen wassen vind ik best wel beledigend. Want dat is niet in alle gevallen zo en een normale vrouw kan ook stinken van onderen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:58

dan vindt ik het des te moediger van haar als ze doorzet, ze heeft er blijkbaar meer dan genoeg van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:31

ninja2 schreef:
En om te zeggen dat dikke mensen hun zelf niet zo goed kunnen wassen vind ik best wel beledigend. Want dat is niet in alle gevallen zo en een normale vrouw kan ook stinken van onderen.

Het is niet makkelijk om je van onderen te wassen als je er niet meer bij kunt.
En ja, een normale vrouw kan ook stinken van onderen. Het werd ook alleen maar genoemd als bijkomstigheid, door iemand die er ervaring mee heeft.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:37

deze mensen moeten zich haast droog fohnen, of deppen,
de huid onder de vetkwabben iz zo teer,
en gaat heel snel smetten, waardoor en decubitus ontstaat

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:50

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:54

jaaa weet het is heel goor, en dat stinkt dat wil je echt niet weten
decubitus onstaat door doorliggen, of door dat de smetplakken niet goed worden bijgehouden
en die smetplekken das nou net waar deze mensen last van kunnen hebben, denk aan die overhangende huid, die drukt en plakt op je lichaam'

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:57

hahhah grappig dat ik dit lees, mijn zus is ook zwanger (140kg) die is sinds haar zwangerschap alleen nog maar afgevallen...Haha! ahha dat kind vreet haar vet op.. nog 4 weken en dan krijg ik een nichtje of neefje erbij, hopelijk ook gezond!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 17:00

Hey, dat is en positief geluid. Ik hoop met je mee dat het een gezond kindje is en dat alles goed gaat.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:00

sinds haar zwangerschap afgevallen, hoe deed ze dat

was d'r ruim 30 aangekomen, (bleef wel onder de 100 hoor)
vrat werkelijk alles wat los en vast zat

goddank is het wel weer goed gekomen.
alleen geloofde ik dat na de bevalling toch echt niet.
stond jankend onder de doche toen ik mijn flubber buik zag

ninja2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:25

terorita schreef:
sinds haar zwangerschap afgevallen, hoe deed ze dat

was d'r ruim 30 aangekomen, (bleef wel onder de 100 hoor)
vrat werkelijk alles wat los en vast zat

goddank is het wel weer goed gekomen.
alleen geloofde ik dat na de bevalling toch echt niet.
stond jankend onder de doche toen ik mijn flubber buik zag

Ik denk dat dikke mensen veel gezonder gaan eten als ze zwanger zijn. Ik denk dat ze niet willen dat het kindje veel te zwaar is bij de geboorte. Ik denk dat ze veel meer groetes en gevarieerder. Weinig vet enz.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:52

napie schreef:
Ik maak op mijn werk (kraam en verlos ziekenhuis) vaak te dikke vrouwen mee en vind het niet gezond. De kans op een kunstverlossing of medisch ingrijpen is veel hoger. Een keizersnede is bijna onmogelijk en te risicovol (vaak moeten er twee gynaecologen aan te pas komen om het kind uit de buik 'te graven') Er kan geen goede echo's worden gemaakt door het vetschort. Ik heb wel eens meegemaakt dat een vrouw van 160 kilo beviel van een tweeling waarvan het onderste kind zo in de verdrukking had gezeten dat het beendergestel van het onderlijf onderontwikkeld was. Kind is een dag later overleden.

Baby's zijn vaak zelf niet altijd overdreven dik. Sommige zijn juist te klein.
Borstvoeding is vaak moeilijk met die enorme vleesborsten. BV is sowieso beter dan flesvoeding mbt ontwikkelen overgewicht.

Klein detail maar voor mij wel belangrijk: het is ook niet echt fris om een bevalling te doen bij iemand met overgewicht. Het ruikt daar beneden nogal en het is na de bevalling ook moeilijk schoon te houden. Vaak wondbesmetting. Ik moet deze mensen vaak op bed wassen, wordt je niet blij van.

Ik zat net al te denken, bij zo'n keizersnee moet je waarschijnlijk door een hele dikke laag vet heen..lijkt me ook niet echt makkelijk.
Ik kende een paar jaar terug ook een vrouw met heel veel overgewicht die een baby had gekregen. Het jongetje was juist heel erg klein, alsof het lichaam van die vrouw hem niet genoeg "voeding" had gegeven.. Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:46

Afbeelding

De ouders met gezin.