Expositie mensenlichamen in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marye78

Expositie mensenlichamen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:57

Citaat:

AMSTERDAM - In de Beurs van Berlage in Amsterdam is vanaf 25 november een tentoonstelling te zien met echte mensenlichamen. De expositie Bodies The Exhibition geeft bezoekers een kijk op het menselijk lichaam en de lichaamsystemen.

Voor de tentoonstelling wordt gebruik gemaakt van 22 lichamen en 260 menselijke organen die zijn geconserveerd, zodat geen ontbinding optreedt.

Bodies The Exhibition was het afgelopen jaar te zien in onder andere de Verenigde Staten en in Londen, waar de tentoonstelling voor flink wat commotie zorgde. Er was bezorgdheid over de achtergrond van de lichamen, die voor een deel uit China komen.

Politieke gevangenen

Enkele critici meenden dat het lichamen van gedode politieke gevangenen zijn. De organisatie Premier Exhibitions heeft dat steeds ontkend.

De expositie geeft bezoekers informatie over het skelet, het zenuwstelsel, de ademhaling, de bloedsomloop, de spijsvertering en de voortplanting. Ook is er aandacht voor gezondheid en zien bezoekers voorbeelden van kanker of hoe roken de longen aantast. De als rubber ogende modellen staan niet achter glas en bezoekers kunnen vlakbij komen, maar aanraken is om hygiënische redenen verboden.

www.nu.nl

Krijg hier toch wel een naar gevoel bij Vork

delerium

Re: Expositie mensenlichamen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:51

Ik vind het vooral naar dat er niet vermeld is wat een entreebewijs kost en tot wanneer de tentoonstelling is en al. Wil hier absoluut naartoe.

wat me dan weer wel tegenstaat is dat de gebruikte lichamen van ongeidentificeerde chinezen zijn. De lui die tentoongesteld zijn hebben hier dus zelf niet voor gekozen, noch hun familie. Je kunt je afvragen hoe ze aan deze mensen gekomen zijn... Wat dat aangaat zou ik liever naar body worlds gegaan zijn, maar ik vrees dat ik niet principieel genoeg ben om dit over te slaan...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:22

Ik wil er ook zeker heen!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:27

Dat lijkt me nou wel wat om te zien. Dit moet ik even onthouden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:30

Lijkt me aan een kant wel creepy maar aan de andere kant ook erg interessant!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:36

Niks voor mij Bloos maar ik vind het ook wel vreemd dat ze niet weten waar de organen vandaan komen (dat de lijken niet geïdentificeerd zijn ..)

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:40

ooh prachtig, een tijd geleden was er bij ons in anderlecht onder de veemarkt ook een tentoonstelling, copperwelt ofzoiets, de mensen zijn dood... zij weten er niets van af en zullen er ook niet van wakker liggen, daarnaast heeft de wetenschap imens veel kunnen bijleren van deze dingen, en wij als idiote burgers kunnen eens deftig en interesant kijken hoe ons eigen lichaam nu eigenlijk er ook uitziet...

dom voorbeeldje... in een kastje vloeistof hing het volledige bloedvatenstelsel van een volwassen bovenlichaam...

anderzijds kon je kijken naar het verschil van werkelijk een rookerslong en een niet rokerslong...

noem maa rop zeer interesant en de moeite waard, de prijs was voor mij geen afknapper om de tentoonstelling te missen toen.

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:47

xMarit schreef:
Niks voor mij Bloos maar ik vind het ook wel vreemd dat ze niet weten waar de organen vandaan komen (dat de lijken niet geïdentificeerd zijn ..)

dat noemen ze biechtplicht, ofwel beroepsgeheim.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:10

Er zijn toch mensen die hun lichaam na de dood aan de wetenschap achter laten? Waarschijnlijk zullen deze lichamen daar wel bij horen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:54

Hmm ik hoef er zelf niet heen, zit het halve jaar al tegen dergelijke dingen aan te kijken! Maar het is wel heel interessant, al zou het toch prettig zijn als die mensen er voor hun dood toestemming voor zouden hebben gegeven..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:01

Ik vind dat je als gevangene die ter dood veroordeeld wordt, het recht om te kiezen waar je lichaam heengaat verliest. En in die zin heb ik geen moeite met lichamen van dode gevangenen te gebruiken voor de wetenschap/tentoonstelling. Maar er is geen bewijs dat ze daar vandaan komen.

Ik weet niet hoe hij aan de lichamen is gekomen, maar er zullen geen mensen gedood zijn met het idee, "jou ga ik als kunstwerk gebruiken".

Ik stel mijn lichaam trouwens ook ter beschiking van de wetenschap, maar ze mogen het van mij ook in stukjes tentoonstellen, hoor. Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:36

Yessy schreef:
Hmm ik hoef er zelf niet heen, zit het halve jaar al tegen dergelijke dingen aan te kijken! Maar het is wel heel interessant, al zou het toch prettig zijn als die mensen er voor hun dood toestemming voor zouden hebben gegeven..

wat doe je dan dat halve jaar???

ik vind het een beetje eng. ik denk dat er zeker wel gekloot is.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:57

Hmm, mij lijkt dat ook wel boeiend!

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:17

Ik ben hier in Londen naartoe geweest. Zeker de moeite waard!!
Vooral de longen van een roker maakten indruk op mij.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:03

lijkt me geweldig om daar naartoe te gaan!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 14:45

EvaloveSandy schreef:
Er zijn toch mensen die hun lichaam na de dood aan de wetenschap achter laten? Waarschijnlijk zullen deze lichamen daar wel bij horen.

Dat is het hem nu juist, het zijn waarschijnlijk lichamen van staatsgevangenen. En die hebben denk ik niet de keus gehad wat er met het lichaam zal gebeuren.
Natuurlijk heb je gelijk, ze zijn dood en merken er nu niks meer van, maar toch vind ik het een beetje respectloos ookal zijn het gevangenen. Als het lichamen zijn van mensen die er zelf toestemming voor hebbben gegeven heb ik er geen problemen mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:51

De herkomst van vooral de Chinese lichamen is nogal onduidelijk.

Ik ben jaren geleden naar BodyWorlds van Gunther von Hagens geweest. De lichamen die daar te zien zijn daarvan is de herkomst wel herleidbaar, veel mensen geven zelfs aan dat na hun dood hun lichaam naar Gunther von Hagens mag.

Het is een wat morbide idee dat deze lichamen onduidelijk van afkomst zijn Scheve mond.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:52

schijnt een ongelooflijk mooie/leerzame expositie te zijn! ga ik zeker heen!!! (tenminste, als dit de tentoonstelling is die ook in london is geweest geloof 3 jaar geleden (of zelfs langer geleden))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:54

Marjo_Wystan, volgens mij bedoel jij idd BodyWorlds van Gunther von Hagens aangezien deze expositie die nu hier komt nog niet zo lang bestaat.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:55

Marye78 schreef:

Natuurlijk heb je gelijk, ze zijn dood en merken er nu niks meer van, maar toch vind ik het een beetje respectloos ookal zijn het gevangenen. Als het lichamen zijn van mensen die er zelf toestemming voor hebbben gegeven heb ik er geen problemen mee.

Ik zeg nergens dat het gerechtvaardigd is omdat het misschien gevangen zouden zijn hoor. Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:38

Apple schreef:

Ik ben jaren geleden naar BodyWorlds van Gunther von Hagens geweest. De lichamen die daar te zien zijn daarvan is de herkomst wel herleidbaar, veel mensen geven zelfs aan dat na hun dood hun lichaam naar Gunther von Hagens mag.

Het is een wat morbide idee dat deze lichamen onduidelijk van afkomst zijn Scheve mond.

Die Chinezen kijken niet op een man meer of minder, dus ik vind het ook nogal vaag.

Lijken van mensen die gevonden zijn en niet meer geindentificeerd worden, zijn dus overgedragen naar een universiteit en daarna voor deze tentoonstelling beschikbaar gesteld.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:53

Ik wil er ook wel heen. Ben ook al eens in een anatomisch museum geweest met veel 'fraeks' op sterk water. Geweldig.
Herkomst van de lichamen kan mijn niet zoveel schelen. Er zijn heel wat lichamen in de wereld die nog minder vriendelijk worden behandeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:23

Apple schreef:

Die tentoonstelling heb ik ooit eens op tv gezien: meeeen wat een kunst! Vond het echt knap hoe dat was opgezet!
Maar deze tentoonstelling sla ik over... druist tegen mijn principes in als ze niet kunnen verifieren wie die chinezen zijn en waar ze vandaan komen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:01

delerium schreef:
Ik vind het vooral naar dat er niet vermeld is wat een entreebewijs kost en tot wanneer de tentoonstelling is en al. Wil hier absoluut naartoe.

wat me dan weer wel tegenstaat is dat de gebruikte lichamen van ongeidentificeerde chinezen zijn. De lui die tentoongesteld zijn hebben hier dus zelf niet voor gekozen, noch hun familie. Je kunt je afvragen hoe ze aan deze mensen gekomen zijn... Wat dat aangaat zou ik liever naar body worlds gegaan zijn, maar ik vrees dat ik niet principieel genoeg ben om dit over te slaan...

Kaartprijzen
• Normaal 20,-
• Senioren 65+ 18,-
• Kinderen 4 t/m 12 16,-
• CJP/Studenten 16,-
(Alle prijzen zijn exclusief 2,50 servicekosten)

Voor meer info: http://www.bodiesamsterdam.nl/nl/intro.html

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:53

ik kan alleen niet vinden tot wanneer de expositie is?

Apple; ik had ook véél liever nog naar BodyWorlds gegaan, maar die zijn echt voorlopig niet in de buurt.