Top 10 verkeersirritaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Top 10 verkeersirritaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 14:24

Citaat:
Wat is irritanter: een file, een bumperklever of een verkeersdrempel? Volgens de deelnemers aan het Nationale Automobilisten Onderzoek (NAO) van mobiele dienstverlener YPCA is er niets zo ergerlijk als agressief rijgedrag. Voor maar liefst 27,3 procent van de ondervraagden staan agressieve bestuurders met stip op nummer 1 in de top 10 verkeersirritaties.

Irritaties
Het NAO wordt driemaal per jaar uitgevoerd. Ook uit voorgaande onderzoeken bleek dat agressief rijgedrag door het merendeel van de automobilisten als het meest hinderlijk wordt ervaren. Van de ondervraagden vond 12,6 procent files het meest irritant en de beschonken automobilist haalt bij 11,6 procent het bloed onder de nagels vandaan.

De ergernis over snelheidscontroles daalde in de top 10. Nieuwkomer in de lijst is de irritatie over de vele verkeersdrempels in ons land. Slechts één procent van de kandidaten gaf aan zich vrijwel nooit te ergeren in het verkeer.

Top 10
De huidige top 10 ziet er als volgt uit:
1. agressief rijden
2. files
3. mensen die onder invloed rijden
4. bumperklevers
5. linksrijders
6. zondagsrijders
7. drempels
8. mensen die geen richting aangeven
9. snelheidscontroles
10. vrachtwagens

Tjah.. voor mij gaat de lijst (denk ik) alsvolgt:
1. drempels 2. files 3. zondagsrijders 4. mensen die geen richting aangeven 5. agressief rijden 6. mensen die onder invloed rijden 7. bumperklevers 8. linksrijders 9. snelheidscontroles en 10. vrachtwagens
hoewel ik er eigenlijk nog weinig mee te maken heb, maar zo lijkt het mij het meest vervelend Clown

Bron

Vanessa24

Re: Top 10 verkeersirritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:33

Files vind ik helemaal niet erg, muziek lekker aan en maar meebleren op nummers die je eigenlijk niet kent. Waar ik me wel aan erger zijn mensen die plotseling niet meer kunnen rijden zodra er ook maar 1 druppel regen naar beneden valt. Mensen die denken dat de weg van hun is.

Mijn lijstje: 1. aggressieve rijders 2. mensen onder invloed achter het stuur. 3. bumperklevers 4. linksrijders 5. mensen die geen richting aangeven 6. zondagrijders 7. snelheidscontroles 8. drempels 9. files 10. vrachtwagens.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:35

1) Mensen onder invloed
2) bumper klevers (vooral bij lesauto's hebben ze dan geen idee wat er kan gebeuren als de leerling nog niet veel kan en ipv gas de rem intrapt??? zooooo dom om daar achter te kleven.
3) richting aangeven
4) agressief rijgedrag
5) linksrijders
6) zondagrijders
7) files ( ja balen maar ja niets aan te doen ga fietsen heb je er geen last van)
8) vrachtwagens (erger ik me niet aan)
9) snelheids controlles ( eigenlijk erger ik me hier niet aan we doen het immers zelf)
10) drempels (zijn soms nog nuttig ook, en ik erger me er niet aan)

ikke als rijinstructrice zou er eigenlijk nog wel meer weten, vaak met lessen maken andere weggebruikers heeeeeele stomme fouten en dat alleen omdat ze een lesbord zien en er niet in de buurt willen rijden. wat krijg je dan effe snel inhalen nog, toeteren als het weg rijden niet vlot genoeg gaat, zit allemaal tussen de oren. zelfs als ik zelf rijd willen ze niet in de buurt komen.
waarschijnlijk hebben diegene het rijbewijs nog bij een pakje boter gekregen.

en mensen onder invloed heb ik op 1 zo iedereen moeten hebben. die hebben vaak een reactie vermogen van 0,0 agresieve bestuurders zijn ook lastig maar reactie vermogen ligt toch wat sneller.

gr shirley
Laatst bijgewerkt door verania op 10-11-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:37

Mijn top 10:
1. Onder invloed rijdende mensen
2. Agressief rijden
3. Bumperklevers
4. Tractors/Vrachtwagens
5. Mensen die geen richting aangeven
6. Zondagrijders
7. Drempels
8. Snelheidcontroles
9. Linksrijders
10. File (daar heb ik eigenlijk nooit problemen, kan me eigen daar niet druk om maken)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:40

Wielrenners!!! (in kuddeverband). Ze rijden met 8en naast elkaar, nemen overal voorrang, weten niet wat een fietspad is, terwijl fietsen hun hobby is....
Ik word er niet goed van!!!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:41

Ik heb geen problemen met lesauto's. Ja het is vervelend als het groen is, en de motor slaat af als de lesauto wilt vertrekken. Maar goed, hoe vaak heb ik dat wel niet gehad?
Ik vind het vervelender als het groen is en zo'n sukkel zit niet op te letten.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:43

Ik vind
1 drempels en rotondes heel irritant
2 file's
3 controle's
4 bumperklevers
5 mensen onder invloed in het verkeer
6 mensen die terwijl ze bijv 80 mogen rijden lekker rustig met een slakkegangetje van 65/70 voor je rijden
7 agresiefe rijders
8 linksrijders
9 mensen die geen richting aangeven
10 tractoren/ vrachtwagens

hoewel ik zelf geen rijbewijs heb irriteer ik me er wel aan als ik in de auto zit bij iemand anders.
en met lesauto's heb ik zeker geen problemen want die mensen rijden niet voor niks in een lesauto om te leren ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:45

Ik vind het vooral jammer dat mensen heel weinig geduld hebben... weinig begrip voor foutjes, maar ook wordt het verkeer er zo schokkerig van, optrekken, hard remmen, weer optrekken. Dat mag allemaal wel een beetje soepeler en vloeiender.

Verder probeer ik me zo min mogelijk te ergeren in het verkeer, maar ik kan weinig begrip opbrengen voor mensen die vanwege files aan de overkant gewoon OP een kruispunt stil gaan staan en daardoor het kruispunt blokkeren.

Mensen onder invloed zijn voor mij geen ergernis, maar gewoon misdadig.

__KELLY

en vind wielrenners ook altijd zo irritant ze denken altijd dat de weg alleen van hun is en dan als een stelletje halvegaren 3 kwart van de autoweg innemen terwijl ze met een kleine 30 km fietsen en iedereen graag wil inhalen

Douni

raket schreef:
Wielrenners!!! (in kuddeverband). Ze rijden met 8en naast elkaar, nemen overal voorrang, weten niet wat een fietspad is, terwijl fietsen hun hobby is....
Ik word er niet goed van!!!

Ja die zijn verschrikkelijk! Ze denken dat de weg van hen is.
Heb er al eens eentje aangereden met mn scooter, niet erg netjes van me.
Maar ze fietsten met zn vieren naast elkaar en gingen niet aan de kant.
Nou dan zorg ik dat je wel aan de kant gaat.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:48

ik rij zelf geen auto, maar wel op de brommer dus ben ook verkeerdeelnemer. mijn top 10.

1. fietsers die geen hand uitstekken.lees: scholieren die rechts rijden, ik wil ze inhalen en vervolgens slaan ze links af. doormidden de remkabel.

2. auto die willen afslaan en daarom maar op het fietspad gaan staan.wat nou haaientanden en doorgetrokken streep.

3. achterlijk hoge drempels.sowieso een hekel aan drempels.

4. bumperklevers. ja die heb je ook bij brommers. geweldig als je rechtsaf moet slaan er rijdt iemand op je wiel. je kunt je hand niet uitsteken omdat je dan gas moet loslaten met het gevolg dat je op de ruit van de auto beland.

5. mensen die geen rekening houden met lesauto's. was een keer file. stond een meisje in lesauto tussen daarachter een zakenman met dikke bmw. file gaat rijden, auto van meisje slaat af en bmw erboven op. kwam omdat meneer zat te bellen en dus niet oplette. vent ging tekeer tegen dat meisje, meisje helemaal huilen.zo zielig.

6. mensen die nog even snel willen inhalen, terwijl er van de andere kant een auto komt. gevolg ik op de rem omdat de auto moet uitwijken.

7. geen voorrang krijgen terwijl ik het wel heb.

8. fietsers die naast elkaar blijven fietsen met zijn 3en of 4en.

9. rijden tijdens de spits(jaja geldt ook op de fietspaden)

10. fietsers die denken dat ze sneller gaan dan ik, dus nog wel even snel een andere fietser kunnen inhalen

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:11

Shadow0 schreef:
Ik vind het vooral jammer dat mensen heel weinig geduld hebben... weinig begrip voor foutjes, maar ook wordt het verkeer er zo schokkerig van, optrekken, hard remmen, weer optrekken. Dat mag allemaal wel een beetje soepeler en vloeiender.

Op zich ben ik het wel met je eens, een foutje kan gebeuren, maar er zijn ook genoeg mensen die gewoon achter het stuur zitten slapen en dat irriteert me. Voorbeeldje? Ik moet altijd naar mijn werk over een hele lange rechte weg rijden met veel stoplichten en geen mogelijkheid tot inhalen. Vaak heb ik alle stoplichten tegen, dat is balen maar niets aan te doen ik hou er rekening mee door eerder van huis weg te rijden. Dus op zich is dat geen probleem maar als je dan achter iemand zit die bij elk stoplicht voorop staat en als het op groen springt zo zit te slapen dat zelfs getoeter van een paar auto's achter me hem niet meteen bij zijn postieven brengt, begint mijn bloed toch aardig te koken.

1 stoplicht kan ik me wel voorstellen, maar elk stoplicht dat je tegenkomt? Tja dan raakt ook mijn geduld op hoor.

Verder is rijden onder invloed natuurlijk gewoon strafbaar en valt voor mij dus niet in de categorie ergernissen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:24

1) rijden onder invloed
2) agressief rijgedrag
3) bumperklevers
4) mensen die geen richting aangeven
5) vrachtwagens
6) file's
7) linksrijders
8) zondagsrijders
9) drempels
10)snelheidsontroles

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:47

Als mensen nou eens wat sneller naar rechtsgaan.. Dus wat meer in hun spiegels kijken.. dan zouden er ook minder bumperklever zijn..

Mijn top 10 irritatie is met stipt op nummer 1

1. Te lang linksrijden die stug door tuffen met 100 120..
2. Agressief rijgedrag
3. Snelheidscontroles
4. Bumberklevers
5. File's
6. Mensen die 80 rijden op de snelweg
7. Drempels
8. Vrachtwagen die elkaar inhalen
9. rijden onder invloed
10. zondagsrijders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:51

Whiz schreef:
Als mensen nou eens wat sneller naar rechtsgaan.. Dus wat meer in hun spiegels kijken.. dan zouden er ook minder bumperklever zijn..

Nee! Iedereen die beslist om te gaan bumperkleven neemt die beslissing zelf. Wat anderen ook doen, je hebt niet het recht om dan maar gevaarlijke acties uit te gaan halen (en bumperkleven IS gevaarlijk.)
"Ja maar hij..." is een argument wat op de kleuterschool thuishoort, en niet in het verkeer. Hoe irritant het ook moge zijn, je kunt beter een andere manier vinden om je irritatie kwijt te raken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:53

doorrijders na ongelukken en agressief rijgedrag en van die zondagrijders die eens in de maand autorijden en dan precies 45 gaan rijden in de bebouwde kom en dan gaan slingeren als ze af willen slaan grr...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:34

Shadow0 schreef:
Whiz schreef:

Nee! Iedereen die beslist om te gaan bumperkleven neemt die beslissing zelf. Wat anderen ook doen, je hebt niet het recht om dan maar gevaarlijke acties uit te gaan halen (en bumperkleven IS gevaarlijk.)
"Ja maar hij..." is een argument wat op de kleuterschool thuishoort, en niet in het verkeer. Hoe irritant het ook moge zijn, je kunt beter een andere manier vinden om je irritatie kwijt te raken.

Ten eerste was mijn opmerking niet bedoeld om het op te nemen voor bumberklevers. Ten tweede kun je beter voorkomen dan genezen. Het probleem van veel file's ligt namelijk ook bij te lang links rijders en vervelend rem gedrag. Er staat ook niets voor niets een boete op te lang linksrijden en te lang linksrijders zijn ook een gevaar op de weg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:41

Oei ik kan me ook zo irriteren aan weggebruikers. mijn lijstje:

1) onnodig links rijders!!!!!2) bumper klevers
3) zondags rijders
4) Mensen die op het laatst invoegen en daardoor keihard op de rem moeten omdat ze te hard in kwamen rijden bah
5) flitspalen / andere snelheidscontroles
6) File's
7) Inhalende vrachtwagens
8) agressief gedrag
9) rijden onder invloed (vind ik eigenlijk het ergste, maar ik kom ze gelukkig nooit tegen)
10) drempels

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:48

Natuurlijk is onnodig links blijven hangen ontzettend irritant, maar dat mag *niets* te maken hebben met het veroorzaken van bumperklevergedrag. Dat doen die mensen echt zelf, en ik vind dan ook dat 'men' heel snel de schuld geeft aan anderen.

Een boete wordt niet gezien als de consequentie van te hard rijden, maar als een kinderachtige actie van de agenten. Door rood rijden wordt niet gezien als overtreding maar als logisch gedrag als je haast hebt en er komt niets aan. Bumperkleven wordt verklaard doordat de ander te lang links blijft hangen, etc. Dat is dus niet de bedoeling, en als iedereen nou net zo kritisch op z'n eigen rijgedrag zou zijn, als op dat van een ander, zou het vast al een stuk beter zijn.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:37

Shadow0 schreef:
Whiz schreef:

als mensen nou eens wat minder gehaast zijn, en wat meer rekening houden met anderen zou misschien beter kloppen.
ben het met je eens shadow

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:47

Ik heb pas mijn rijbewijs en het lukt nog niet om echt snel weg te rijden bij een stoplicht met mijn oeders auto. Tja is hele andere auto en als je dan zo'n soepele lesauto gewend bent....
Wat ons irriteert is dat andere dan gelijk gaan toeteren Verward Kan er ook niets aan doen dat het me nog niet helemaal lukt. Het is nou ook weer niet zo dat ik nog 5 minuten blijf staan ofzo.

Mensen die 100 blijven rijden waar je 120 mag vind ik ook wel irritant Clown

Verder nog niet zo veel meegemaakt eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:50

1. zondagsrijders
2. onnodig links rijden
3. geen richting aangeven
4. bumperklevers
5. afsnijden
6. Mensen die op het laatst invoegen en daardoor keihard op de rem moeten omdat ze te hard in kwamen rijden (hele goede, Merilyn)
7. drempels

Verder erger ik me eigenlijk niet echt (kan nu tenminste niet echt iets bedenken)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:38

Met stip op 1 voor mij: van die mensen die over 4 rijstroken heen en weer gaan zigzaggen om maar zo snel mogelijk te zijn, vaak nog met bijpassend iedereen afsnijden en bumperkleven... (en ik probeer me dan nog in te denken dat zijn vrouw ligt te bevallen of dat iemands moeder op sterven ligt oid maar het is op de een of andere manier wel een bepaald type mensen altijd...)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:45

Poeh, waar erger ik me allemaal aan? Aan mensen die geen richting aan geven (fietsers, auto's, alles!) en bejaarden die met 60 de snelweg op komen tuffen, inhalende vrachtwagens, bumperklevers, snelheidsduivels, agressie en ik denk toch ook wel.. de kijkers naar de andere rijbaan! RIJ DOOR! Daar heb ik echt zo'n hekel aan. Stelletje op sensatie beluste idioten. En als er dan flink bloed te zien is, vallen ze flauw. Rolleyes Nors opkijken
Top tien heb ik niet, het ligt er maar net aan wanneer en hoe het gebeurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:51

Over het kijken: dat is voor een deel natuurlijk ordinaire sensatie, maar niet alleen maar. Als beginnend automobilist kan ik zeggen dat die situaties toch afleidender zijn, en dat heeft dus gevolgen op de verkeersdoorstroming. (Da's niet goed, en je hoopt dat mensen het wel leren wat niet altijd zo is... maar... het is niet alleen maar sensatie.)