Dikke mensen moeten meer premie betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Dikke mensen moeten meer premie betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:36

Als mensen ermee instemmen dat rokers meer premie moeten betalen omdat ze meer ziekenkosten van de verzekering vragen, moet dat in het verlengde ook voor dikke mensen gelden, want overgewicht leidt ook tot meer ziekenkosten.

Veel eten en daarmee overgewicht is net zoals roken niet iets onontkomelijks. Je kan wel aanleg hebben om dik te worden, maar een roker kan ook aanleg hebben om te roken door bijvoorbeeld emotioneel instabiel te zijn.

---> Of moet de overheid eens ophouden zich te bemoeien met onze gezondheid omdat het ONS lijf is, we ZELF mogen bepalen wat we daarmee doen, en we op deze manier, als ze ernaar toe willen dat ongezond leven niet meer 'mag', worden aangetast in onze eigenwaarde?

Alvast wat om het topic in goede banen te leiden:

Liever geen beledigde reacties van mensen die zich aangesproken voelen. Ik heb niets tegen dikke mensen. Als je het zo opvat heb je me niet begrepen.
En ja, ik weet dat teveel eten en roken niet 100% te vergelijken zijn. Ik vergelijk het dan ook niet, maar leg het in het verlengde. Val me hier niet op aan want dat is niet het punt wat ik wil maken.

Ik haal hier overgewicht in plaats van roken aan, omdat roken in dit opzicht moeilijker te verdedigen is. Met roken tast je namelijk ook anderen aan in hun gezondheid d.m.v. meeroken en voor overgewicht geldt dit niet.

Het gaat me om mijn laatste punt:

Hoe ver mag de overheid gaan met zijn bemoeienissen?

Ik weet dat een dergelijke werkwijze überhaupt niet 'te doen is' en ook nooit verwezenlijkt zal worden. Maar daar gaat het niet om, het is een voorstelling en het gaat erom of zoiets vanuit ethisch oogpunt mag.

Weer een edit:
Ik moet kennelijk ook vertellen hoe ik erover denk. Clown

Ik vind dat de overheid veel te ver gaat in zijn bemoeienissen. Ik vind dat zelfs roken een eigen zaak is. Maar op die manier gaat wellicht het hele verzorgingsstelsel plat, want als iedereen geld geeft mag je niet zelf al dat geld eruit trekken, want dan "ga je er met het geld van anderen vandoor" zoals ook van buitenlanders met een uitkering gezegd wordt. Ik heb dus wellicht een wat rechtser standpunt. Dan moet het verzorgingsstelsel maar wat ingedamd worden, als het tot gevolg heeft dat 'anders dan de voorgeschreven standaard zijn' de kop in gedrukt wordt.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 09-11-06 19:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Moon

Re: Dikke mensen moeten meer premie betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:37

gaat een leuke discussie worden Ja

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:41

zoiets is niet te controleren lijkt me.....dan zou je elke maand van alle nederlanders controle op de weegschaal moeten hebben, en patroeille of mensen niet stiekem achter het fietsenhok staat te roken.
En dan moet je ook meteen ouderen en chronisch zieke mensen verhogen....

niet te doen dus

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:43

Overgewicht is niet zo eenvoudig op te lossen als stoppen met roken - daar kunnen heel wat medische oorzaken aan ten grondslag liggen. Je vergelijking gaat mank.

Wetenschappelijk is inmiddels bewezen dat bij mensen die morbide obees zijn (BMI boven de 40) 10% gewichtsafname al heel veel scheelt in het gezondheidsrisico. Ze zijn dan overigens nog steeds morbide obees. Wat doe je dan in die situatie?

Het probleem bij meer betalen voor hogere gezondheidsrisico's is het voortschrijdende inzicht van de wetenschap. Is visolie nou wel of niet gezonder? Is diëten gezonder dan een stabiel, maar net te hoog gewicht? Hoe zit dat nou precies met de invloed van vezels? Zijn verse vitaminen beter dan die in een pilletje?

Zolang je daar geen harde uitspraken over kan doen moet je naar mijn mening geen voorwaarden verbinden aan ziektekostenverzekeringen, en ook geen verschillende premies instellen.

Kom maar op met die discussie! Haha!

edit: tiepvout

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:45

missnynke schreef:
zoiets is niet te controleren lijkt me.....dan zou je elke maand van alle nederlanders controle op de weegschaal moeten hebben, en patroeille of mensen niet stiekem achter het fietsenhok staat te roken.
En dan moet je ook meteen ouderen en chronisch zieke mensen verhogen....

niet te doen dus

Hier was ik al bang voor.

De vraag is niet of 'het te doen is', maar of ze het mogen.

Of de overheid wel inbreuk mag maken op onze privacy, op hoe wij ons eigen lijf onderhouden. Of ze iets als roken wel mogen afspiegelen als 'moreel verwerpelijk', want dat is wat er in feite gebeurt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:48

Lenn schreef:
Of de overheid wel inbreuk mag maken op onze privacy, op hoe wij ons eigen lijf onderhouden. Of ze iets als roken wel mogen afspiegelen als 'moreel verwerpelijk', want dat is wat er in feite gebeurt.

Beginnen met roken is een keuze; daar mag de overheid van mij best consequenties aan verbinden. Over het morele gehalte van de gewoonte roken hoef je het dan niet eens te hebben...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 18:54

Prrrr schreef:
Overgewicht is niet zo eenvoudig op te lossen als stoppen met roken - daar kunnen heel wat medische oorzaken aan ten grondslag liggen. Je vergelijking gaat mank.

Ik erken dat veel mensen aanleg hebben voor overgewicht. En het is niet mijn bedoeling om dit te vergelijken, lees mijn post nog maar eens. Je valt me aan op punten die ik niet wil maken.

Ik wil alleen weten hoe ver de overheid in jullie beleving mag gaan.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:55

Laten wij de voordelen van mensen met overgewicht, rokers, sporters e.d. buiten deze discussie?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:01

Lenn schreef:
Ik erken dat veel mensen aanleg hebben voor overgewicht. En het is niet mijn bedoeling om dit te vergelijken, lees mijn post nog maar eens. Je valt me aan op punten die ik niet wil maken.

Ik wil alleen weten hoe ver de overheid in jullie beleving mag gaan.

Lees dan ook het antwoord nog eens: zolang er geen harde uitspraken zijn te doen over voor- en nadelen van gedrag vind ik dat de overheid er geen consequenties aan mag verbinden. Wanneer het echter gaat om bewezen schadelijk gedrag mag de overheid van mij de omgeving beschermen tegen het gedrag van een ander.

Zoals een jurist dat ooit zo mooi zei: "Mijn bewegingsvrijheid houdt op bij de neus van de ander".
We hebben een overheid om ervoor te zorgen dat er een nette balans blijft tussen de bewegingsvrijheid van alle individuen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:02

Firedancer schreef:
Laten wij de voordelen van mensen met overgewicht, rokers, sporters e.d. buiten deze discussie?

Voordelen? Gooi er maar in Haha!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:04

Lenn schreef:
Voordelen? Gooi er maar in Haha!

Ze betalen meer belasting (accijnzen) en gaan eerder dood, waardoor ze minder kosten aan AOW. Aan de andere kant kosten ze ook meer aan ziektekosten...Tja...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:05

Prrrr schreef:
zolang er geen harde uitspraken zijn te doen over voor- en nadelen van gedrag vind ik dat de overheid er geen consequenties aan mag verbinden. Wanneer het echter gaat om bewezen schadelijk gedrag mag de overheid van mij de omgeving beschermen tegen het gedrag van een ander.

Precies, daarbij is het allemaal lood om oud ijzer:

De aanwezigheid van mensen met overgewicht, rokers en sporters in dit systeem is alles behalve alleen maar negatief.

Even grof hoor: maar hoeveel geld bespaard het als iemand jong komt te overlijden. Hoeveel medische vergoedingen, medicijnen... ander potje: hoeveel pensioen geld... weer een ander potje: hoeveel tabakaccijns brengt een roker in de staatskas.

Nee, ik vind dat ze daar met hun vingers fijna af mogen blijven.

"Gij die vrij van zonde is, werpe de eerste steen".

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:07

Prrrr schreef:
Aan de andere kant kosten ze ook meer aan ziektekosten...Tja...

Jawel, maar veel korter dan iemand die "gezond" 80 wordt en toch vaak vanaf z'n 65e aan standaard chronische medicatie zit (bloeddruk, plastabletten, harttabletten, nieuwe heup, etc. etc. verzin het maar...)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:10

Prrrr schreef:
Lees dan ook het antwoord nog eens: zolang er geen harde uitspraken zijn te doen over voor- en nadelen van gedrag vind ik dat de overheid er geen consequenties aan mag verbinden. Wanneer het echter gaat om bewezen schadelijk gedrag mag de overheid van mij de omgeving beschermen tegen het gedrag van een ander.

Ik begrijp het denk ik. Jij vindt dus dat de overheid alleen in mag grijpen als er direct schadelijke consequenties aan derden veroorzaakt wordt. Van indirecte schade, zoals het geld wat jij aan je verzekering betaalt waarvan (wellicht onnodig) veel naar mensen gaat die door overgewicht meer medische kosten opleveren vind jij niet dat je er die dikkere mensen op aan mag kijken zoals bij rokers wel mag?

Prrrr schreef:
Zoals een jurist dat ooit zo mooi zei: "Mijn bewegingsvrijheid houdt op bij de neus van de ander".
We hebben een overheid om ervoor te zorgen dat er een nette balans blijft tussen de bewegingsvrijheid van alle individuen.

Dus jij vindt wel dat de overheid in mag grijpen als mensen teveel van het ideaal afwijken waardoor de balans verstoord wordt? Hoezo beperken die mensen de bewegingsvrijheid van anderen?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:13

Firedancer schreef:
Prrrr schreef:
Aan de andere kant kosten ze ook meer aan ziektekosten...Tja...

Jawel, maar veel korter dan iemand die "gezond" 80 wordt en toch vaak vanaf z'n 65e aan standaard chronische medicatie zit (bloeddruk, plastabletten, harttabletten, nieuwe heup, etc. etc. verzin het maar...)

Dat is inderdaad een interessant punt. Mensen die 'gezond' 80 worden schijnen duurder te zijn dan mensen die op hun 60e overlijden aan bijv. kanker ten gevolge van het roken.

Maar als de overheid dit weet, waarom dan toch die jacht op ongezond leven omdat dat teveel geld zou kosten?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:14

Dan zou je alle mensen moeten controleren op hun eetgedrag, want als je ongezond eet hoef je niet per definitie dik te zijn. Aan de ene kant zou het wel eerlijk zijn tegenover mensen die hun best doen gezond te leven, maar het is wel inbreuk op je privacy. En als ik zo de posts hierboven lees, denk ik dat ongezonde mensen gemiddeld niet (veel) meer zullen kosten dan gezonde mensen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:14

alsof we nog niet genoeg ziektekosten betalen...

als ze zoiets invoeren dan is het einde zoek...
dikke mensen moeten meer betalen.. maar wie zegt wat te dik is??? gaan ze dat ik gewicht doen??? als dat zo is.. wat zou een zwaargewicht NIET dikke kickboxer dan gaan betalen???

dan zouden ze ook oudere mensen meer moeten laten betalen omdat die gewoonweg veel meer met de gezondheidszorg te maken hebben... maar waar moeten ze dat van betalen???

nee.. ben het er totaal NIET mee eens als ze zoiets zouden invoeren... zoiets heet discriminatie

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:15

Lenn schreef:
Maar als de overheid dit weet, waarom dan toch die jacht op ongezond leven omdat dat teveel geld zou kosten?

Misschien omdat het de overheid niet te doen is om mensen zo goedkoop mogelijk te laten zijn, maar omdat leven op zich de moeite waard is? We hebben de overheid in dienst voor ons welzijn, niet om ons zo snel mogelijk te lozen als we geld gaan kosten...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:18

Prrrr schreef:
Lenn schreef:

Misschien omdat het de overheid niet te doen is om mensen zo goedkoop mogelijk te laten zijn, maar omdat leven op zich de moeite waard is? We hebben de overheid in dienst voor ons welzijn, niet om ons zo snel mogelijk te lozen als we geld gaan kosten...

Ik denk dat er altijd wel iets achter zit eigenlijk. Volgens mij is de politiek nooit intrinsiek goed.

En wie zegt dat het prettiger is om dement 80 te worden met elke week weer een ziekenhuisbezoek en langzaam af te sterven dan om eerder en sneller te sterven zonder de ellende van oud worden mee te maken? (cru gesteld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:20

Roken is ook schadelijk voor de omgeving...veel eten niet.
Dus in dat stukje zou ik zeggen dat rokers eerder moeten betalen.

Maar om eerlijk te zijn, mag het van mij gewoon gelijk blijven.

De overheid plukt al genoeg en doet al te weinig.
Dat ze dat eerst maar eens veranderen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:22

Lenn schreef:
Prrrr schreef:

Ik begrijp het denk ik. Jij vindt dus dat de overheid alleen in mag grijpen als er direct schadelijke consequenties aan derden veroorzaakt wordt. Van indirecte schade, zoals het geld wat jij aan je verzekering betaalt waarvan (wellicht onnodig) veel naar mensen gaat die door overgewicht meer medische kosten opleveren vind jij niet dat je er die dikkere mensen op aan mag kijken zoals bij rokers wel mag?

Het probleem met verzekeringspremies is dat ze gebaseerd zijn op gemiddeldes. Er zijn rokers die 100 worden zonder enig probleem, en rokers die na jarenlange ziektes (long/hart/vaat/kanker) uiteindelijk het loodje leggen. Idem voor de vrouw die met een BMI van 40 probleemloos oud wordt, en de buurvrouw met het BMI van 22 toch bezwijkt aan diabetes. Dan wordt het erg moeilijk om op het niveau van de privé-persoon aan te geven wat die moet gaan betalen. In wezen ga je dan knutselen aan de basis van verzekeren: het gezamenlijk opvangen van de kans dat een ziekte zich voordoet. En dat terwijl vaak helemaal niet duidelijk is wat een risico in een individueel geval inhoudt. Een eventuele indirecte schade is dus niet aan te geven, laat staan te verrekenen.

Prrrr schreef:

Dus jij vindt wel dat de overheid in mag grijpen als mensen teveel van het ideaal afwijken waardoor de balans verstoord wordt? Hoezo beperken die mensen de bewegingsvrijheid van anderen?
[/quote]

Het gaat niet om het afwijken van het ideaal, het gaat om het beperken van de vrijheid van een ander. Het recht om in een ruimte te werken waar je niet het risico loopt risicoverhogende rook in te ademen, bijvoorbeeld, in het geval van een rokende versus niet-rokende collega.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:25

Lenn schreef:
En wie zegt dat het prettiger is om dement 80 te worden met elke week weer een ziekenhuisbezoek en langzaam af te sterven dan om eerder en sneller te sterven zonder de ellende van oud worden mee te maken? (cru gesteld)

Ik zou er toch behoorlijk moeite mee hebben als de overheid op basis van die gok over de privé-waardering van mensen voor hun eigen leven beleid ging maken...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:44

Tja ik vind wel dat alcoholisten, rokers, anorexia en boulemia patienten, mensen met obesitas -- op het punt dat ze of zo zwaar zijn dan hun gewrichten het niet aan kunnen of organen het begeven --- en diabetici die diabetes hebben ontwikkeld door een eigen verkeerd leefpatroon, een verhoogde premie mogen betalen, als daar tegenover staat dat mensen die niet iets destructiefs met zichzelf doen en misschien voornamelijk voor anti-conceptie of een luchtweginfectie misschien eens 2x jaar hun huisarts spreken een verlaagde premie mogen betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:52

Ben ik het wel mee eens orri.
Als iemand moedwillig overgewicht heeft, en moedwillig te veel drinkt/rookt etc etc, dan vind ik wel dat je daarvoor de consequenties voor mag dragen ja. Waarom zouden andere mensen voor jouw "onwil" op moeten dragen?
Ik ken iemand die moddervet is, diabetes heeft, de wereld aan ziektekosten kost voor z'n insuline, en ondertussen wel alles eet wat hij niet zou moeten eten(bewust) en ondertussen speelt hij stoer met z'n insuline pompje. Moet ik daarvoor betalen?
Als de ziektekosten zouden stijgen doordat NL steeds vetter wordt, en dat zie ik wel gebeuren, wat dan? Dan betaalt iedereen meer, voor de dikke mensen. Te dikke mensen zijn gewoon duur voor de maatschappij, niet alleen vanwege de ziektekosten, maar ook vanwege aanpassingen die in het gewone leven moeten komen. Denk aan ruimere zitplaatsen etc.
Bovenstaande is niet beledigend bedoeld!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:55

orri schreef:
Tja ik vind wel dat alcoholisten, rokers, anorexia en boulemia patienten, mensen met obesitas -- op het punt dat ze of zo zwaar zijn dan hun gewrichten het niet aan kunnen of organen het begeven --- en diabetici die diabetes hebben ontwikkeld door een eigen verkeerd leefpatroon, een verhoogde premie mogen betalen, als daar tegenover staat dat mensen die niet iets destructiefs met zichzelf doen en misschien voornamelijk voor anti-conceptie of een luchtweginfectie misschien eens 2x jaar hun huisarts spreken een verlaagde premie mogen betalen.

kortom: iedereen zou dan meer moeten betalen Knipoog