Veel eten en daarmee overgewicht is net zoals roken niet iets onontkomelijks. Je kan wel aanleg hebben om dik te worden, maar een roker kan ook aanleg hebben om te roken door bijvoorbeeld emotioneel instabiel te zijn.
---> Of moet de overheid eens ophouden zich te bemoeien met onze gezondheid omdat het ONS lijf is, we ZELF mogen bepalen wat we daarmee doen, en we op deze manier, als ze ernaar toe willen dat ongezond leven niet meer 'mag', worden aangetast in onze eigenwaarde?
Alvast wat om het topic in goede banen te leiden:
Liever geen beledigde reacties van mensen die zich aangesproken voelen. Ik heb niets tegen dikke mensen. Als je het zo opvat heb je me niet begrepen.
En ja, ik weet dat teveel eten en roken niet 100% te vergelijken zijn. Ik vergelijk het dan ook niet, maar leg het in het verlengde. Val me hier niet op aan want dat is niet het punt wat ik wil maken.
Ik haal hier overgewicht in plaats van roken aan, omdat roken in dit opzicht moeilijker te verdedigen is. Met roken tast je namelijk ook anderen aan in hun gezondheid d.m.v. meeroken en voor overgewicht geldt dit niet.
Het gaat me om mijn laatste punt:
Hoe ver mag de overheid gaan met zijn bemoeienissen?
Ik weet dat een dergelijke werkwijze überhaupt niet 'te doen is' en ook nooit verwezenlijkt zal worden. Maar daar gaat het niet om, het is een voorstelling en het gaat erom of zoiets vanuit ethisch oogpunt mag.
Weer een edit:
Ik moet kennelijk ook vertellen hoe ik erover denk.

Ik vind dat de overheid veel te ver gaat in zijn bemoeienissen. Ik vind dat zelfs roken een eigen zaak is. Maar op die manier gaat wellicht het hele verzorgingsstelsel plat, want als iedereen geld geeft mag je niet zelf al dat geld eruit trekken, want dan "ga je er met het geld van anderen vandoor" zoals ook van buitenlanders met een uitkering gezegd wordt. Ik heb dus wellicht een wat rechtser standpunt. Dan moet het verzorgingsstelsel maar wat ingedamd worden, als het tot gevolg heeft dat 'anders dan de voorgeschreven standaard zijn' de kop in gedrukt wordt.