hallal hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

hallal hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:11

wat ik nou weer hoorde op de radio vanmorgen..

er komt een hallal hypotheek, zodat allochtone mensen een huis kunnen kopen.
deze mensen zouden dan direct via de bank een huisd kunnen kopen.

Citaat:
Zie: http://www.zibb.nl/finance/nieuwsberich ... /versie/1/

Rabobank wil halal-hypotheek voor moslims
De Rabobank wil een nieuwe hypotheekvorm introduceren die het voor moslims mogelijk maakt om een huis te kopen zonder dat ze hiermee in conflict komen met hun geloof. Dat stelt namelijk dat moslims geen rente mogen betalen en ontvangen.

wat zijn jullie ideeen erover (goed of niet goed) en weet iemand wat ik me daarbij moet voorstellen??
wat maakt het anders dan andere gewone hypotheken??
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 07-11-06 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Heb werkende link + deel bericht toegevoegd

ninja2

Re: hallal hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:13

Ik snap niet zo goed wat er nou precies de bedoeling van is. Want een allochtoon kan nu ook een huis kopen.
Maar volgens mij had het iets met de rente te maken ofzo iets.
Ik heb er pas ook al iets van gehoord.

Ik ben wel beneiuwd wat het precies inhoud.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:16

ja ik ook, vandaar dat ik hoop dat er mensen zijn die hier meer van weten, want ben er toch wel benieuwd naar. ik begreep het ook niet goed naar de info van de radio. wel vind ik het vreemd dat het voor hun weer anders moet dan elk ander. iedereen moet er toch voor werken dus waarom een andere hypotheek voor die bevolkingsgroep?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:19

De sharia, de Islamitische wet, verbiedt moslims rente te ontvangen en te betalen. Vanwege deze wet vragen moslims steeds vaker naar hypotheekvorm waarbij ze geen rente hoeven te betalen. De Rabobank ziet twee manieren om het betalen van rente te omzeilen. De eerste is de zogenaamde moerabaha-methode. De bank koopt een woning en verkoopt die met winst door aan de klant. De koper betaalt de geldsom terug in termijnen, en wordt zo eigenaar van de woning.
De tweede manier is de erfpachtconstructie. In dat geval geeft de bank de erfpacht uit aan de klant. Door aflossing van een periodiek bedrag wordt de klant eigenaar.

Tja, ik heb er geen last van, dus waarom zou ik er iets op tegen hebben.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:21

ah op die manier, bedankt voor je uitleg anoeska!
ik heb er niets op tegen, maar vroeg me af wat er zo anders was dan andere hypotheken.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:22

Misschien mag ik het niet zeggen maar ik doe het toch.
Ik heb zo,n gevoel dat over bv. 10 jaar dat de moslims hier nog heel het land gaan over nemen of dat er oorlog komt.
Steeds meer dingen worden aangepast voor hun.
Ik vind dit niet kunnen en zij kiezen ervoor om in nederland te wonen dan moeten ze zich ook maar aanpassen aan ons en wij niet aan hun.

Maar ik heb ook bv een hekel aan nederlanders die in duitsland gaan wonen en de kids naar een school in nederland doen en zelf in nederland werken en boodschappen doen in nederland.
Ik vind dit gewoon niet kunnen. Kies je ervoor om in een ander land te gaan wonen dan moet je jezelf maar aanpassen. Dit geld voor ieder soort mens en niet alleen voor de turken en marokanen

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:23

Anoeska schreef:
De sharia, de Islamitische wet, verbiedt moslims rente te ontvangen en te betalen. Vanwege deze wet vragen moslims steeds vaker naar hypotheekvorm waarbij ze geen rente hoeven te betalen. De Rabobank ziet twee manieren om het betalen van rente te omzeilen. De eerste is de zogenaamde moerabaha-methode. De bank koopt een woning en verkoopt die met winst door aan de klant. De koper betaalt de geldsom terug in termijnen, en wordt zo eigenaar van de woning.
De tweede manier is de erfpachtconstructie. In dat geval geeft de bank de erfpacht uit aan de klant. Door aflossing van een periodiek bedrag wordt de klant eigenaar.

Tja, ik heb er geen last van, dus waarom zou ik er iets op tegen hebben.

Ik vind het maar krom want in nederland bestaat die wet niet dus dan zie ik geen reden waarom ze een aparte hypotheek vorm moeten maken voor die mensen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:23

ninja2 schreef:
Ik heb zo,n gevoel dat over bv. 10 jaar dat de moslims hier nog heel het land gaan over nemen of dat er oorlog komt.
Steeds meer dingen worden aangepast voor hun.
Ik vind dit niet kunnen en zij kiezen ervoor om in nederland te wonen dan moeten ze zich ook maar aanpassen aan ons en wij niet aan hun.

Helemaal mee eens! OK dan!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:25

Ik snap nooit zo goed (oprecht niet) waar mensen een probleem van maken. Ik heb gewoon mijn eigen aflossingsvrije/belegingshypotheek, en als andere (moslim)mensen gelukkiger worden van een 'halal-hypotheek', dan is mij dat ook prima. Volgens mij wordt niemand hier slechter van. Wat is dan het probleem?

Het voelt voor mij dan een beetje aan als kiften om het kiften. "ik wil niet dat zij een andere hypotheek krijgen, gewoon, omdat ik vind dat ze zich maar aan moeten passen".

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:26

ninja2 schreef:

Omdat ze een halal hypotheek willen lanceren? Beetje simpel!

henrib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:27

waar moet je dan mee gaan betalen???
met hallal vlees??
haha

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:28

Ja maar waar houdt het op???
Nu is het een hypotheek, dadelijk iets het iets met de belasting en over een tijd dan kun je alleen nog maar hallal geslacht vlees kopen.

En ik heb niets tegen allochtonen maar ik heb wel iets tegen mensen die zich niet kunnen aanpassen en daar hoort ook een hypotheek bij.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:29

Citaat:
Ik vind het maar krom want in nederland bestaat die wet niet dus dan zie ik geen reden waarom ze een aparte hypotheek vorm moeten maken voor die mensen.

Ik vind het wel goed. Dan kunnen deze mensen ook een huis kopen en dat is eigenlijk ook wel gunstig voor de integratie. De meeste allochtonen wonen namelijk in huurhuisjes bij elkaar in wijken en zo zou je meer spreiding kunnen krijgen.

De regel van het lenen en geen rente mogen betalen is meer iets van het geloof dan van de wet van een land. Wij kennen inderdaad die wet niet, maar als zij, naar hun eigen ideeen, vroom en als goed moslim willen leven hoeven wij dat toch niet tegen te werken? Wij hebben er toch geen last van? Ze verplichten toch niemand tot iets?

Daarnaast hebben de banken er nu een doelgroep bij, erg leuk voor die banken. Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:30

ninja2 schreef:
Nu is het een hypotheek, dadelijk iets het iets met de belasting en over een tijd dan kun je alleen nog maar hallal geslacht vlees kopen.

En ik heb niets tegen allochtonen maar ik heb wel iets tegen mensen die zich niet kunnen aanpassen en daar hoort ook een hypotheek bij.

Maar welke invloed heeft het op jouw leven dan? De dingen die jij dagenlijks doet, veranderen er toch niet door. Ik snap dus niet zo goed wat je erop tegen kan hebben dan?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:33

ninja2 schreef:

jah, ik snap je frustratie. Maar ik denk dat als deze mensen wel gewoon participeren in de arbeismarkt. Geld verdienen, vast contract hebben. Dan zijn het niet de mensen die problemen veroorzaken. (het lijkt me dat die zowiezo geen huis kunnen kopen) Dus als deze mensen verder prima in de maatschappij functioneren waarom zouden ze dan niet een hypotheek moeten kunnen afsluiten op hun voorwaarden? Ik zie het probleem zelf niet zo!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:37

ik zal mijn eigen gedachte erbuiten laten, maar zoals mijn vriend net even erover sprak (die noemt zichzelf allochtoon Clown moeder nederlands, vader is surinaams) die vind dat onzin! we leven met nederlandse wetten en niet met moslimwetten, je bent nueenmaal in nederland en behoort je aan te passen zoals wij ook moeten als we in een ander land gaan wonen. bovendien betyaal je dan veel hogere maandlasten en hoe wil men die betalen (even gekeken naar het aantal werkende moslims in nederland..weinig...hier in gouda dan tenminste) daarnaast zijn er niet voor niets wetten gemaakt voor nederland..de wetten aangepast op het leven hier. waarom moet alles aangepast worden op die groep mensen, waarom zijn ze dan niet onder hun eigen wetten in eigen land gebleven als onze wetten niet voldoen aan hun wensen?

aldus mijn vriend Haha!

of ik het hiermee eens ben staat terzijde..ik heb een eigen mening..de banken zullen hun neus er niet voor ophalen denk ik Haha!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:42

Ik zat gisteren naar omroep brabant te kijken en daar was een debat aan de gang met femke halsema en er werdt een vraag gesteld aan haar. Dat de opgeleiden allochtonen naar school geen baan konden krijgen.En daar had ze een aantal dingen die ze wou doen om die jongeren aan een baan te helpen.
Maar dit geld toch niet alleen voor allochtonen jongeren maar net zo goed voor nederelandse jongeren. Ik ken er zat die geen baan kunnen krijgen zodra ze van hun opleiding komen. Gaan ze die dan ook helpen om aan een baan te komen. Maar dat zal wel niet denk ik.

SDKuiperJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:44

iedereen doet net alsof er alleen maar buitenlandse moslims zijn ( "dan moeten ze niet in nederland komen wonen") maar er zijn tegenwoordig ook heel erg veel nederlandse moslims. er bekeren wekelijks tientallen nederlanders. waaronder ik zelf.
dus die argumenten slaan nergens op

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:48

daar heb je idd een goed punt ninja2! zat nederlandse jongeren die geen baan na hun olpeiding kunnen krijgen dus ik vind de apartheid van die behandeling ook niet "netjes". beide partijen ondervinden problemen bij het zoeken naar een baan na opleiding(en). wel zal het vaker voorkomen dat een allochtone minder snel werk vind door vooroordelen en door het dragen van bijv. hoofddoekjes. maar goed, een aantal van die vooroordelen kan ik me wel in vinden, ze zijn nueenmaal niet allemaal even gemakkelijk in de omgang.

even ter aanvulling op dit topic;

wat je mening ook mag zijn, laten we proberen om zo min mogelijk gemene opmerkingen te maken ivm discriminatie...bovendien blijft het topic dan open Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 17:49

SDKuiper schreef:
iedereen doet net alsof er alleen maar buitenlandse moslims zijn ( "dan moeten ze niet in nederland komen wonen") maar er zijn tegenwoordig ook heel erg veel nederlandse moslims. er bekeren wekelijks tientallen nederlanders. waaronder ik zelf.
dus die argumenten slaan nergens op

misschien erg brutaal, maar waarom ben je bekeert? Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:04

Mmm ik vind het moeilijk. Aan de ene kant prima, als de banken er wat in zien, gewoon doen.

Aan de andere kant kan ik me ook wel vinden in de gedachte dat ze er voor kiezen om hier te komen, en dan moeten ze zich ook aanpassen. Natuurlijk mogen ze delen van hun cultuur houden, daar heb ik niks op tegen.
Maar het is de laatste tijd wel constant zo, dat er maar aangepast aan "hun" moet worden. Moeten "zij" zich niet aanpassen aan "ons"? Tussen haakjes, omdat het wel heel bot gezegt is zo. maar zo voel ik het wel. Er zijn plannen voor een moslimziekenhuis, de sharia wet zou ingevoerd kunnen worden als er zoveel NLers het er mee eens zouden zijn en nou weer de halal hypotheek.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:12

Goh, met dit soort 'bijwerkingen' van het neo-liberale beleid heeft de VVD denk ik geen rekening gehouden.

Veelal autochtonen zien nu een markt (zie Sturkenboom met zijn ziekenhuis, zie de banken), nee dit was vast niet de bedoeling van de VVD.... Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:29

[quote="Onyx88Ik vind het wel goed. Dan kunnen deze mensen ook een huis kopen en dat is eigenlijk ook wel gunstig voor de integratie. De meeste allochtonen wonen namelijk in huurhuisjes bij elkaar in wijken en zo zou je meer spreiding kunnen krijgen.
[/quote]

Bij mij in de vinex wijk woont al een behoorlijk percentage allochtonen met een eigen huis. Dus het is echt niet waar dat ze alleen maar in huurhuisjes zouden wonen. Dit betreft dan wel de mensen die zich grotendeels aan de nederlandse samenleving hebben aangepast.

Op zich heb ik niets tegen een halal hypotheek. Als die mensen daar gelukkig van worden wie ben ik dan om ze tegen te houden. Zolang ik tenminste maar de mogelijkheid heb om een andere keuze te maken.

En wat dat betreft ben ik het wel met Ninja eens. Waar ligt de grens. Er worden steeds meer dingen aangepast aan de islamitische levenswijze dus deze mensen hoeven zich steeds minder aan te passen aan de nederlandse normen en waarden. Ik ben er dus best bang voor dat de mensen met deze denkwijze in nederland gaan overheersen en er voor zorgen dat iedereen straks verplicht volgens islamitische normen en waarden moet leven. Als zij dat willen moeten ze dat zelf weten maar ze moeten anderen hun levenswijze niet opdringen.

Je hebt nu al in streng islamitische landen dat vrouwen daar zonder hoofddoek niet de straat op kunnen ook niet als je toerist bent. Nu is het niet erg om je 14 dagen te moeten aanpassen maar ik wil niet over 25 jaar verplicht met een hoofddoek moeten lopen als ik de straat opga.
Als de streng islamitische mensen hun zin krijgen gaat het deze kant wel op in nederland.

Natuurlijk is het overgrote deel gematigd moslim net zoals je streng en minder strenge katholieken, gereformeerden of whatever hebt.

Maar er is geen katholiek in nederland te bekennen die zijn leven wil geven voor zijn geloof.
Terwijl er wel moslims zijn die daar toe bereid zijn. Zie 11 september/ bomaanslagen in Madrid en Londen.

Aangezien we hier niet zo fanatiek zijn denken we dat anderen ook niet zo zijn. Maar ik denk dat we ons daar in vergissen en nederland als we zo doorgaan over 25 jaar een moslimland is waar anders denkenden niets meer te kiezen hebben.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:41

Waanzin als ze een huis willen kopen doen ze dat maar net als wij! Al die aanpassingen zijn gewoon idioot! Waarom moet alles zoals ze dat in hun eigenland/geloof gewend zijn? Het is hier niet zoals daar en je kan daar niet hier halen! Als die zaken zo belangrijk zijn ga je ze maar halen waar dat wel gewoon is. Ik ben er helemaal klaar mee dat NL alles maar aanpast! Het is genoeg geweest!
Er zijn veel vormen van hypotheken daar kiezen ze maar uit, staat t ze niet aan? Dan maar niet! dat moeten wij toch ook?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:55

ShirleyA: dat moeten wij helemaal niet Lachen Als jij een nieuwe opzet voor een hypotheek wilt, kun je dat best proberen op te zetten! Stel het eens voor bij de bank bijvoorbeeld.

Zo zijn ook de generatiehypotheken er gekomen. De banken zagen een markt, hebben het uitgewerkt, en nu is die beschikbaar. Hel en verdoemenis voor alle jongeren die samen met hun ouders een huis kopen? Of toch gewoon een mooie mogelijkheid in een vrij land?