Alles word minder en zuiniger, als ze maar geld verdienen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Alles word minder en zuiniger, als ze maar geld verdienen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:29

De naam zegt het al alles word minder,
Ik ging laatst een ijsje halen bij vd poel in hengelo, een bolletje was echt zo klein en toch even 70 cent ervoor vragen Sigaar ... Toen ik voor een aantal jaar terug een ijsje ging halen waren de bolletjes zeker een keer zo groot en de helft zo duur Verdrietig , Nu weet ik wel dat de euro's zijn gekomen maar dat vind ik eingelijk geen goede redenen, want waarom gaan mensen niet net zo om met de euro's als met de guldens Verward

Nic

Re: Alles word minder en zuiniger, als ze maar geld verdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:44

Tja, en dan heb jij het alleen nog maar over een ijsje Vriendjes zijn?
Laat staan als je van een AOW'tje rond moet komen of een niet zo hoog salaris met alle duur geworden vaste lasten, verzekeringen etc. Scheve mond

Echt, die ijsjes en dat soort voorbeelden erger ik me niet eens meer aan, het heeft allemaal geen zin

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:54

nee, maar als klein voor beeld, mja zo gaat het ook in het groot!!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:57

70 cent vind ik niet veel, hier gaat het vanaf 1,80...
Maar ik ben het met je eens, hoe veel je wel niet moet betalen voor sommige dingen. Neem bijv. de boterhammen van de AH to go, voor 3 belegde boterhammen betaal je €3,35!! Dat vind ik echt asociaal duur! Maarja, helaas zit onze maatschappij zo in elkaar

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:56

Ik kan me nog de tijd herinneren dat 1 bolletje ijs (omgerekend) 10 Eurocent kostte.....en een pakje shag (gekocht in Belgie) 95 Eurocent.....en een biertje 75 Eurocent.... *ZUCHT*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:19

Dat heet inflatie. Mijn vroegere baas vertelde ook dat zijn eerste jaarsalaris als afgestudeerde ingenieur aan de technische Universiteit 1000 gulden was Knipoog

Maar goed, ijsjes zijn luxe artikelen die vaak spontaan worden gekocht. Als mensen ze eenmaal willen, tellen ze er blijkbaar ook geld voor neer. Waarom een ijsje voor 50 cent verkopen als die persoon ook 3 Euro kan missen?

Beetje ABC van marketing zou ik zeggen. In Helsinki betaalde ik in 1988 op de Esplanaadi al 20 Finse Marken (toen NLG 9,50, dus nu €4,50) voor een ijshoorntje met twee bolletjes erop. Datzelfde ijsje kost nu €5 op dezelfde plaats, 18 jaar later.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:21

Och, ik kocht laatst een brood voor 2,75 euro... dat is omgerekend 6 gulden... Ik ben benieuwd hoe de inflatie procentueel is verlopen vanaf de invoering van de euro tot nu, en hoe dat staat in vergelijking met vorige jaren.
Heeft iemand daar cijfers van?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:23

2,75 voor een brood?? Dat doe je dan toch echt zelf, een normaal wit of bruin kost hier bij de bakker 1,40 en het duurste brood 2,10.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:26

ik betaal voor een goed brood van een bekende bakker hier in de buurt 1,80 ..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:38

DAAR gaat het niet om, het gaat om de prijs. Normaalgesproken koop ik mn brood bij de supermarkt (speltbrood, is iets duurder). Dit was een sesambrood oid, bij 'De Echte Bakker' vandaan..

het gaat erom dat ik in 2000 ook bij de echte Bakker geen broden van 6 gulden heb kunnen vinden..

*zucht*

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:50

Dat klopt Cer en de prijzen gaan nog steeds omhoog.
Als de prijzen in guldens en in euro's worden aangegeven durf je niets meer te kopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:53

Tja, ik vind dit echt een principe van "het is wat de gek ervoor geeft"
Als jij 6 gulden voor een brood wil/gaat betalen, waarom de prijzen dan omlaag doen?
Ik ben daar heel kritisch in, en reken ook nog gerust om.
Ik haal vaak een vers belegt broodje bij de Spar Express, en als ze daar peteuterig omgaan met ingredienten, vraag ik gerust of ze er wat meer op kunnen doen. Je betaalt tenslotte ergens voor, en daar verwacht ik ook ergens voor. Omgekeerd is het net zo. Voor ruime/luxe/... dingen betaal ik gerust wat meer, als het kwalitatief maar goed is.

Je hebt als consument zelf de macht in handen, als je er mee akkoord gaat dat je grof geld moet betalen voor zoiets simpels als een brood of iets luxers, een ijsje, dan ben je daar zelf bij Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:03

Maar is het dan nog inflatie? Of gewoon marktwerking?

Want ik kan me voorstellen dat er in sommige dingen weinig te kiezen valt...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:20

Ze hebben bij veel dingen van het guldenteken een euroteken gemaakt!

Ik vind het echt nier normaal dat alles duurder word, er komen zo alleen maar meer arme mensen!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:35

Inderdaad, met name door de supermarktoorlogen van de laatste tijd hebben eigenlijk tot een soort van deflatie geleid.. Met een Fins gezegde: "sen ei ole hullu joka pyytää, sen on vaan hullu joka maksaa". Oftewel: degene die vraagt is niet gek, degene die betaalt wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:37

Toch ben ik wel benieuwd naar cijfers..

Overigens.. als je niets te kiezen hebt, moet je toch wat?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:56

Als er niet te kiezen valt, kan je altijd nog kijken of iets nodig is. In geval van dat ijsje bijvoorbeeld Knipoog

Er zijn natuurlijk ook bepaalde zaken die niks met de Euro van doen hebben. Zoals bijvoorbeeld de Chinezen die heel veel ijzer en olie nodig hebben. Daardoor zijn prijzen van ruwe materialen en energie ontzettend gestegen in de laatste laren. Verder is er ook een sneeuwbaleffect doordat mensen meer salaris eisen omdat de prijzen zijn gestegen en dergelijken..

Wat prijsstijgingen betreft zou het dus interessant zijn te zien of dat de ijscoboeren, cafés en bakkerijen opeens veel meer verdienen dan vroeger. Ik denk dat dat niet waar is. In de horeca is terugloop van de klandizie een probleem geweest en ook de aanval van de fiscus op de horeca. Zwartwerkers zijn er denk ik nog maar weinig. Ook is de algehele economische malaise een oorzaak geweest van teruglopend horecabezoek. Dat proberen horecahouders te compenseren door hogere prijzen. Dat leek even te lukken met de invoer van de Euro, maar laat de klandizie nog verder in de steek.

De Euro lijkt het meest invloed te hebben op allerlei zaken en diensten die minder dan 10 Euro kosten. Zulke zaken waarbij de beslissing om te kopen vrij simpel is en mensen niet echt goed nadenken hoeveel ze uitgeven. (Achteraf krijg je dan toch weer het gevoel dat je genept bent). Op veel andere vlakken is het leven goedkoper geworden. Denk maar eens aan een hypotheekrente van 9%, die ik vroeger heel vrolijk betaalde omdat ik zo'n goeie deal gemaakt had. Hele dure artikelen zijn zeker niet zo snel gestegen.

Feit is vooral dat er denk ik nog nooit zoveel geld beschikbaar is geweest in Nederland, waardoor prijzen vanzelf gaan stijgen. Door de invoering van de Euro hebben we allemaal relatief ook meer kleingeld in onze portemonnee, waardoor er ook meer van dat kleingeld onderweg wordt uitgegeven.

Feit is wel dat een land als Finland misschien wel goedkoper is geworden door de Euro, terwijl een land als Zweden dat de Euro niet heeft ingevoerd nog steeds belachelijk duur is (geloof die Saab reclame dus niet). In Noorwegen (geen EU, geen Euro) is de consument er het ergste aan toe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:02

joostvangestel schreef:
Als er niet te kiezen valt, kan je altijd nog kijken of iets nodig is. In geval van dat ijsje bijvoorbeeld Knipoog

Dus dan moet je heel sober gaan leven..

Citaat:
Op veel andere vlakken is het leven goedkoper geworden. Denk maar eens aan een hypotheekrente van 9%, die ik vroeger heel vrolijk betaalde omdat ik zo'n goeie deal gemaakt had. Hele dure artikelen zijn zeker niet zo snel gestegen.

Sja, maar je koopt ook geen huis meer voor 30.000 gulden = 13.600 euro (zoals 30 jaar geleden). Of voor 100.000 gulden = 45.000 euro. Goedkopere hypotheek is logisch, anders verkoop je echt geen huizen meer. En voor starters is het al erg lastig, vandaar al die bijzondere regelingen die er bedacht moeten worden..

Citaat:
Feit is vooral dat er denk ik nog nooit zoveel geld beschikbaar is geweest in Nederland, waardoor prijzen vanzelf gaan stijgen. Door de invoering van de Euro hebben we allemaal relatief ook meer kleingeld in onze portemonnee, waardoor er ook meer van dat kleingeld onderweg wordt uitgegeven.

Moet je niet te hard tegen een aow-er zeggen Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:32

Cer: je haalt oorzaak en gevolg door elkaar: de huizenprijzen stijgen doordat de rente laag is, niet omgekeerd Knipoog

En ook de AOW-er heeft meer kleingeld in zijn portemonnee dan vroeger, er staat alleen veel minder geld op de bank....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:37

Maar goed, de rente van vroeger vergelijken met de rente van nu gaat niet.

Nee ik ben financieel niet echt goed thuis in alle regels en dingen enzo Bloos .. maar ik was wel benieuwd naar een overzicht van de kosten zoals die de laatste .. nou ja... 20 jaar gestegen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:39

Ja, men is onderhand verzot op geld geworden. Een manie, als ze maar verdienen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:46

Gisteren was nog op het journaal dat de energiekosten de laatste jaren zo sterk gestegen zijn. Terwijl de inkomens veel minder hard meegestegen zijn. Aan energie ben je dus een steeds groter percentage van je inkomen kwijt. Percentages ben ik vergeten maar het kwam er op neer dat een gemiddeld gezin komend jaar ruim een maand van hun inkomen aan energie moet besteden.

Alles wordt steeds duurder. Na aftrek van hun vaste lasten hebben mensen steeds minder over om vrij te besteden.
Daarom komen er ook steeds meer mensen terecht bij de schuldhulpverlening. Oké sommigen kunnen gewoon niet met geld omgaan. Maar het wordt ook gewoon steeds moeilijker als je een minimum inkomen hebt.

Dus Joostvangestel ik geloof er gewoon helemaal niets van dat mensen meer in hun portemonnee hebben.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:51

alles is gestegen na de komst van de euro
wilde van de week bloemkool eten
dat stronkje groen koste 2,50 reken ff om das ruim 5 gulden(omreken mag niet meer ik weet het)
das een duur stukje groente op mijn bord.
heb dus ook maar andijvie genomen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:57

Kijk hier maar eens:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/mac ... efault.htm

Daar zijn ook meer staatjes te zien. Zo valt op de alcohol en tabak twee keer zo snel gestegen zijn dan andere zaken. Communicatie is zelfs goedkoper geworden in de laatste 6 jaar.

Gemiddelde prijzen zijn 15% gestegen tussen 2000 en 2006 Van 1995 tot 2000 was dat 11%.

Grappig is dus dat in de periode van 6 jaar indertijd de prijzen ook met "maar" 15% gestegen zijn.

Als het dus waar zou zijn dat de prijsstijging 11% per 5 jaar was kom je van 1976 tot nu tot maar 87% prijsstijging. Dat is dus niet waar. Ik vind het dan ook jammer dat de CBS geen statistieken publiceert van vóór 1995. In de jaren 70 en 80 was er echt wel sprake van een enorme inflatie. Daar kan die van nu nog niet tegenop.

Lindsey: je haalt de portemonnee en de bankrekening door elkaar. We hebben sinds de invoer van de Euro meer (en ook vreemde) muntjes in onze kontzak zitten. En de energiekosten komen door een grotere vraag. Wij kregen in de jaren 70 al op school dat de energiekoek een keer opraakt. We zijn er bijna..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:59

Hoe kom je erbij dat er meer muntjes in onze kontzak zitten?