Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:12

Wel ja! waarom bouwen ze niet meteen internaten,
dan kun je je baby inleveren als ie 6 weken is, en krijg je 'm weer terug als ie zijn opleiding heeft voltooid en klaar is om te werken!! Boos!

Cowboy55

Re: Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:30

Waarom vind je het een slecht plan....tenminste, ik merk aan je woordkeuze dat je het misschien niet zo'n goed plan vindt....

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:41

ik vind het wel een goed plan, MAAR dan wel alleen ochtenden of iets dergelijks, anders is het te veel. Mijn kids (tweeling) is gister 3 geworden en slapen nog echt bijna iedere middag. En ze hebben dat nog echt nodig. Als ze op vrijdagmiddag naar de peuterspeelzaal gaan zijn ze echt moe! Dus leerplicht vanaf 3 prima, maar dan wel part-time! Ze leren er echt veel en vinden het ook echt heel leuk!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:45

Cowboy55 schreef:
Waarom vind je het een slecht plan....tenminste, ik merk aan je woordkeuze dat je het misschien niet zo'n goed plan vindt....

omdat zelfs kinderen tegenwoordig al van alles moeten....
voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang, naschoolse opvang......
en dat alles omdat deze regering zo veel mogelijk mensen aan het werk wil hebben. Je mag onderhand niet eens meer zelf voor je kind zorgen.....thuisblijf moeder zijn is tegenwoordig "not done"
het verlagen van de leerplicht is mijn ogen niks anders dan een verkapte manier om die moeders die pas gaan werken als hun kind naar de basisschool gaat eerder op de arbeidsmarkt te krijgen.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:46

ik dacht dat het 3 dagen waren dat ze verplicht moesten gaan 'spelen'.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:49

Ik heb er weinig problemen mee, alleen zoals hierboven al wordt gezegd geen hele dagen. Toen ik 2 was werd ik een paar ochtenden of middagen op de peuterspeelzaal gedumpt, vond ik geweldig! Lekker spelen met vriendinnetjes!
Maar hele dagen naar school als je 3 bent? Volgens mij redden maar weinig kinderen dat, en het lijkt me ook niet gezond.. sommige redden dat niet eens als ze 4 zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:50

Waar bemoeit ie zich mee? Bijkomend nadeel: Nog meer mensen die in allemaal dezelfde periode op vakantie moeten.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:53

Yessy schreef:
Ik heb er weinig problemen mee, alleen zoals hierboven al wordt gezegd geen hele dagen. Toen ik 2 was werd ik een paar ochtenden of middagen op de peuterspeelzaal gedumpt, vond ik geweldig! Lekker spelen met vriendinnetjes!
Maar hele dagen naar school als je 3 bent? Volgens mij redden maar weinig kinderen dat, en het lijkt me ook niet gezond.. sommige redden dat niet eens als ze 4 zijn.

de peuterspeelzaal is prima, 1 a 2 ochtenden of middagen per week.....
maar leerplicht als je pas 3 bent?? er zijn heel veel 3 jarigen die nog niet helemaal zindelijk zijn, die tussen de middag behoefte hebben aan een tukje....
en het allerbelangrijkste, die gewoon behoefte hebben aan mama.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:52

Ik weet wel niet hoe de huidige leerplicht in Nederlands is, in België is dat zes jaar (eerste leerjaar).

3 jaar is voor mij misschien nog niet zo noodzakelijk, maar het lijkt me wel zeer fijn als de kleuters tenminste hun laatste (of misschien zelfs hun voorlaatste) kleuterklas moeten komen, al is het maar deeltijds. Ik ben ook vanaf mijn derde voltijds moeten opkomen, en ik ben blij dat ik op mijn eerste leerjaar niet gedropt ben in een vreemde klas (er zijn moeders die dat doen hier).
Kleuterschool is er niet alleen om kinderen bezig te houden en te laten spelen, in de kleuterschool leer je de basis voor de basisschool. Stippellijntjes volgen om te leren schrijven, knippen en plakken... en niet te vergeten het samenzitten in groepsverband.
Kinderen die nooit naar een kleuterklas geweest zijn, hebben imo toch iets gemist.

Maar op 3-jarige leeftijd al verplichten... ik zou nog een of twee jaartjes wachten met dat, en dan ook nog niet voltijds, maar dat de moeder zelf een beetje kan kiezen van 'vandaag laat ik hem maar tot vanmiddag want..' dat ze tenmminste toch al een beetje kunnen kennismaken met de school en hoe het er aantoe gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:10

Nou heeft het onderwijs zoveel problemen en aandachtspunten, waarom pikt Balkenende dit eruit om een Punt van te maken? Zoveel dingen die zoveel belangrijker zijn, juist in het onderwijs.

(En ook verder lijkt het me in allerlei opzichten onwenselijk om een kind van 3 te verplichten naar school/opvang te gaan. Lang niet elk kind is daar aan toe. Sterker nog, de meeste volgens mij niet, op 3-jarige leeftijd.)

Overigens, Woofie, heb je een bron en bericht waar je dit vandaan hebt?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:10

Een kind mag zo langzamerhand geen kind meer zijn, zo komt het op mij over.
Of is dit om de ouders eerder aan het werk te krijgen?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:15

Dus als het kind 3 jaar is, moet het al naar school?

Schandalig.
Je kunt al zo kort kind zijn en dan willen ze die tijd nog meer gaan verkorten.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:18

ik vind het geen goed plan,ze moeten dan nog niet verplicht naar school moeten.
dan kun je inderdaad nog korter kind zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:20

Och, er zijn genoeg ouders die baby's al naar de creche brengen... want EN carriere EN kinderen... dus sja... wat het probleem nou is?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 12:21

Shadow0 schreef:
Nou heeft het onderwijs zoveel problemen en aandachtspunten, waarom pikt Balkenende dit eruit om een Punt van te maken? Zoveel dingen die zoveel belangrijker zijn, juist in het onderwijs.

(En ook verder lijkt het me in allerlei opzichten onwenselijk om een kind van 3 te verplichten naar school/opvang te gaan. Lang niet elk kind is daar aan toe. Sterker nog, de meeste volgens mij niet, op 3-jarige leeftijd.)

Overigens, Woofie, heb je een bron en bericht waar je dit vandaan hebt?

regionaal dagblad DE STENTOR.
www.destentor.nl

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:24

In Belgie is de leerplicht ook vanaf 3 jaar. En ik ben het nu eens met die Balkenende eens!
Er zijn zoveel kinderen met een achterstand (leer-, taal-, etc.) en daar kan maar beter vroeg werk van gemaakt worden. Hoe eerder, hoe beter! Kinderen van 3 krijgen trouwens echt wel de ruimte om te spelen e.d. Ik denk dat het meer een peuterspeelzaalidee is. Dat is in Belgie nu ook het geval. Kinderen kunnen dus echt nog wel kind zijn.
Ik denk dat veel kinderen baat hebben bij een verlaging van de leerplichtige leeftijd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:26

Ehm, ik België is de leerplicht vanaf 6 Knipoog

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:31

Gisteren is het tijdens een hoorcollege (van kinderpsychologie) verteld dat de leerplicht in Belgie vanaf 3 jaar geldt. Door een belg...
Leerjaren zijn wel vanaf 6. Dat is in Nederland ook. Vanaf groep 3 heb je pas "echt" basisonderwijs.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:34

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:15

Cer schreef:
Och, er zijn genoeg ouders die baby's al naar de creche brengen... want EN carriere EN kinderen... dus sja... wat het probleem nou is?

Er zijn ook genoeg ouders die nog wel tijd in hun kinderen willen steken...

Ik vind het maar raar, ze zeuren zo dat kinderen te jong al onder te veel druk worden gezet en nu opeens moet de leerplicht omlaag?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:16

Jong geleerd is oud gedaan toch Tong uitsteken

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:17

In Finland is de leerplicht vanaf 7. Ons zoontje is hier dus een jaar eerder naar school gegaan. Vreemd genoeg blijken de Finse kinderen van 16 wel op het hoogste niveau te zitten van de EU, maar dat heeft met andere zaken te maken.

Praktijk in Finland zegt wel dat 95% van de kinderen vanaf hun derde jaar al in de volledige dagopvang zitten (van 8:30 to 17:00 dus). Dat is weer niet zo heel anders als wat JPB voorstelt.

Waar ik me feitelijk het meest aan stoor is dat er in Nederland geen warme maaltijd aan de kinderen wordt aangeboden voor de lunchpauze. Ze worden praktisch naar huis gestuurd wat dan weer een hele hoop onzin meebrengt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:19

ik vind het niet zo raar hoor, sommige kinderen komen op de kleuterschool en komen al binnen met een achterstand, dingen zoals kleuren en spelen met anderen en zelfs spreken gaat dan niet of nauwelijks, of de buitenlandse kinderen die alleen de tall van de ouders spreken en nog geen nederlands kunnen en door ze een jaar eerder op school te hebben kun je hier meer aan doen

Charaz

Ik denk dat elke moeder dat zelf wel kan bepalen en ik vind niet dat de regering zich daarmee moet gaan bemoeien.

Anoniem

Warme maaltijd?
Lijkt me heel goed om 6 uur thuis gezamelijk rond te tafel kunnen.
Lijkt me ook veel beter, samen met het eigen gezin