Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Als je meer wil begrijpen van de Nederlandse cultuur, dan moet je "The Undutchables" maar eens lezen. Een Amerikaans/Brits echtpaar dat jaren in klompenland heeft gewoond en hun bevindingen in een meesterwerk hebben opgeschreven. Er staan veel (ook pijnlijke) waarheden in over Nederlandse cultuur.
joostvangestel schreef:Als je meer wil begrijpen van de Nederlandse cultuur, dan moet je "The Undutchables" maar eens lezen. Een Amerikaans/Brits echtpaar dat jaren in klompenland heeft gewoond en hun bevindingen in een meesterwerk hebben opgeschreven. Er staan veel (ook pijnlijke) waarheden in over Nederlandse cultuur.
Jamezy schreef:Regelmatig wordt er gesmeten met termen als 'aanpassen', 'dat is een andere cultuur' etc. De Nederlandse geschiedenis is overigens ook echt niet altijd even mooi...
Dus vroeg ik me af... Wat is Nederlandse cultuur nou eigenlijk? Molens, klompen? Softdrugsbeleid, Frans Bauer? Dijken, pindakaas? Of is dat allemaal typisch Nederlands, maar (dus) geen Nederlandse cultuur?
joostvangestel schreef:Cultuur is ook iets wat enorm aan verandering onderhevig is. Zo is echt oernederlands eten gewoon een Broodje Shoarma. Nergens anders ter wereld smaakt een broodje Shoarma zoals in Nederland. Ik blijf het echt humor vinden. Meer oernederlands eten is bami, nasi en andere zaken. Om het dan maar niet te hebben over kroketten, frikandellen, frietjes saté of speciaal, maatjesharing, pepernoten, bossche bollen of appelbollen. Of denk maar eens aan suiker op de popcorn!
valerm schreef:Nederland drop en fietsen sinterklaas op tijd komen op afspraken.Hand geven, in de ogen kijken.Nederland heeft wel degelijk cultuur maar is moeilijk te verwoorden omdat je het als doodnormaal beschouwd.
ShirleyA schreef:Hihi ik zie een Broodje Shoarma, bami nasi en popcorn helemaal niet als iets nederlands.... Grappig dat jij dat wel zo ziet. Dan denk ik eerder aan boerenkool en een broodje kaas.
Shadow0 schreef:ShirleyA schreef:Hihi ik zie een Broodje Shoarma, bami nasi en popcorn helemaal niet als iets nederlands.... Grappig dat jij dat wel zo ziet. Dan denk ik eerder aan boerenkool en een broodje kaas.
En tochEen Duitse huisgenoot ging voor zijn ouders echt iets Nederlands maken. Zuurkoolstampot en broodjes kaas hebben ze ook in Duitsland, maar nasi, dat was echt iets wat hij hier voor het eerst was tegengekomen.
ShirleyA schreef:Haha nasi is echt iets uit indonesie. Tuurlijk eten we dat in NL ook wel veel net als pasta's maar t is niet typisch NL eten. Maar wel lekker
joostvangestel schreef:Hoofdlijn is dat cultuur altijd in beweging is. Wat onze opa's en oma's deden doen we allang niet meer. .
joostvangestel schreef:Zo vond Michiel de Ruyter vroeger mannen met korte haren onacceptabel in zijn leger, en hoofddoekjes waren meer regel dan uitzondering in de klederdracht. Nu knipt het leger de soldaten kaal en hoofddoekjes zijn blijkbaar iets waar we boos op moeten worden, omdat het niet "in onze cultuur" past. Ik vraag me soms af of Geert Wilders ook Roodkapje gaat verbieden, aangezien ze een hoofddoekje draagt.