Nederlandse cultuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Nederlandse cultuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:57

Regelmatig wordt er gesmeten met termen als 'aanpassen', 'dat is een andere cultuur' etc. De Nederlandse geschiedenis is overigens ook echt niet altijd even mooi...

Dus vroeg ik me af... Wat is Nederlandse cultuur nou eigenlijk? Molens, klompen? Softdrugsbeleid, Frans Bauer? Dijken, pindakaas? Of is dat allemaal typisch Nederlands, maar (dus) geen Nederlandse cultuur?

Berdien

Re: Nederlandse cultuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:08

Mmm moeilijke vraag zeg! Ik denk dat je de dingen die je noemt de heel erg standaard voorbeelden zijn van Nederland, maar of het echt de nederlandse cultuur is? De nederlandse cultuur is voor mij, om zes uur eten, op tijd zijn op afspraken, die ook nakomen..

Poeh, ik vind het echt heel moeilijk! Je weet wat Nederland is, en je weet ook wat Nederland zo typisch Nederlands maakt, maar om het nou te verwoorden?

Zeker is de NLse geschiedenis niet mooi nee. Maar er wordt wel redelijk eerlijk over gesproken in de geschiedenisboeken. En ach, welk land is nou niet patriotistisch? (hoop dat ik het goed gespeld heb Clown anders gaat de strekking zo verloren Nagelbijten / Gniffelen )
Interessante vraag! Ik ga er over nadenken Ja

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:16

Dit is inderdaad een enorm moeilijke vraag.. Wat is de nederlandse cultuur (of voor mij, Belgische)? Iedereen zit altijd maar door te drijven dat allochtonen zich moeten aanpassen aan onze cultuur. Maar hoe gaan zij dat moeten doen als we ze zelf niet eens kunnen omschrijven? Behalve op gebied van taal dan. Oke, godsdienst hoort natuurlijk ook binnen een cultuur.. maar dan heb je weer het feit dat er in Belgie/Nederland tegenwoordig niet veel mensen meer zijn die ECHT geloven. Wat heeft die godsdienst dan nog te betekenen binnen een 'cultuur', behalve een aantal feestdagen?

Of de typische dingen tot "cultuur" behoren is nog zoiets.. Ik denk van wel. Het zijn dingen die eigen zijn aan een bepaalde bevolkingsgroep, die tot stand gekomen zijn doorheen de geschiedenis,.. Maar zijn ze belangrijk?
Ik ben in Juli een maand in Polen geweest, en heb daar eens aan één van de Polen ginder gevraagd:
1. Nederland (Hollandski), wat weet je daarvan?
2. België (Belgica), wat weet je daarvan?

De antwoorden waren best grappig, maar ik denk ook wel deel van de cultuur. Op de eerste vraag: Coffeeshops, kaas, bloemen. Op de tweede vraag: Bier en chocolade.

Maar echt, moeilijke vraag! Ik ga verder denken..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:50

Ik vind koffieshops niet bij de nl cultuur horen Een cultuur ontstaat uit een soort gewoonte, iets dat al generaties lang wordt gedaan. Wiens oma heeft wel eens een joint gerookt?
Verder vind ik t idd ook moeilijk je vinger te leggen op wat nu Nl cultuur is. Leuke vraag Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:01

Geen idee, ik ben gezakt voor mijn inburgeringstoets (gelukkig). Haha!

Als het criterium is dat het gaat om dingen die mijn oma ook deed, dan ben ik volstrekt cultuurloos want ik geloof niet dat er ook maar enige overlap is tussen mijn levenswijze en die van mijn (over)grootouders. De taal misschien (en zelfs dat is een twijfelgeval want mijn grootouders spraken Fries en ikke niet Lachen )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:30

Nederlandse cultuur? Moeilijke vraag.
Het eerste wat mij tebinnen schiet is het altijd gehaast zijn en stress hebben. Dat hoort inmiddels bij onze cultuur.
Buitenlanders zien ons als een gastvrij, vriendelijk, open en hardwerkend volkje.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:45

tja dat is inderdaad wel moeilijk..

stampot in de winter?
kerstmis en sinterklaas vieren?

ik zou het eigenlijk niet weten.. interessante vraag Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:23

Ik vier al tijden geen sinterklaas meer. Ik eet ook vaker rijst dan aardappelen. Wat nu Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:35

Ik denk dat Nederlandse cultuur sowieso al heel erg moeilijk is. Er zijn veel regionale subculturen. Boven de rivieren wordt nu eenmaal heel anders gedaan en gedacht dan onder de rivieren. Om dan ook maar niet te spreken met het enorm grote verschil tussen de randstad en de rest van Nederland. En binnen ieder deelgebied is er altijd sprake geweest van een diversiteit van culturen.

Cultuur deelt zich ook op in een hoop verschillende uitingen. Voor wat betreft eetgebruiken (wat eet je, wanneer eet je en wie bied je allemaal eten aan?). Dan zijn er ook wel bezoeksgebruiken, ook hoe gedraagt men zich in het verkeer of op straat, enz.

Dan zijn er de folkloristische zaken zoals Sinterklaas, Kermis, Koninginnedag. Redelijke unieke zaken die (zeker delen) van Nederland definieren.

Cultuur is ook iets wat enorm aan verandering onderhevig is. Zo is echt oernederlands eten gewoon een Broodje Shoarma. Nergens anders ter wereld smaakt een broodje Shoarma zoals in Nederland. Ik blijf het echt humor vinden. Meer oernederlands eten is bami, nasi en andere zaken. Om het dan maar niet te hebben over kroketten, frikandellen, frietjes saté of speciaal, maatjesharing, pepernoten, bossche bollen of appelbollen. Of denk maar eens aan suiker op de popcorn!

Wonen is ook iets typisch Nederlands. De verwarming uitdraaien als je de deur uitgaat of als je gaat slapen. Of juist alleen maar die kamer verwarmen waar je inzit. Om je te bescheuren als je uit bepaalde landen komt. Dan is er ook veel cultuur in hoe de Nederlander zelfs naar de WC gaat.

Als je meer wil begrijpen van de Nederlandse cultuur, dan moet je "The Undutchables" maar eens lezen. Een Amerikaans/Brits echtpaar dat jaren in klompenland heeft gewoond en hun bevindingen in een meesterwerk hebben opgeschreven. Er staan veel (ook pijnlijke) waarheden in over Nederlandse cultuur.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:27

joostvangestel schreef:
Als je meer wil begrijpen van de Nederlandse cultuur, dan moet je "The Undutchables" maar eens lezen. Een Amerikaans/Brits echtpaar dat jaren in klompenland heeft gewoond en hun bevindingen in een meesterwerk hebben opgeschreven. Er staan veel (ook pijnlijke) waarheden in over Nederlandse cultuur.

Heb inderdaad iets soortgelijks gelezen, maar heb ook Engelse vrienden. Best grappig! Zo waren ze bijvoorbeeld stunned over de directheid van Nederlanders Lachen

Wat ik overigens Nederlandse cultuur vind: Fietsen! Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:37

joostvangestel schreef:

Heb het boek niet gelezen maar lijkt mij absoluut een aanrader. Was een poos terug ook een programma op tv waarin buitenlanders die in nederland waren komen wonen werd gevraagd wat ze typisch nederlands vonden en daar kwamen wel een aantal opvallende dingen naar voren.

De meeste buitenlanders vonden de nederlanders veel te direct op het botte af.
Nederlanders houden zich ook altijd precies aan tijden en je kon niet zomaar aan komen waaien. Wil je op bezoek dan moet je eerst een afspraak maken.
Er was ook een africaan die vond dat nederlanders te veel met hun hoofd leefden. Volgens hem gingen ze te weinig af op hun gevoel.

Denk dat dit inderdaad wel typisch nederlands is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:35

Interessante dingen worden hier genoemd!
Nederlanders zijn inderdaad heeel direct, je kunt niet zomaar blijven voor het eten en je krijgt maar 1 koekje bij de koffie Haha!

Nog iets typisch nederlands: drop! *LOL*

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:26

Nederland drop en fietsen sinterklaas op tijd komen op afspraken.Hand geven, in de ogen kijken.Nederland heeft wel degelijk cultuur maar is moeilijk te verwoorden omdat je het als doodnormaal beschouwd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:40

Jamezy schreef:
Regelmatig wordt er gesmeten met termen als 'aanpassen', 'dat is een andere cultuur' etc. De Nederlandse geschiedenis is overigens ook echt niet altijd even mooi...

Dus vroeg ik me af... Wat is Nederlandse cultuur nou eigenlijk? Molens, klompen? Softdrugsbeleid, Frans Bauer? Dijken, pindakaas? Of is dat allemaal typisch Nederlands, maar (dus) geen Nederlandse cultuur?

Exact diezelfde vraag heb ik tijdens mijn studie moeten beantwoorden. We konden allemaal precies zeggen wat we echt Hollands vonden (voetbalfanaten, 6 uur avondeten, kroketje uit de muur, Nederlandstalige muziek a la Frans Bauer en Corry Konings Misselijk ) alleen identificeerden we ons liever niet daarmee Nagelbijten / Gniffelen Waarmee dus een statement was gemaakt. Het was overigens een inleiding op geschiedenisonderwerpen als slavernij etc.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:28

joostvangestel schreef:
Cultuur is ook iets wat enorm aan verandering onderhevig is. Zo is echt oernederlands eten gewoon een Broodje Shoarma. Nergens anders ter wereld smaakt een broodje Shoarma zoals in Nederland. Ik blijf het echt humor vinden. Meer oernederlands eten is bami, nasi en andere zaken. Om het dan maar niet te hebben over kroketten, frikandellen, frietjes saté of speciaal, maatjesharing, pepernoten, bossche bollen of appelbollen. Of denk maar eens aan suiker op de popcorn!

Hihi ik zie een Broodje Shoarma, bami nasi en popcorn helemaal niet als iets nederlands.... Grappig dat jij dat wel zo ziet. Dan denk ik eerder aan boerenkool en een broodje kaas. Wel leuk dat iedereen zo moeilijk kan omschrijven wat nu 'onze' cultuur is.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:31

valerm schreef:
Nederland drop en fietsen sinterklaas op tijd komen op afspraken.Hand geven, in de ogen kijken.Nederland heeft wel degelijk cultuur maar is moeilijk te verwoorden omdat je het als doodnormaal beschouwd.

Dat is ook zo. Natuurlijk heeft NL een cultuur, maar ik denk idd dat het ons te vertrouwd is om als zodanig te herkennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:35

ShirleyA schreef:
Hihi ik zie een Broodje Shoarma, bami nasi en popcorn helemaal niet als iets nederlands.... Grappig dat jij dat wel zo ziet. Dan denk ik eerder aan boerenkool en een broodje kaas.

En toch Lachen Een Duitse huisgenoot ging voor zijn ouders echt iets Nederlands maken. Zuurkoolstampot en broodjes kaas hebben ze ook in Duitsland, maar nasi, dat was echt iets wat hij hier voor het eerst was tegengekomen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:02

Shadow0 schreef:
ShirleyA schreef:
Hihi ik zie een Broodje Shoarma, bami nasi en popcorn helemaal niet als iets nederlands.... Grappig dat jij dat wel zo ziet. Dan denk ik eerder aan boerenkool en een broodje kaas.

En toch Lachen Een Duitse huisgenoot ging voor zijn ouders echt iets Nederlands maken. Zuurkoolstampot en broodjes kaas hebben ze ook in Duitsland, maar nasi, dat was echt iets wat hij hier voor het eerst was tegengekomen.

Haha nasi is echt iets uit indonesie. Tuurlijk eten we dat in NL ook wel veel net als pasta's maar t is niet typisch NL eten. Maar wel lekker Vingers aflikken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:11

ShirleyA schreef:
Haha nasi is echt iets uit indonesie. Tuurlijk eten we dat in NL ook wel veel net als pasta's maar t is niet typisch NL eten. Maar wel lekker Vingers aflikken

Nou ja, cultuur groeit en past zich aan, dat vind ik het mooie! Ja

Natuurlijk stamt nasi uit Indonesie, klopt helemaal! Maar omdat dat een Nederlandse kolonie is geweest, is dit gerecht ook in Nederland gemeengoed geworden. (Zo veel dus blijkbaar dat het door die Duitse huisgenoot als 'typisch Nederlands' gezien werd.) Bovendien is het inmiddels aangepast en veranderd en is de Nederlandse nasi behoorlijk anders dan de Indonesische.

Maar eigenlijk is dat met alles zo: culturen zijn ook maar een mengelmoesje van geleende gebruiken... zelfs de oer-Hollandse aardappel is oorspronkelijk gewoon import. Het bakje koffie? Import. Kopje thee? Hardstikke koloniaal.

Vervolgens wordt het opgenomen en aangepast en uiteindelijk heb je Italiaanse koffie en Turkse koffie en Nederlandse koffie, allemaal anders terwijl de koffiebonen toch echt uit Brazilie (of iets dergelijks) komen. En wordt bv de 'high tea' als iets typisch Engels gezien, maar de Engelsen hebben dat gewoon meegenomen van hun kolonie Sri Lanka (toen Ceylon).

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:13

nederlandse cultuur
mmmm eerste wat me binnen schiet
een echte hollander gaat niet op vak zonder een kilo of tig aardappelen
paar pakken hagelslag, potjes pinda kaas en D.E koffie

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:21

Ik vind 'openlijk blowen' toch wel vrij uniek, maar of dat het meteen bij de cultuur hoort dan, dat weet ik niet...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:55

Koffiebonen komen uit Jemen. Indertijd was de export van verse bonen verboden. Nederlandse "handelaars" haalden toch verse bonen op en plantten die in Brazilië en Indonesië. Jemen zag de handelaars als piraten en verklaarde nederland indertijd de oorlog. Het vredesverdrag wer pas redelijk recent getekend. We zijn dus honderden jaren in oorlog geweest met Jemen.

Aardappelen komen uit Zuid-Amerika, evenals aardbeien en tomaten. Pasta komt uit China, dus je zou gemakkelijk kunnen zeggen dat spaghetti helemaal geen Italiaans eten is (met dank aan Marco Polo).

Boerenkool is overigens wel echt Nederlands. In Finland en Canada gebruiken ze het hooguit voor het opvrolijken van een salade. Boerenkool kostte in Finland dan ook 15 gulden de kilo, zo'n 8 jaren terug.

Kroketten zijn echt Nederlands, uit de muur nog meer. Aardappelen mee op reis weet ik niet meer. Ik geloof dat die tijd echt wel voorbij is. Daarnaast zijn aardappelen soms lekkerder in het buitenland dan in NL. Voetbalfanaten is meer iets Engels, Oranjegekte is daar een stroming in. Frietje zuurvlees is ook typisch Nederlands (alhoewel, misschien meer Limburgs Knipoog )

Drop is overigens ook erg Fins Knipoog Met name salmiak.

Hoofdlijn is dat cultuur altijd in beweging is. Wat onze opa's en oma's deden doen we allang niet meer. Zo vond Michiel de Ruyter vroeger mannen met korte haren onacceptabel in zijn leger, en hoofddoekjes waren meer regel dan uitzondering in de klederdracht. Nu knipt het leger de soldaten kaal en hoofddoekjes zijn blijkbaar iets waar we boos op moeten worden, omdat het niet "in onze cultuur" past. Ik vraag me soms af of Geert Wilders ook Roodkapje gaat verbieden, aangezien ze een hoofddoekje draagt.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 19:12

joostvangestel schreef:
Hoofdlijn is dat cultuur altijd in beweging is. Wat onze opa's en oma's deden doen we allang niet meer. .

De kinderkopjes uit grootmoeders tijd liggen hier in ieder geval nog in de binnenstad Haha!

joostvangestel schreef:
Zo vond Michiel de Ruyter vroeger mannen met korte haren onacceptabel in zijn leger, en hoofddoekjes waren meer regel dan uitzondering in de klederdracht. Nu knipt het leger de soldaten kaal en hoofddoekjes zijn blijkbaar iets waar we boos op moeten worden, omdat het niet "in onze cultuur" past. Ik vraag me soms af of Geert Wilders ook Roodkapje gaat verbieden, aangezien ze een hoofddoekje draagt.

Ja, maar dat heeft meer met kleding te maken; tuurlijk (en goddank!) verandert dat door de tijd.
*Je laatste opmerking is trouwens echt om je te bescheuren Tong uitsteken*

Komaan mensen; 210 views en maar 21 antwoorden!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:16

Cultuur is dynamisch Lachen

De omschrijving die ik over cultuur geleerd heb is dat cultuur alle normen waarden en gedragingen van een groep mensen omschrijft. Een andere omschrijving is dat cultuur alles is wat niet bij de natuur hoort, dus alles waar mensen de hand aan hebben gelegd.

Nederlandse cultuur is ook de drukte die we in Nederland hebben, iedereen heeft het druk, alles moet snel, haast enz. Verder zijn de vele regeltjes die we bedacht en ingevoerd hebben ook typisch iets van de Nederlandse cultuur.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:50

Nederlanders waren goed in slavenhandel....vroeger