Waarom zo onverdraagzaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Waarom zo onverdraagzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:15

Waarschijnlijk zijn er wel al topics over dit onderwerp, sorry dan voor deze.
Ik ben nog niet zo lang op Bokt, maar één ding valt me heel erg op: het ontbreken van enige vorm van tolerantie t.o.v buitenlanders. Er lopen verschillende topics over bijv. een moslimziekenhuis en Halal-vlees.. De uitspraken die daarin worden gedaan, vind ik echt heel erg schokkend.
Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over "dat soort" en "die lui" en moeten ze vaak "opdonderen naar hun eigen land". En meestal worden hier Turken of Marokkanen mee bedoeld. Ook wordt vaak aangehaald dat je niks negatiefs over Moslims mag zeggen. Ik vind dat je altijd overal kritisch op mag zijn en op basis van je eigen ervaringen een beeld kan vormen over iemand/iemands geloofovertuiging. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er veel mensen maar in het wilde weg roepen. Ik heb ook al veel door onderzoek gestaafde feiten voorbij zien komen. Uit die onderzoeken bleek dan bijvoorbeeld dat zoveel procent van de jongeren van een bepaalde buitenlandse komaf crimineel zijn of worden. Maar wat ik me dan afvraag, is de uitkomst van een dergelijk onderzoek nu een vrijbrief om alle mensen van een bepaald ras of met een bepaalde kleur over één kam te scheren? Ik vind zelf (zoals ik ook al heb geschreven in een aantal andere topics) dat je iemand moet waarden nav je eigen ervaringen en dat je alleen over een mens als individu kan spreken, nooit als groep. Waarom al die agressie?

solina

Re: Waarom zo onverdraagzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:23

tja denk dat je hier weinig reactie,s op ga krijgen ,is wel heel direct.denk dat je in een bepaald opzicht wel gelijk heb.ik zelf denk ook wel een beetje dat je niet iedereen over de zelfde kam moet trekken zeg maar.
en dat wordt vaak wel gedaan,zitten bij onze nederlanders ook zeker genoeg minder goede mensen. Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:25

Er zijn toch genoeg mensen die ook heel direct roepen over "die lui", dan is het vragen naar de motivatie toch ook niet zo raar. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt en dat er niet veel reacties gaan komen! Knipoog

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:31

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ik voel me ontzettend moedeloos door alle topics vandaag, ik snap het gewoon écht niet.

Ik probeer zelf gewoon zo positief mogelijk in het leven te staan en iedereen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden, maar ik word er wel verdrietig van ja.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:32

Ach, je moet toch iemand de schuld geven? Koe

Ik vind het ook schokkend, vooral omdat het steeds meer lijkt te verergeren en bijna iedereen het maar normaal vindt.

Voor het Pim-tijdperk hoorde je een enkeling wel eens racistische uitspraken doen. Tegenwoordig mag je alles maar zeggen, maakt niets uit wie je ermee kwetst. Pim Fortuyn en de wannabee's die hem opvolgden hebben een heel nare sfeer in Nederland gecreëerd (waar moeten die puntjes nou? Scheve mond ).
Je mag (hier op bokt) niet de vergelijking trekken met WOII, maar ik doe het toch; In die tijden ging het erg slecht met Duitsland. Er stond een man op die de schuld naar de Joden schoof en een groot deel van het land is achter die gedachte gaan staan. Ik zie wel overeenkomsten met de huidige situatie. Een zwart schaap is zo gevonden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:33

@Bealy: ik was jou inderdaad ook al bij een aantal andere topics tegengekomen. Je verwoordt het goed, "moedeloos" is het juiste woord.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:37

Wat ik zo beangstigend vind, is dat mensen zo weinig zelf nadenken en klakkeloos aannemen wat iemand zegt die toevalllig heel hard roept. Ik vind het ook zo moeilijk uit te leggen, want ik vind ook bepaalde zaken in het Moslim-geloof niet goed. Maar ja, andersom zullen veel Moslims ook vraagtekens zetten bij "onze" manier van leven. En waarom kunnen we dat nu niet van elkaar verdragen. En mensen die zeggen last te hebben van buitenlanders? Welke last bedoelen ze dan? Want ik lees dan voorbeelden over een vrouw die zich moeilijk verstaanbaar kan maken in een apotheek. Ik kan me voorstellen dat dat op dat moment vervelend is, maar om dan gelijk te zeggen dat je daar "last" van hebt? Dan zijn er volgens mij toch nog wel een boel andere dingen waar je pas écht last van hebt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:44

Ik vind het niet alleen schokkend.. Ik erger me kapot aan de kortzichtigheid hier op bokt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:54

achja, ik kan er niet tegen dat de mensen uit hun villawijkje gaan roepen van "alochtonen dit, alochtonen dat..."
Ik woon in een "alochtonenbuurt", en ik vind dus dat ik WEL kan zeggen dat ik persoonlijk vind dat moest ik kunnen, de helft van mijn straat terug naar hun land zou sturen... JA, idd.
En rara? nee, ik ben HELEMAAAAAAL geen rascist, en JA, ik ken veel "alochtonen" als vrienden en collega's waar ik helemaal GEEN problemen mee heb, en vele die er net zo over denken als mij...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:59

en chevax: JA, ik heb er dikwijls last van. En dan in de zin van : dat ze mij even lekker gaan afslaan voor mijn mobieltje te steln, of op mijn gezicht kome slaan omdat ik niet op hun avances inga, of omdat ik soms voor de hele straat word uitgemaakt als prutsmuts omdat mijn lijf niet volledig bedekt is, en last omdat er midden in de zomer 10kilo rauw vlees ligt te vorten, en omdat ze sluikstorten voor mijn deur, en omdat sommige kinderen van een jaar of 6 hun middelvinger naar mij opsteken.
En natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar 75% van mijn buurt WEL... Maar ik heb ook turkse(en marrokaanse enz) vrienden die met hun EIGEN WOORDEN zeggen: "ik zou nooit in jou buurt willen wonen, daar woont alle uitschot van de alochtonen"

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:03

Mensen uit hun villawijkje? Hmmm, interessant. Ik vind je reactie eerlijk gezegd een beetje raar, hoor. Aan de ene kant heb je erg slechte ervaringen, aan de andere kant heb je buitenlandse vrienden. Dus welk punt probeer je nu duidelijk te maken?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:04

Als je er niks van weet, vind ik idd dat je niets in het wilde weg moet gaan roepen, maar eens je er wél iets van weet vind ik dat iedereen recht heeft om zijn standpunten in te nemen, of dat nu voor of tegen allochtonen is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:05

@Lidewijkje: en dat is nu precies de kern van wat ik ook vind.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:24

Je kunt het wel schokkend vinden...
Maar Moslims en andere geloven zullen waarschijnlijk net zo over ons praten als wij over hun..
Ik kan hier niet echt moeilijk over gaan zitten doen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:25

Och ja, omdat een ander het doet, mag jij het ook. Hoe oud ben je eigenlijk? En hoe weet je dat 'zij' dat ook zo doen over ons?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:34

Ze doen het echt wel hoor Knipoog Mijn vader heeft oriëntalistiek gestudeerd en is daar nog altijd heel hard mee bezig, en écht wel op de hoogte van dat soord dingen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:35

Nashke schreef:
en chevax: JA, ik heb er dikwijls last van. En dan in de zin van : dat ze mij even lekker gaan afslaan voor mijn mobieltje te steln, of op mijn gezicht kome slaan omdat ik niet op hun avances inga, of omdat ik soms voor de hele straat word uitgemaakt als prutsmuts omdat mijn lijf niet volledig bedekt is, en last omdat er midden in de zomer 10kilo rauw vlees ligt te vorten, en omdat ze sluikstorten voor mijn deur, en omdat sommige kinderen van een jaar of 6 hun middelvinger naar mij opsteken.
En natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar 75% van mijn buurt WEL... Maar ik heb ook turkse(en marrokaanse enz) vrienden die met hun EIGEN WOORDEN zeggen: "ik zou nooit in jou buurt willen wonen, daar woont alle uitschot van de alochtonen"

Helaas moet ik toegeven dat ik, tot nu toe, ook alleen maar slechte ervaringen heb met allochtonen.
Een stom voorbeeld: mijn vriend en ik zitten in de bioscoop. Achter ons komen Turkse jongeren zitten. Een ervan legt zijn voeten op de hoofdsteun van mijn vriend en stampt hem daarbij tegen zijn hoofd. Mijn vriend kijkt eens om (niet eens kwaad!) en die jongen begint dadelijk te dreigen dat ze hem eens onder handen zullen nemen. De hele film lang hebben ze tegen onze stoelen zitten stampen, vanalles op ons zitten gooien enz. En idd, toen de film gedaan was, zijn ze ons gevolgd naar de auto. Toen ik naar mijn gsm greep om de politie te bellen, zijn ze weggegaan.
En ik kan nog tal van andere voorbeelden opnoemen. Jij kan bijvoorbeeld als meisje niet meer alleen naar het station wandelen of je wordt lastig gevallen. Maar dan bedoel ik ook écht lastig gevallen. Ze benaderen je met een hele groep, sluiten je in en zitten overal aan je.
Hoewel ik altijd ruimdenkend probeer te zijn, vertroebelt dit soort dingen mijn beeld van allochtonen enigzins wel.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:44

Lidewijke schreef:
Als je er niks van weet, vind ik idd dat je niets in het wilde weg moet gaan roepen, maar eens je er wél iets van weet vind ik dat iedereen recht heeft om zijn standpunten in te nemen, of dat nu voor of tegen allochtonen is.

Dit is nu precies wat ik wilde gaan zeggen Haha!

Citaat:
Mensen uit hun villawijkje? Hmmm, interessant. Ik vind je reactie eerlijk gezegd een beetje raar, hoor. Aan de ene kant heb je erg slechte ervaringen, aan de andere kant heb je buitenlandse vrienden. Dus welk punt probeer je nu duidelijk te maken?

Met wat ik zeg bedoel ik: dat als ik eens mijn mening zeg, ik dikwijls word uitgemaakt voor rascist Verward Rolleyes Wat helemaal niet waar is, maar ik kan toch ook niet ontkennen wat ik rondom mij zie, wat hier gaande is...
Ik vind dat er iets aan moet gedaan worden, dat er nu ghetto's gecreerd worden en zo gaan ze nooit gaan integreren. Echt hun best doen vele ook niet. En dit zijn ervaringen die ik zelf ZIE.
En dan word ik ineens in het zelf hokje geduuwt als "rascist".
En ik merk ook dat "alochtonen" dikwijls TE beschermd worden..
Zoals vele berichten die ik hier lees, lijkt het alsof er helemaal geen probleem is... Dat is er dus WEL, kom maar eens bij mij logeren Haha!
Ook vind ik vele alochtonen zelf "rascist", hoeveel keer ik nog niet heb moeten aanhoren "vuile belg", en dat in mijn eigen land? nee sorry, dat pik ik niet. En nog denken vele mensen dat "rasicme" iets is van westerlingen, naar 'donkere mensen ' toe. euhm HALLO, omgekeerd kan ook hoor Knipoog
En ik heb ook het gevoel dat vele mensen zich willen 'aanpassen' aan "hun".
Terwijl ik te veel zie dat "hun" dat niet doen.
ja, sorry, maar ik ga me niet aanpassen aan hun zolang "zij" geen enige moeite doen.
En nogmaals ik spreek hier over een grote groep, maar lanng niet over allemaal Bloos , en ik heb dan ook DUBBEL zo veel rescpect voor de mensen die dan echt WEL hun best doen om te integreren.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:58

lies schreef:
Och ja, omdat een ander het doet, mag jij het ook. Hoe oud ben je eigenlijk? En hoe weet je dat 'zij' dat ook zo doen over ons?

Ik ben 20 en wat heeft leeftijd hier mee te maken?
En zoals na jou en mij gezegt, ze doen het echt wel, niemand is perfect.

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:21

Tja, mensen voelen zich nu eenmaal snel bedreigd. Die gaan ons werk afpakken! Ze dragen andere kledij! Ze spreken een andere taal! Paniek paniek, ik vind het allemaal niet zo erg, als ze een beetje geholpen worden dan nemen ze onze gewoonten wel over. En waarschijnlijk kunnen wij ook een heleboel leren van hen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:43

Frouk schreef:
lies schreef:

Omdat ik het nogal kinderachtig vind om uitspraken te doen als; Ach, zij doen het ook. A; weet je dat helemaal niet en b; dat wil nog niet zeggen dat het een het ander goedpraat. Het is in beide gevallen niet goed.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:46

lies schreef:
Frouk schreef:

Omdat ik het nogal kinderachtig vind om uitspraken te doen als; Ach, zij doen het ook. A; weet je dat helemaal niet en b; dat wil nog niet zeggen dat het een het ander goedpraat. Het is in beide gevallen niet goed.

Goed, dan zijn we het in ieder geval nog wel over het laatste eens.
En daarbij vind ik het niet kinderachtig om te zeggen dat een ander het ook doet, want het is gewoon een feit, maar daarin zullen jij en ik wel verschillen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:49

Een feit? Nou, kom maar op met die onderzoeksresultaten dan..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:50

lies schreef:
Een feit? Nou, kom maar op met die onderzoeksresultaten dan..

Goed hier, ga ik verder niet meer op in. Iedereen denkt vanalles over elkaar, dat lijkt me wel duidelijk. wil je resultaten zien, ga die zelf maar even zoeken Lachen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:54

Jij beweert toch dat het een feit is?
En ja, iedereen denkt vanalles over elkaar. Maar als we nu weer eens ophouden met gewoon maar alles hardop te zeggen wat we denken, wordt de sfeer al een stuk aangenamer.