Hakenkruisknopen: Esprit haalt folders terug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:53

Citaat:
KEULEN - Het Duitse modeconcern Esprit haalt 200.000 reclamefolders terug omdat op enkele afgebeelde knopen een hakenkruis lijkt te staan. De Esprit-top noemde het woensdag ergerlijk dat er overeenkomst bestaat tussen het motief op de knopen en een swastika.

De foto's zouden zeer ongelukkig zijn genomen. De leren knopen van Engelse makelij zitten op een vest uit de actuele herfstcollectie. De Duitse justitie begon al een onderzoek of het modemerk bewust knopen met een hakenkruis voor kleding gebruikt.

Media waarschuwden voor misbruik van vest en reclamefolder door neonazi's. Volgens de Duitse krant Express, die de affaire aan het licht bracht, hangen de vesten nog gewoon in de rekken bij Esprit. Daarnaast zou in andere winkels ook kleding met de omstreden knopen te koop zijn.

Bron

Wat vinden jullie ervan?
Ik geloof niet dat ze dat bewust hebben gedaan hoor..
Ben nu ook wel benieuwd naar die collectie trouwens Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: Hakenkruisknopen: Esprit haalt folders terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:55

Ik denk ook niet dat ze het expres hebben gedaan. Ben wel benieuwd naar die collectie ja, zou wel willen weten hoe die knopen er dan uit zien.

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:56

ben wel benieuwd hoe die knopen er dan uitzien...

maar goed, vind het ook een beetje overdreven als dit teken niet daadwerkelijk op een knoop staat.
Wat is dat tegenwoordig met die hakenkruizen?? Tijdje terug zag ik iets op het journaal over een fontein ergens bij de gemeente ofzo (geloof in Belgie) waarvan je op Google earth van boven af kon zien dat het een vorm had van een hakenkruis Verward

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:24

Amnero schreef:

maar goed, vind het ook een beetje overdreven als dit teken niet daadwerkelijk op een knoop staat.
Wat is dat tegenwoordig met die hakenkruizen?? Tijdje terug zag ik iets op het journaal over een fontein ergens bij de gemeente ofzo (geloof in Belgie) waarvan je op Google earth van boven af kon zien dat het een vorm had van een hakenkruis Verward

ja, en gingen ze nou slopen of niet?

een hakenkruis betekent in feite iets heel anders, alleen Hitler heeft het overgenomen en er een nare betekenis aan gegeven.
Ik weet niet meer precies wat het betekent, iets Keltisch dacht ik.

Espirit gaat dit echt niet met opzet doen. ze weten van te voren al wat voor rellen dit gaat uitlokken. (zoals nu dus..)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:26

@milo; weet niet precies wat een swastika betekent, maar het boedhisme en het hindoeisme kent deze swastika ook, daar draait alles om vrede en verdraagzaamheid.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:45

ja zoiets he, het was juist een heel mooi teken.

met dank aan Hitler zitten we voor de rest van ons leven en vele andere levens na ons vast aan iets afschuwlijks.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:47

Maar er zit dus niet écht een hakenkruis op de knopen?
Dan zijn het wel érg ongelukkige foto's... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:49

Zo zien die knopen eruit:

Afbeelding

Maar zo in de folder:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:01

Aai ongelukkige foto inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:22

Beetje mierenneuken vind ik dit.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:42

Naah. op de foto vind ik het toch duidelijk hakenkruisen.. en dit is allemaal in Duitsland niet te vergeten!! ik kan me wel voorstellen dat ze daar er ook wat meer vinnig op zijn.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:11

Swastika is door Hitler gespiegeld en dat is t hakenkruis. Daardoor werd de betekenis ook omgedraaid (zoals dat met meerdere symbolen t geval is). Ik vind t erg overdreven om de foto's over te maken even 5 minuten Photoshoppen en t ziet er heel anders uit.
Maar ik kan er wel om lachen...

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:50

Het is inderdaad wel duidelijk te zien, dan vind ik het toch niet gek dat ze bezwaar maken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:31

Amnero schreef:

(in tilburg richting reeshof (zo heet dat toch?) staat ook zo'n gebouw, lijkt met G-Earth ook op een hakenkruis...)

Vind het met die knopen inderdaad wel lijken, maar als ze dat nou idd met photoshop een beetje bijgewerkt hadden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:37

Dit gebouw dus
Afbeelding
Meteen tegen de vlakte gooien
Mensen moeten toch wel lichtelijk ziek in hun hoofd zijn als je daar in die knopen een hakenkruis ziet
Je kan ook overdrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:13

Kwam er net achter dat een vriendin van mij die knopen ook had op haar jas. Volgens mij zijn het dezelfde. Maar als je er niet op let zie je het ook niet.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:27

aukje91 schreef:
Zo zien die knopen eruit:

Afbeelding

Maar zo in de folder:
Afbeelding

die knopen bestaan al eeuwen!!! die had mijn moeder vroeger ook een hele doos van , toen ze nog kleding maakte, ik had ook heel veel jassen met die knopen! Haha!
en ik zie er dus geen hakenkruis in, alleen op die foto door de weerkaatsing van het licht, maar op de knoop zelf niet.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:55

Erg ongelukkige foto ja...

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:18

nou.. de foto is een beetje ongelukkig gemaakt. Maar dat konden ze toch wel afdingen met een kort berichtje in de nieuwe folder ofzo Verward
Beetje onzin om al dat papier dan maar weg te doen (reken even uit hoeveel verspilde bomen)
komop, doe niet zo kinderachtig. Ok, misschien een beetje gevoelig maar zó erg? Laat het verleden rusten, kijk naar de toekomst. Vergeet al die nare dingen nou een keer a.u.b.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:13

Uhm, volgens mij heb ik ook wel ergens een jasje met zulke knopen. Jemig, om daar nu al een hakenkruis in te zien.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:06

Dit vind ik nogal overdreven, slaat helemaal nergens op dat mensen daar al moeilijk over gaan doen..

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:00

Dat zijn gewoon standaard (imitatie) leren knopen. Las vorige week ook ergens een discussie over gebouwen over de hele wereld die dan gebouwd waren in de vorm van een swasika. De meesten van ver voor Hitler uberhaupt bestond. (en die hele discussie was dan op een site waarbij foto's werden besproken van Google Earth)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:54

Ik vind het allemaal nogal opgeblazen. Esprit gaat echt niet bewust knopen met een hakenkruis erop verkopen
En inderdaad, het zijn eigenlijk gewoon ouderwetse knopen die allang bestaan.
Alleen op de foto's komen ze verkeerd tot uiting. Om daar nou gelijk een onderzoek naar te gaan starten...
weghalen die folders en klaar is het probleem Lachen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:55

Pff wat een ophef om niks zeg.

Het hakenkruis is oorspronkelijk een swastika's symbool dat staat voor de zon en de vier richtingen. Hitler gaf er een hele andere negatieve betekenis aan.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:24

GreyHorses schreef:
Pff wat een ophef om niks zeg.

Het hakenkruis is oorspronkelijk een swastika's symbool dat staat voor de zon en de vier richtingen. Hitler gaf er een hele andere negatieve betekenis aan.

nee hij draaide t om en zo werd ook de betekenis van positief naar negatief verdraaid. Dat is met veel symbolen zo. Het is dan maar net hoe je t symbool houdt. En Hitler heeft dus de negatieve zijden gebruikt....