Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 17:58

Overgenomen van rtlnieuws.nl

Zelfmoord Nederlandse sergeant in Tarin Kowt
Een Nederlandse militair heeft in het Nederlandse kamp in het Afghaanse Tarin Kowt zelfmoord gepleegd.

Familie ingelicht
Het gaat om een sergeant. Dat meldt RTL Nieuws. De familie van de militair is ingelicht. De sergeant werd vanmorgen in Kamp Holland door zijn collega's dood gevonden. Hij heeft zichzelf vermoedelijk met zijn eigen dienstwapen van het leven beroofd.

Marechaussee
De Koninklijke Marechaussee heeft de zaak nog in onderzoek. In Tarin Kowt zitten zo'n 1000 Nederlandse militairen die worden ingezet voor de wederopbouw van Afghanistan.

Zelfmoorden
Volgens Defensie komen zelfmoorden bij de organisatie een paar keer per jaar voor. Soms gebeurt dat tijdens de diensttijd of op een missie in het buitenland. Voor zover een Defensie-woordvoerder weet, gebeurde dat de laatste keer in Bosnië in 2002.

Afschuwelijk, zowel voor zijn nabestaanden als zijn collega's. Scheve mond Ik wil iedereen die hier op wat voor manier dan ook mee te maken heeft, veel sterkte wensen.

Kellyy

Re: Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:59

Pff dat is zeker afschuwelijk..lijkt me erg moeilijk voor de nabestaande.. Vriendjes zijn?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 18:03

Dit lijkt me eerlijk gezegd ook verschrikkelijk voor de collega's die hem gevonden hebben. Scheve mond Ik moet er niet aan denken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:04

ik vind het triest, doe het dan bij jehuis, maar evengoed... :S

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 18:05

Farouche schreef:
ik vind het triest, doe het dan bij jehuis, maar evengoed... :S

Verward Beetje lastig, als je voor je werk in het buitenland zit.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:25

zo'n beslissing neem je niet van de een op andere dag MissJ. Ik vind het ook laf om het zo ver van huis te doen. Ik vind zelfmoord sowieso laf maar dat terzijde.

Sterkte voor de nabestaanden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:28

MissJ wat denk je, zegt dat wat over de dwang die er ligt op de mensen om aan zon missie mee te doen.
Ik herinner me de commotie rond degenen die na Irak niet meer uitgezonden wilden worden naar een oorlogsgebied.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:34

ow gadver....en dan te bedenken dat mijn oom der in december ook zit,bah!
Heel veel sterkte voor de nabestaanden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:36

een vriend van me gaat er ook heen over 2 maanden, waar zit jouw oom gelegerd marije?
Mijn ex zat ook in dienst en werd ook uitgezonden, is moeilijk etijd daar hoor. Sterkte aan de nabestaanden

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:38

lijkt me echt afschuwelijk!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:39

Na zo'n bericht ga je toch weer even nadenken over de situatie waarin die mensen daar zitten.. Sterkte voor alle nabestaanden!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:45

Zou het komen door de situatie daar, het missen van thuis of zat deze persoon al niet lekker in z'n vel?

Of een combinatie van bovenstaande?

Hoe dan ook is het verschrikkelijk, ik wens alle nabestaanden veel sterkte!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:46

Wat vreselijk zeg....

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:48

Triest voor de nabestaanden en zijn collega's. Zelfmoord is inderdaad laf, maar wat doe je eraan. Mijn tante heeft ook zelfmoord gepleegd. Het blijft een moeilijke kwesie.. Verdrietig

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:49

Ach, wat naar...
Sterkte voor alle nabestaanden...

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 19:51

Wiesje schreef:
zo'n beslissing neem je niet van de een op andere dag MissJ. Ik vind het ook laf om het zo ver van huis te doen. Ik vind zelfmoord sowieso laf maar dat terzijde.

Sterkte voor de nabestaanden!

Waarom is zelfmoord laf? Wie ben jij dat je kunt oordelen over het leven van een ander? Je bent eigen baas over je eigen leven. Persoonlijk vind ik dat als je het doet, zorg dan dat je er geen ander bij betrekt, zoals gebeurt als je jezelf voor een trein gooit etc.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 22:16

Stennisje schreef:
Zou het komen door de situatie daar, het missen van thuis of zat deze persoon al niet lekker in z'n vel?

Of een combinatie van bovenstaande?

Hoe dan ook is het verschrikkelijk, ik wens alle nabestaanden veel sterkte!

Het lijkt mij een combinatie van alles. Ik heb gelukkig nog nooit in de situatie verkeerd dat ik me zo slecht voelde dat ik er een einde aan wilde maken, maar ik kan me zo voorstellen dat je in vreselijke nood moet verkeren, wil je zo'n besluit nemen. Ik vind het afschuwelijk.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:02

Pfff het is toch al niet wat. Wat zou er in zijn hoofd omgegaan zijn dat hem heeft doen besluiten tot zoiets drastisch?
Iedereen die kiest voor zelfmoord is zo in de war en ziet echt geen uitweg meer, wie weet wat hij allemaal heeft meegemaakt.
Een keuze om zelfmoord te plegen vind ik niet laf, het is misschien een ongelukkige keuze wat nabestaanden betreft, zij zullen met vragen zitten die wellicht nooit beantwoord zullen worden.
Volgens mij hebben de meeste mensen die zelfmoord een laffe actie noemen, echt geen idee waar ze het over hebben.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:10

Wie zijn jullie om daar negatief over te oordelen? Jullie kennen hem niet eens. Die man heeft waarschijnlijk veel meegemaakt, en dit keer weer.
Vind het laf om zo te oordelen nu -ie dood is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:15

Als ik hoor over iemand die zelfmoord pleeg is het eerste wat door me heen schiet dat het zo triest is dat mensen zo wanhopig kunnen zijn, dat ze geen andere uitweg zien.

In een ander topic hier gaat het over een invalide vrouw die zich van een viaduct voor rijdende auto's heeft gegooid.
Of iemand die zich voor een trein gooit.

Zelfmoord is nooit mooi, maar ik denk dat een overdosis minder traumatisch is om te zien dan iemand die zich voor een trein of auto gooit.
Maar ik denk dat iemand die zo wanhopig is daar ook niet meer echt bij nadenkt.

Laf zou ik het zeker niet willen noemen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:18

Zelfmoord gebeurt hele dagen door, en nu dit toevallig bij een Nederlandse militair op missie gebeurt, is iedereen in rep en roer. Het is al triest genoeg dat mensen vaak voor deze uitweg kiezen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:19

Stennisje schreef:
Zelfmoord is nooit mooi, maar ik denk dat een overdosis minder traumatisch is om te zien dan iemand die zich voor een trein of auto gooit.
Maar ik denk dat iemand die zo wanhopig is daar ook niet meer echt bij nadenkt.

Laf zou ik het zeker niet willen noemen.

Voor wie is een overdosis minder traumatisch? Ik denk dat de machinist van de trein behoorlijke trauma's kan overhouden als er iemand voor zijn trein gesprongen is, of wat te denken van de conducteur die meteen daarna naar het stoffelijk overschot (of wat er nog van over is) moet?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:27

Tulandro schreef:
Zelfmoord gebeurt hele dagen door, en nu dit toevallig bij een Nederlandse militair op missie gebeurt, is iedereen in rep en roer. Het is al triest genoeg dat mensen vaak voor deze uitweg kiezen.

Als je goed leest zie je dat niet iedereen in rep en roer is.
En zelfmoord gebeurt hele dagen door, maar daar hoor je vaak niks van, omdat het vaak niet op het nieuws komt.

Er gebeuren gewoon vervelende dingen nu in kamp Holland. Eerst die mislukte aanslag, en nu iemand die zelfmoord pleegt.

Voor de mensen die daar famillie hebben zitten, of die famillie hebben die er heen gaan(of kennissen, vrienden ook natuurlijk), is deze tijd gewoon ontzettend spannend, en als je dan elke keer rotnieuws van daar hoort, is het ook niet leuk hé. Beetje begrip.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:35

Volgens mij heb je als militaire instelling (lees= het leger) dus heel stevig gefaald in het selecteren en begeleiden van je personeel.

Stoere jongens onder elkaar, he? Niet mogen falen of kwetsbaar mogen zijn, he? Geen kritiek mogen hebben op de organisatie noch de missie waarvoor je daar gestationeerd zijn, toch.....

Wat mij betreft mag defensie zich diep gaan schamen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:50

Firedancer schreef:
Volgens mij heb je als militaire instelling (lees= het leger) dus heel stevig gefaald in het selecteren en begeleiden van je personeel.
Stoere jongens onder elkaar, he? Niet mogen falen of kwetsbaar mogen zijn, he? Geen kritiek mogen hebben op de organisatie noch de missie waarvoor je daar gestationeerd zijn, toch.....

Wat mij betreft mag defensie zich diep gaan schamen.

Verward
Ze worden juist aangemoedigd om over nare ervaringen te praten. Maar mijn hemel zeg, een militair is geen machine of robot hoor. Het zijn ook maar hele normale mensen van vlees en bloed, met gevoelens.