supersize me, wie schrok er ook zo van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siria

supersize me, wie schrok er ook zo van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:50

ik weet niet of dit onder nieuws en maatschappij of onder mensenwelzijn moet, maar we zullen zien.

in ieder geval een paar weken terug was er een programma op ik geloof ned 1 genaamd supersize me, waarin een man een maandlang 3x per dag bij macdonalds in de vs ging eten en dan vooral de supersize maat nam, hij kwam twaalf kilo aan, maar werd er vooral heel ongezond van, in amerika eten ook zeer veel mensen fastfood schijnt. wie dat er schuldig is schijnt ook lastig te zijn, want er is heel veel reclame en gewoon veel meer verleidingen, dus om zomaar de mensen zelf de schuld te geven. het zit in ieder geval vrij lastig in elkaar.

mijn vraag wat vinden jullie daar nou van als gewoon een hele maatschappij zo ongezond eet?
en wat vonden jullie van de documantaire/film?

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me

Vanessa24

Re: supersize me, wie schrok er ook zo van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:26

Ik heb de documantaire niet gezien.
In Amerika schijn je veel restaurants te hebben die een 'all you can eat' beleid hebben, dit helpt natuurlijk niet om de mensen gezond te houden in een steakhouse e.d.
Maar ik vind het ook een verantwoordelijkheid van de mensen zelf, ze kunnen zelf ook wel nagaan dat 3x per dag Mac niet goed is voor je.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:29

Idd, na 3 weken Florida zat er bij mij ook 4 kilo bij door de heerlijke All U Can Eat restaurants. Gelukkig zijn ze er inmiddels al weer af, maar het concept is fantastisch maar behoorlijk ongezond.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:32

Het is lastig in Amerika, dat land is gebaseerd op fast food.. Ik begreep van mijn neef die daar woont, dat het echt lastig is om gezond te eten.. In een supermarkt vind je bijna geen verse groenten.. Da's toch apart..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:33

Ik heb dat ook gehoord ja!
heb ook een keer een documentaire gezien over Amerika, dan had je van die resaurants waar je zo veel kon eten wat je maar wilde! 1 man mocht in 3 restaurants niet meer terug komen omdat hij te veel at.... Hij ging iedere avond in zo'n restaurant eten, dat was voor hem goedkoper...

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:40

we hebben de documentaire moeten bekijken voor het vak engels. Wel daarna heb ik een hele tijd geen mc donalds meer gegeten! De documentaire drukt je wel met je neus op de feiten Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:45

casperrr schreef:
heb ook een keer een documentaire gezien over Amerika, dan had je van die resaurants waar je zo veel kon eten wat je maar wilde! 1 man mocht in 3 restaurants niet meer terug komen omdat hij te veel at.... Hij ging iedere avond in zo'n restaurant eten, dat was voor hem goedkoper...

Jups, heb ik ook gezien.

Ik schrok overigens niet echt van Supersize Me. Als je dit al schokkend vind, zou je eens moeten weten hoe die burgers eigenlijk gemaakt worden; daar kan ik pas met mijn verstand niet bij.

De maatschappij moet zelf opletten wat het consumeert, is mijn mening. Iedereen met een béétje gezond verstand kan daar toch wel over nadenken? Zo niet, jammer dan. Misschien krijgen we dan toch nog een beetje natuurlijk selectie Knipoog Typisch menselijk om eigen fouten op een ander af te schuiven. Straks krijgen de kippen nog de schuld, omdat de MacChicken bestaat!

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:48

ik hebn hem ook gezien en ik schrok er echt van. nooit geweten dat het zó ongezond is....

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 14:15

Jamezy schreef:
casperrr schreef:

Jups, heb ik ook gezien.

Ik schrok overigens niet echt van Supersize Me. Als je dit al schokkend vind, zou je eens moeten weten hoe die burgers eigenlijk gemaakt worden; daar kan ik pas met mijn verstand niet bij.

De maatschappij moet zelf opletten wat het consumeert, is mijn mening. Iedereen met een béétje gezond verstand kan daar toch wel over nadenken? Zo niet, jammer dan. Misschien krijgen we dan toch nog een beetje natuurlijk selectie Knipoog Typisch menselijk om eigen fouten op een ander af te schuiven. Straks krijgen de kippen nog de schuld, omdat de MacChicken bestaat!

hmm, maar het ligt wel aan je omgeving: als je als kind meer dan 1000 reclamespotjes op tv ziet en je ouders ook ongezond eten en er in de schoolkantine alleen maar ongezond ete te koop is ga je wel iets eerder ongezond eten denk ik. Huilen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:19

Ik kreeg steeds meer trek in een Big Mac tijdens het kijken naar deze documentaire, serieus!

Ik vind dit de eigen verantwoording van de mensen, je stopt dat eten toch zelf naar binnen?
Het is zo makkelijk om altijd maar iemand anders de schuld te geven van jouw fouten.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:02

Siria schreef:
hmm, maar het ligt wel aan je omgeving: als je als kind meer dan 1000 reclamespotjes op tv ziet en je ouders ook ongezond eten en er in de schoolkantine alleen maar ongezond ete te koop is ga je wel iets eerder ongezond eten denk ik. Huilen

Uiteraard. Maar op het moment dat jij of je kind vetter en vetter wordt, moeten er toch wel wat bellen gaan rinkelen? Maar wat ze die kinderen voorschotelden is inderdaad schandalig. Maar het is precies wat dat kantinemens al zei: Dit komt zo van de overheid. Het moet veel van hoeveelheid zijn, makkelijk te bereiden en mag niet te veel kosten. Tsja, dat is natuurlijk vragen om problemen! Maar als ouder praat je toch ook weleens met je kind, lijkt me? Dan zou je moeten weten wat ze op school voorgeschoteld krijgen. Anderzijds kunnen ze zelf ook eten meegeven of meenemen.

Ach ja, plantaardig voedsel is goedkoper en véél gezonder. Veganisme neemt een heleboel welvaartsziekten weg; dringt ze iig terug. Helaas is onze maatschappij niet zo, maar daar zal ik verder geen seconde van wakker liggen. Op naar de eigen ondergang! Vork

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:04

Ik schrok er ook wel van, bedoel je weet wel dat het slecht is maar zoooo slecht!! Dat had ik ook weer niet verwacht! Ik dacht echt halverwege dat hij zou stoppen voor zijn gezondheid maar toch gewoon door gaan.... pfffffff dat had ik dus niet gedaan!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:20

Jamezy schreef:
Siria schreef:

Uiteraard. Maar op het moment dat jij of je kind vetter en vetter wordt, moeten er toch wel wat bellen gaan rinkelen? Maar wat ze die kinderen voorschotelden is inderdaad schandalig. Maar het is precies wat dat kantinemens al zei: Dit komt zo van de overheid. Het moet veel van hoeveelheid zijn, makkelijk te bereiden en mag niet te veel kosten. Tsja, dat is natuurlijk vragen om problemen! Maar als ouder praat je toch ook weleens met je kind, lijkt me? Dan zou je moeten weten wat ze op school voorgeschoteld krijgen. Anderzijds kunnen ze zelf ook eten meegeven of meenemen.
Ach ja, plantaardig voedsel is goedkoper en véél gezonder. Veganisme neemt een heleboel welvaartsziekten weg; dringt ze iig terug. Helaas is onze maatschappij niet zo, maar daar zal ik verder geen seconde van wakker liggen. Op naar de eigen ondergang! Vork

Heb je ooit een programma gezien van Jamie Oliver? Hij was van plan om het eten in schoolkantines te veranderen, want ook in Engeland is het Fish and Chips wat de klok slaat!.
De kinderen klaagden toen ze broccoli voorgeschoteld kregen... wat denk je wat die ouders doen?
Die staan met de Mac zakjes bij de schoolhekken!!! Tja, dan vind ik het niet raar dat er geen belletjes gaan rinkelen bij ouders.. die doen net zo hard mee!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:16

Vanessa24 schreef:
Heb je ooit een programma gezien van Jamie Oliver? Hij was van plan om het eten in schoolkantines te veranderen, want ook in Engeland is het Fish and Chips wat de klok slaat!.
De kinderen klaagden toen ze broccoli voorgeschoteld kregen... wat denk je wat die ouders doen?
Die staan met de Mac zakjes bij de schoolhekken!!! Tja, dan vind ik het niet raar dat er geen belletjes gaan rinkelen bij ouders.. die doen net zo hard mee!

Dat zeg ik; in dat geval lijkt het me duidelijk eigen schuld, dikke bult Haha!

Opvoeding staat ergens bovenaan, maar vergeet gemak niet. Waarom zelf boontjes doppen als je ze kant en klaar uit blik (mèt ongezonde saus) kunt trekken?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:18

Vanessa24 schreef:
Ik heb de documantaire niet gezien.
In Amerika schijn je veel restaurants te hebben die een 'all you can eat' beleid hebben, dit helpt natuurlijk niet om de mensen gezond te houden in een steakhouse e.d.
Maar ik vind het ook een verantwoordelijkheid van de mensen zelf, ze kunnen zelf ook wel nagaan dat 3x per dag Mac niet goed is voor je.

ja dit vind ik ook, maar ik vind dat als je om jezelf geeft zorg je toch goed voor je lichaam, en ik wil geen mensen kwetsen, maar dan laat je jezelf toch niet zo dik worden!@

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:05

Jaa, ik heb de docu wel gezien. Nagelbijten / Gniffelen
Ben sindsdien niet meer naar de Mac geweest.

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:01

Ik heb de docu ook gezien, en mijn mond viel vooral open van het feit dat er in een supersize cola 1,5 (!!!) liter zit Wow! Ziek Dat is toch verschrikkelijk!!! Dat zijn meer dan 40 suikerklontjes!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:05

Ik heb het ook gezien Lachen. Mooie documentaire wel Lachen. MacDonalds is eigenlijk sinds die tijd ook begonnen met salades en kleinere porties. Je kunt nu ook overal de calorietabellen halen bij de Mac.

Wat ik een heel goed boek vond was Fast Food Nation van Eric Schlosser. Gaat over het ontstaan van deze Fast Food cultuur in de VS en dan wordt eigenlijk duidelijk hoe het komt dat je daar zo moeilijk gezond kunt eten. Erg verhelderend boek.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:09

Kun je niet gewoon vertellen hoe dat komt? Haha!
Graag de korte versie... Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:14

Ik heb het ook gezien, echt heel erg erg. Maar ik snap niet dat mensen zichzelf niet kunnen inhouden. Ik eet ook bijna elke dag in de kantine (ben 14) maar neem altijd een broodje gezond ipv de kroketten.

Het is je eigen verantwoording.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:15

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:19

Sorry, maar ik heb het niet gezien (heb er wel
van gehoord!)... Maar dat lijkt me echt vet ranzig!
Dat doe je toch niet! Volgens mij ben je echt dan
volkomen gestoord. Elke dag patat ed. Een keertje
oke.. (sorry ik kan er ook niet goed van afblijven!)
Maar elke dag! Gatverdamme! Misselijk

xxx Nienke

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:13

nielsd schreef:
Ik heb het ook gezien, echt heel erg erg. Maar ik snap niet dat mensen zichzelf niet kunnen inhouden. Ik eet ook bijna elke dag in de kantine (ben 14) maar neem altijd een broodje gezond ipv de kroketten.

Het is je eigen verantwoording.

Maar waarschijnlijk is dat broodje gezond een stuk duurder dan die kroket?
Wat mij betreft mogen ze gezonde broodjes goedkoper maken, het geld wat je dan tekort komt moet je dan als toeslag op het junkfood doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:15

Misser schreef:
Ik kreeg steeds meer trek in een Big Mac tijdens het kijken naar deze documentaire, serieus!

Ik vind dit de eigen verantwoording van de mensen, je stopt dat eten toch zelf naar binnen?
Het is zo makkelijk om altijd maar iemand anders de schuld te geven van jouw fouten.

Ik al na het lezen van dit topic Vork

ooh, wat snap ik naar een big mac..
Mag niet, heb gister al pizza gehad!