aantal rokers moet lager...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

aantal rokers moet lager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 19:46

Citaat:
Aantal rokers moet omlaag naar 20 procent’

Uitgegeven: 6 oktober 2006 15:08
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2006 15:38

DEN HAAG - Nog maar één op de vijf Nederlanders mag in 2010 roken. Nu is dat 28 procent. Het percentage 16-jarige jongeren dat alcohol drinkt moet in 2020 zijn teruggedrongen naar het niveau van 1992. Ook het drankprobleem van volwassenen moet worden teruggedrongen.

Dat staat in de preventienota met plannen voor de periode 2007-2010 van minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid), waar het kabinet vrijdag mee instemde. Het is de bedoeling dat de gemeenten deze doelen bereiken. Zij krijgen daarvoor de komende drie jaar in totaal 4,6 miljoen euro extra.

Overgewicht

Behalve alcohol en roken, zijn diabetes, overgewicht en depressie speerpunten in de beleidsplannen voor de komende jaren. Volgens de minister moet het aantal mensen toenemen dat hulp krijgt om een depressie te voorkomen. Op dit moment gebeurt dat bij ongeveer 4000 mensen.

Door de vergrijzing en de stijging van de zorgkosten is preventie weer een onderwerp dat na een lange periode van verwaarlozing weer de politieke agenda staat. De verwachting is dat preventie de komende jaren een grotere rol zal spelen.

bron: www.nu.nl

Hoe willen ze dit gaan doen? Sigarettenprijs nog duurder? En de rest? Heeft iemand enig idee hoe men dit wil aanpakken? trouwens, maar 28% rookt, dat valt mij nog heel erg mee Ja

Annemarie89

Re: aantal rokers moet lager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:01

Hm het lijkt mij een goed plan maar inderdaad; hoe?
Volgens mij roken de mensen die willen roken echt wel gewoon hun peukje wat dan ook Clown

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:02

ben inderdaad ok wel benieuwd hoe ze dat willen gaan aanpakken,
het is toch wel zo dat ook al de sigaretten duurder zijn geworden,
vele er geen peuk minder om roken,
tja af en toe nog een marlboro, peuken van de lidl bevallen me ook prima

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:04

niet alleen rokers, ook depressieven, te zware mensen, en alcohol gebruik wil men minder zien Clown
nog even en het is verboden om depressief te zijn! Tong uitsteken Duh! dat is toch niet normaal.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:06

Maar je kunt toch knap depressief worden als je niet meer mag roken, eten en drinken Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:07

kan ik beter blijven roken

stop ik met roken.
raak ik in een depresie krijg ik vreetbuien, wat weer lijdt tot overgewicht, of tot suikerziekte
waardoor ik aan de drank raak, om me verdriet te verdrinken

mmmm neem nog ff een peukkie en denk d'r nog ff overna

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:08

Craignethan schreef:
Maar je kunt toch knap depressief worden als je niet meer mag roken, eten en drinken Haha!

*LOL*

Ze moeten niet zo zeuren.. Ik vind dat de overheid zich overal veelste veel mee bemoeit..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:09

hahaha Haha!
en ja de overheid bemoeid zich werkelijk overal mee, niet normaal meer.
en niet alleen met dit, maar met nog vééél meer stomme maar heel iritante dingetjes, zoals in de landbouw, nou kom op, dat is niet leuk meer! (sorry beetje off topic)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:10

geloof me wil de overheid echt niet Haha! Haha! enig idee hoeveel miljoenen er jaarlijks de schatkist vullen door het roken? Enig idee hoeveel rokers er na het stoppen worstelen met overgewicht, depressies........... gaat de overheid zoveel meer kosten dan dat het oplevert.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:10

KiWiKo schreef:
geloof me wil de overheid echt niet Haha! Haha! enig idee hoeveel miljoenen er jaarlijks de schatkist vullen door het roken? Enig idee hoeveel rokers er na het stoppen worstelen met overgewicht, depressies........... gaat de overheid zoveel meer kosten dan dat het oplevert.

Nee, maar het is straks verkiezingstijd en dan doen dit soort dingen het wel goed. *LOL*

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:13

Nou m'n moeder is al gestopt, dus als iedereen haar voorbeeld volgt komen ze er wel Haha!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:20

ik heb liever dat ze de criminaliteit eens aanpakken... dat gezever over rokers.. word er onderhand strontziek van...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:05

Ik vind het een goed idee.
Hoe zouden ze iets aan dat overgewicht gaan doen?
Limiet op je hoeveelheid junkfood? Voedselpaketten? Clown

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:02

Zoals iemand hierboven al zei; de rokers spekken de schatkist..
en geloof me, ze ontvangen veel geld van de rokers.

Daarnaast ontvangen ze ook veel geld van de drinkers.. want ook die betalen meer voor de belasting, dan voor de drank zelf..( overdreven, maar goed)

ben ergens ook wel benieuwd hoe ze dit alles willen gaan doen.
Waarschijnlijk worden sigaretten en drank duurder.. dat is "de oplossing" hiero in ons kikkerlandje.
Vraag me alleen af hoe ze overgewicht en depressie willen verminderen..

en als ik stop met roken komt er een zeer depressief persoontje bij..

ben benieuwd..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:22

Als men wil dat de rokers stoppen met roken, dan moeten ze de sigaretten uit de handel gooien... Verder willen ze echt niet dat we stoppen met roken, want zoals Kiwiko als zei: We spekken de schatkist... Als wij stoppen met roken... wordt de benzine 20x zo duur... Ja

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:18

Craignethan schreef:

*LOL*

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:18

ik neem gewoon sloffen sigaretten mee uit het buitenland en aangezien we daar regelmatig zitten koop ik praktisch nooit nederlandse sigaretten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:20

gister was er een interessant stuk op nederland drie, reporter ofzo, ging over roken, en hoe lang al bekend is hoe slecht het is, dat nederland het laatste land is die actie onderneemt tegen roken, en hoe de tabaksindustrie en de tweede kamer met elkaar verweven zijn (niet best!)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:07

Sjonge jonge wanneer stopt dat gezeur over roken eens?! Bedoel ieder moet dat toch voor zich weten? Er is zoveel slecht voor de mensheid, ik zeg toch ook niet tegen iemand die savonds aan de chips zit te kanen dat ie dat niet moet doen omdat je er dik van wordt en het slecht voor je is?!?!

Hoe duur ze het ook maken, of verbieden waar dan ook te roken, als je wilt roken rook je toch wel!

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:03

LimaGentle schreef:
ik heb liever dat ze de criminaliteit eens aanpakken... dat gezever over rokers.. word er onderhand strontziek van...

Helemaal mee eens.
En bovendien kunnen ze het toch niet waarmaken, mensen blijven toch wel roken, drinken en eten.

Irismacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:43

LimaGentle schreef:

Idd.

Iedereen moet lekker zelf weten of ze roken of niet Nagelbijten / Gniffelen Zou mij een worst wezen eerlijk gezegd

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:24

Als we dan gestopt zijn met roken, drinken en allemaal op een perfect gewicht zijn, regelmatig sporten, en positief in het leven staan, dan moeten we ook maar niet meer fietsen of autorijden, want dat is ook heel gevaarlijk!

Pff... waar bemoeien ze zich mee? Als iedereen zou stoppen met roken dan loopt de overheid heel veel centjes mis... De reden dat de gezondheidszorg nu zo duur is, is volgens mij omdat men jaren geleden 'vergeten' is dat de babyboomers allemaal tegelijk oud zouden worden en langer zouden leven dan 50 jaar geleden.. Nu probeert de overheid 'hun'' probleem te verleggen naar de maatschappij.. Beetje jammer.

Meneer Hoogervorst: is het niet verstandige om de helft van die 4,6 miljoen te investeren in de bejaardenzorg en huidige gezondheidszorg??

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:30

Kaat18 schreef:

Meneer Hoogervorst: is het niet verstandige om de helft van die 4,6 miljoen te investeren in de bejaardenzorg en huidige gezondheidszorg??

Ik ben dan geen roker, maar hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat geld kan veel beter geïnvesteerd worden!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:38

Merilyn schreef:
Kaat18 schreef:

Ik ben dan geen roker, maar hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat geld kan veel beter geïnvesteerd worden!

Ja, inderdaad.

Mensen die blijven toch wel roken, ze vinden altijd wel een manier. En gedronken zal er toch wel worden.

Als ze het geld eens steken in de dingen die écht nodig zijn, in plaats van dingen die bijna onhaalbaar zijn..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:43

Mocht meneer Hoogervorst dan zeggen dat er niet genoeg geld is, kan hij misschien bij onze koningin aankloppen. Zij verdient 80 miljoen per jaar... en hoeft geen belasting te betalen, verder hoeven ze geen huur/hypotheek voor de huizen te betalen.. dus zij houdt vast geld over..