Schietpartij op Amish-school in VS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schietpartij op Amish-school in VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:23

Bron CNN: http://edition.cnn.com/2006/US/10/02/am ... index.html

Citaat:
Coroner: At least 6 dead in Amish school shooting

NICKEL MINES, Pennsylvania (AP) -- A county coroner said Monday that at least six people were killed in a shooting at an Amish school in Pennsylvania.

Police earlier had said a gunman killed "a number" of people and that the shooter was among the dead.

The county coroner told reporters, "So far, six confirmed dead," and that helicopters were arriving "like crazy" at Lancaster General Hospital.

Police surrounded the one-room school late Monday morning, and the Lancaster County 911 Web site reported that dozens of emergency units were dispatched to a "medical emergency" at 10:45 a.m. (Watch helicopter video from the scene of the shooting -- 1:00 )

Two hours later, about three dozen people in traditional Amish clothing, hats and bonnets stood near the small school building speaking to one another, several young people and authorities.

At least two ambulances had left the scene, and at least one person was taken on a stretcher to a medical helicopter.

Zes doden tot nu toe Het blijft maar aan de gang in de VS met mensen die anderen gewoon neerschieten op scholen. Vind het toch wel heel erg, iedere keer als dit gebeurd ben ik weer sprakeloos over hoe dit zomaar kan gebeuren.

Liezel1

Re: Schietpartij op Amish-school in VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:24

alweer?!!

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:24

Ja...verschrikkelijk! Vind dat ze het daar ook echt moeten afschaffen dat je een pistool bij je mag drage.! Niet normaal.. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:27

Tja dat kan sillo, maar je wil niet weten hoeveel mensen in Nederland met een mes, pistool of een ander wapen op zak lopen. Je hoort vaak genoeg dat iemand plots een mes uit zijn broekzak trekt. Wel een heel benauwd idee als je daaraan denkt in een drukke winkelstraat ofzo...

Hier heb ik het bericht trouwens voor mensen die minder goed zijn in engels:
Bron: NHD.nl
Citaat:
WASHINGTON - Bij een schietpartij in een schooltje in het district Lancaster in de Amerikaanse staat Pennsylvania is waarschijnlijk 'een aantal doden' gevallen, aldus de politie. Een man opende het vuur op een school van een Amish-gemeenschap.

De school telt maar een klas, waar naar verluidt twintig tot dertig kinderen waren. De schutter zou zijn gedood of gevangengenomen. Hij zou volgens lokale media zelfmoord hebben gepleegd. Sommige Amerikaanse media repten van een dode en drie gewonden. Een lijkschouwer sprak tegen journalisten zelfs over zes doden.

Het schooltje in Nickel Mines staat in een zogeheten Amish-gemeenschap. Daar leven deze strenggelovige protestanten als een eeuw geleden. Ze rijden met paard en wagen en ze schuwen elke moderniteit. Ook het onderwijs is ouderwets. De kinderen krijgen tot hun veertiende jaar alleen wat basisvaardigheden aangeleerd. De Amish komen zelden in het nieuws wegens criminaliteit of geweld.

Derde schietincident

Het is het derde schietincident op een Amerikaanse school in een week tijd. Een leerling schoot vrijdag het hoofd van zijn middelbare school in Wisconsin neer. De man overleed later aan zijn verwondingen. De politie ontruimde het pand en wist de jongen, die volgens Amerikaanse media recent van school zou zijn gestuurd, aan te houden. Niemand anders raakte gewond.

Het incident op het platteland van Wisconsin volgde twee dagen na een schietpartij op een middelbare school in Colorado, waarbij een man een scholier vermoordde na een gijzeling en vervolgens zichzelf van het leven beroofde.

Het beruchtste schietincident op een Amerikaanse school stamt uit 1999. Twee scholieren schoten op Columbine High in Colorado toen dertien mensen dood. Ze pleegden vervolgens zelfmoord.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:45

De wapenlobby in de VS gebruikt 1 van de schietpartijen als argument waarom 'gun free zones' (wapenvrije zones) een slecht idee zijn: volgens hun zou het een vals gevoel van veiligheid creeren waardoor schietpartijen juist mogelijk worden.

http://www.cnsnews.com/ViewNation.asp?P ... 0929b.html

Ik vind de NRA (National Rifle Association - de wapenlobby) echt HEEL eng...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:16

Zou Bush nou nog steeds niet begrijpen dat het mogen hebben van een wapen niet zo'n beste uitwerking heeft in dat rare land van hem........

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:10

Ik kijk er niet eens meer van op?
Ik snap ook sowieso niet waarom het daar legaal is om zomaar een geweer in huis te hebben. Sommige banken zouden ze zelfs weggeven als je daar een rekening opent. Rolleyes

En dan vinden ze het gek dat dit soort dingen gebeuren?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:18

Goof schreef:
Zou Bush nou nog steeds niet begrijpen dat het mogen hebben van een wapen niet zo'n beste uitwerking heeft in dat rare land van hem........

Jawel, kan best zijn dat hij dat begrijpt. Alleen hij wordt ZWAAR gesponsord door de National Rifle Association, dus hij zou wel gek zijn als hij ze tegen de haren in zou strijken, toch?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:19

jeetje alweer een schietpartij het moet niet gekker worden in wat voor wereld leven we
heel veel sterkte voor de slachtoffers en nabestaande

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:45

Ik vind het echt te erg voor woorden dat mensen nu scholen pakken om wraak tenemen. Dus echt kinderen uit kiezen om neer te schieten! Waarom? omdat deze zwakker zijn? En amerika is buiten hun eigen land zo druk bezig om oorlog te voeren. Terwijl ze binnen het land elkaar uitmoorden. Het is al het derde schoolschiet incident binnen een WEEK!! Is toch niet normaal!!
Laatst bijgewerkt door Whiz op 03-10-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:46

tjonge das al de derde schietpartij binnen en korte tijd
vreselijk, zulke jonge kinderen

Danielle1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:33

jeetje al de derde! Het is te hopen dat het nu over is!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:38

Whiz schreef:
Het is al het derde schoolschiet incident binnen een WEEK!! Is toch niet normaal!!

Even om te realitiveren: 't is ook wel een heeeel groot land hoor!

Dat maakt het niet minder erg of zorgwekkend, maar iedereen valt hierover omdat het een vuurwapen betreft. Ik zou wel eens cijfers willen zien over de hoeveelheid steekincidenten die er op scholen in Amerika plaats vinden. Daar horen wij niets over, maar gebeurt veel vaker. Ik denk dat je daar stil van wordt.

Ik begrijp overigens zowieso niet hoe je een kind in de ogen kunt kijken en er daarna een kogel in kunt sturen....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:57

Firedancer schreef:
Whiz schreef:
Het is al het derde schoolschiet incident binnen een WEEK!! Is toch niet normaal!!

Dat maakt het niet minder erg of zorgwekkend, maar iedereen valt hierover omdat het een vuurwapen betreft. Ik zou wel eens cijfers willen zien over de hoeveelheid steekincidenten die er op scholen in Amerika plaats vinden. Daar horen wij niets over, maar gebeurt veel vaker. Ik denk dat je daar stil van wordt.

Ik begrijp overigens zowieso niet hoe je een kind in de ogen kunt kijken en er daarna een kogel in kunt sturen....

En eens in de hoeveel jaar gebeurd het bij ons? En wij zijn overigens in verhouding wel heel wat dichtbevolkter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:41

Firedancer schreef:
Whiz schreef:

Maar als je naar heel Europa kijkt dan nog gebeurt dit ook niet. Het is denk ik iets van de VS zoals je in het Midden Oosten vaak zelfmoordaanslagen hebt in grote menigten. De laatste (en volgens mij ook een van de eerste) keer dat er in Europa iets is gebeurd was in Europees Azie het gijzelingsdrama in Beslan. En dat was nog wel vanuit Terroristische bewegingen gegaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:03

Firedancer schreef:
Goof schreef:

Jawel, kan best zijn dat hij dat begrijpt. Alleen hij wordt ZWAAR gesponsord door de National Rifle Association, dus hij zou wel gek zijn als hij ze tegen de haren in zou strijken, toch?

Tja, ik zou zeggen dat het welzijn van je mensen toch een heel stuk belangrijker is, maar ja..... politiek he....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:01

Het waren niet alleen kinderen die het moesten ontgelden, het waren juist meisjes die moesten sterven. WAAROM?

Echt belachelijk.

Effe off topic, amish mensen zijn ook grote afnemers van onze mooie kwpn tuigpaarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:06

Ja, de jongens zijn naar buiten gestuurd en vervolgens heeft hij de meisjes vastgebonden. Toen de politie kwam is hij begonnen met schieten.

De dader was de vrachtwagenchauffeur die iedere dag melk kwam langsbrengen. Hij schijnt een ontzettende hekel aan het geloof te hebben gehad (Amish zijn zwaar gelovige mensen).

Ik wist dat niet eens van die KWPN'ers.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 18:43

Een Amerikaanse ex-collega van me, vindt dat elk gezin een vuurwapen in huis zou moeten hebben uit zelfverdediging.

Kijk als iemand echt moordzuchtig is vindt hij wel een manier om aan een wapen te komen.
Maar voor degenen die een vlaag van verstandsverbijstering hebben. ligt het vuurwapen zo wel voor het oprapen.

Ik ben ook wel eens verschrikkelijk kwaad of verdrietig geweest, dat ik mezelf of een ander wat aan kon doen.
Dan is het maar goed dat je in die paar minuten van woede geen vuurwapen in de buurt hebt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:44

Een aanvulling op de berichten hierboven:

Citaat:
Schutter Amish-school wilde meisjes mogelijk misbruiken

Uitgegeven: 3 oktober 2006 20:57
Laatst gewijzigd: 3 oktober 2006 22:48

QUARRYVILLE - De man die in een Amerikaanse school vijf meisjes doodschoot en vijf verwondde, wilde de gegijzelde meisjes mogelijk misbruiken. Daarop wezen enkele voorwerpen die de schutter had meegenomen en die in de school werden aangetroffen, liet een woordvoerder van de politie dinsdag tijdens een persconferentie doorschemeren. De zegsman noemde onder meer plastic bandjes en glijcrème.

Kort voor de schietpartij belde de dader zijn vrouw op om afscheid te nemen. De 32-jarige vrachtwagenchauffeur Charles (Carl) Roberts vertelde zijn vrouw dat hij twintig jaar geleden twee kinderen van drie en vier jaar uit zijn familie had gemolesteerd, en dat hij ervan droomde dat weer te doen.

Een woordvoerder van de politie kon niet zeggen of er ooit iets is gebeurd en wat er dan is gebeurd. Familieleden van de dader zeiden van niets te weten. "We weten niet of het ging om alleen aanraken of regelrecht seksueel misbruik. We weten niet eens òf het wel is gebeurd", aldus de politiewoordvoerder.

In een afscheidsbrief aan zijn vrouw had hij al gewezen op een gebeurtenis uit zijn jeugd. Hij liet ook brieven achter aan zijn drie kinderen. Volgens de politie was de man ook getraumatiseerd door de dood in 1997 van een dochtertje dat kort na de geboorte stierf.

http://www.nu.nl/news/840064/22/Schutte ... uiken.html

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:23

Dat er zulke zieke geesten bestaan op de wereld....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:10

ik heb het gister op de BBC gezien, we moesten voor engels het BBC nieuws kijken en toen zag ik het! echt belachelijk dat mensen dit soort dingen doen~!kan er niet over uit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:12

Miss_Montana schreef:
Ja, de jongens zijn naar buiten gestuurd en vervolgens heeft hij de meisjes vastgebonden. Toen de politie kwam is hij begonnen met schieten.

De dader was de vrachtwagenchauffeur die iedere dag melk kwam langsbrengen. Hij schijnt een ontzettende hekel aan het geloof te hebben gehad (Amish zijn zwaar gelovige mensen).

Als doopsgezinde (verwand aan amish)wil ik wel wat kwijt ver dat zwaar gelovige van de amish. Ze geloven nl niet zoals andere geloven! Ze geloven niet zwaar in God, maar in een sober bestaan, vaste rolpatronen, je taken goed doen en goed doen voor de gemeenshap. Ze geloven vooral in een schoon geweten en nemen geen wapens op (en zijn daarom gemakkelijke slachtoffers). Ze geloven ook in vergeving en pleiten dat ook voor deze schutter (die zelf geen amish was).
Schutter heeft 20 jaar geleden jonge kinderen uit zijn familie misbruikt die toen 4 en 5 waren. En hij heeft zelf een vroeggeboren baby dochter verloren. Dat waren voor hem het motief, hoe vreemd dat dan ook tot moord leidt, maar goed. Een tube glijmiddel doet de politie vermoeden dat hij ook de bedoeling had om deze meisjes te misbruiken. Volgens zijn vrouw was het een vredelievende man en een voorbeeldige vader...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:15

Los daarvan zijn het aantal schietpartijen op scholen in de US en Canada wel opvallend vergeleken andere landen.
Hier heeft ook bijna iedereen een wapen en worden er weer veel vrouwen en exen vermoord, maar shietpartijen op scholen hebben zich naar mijn weten nog niet voorgedaan. Het zit hem dus niet alleen in het feit dat men wapens heeft, maar dat men ook genakkelijke slachtoffers zoekt, iets tegen iets heeft en woede uit in een massa schietpartij. Niet tegen 1 persoon over zichzelf. Men kan zich daar eens in verdiepen, waarom mensen zich zo uiten en niet anders, als ze boos zijn.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:09

zjezis .. het blijft maar gebeuren, dadelijk wordt het nog normaal Nors opkijken ..
er moet écht iets aan gedaan worden ..
maar wat ?! ..