Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:48

Ik zou wel eens willen weten wat jullie vinden van de varkenssector.

Weten jullie hoe de varkens op dit moment worden gehouden in Nederland?

Denken jullie dat er genoeg word gedaan aan het welzijn van een varken?

Zouden jullie bereid zijn om extra geld te betalen voor een stukkie vlees wanneer het biologisch zou worden geproduceerd of wanneer de boer een stal bouwt met extra aandacht voor dierwelzijn?
Zo Nee: En waarom kies je dan toch voor het 'gewone' stuk vlees als je weet dat er vlees is dat van varkens komt die biologisch zijn gehouden?
Zo Ja: Waarom doe je dit, doe je dit al lang?

Ik vind dat de dieren goed genoeg worden gehouden. Heb varkensstallen gezien, en het zag er allemaal netjes uit. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik een boerenachtergrond heb, omdat ik zelf op een boerderij met koeien woon. Dan kijk je denk ik al anders tegen de dingen aan, kijk je naar andere dingen.
Mijn grootste mening is dat wanneer boeren wél gaan investeren in dierwelzijn, wat nu ook al gebeurt, het wel rendabel moet zijn. Niet dat je alles aanpast, en dan zelf zo'n beetje faillieet gaat.
En misschien kunnen de boeren wel iets aanpassen, maar je bent allang blij als je je hoofd boven water houdt.
In de supermarkt, hoe ben ik dan? Tja. Ik kan niet zeggen dat ik anders ben dan elke consument, en dat geef ik ook eerlijk toe, dat ik toch naar het prijskaartje kijk.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 25-10-06 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Mening van TS toegevoegd

picobello

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:15

Ok hier mijn mening Haha! :

Ik heb geen idee hoeveel varkens er precies in NL zijn, meer dan mensen geloof ik iig. Ik vind dat er aan de huisvesting veel verbeterd kan worden. Varkens zijn intelligente sociale dieren en verdienen ook zo behandeld te worden.

Zelf eet ik geen vlees maar voor mijn vriend koop ik biologisch vlees. Ik heb er wel wat meer centjes voor over om zeker te weten dat ik vlees koop van de dier dat een dierwaardig leven heeft gehad. Helaas hebben veel mensen dat niet vind ik.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:16

Ja ik weet hoe varkens in Nederland gehouden worden. En ik vind het per bedrijf verschillend hoe er invulling gegeven wordt aan de regels. Een groepshuisvesting voor zeugen kan bijvoorbeeld gewoon een boxenstal zijn waarvan de deurtjes open zijn gezet, maar het kan ook een enorme ruimte vol stro zijn, met schuilmuurtjes ed.
Je hebt wel meteen een moeilijke vraag gesteld, want hoe je m.i. varkens zou moeten houden kan in Nederland niet met dezelfde aantallen dieren. Daar is geen ruimte voor, het belast het mileu ook enorm. Er zouden dus door minder boeren minder varkens gehouden moeten worden. Op zich is dat ook nog wel te doen, ware het niet dat de gemiddelde consument echt niet meer wil betalen voor een stukje "diervriendelijk" geproduceerd vlees. De markt voor biologisch en scharrel is op het moment al verzadigd, wat ik zo om me heen hoor zijn er genoeg boeren die diervriendelijker willen produceren maar die krijgen geen contract bij een mester en de investeringen zijn enorm aks je een beetje een leuk bedrijf wil opzetten. De "schuld" van de minder diervriendelijke manieren van varkens houden in ons land ligt naar mijn mening dan ook vooral bij de consument en de supermarkt. Heel hypocriet, iedereen weet het zo goed op een verjaardag oid, maar in de winkel kiest men dus wel altijd voor het goedkoopste stukje vlees. Om nog maar te zwijgen van de supermarkten, die de boeren die dan wel diervriendelijk produceren amper meer betalen en er zelf de winst van afromen.
Wat ik zelf koop? Soms scharrel en soms biologisch. Er zijn een boel aspecten aan het biologisch die wat mij betreft niet hoeven en die ook het dierenwelzijn negatief beinvloeden (het maar eenmaal mogen behandelen bijvoorbeeld) maar toch betaal ik er graag iets extra voor. Of liever gezegd, ik betaal hetzelfde voor een kleiner stukje vlees Haha!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:25

Ik vind dat ze goed gehouden worden.
Er zijn veel regels waar boeren zich aan moeten houden, en daar houden boeren zich ook aan,anders kun je een hoge boete krijgen.

Als de consument meer geld voor een stukje varkensvlees wilt betalen,krijgen de dieren vast meer ruimte enz.
Maar aangezien ze steeds goedkoop vlees willen..blijft het gewoon zoals het nu is.
Niet dat dat verkeerd is,maar ze lopen niet vrij rond zegmaar.
Wij hebben zelf een mestvarkens bedrijf gehad.en zijn daarmee gestopt met de varkenspest.
Ik heb veel respect voor boeren,omdat ze vaak in kwaad daglicht gezet worden met dierziektes enz.
Terwijl men eigenlijk helemaal niet beseft hoeveel een boer van zijn vak houdt,want het is hard werken voor weinig geld..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:23

Ik zou best iets meer willen betalen als die varkens op een diervriendelijke manier gehouden zouden worden. Dat zou ik voor ieder slachtdier trouwens doen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 07:07

Ik weet heel goed hoe varkens momenteel gehouden worden in Nederland. dan praat ik wel over grotendeels de intensieve veehouderijen. Biologische bedrijven heb ik niet veel gezien.
Varkens worden niet dieronvriendelijk gehouden. Indien een veehouder zich houdt aan de gestelde regels (lang niet altijd, want die boete die laat vaak lang op zich wachten, vooral als je deze opgelegd moet krijgen van een gemeentelijke instantie Haha! ) dan leiden de dieren echt geen dieronwaardig bestaan. Let wel, het zijn dieren he! Ze hebben sociale mogelijkheden (dus ze zien soortgenoten) en ze hebben vaak een speelmogelijkheid in de stal (bv een ketting, bal of autoband). Maar ze verwachten natuurlijk geen opgemaakt bed met een leuk schemerlampje op het nachtkastje! Die verwachting hebben wij nederlanders te vaak! Wij denken dat we dieren moeten houden zoals we zelf gehuisvest worden.
Ik denk dus dat het welzijn in nagenoeg alle gevallen goed is.

Nee, ik ga niet extra betalen voor biologisch vlees en 90 van de 100 nederlanders die roepen dat ze dit wel doen, doen dat in de supermarkt toch niet (want dan kost het meer geld!). Ik kies gewoon voor het normale stukje vlees omdat ik weet dat deze dieren het niet slecht hebben.
Daarbij zou ik graag zien dat er niet zoveel centen aan de strijkstok van de supermarkt bleef hangen, maar een groter percentage naar de agrariër ging. Dan blijft het ook aantrekkelijk om te vernieuwen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:34

Ja, ik weet hoe varkens in Nederland worden gehouden. Ik ken heel veel goede bedrijven, helaas ook best een aantal minder goede bedrijven. Maar ik ben het volledig eens met Ellebel.
Er zijn inderdaad een (groot) aantal boeren die best biologisch zouden willen worden, maar die kunnen geen contract krijgen. En die investeriging voor nieuwbouw en beter ingerichte hokken etc kost heel veel geld, en dat moeten ze dan wel kunnen terug verdienen!
Bovendien is inderdaad niet alle regelgeving van de biologische houderij per definitie beter voor het dier (en ook niet voor de mens trouwens).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:37

hier in belgie krijgen ze van veel supermarkten zoals de gb geld om leefbaarder huisvesting te geven. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:45

Ook ik weet hoe het er gaat.
En ben er niet op tegen. Het gaat zeker niet dier onvriendelijk en ze hebben ook geen slecht bestaan.
Maar wil men meer bioloisch, zal de consument toch meer moeten gaan betalen.
Maar dat doen ze niet.
Wel "zeuren" hoe zielig het is, maar niets extra uitgeven.
En de boeren kunnen nu maar amper het hoofd boven water houden, dus verbouwen gaat dan echt niet.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:47

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de reden van je vraag?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:53

Ik eet alleen biologisch vlees.. Omdat ik vind dat elk dier recht heeft rond te scharrelen op een stukje land en het zonlicht mogen zien Lachen
Ik ben zelf een student, woon ook op mezelf.. Maar ik als echt dierenvriend, kies toch voor het dure vlees Lachen

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 09:31

Ellebel schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de reden van je vraag?

We zijn met een project bezig voor school (HBO livestockmanagement @ larenstein (Dier- en veehouderij Koe ), dat over de varkenshouderij gaat. En daarvoor moeten we een PEST - analyse maken (Politiek, economisch, sociaal en technologisch), en het leek me handig om ff meer meningen te horen.
Dus allemaal al bedankt, en meer meningen zijn nog steeds welkom!!!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:52

Haha, een pest-analyse Haha! . Ik heb ooit nog een blauwe maandag zootechniek (= nu dierwetenschappen) gestudeerd en daar kwamen ook wel vaak zulke onderwerpen aan bod ja.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:15

Nessah schreef:
Ik eet alleen biologisch vlees.. Omdat ik vind dat elk dier recht heeft rond te scharrelen op een stukje land en het zonlicht mogen zien Lachen
Ik ben zelf een student, woon ook op mezelf.. Maar ik als echt dierenvriend, kies toch voor het dure vlees Lachen

Eens!!! Ik eet bijna gaan vlees of biologisch vlees, ik vind dat het veel diervriendelijker moet!!!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:16

ik eet geen vlees. Ik vind het zoooo walgelijk wat mensen met dieren doen. Terwijl wel iedereen het WNF stuunt, terwijl je dan echt super scheef bezig bent omdat bijna iedereen niet biologisch varkensvlees eten, zodat die varkens het ook super naar hebben. Ook kippen trouwens. Bah

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:49

Punkies, zou je eens willen uitleggen waarom jij vindt dat varkens en pluimvee het tegenwoordig erg slecht hebben? Waarop baseer je dat ?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 10:27

Inderdaad.
Ik ben een koeienmeisje, en ik had totaal geen beeld van de varkenssector. Dus ik had ook allemaal foute beelden daarvan.
Maar ik ben wel van mening: als iedereen vind dat 't beter moet, waarom wordt er dan toch nog zo weinig biologisch of duurder vlees verkocht? Zo is het voor een boer ook niet interessant om over te gaan schakelen. Pas wanneer hij echt ziet dat hij wordt gewaardeerd daarvoor, zal hij misschien gaan overwegen.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:46

Ik vind dat het nog veeeeel strenger moet allemaal. Dieren hebben imo recht op een vrijer bestaan, met buitenlucht en zon.

Ben niet voor niks vegetariër!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:39

ik wete hoe varkens gehouden worden,
van geboorte tot het punt van karbonaadje.

in de bioindustrie zijn er regels die verschillend vormgegeven worden op de bedrijven
maar over het algemeen vind ik dat de dieren te weinig ruimte hebben, waardoor maatregelen als couperen en tanden afslijpen nodig zijn en blijven om dieren gezond te houden .

ik betaal liever iets meer als dat betekent dat een dier een "normaal "leven heeft gehad...
als in biologisch/ecologisch vlees...
maar ik eet helemaal geen vlees, dus niet aan de orde,
vriendlief eet wel vlees, maar dat is biologisch

(onderzoekjes als dit zijn leuk, vooral omdat uit onderzoeken lijkt te komen dat iedereen meer zou willen betalen voor een beter welzijn voor de dieren tijdens leven, maar in de praktijk blijkt de massa toch voor goedloop te gaan )

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:19

Kennelijk zijn toch gelukkig steeds meer mensen bereid om ook daadwerkelijk te doen wat ze zeggen te willen. Laatste hoorde ik op het nieuws dat biologische producten steeds beter verkopen, met name vlees en eieren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:37

gelukkig wel Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:12

Ik eet geen vlees omwille van de productiemethoden tegenwoordig. Het is gelukkig al wel verbeterd, maar vaak is het export vlees nog slechter behandeld. En al die uitbraken van pesten en dioxines vertrouw ik ik ook niet meer. De dieren krijgen terug een beetje meer welzijn, maar lang niet genoeg om het voor mij acceptabel te maken. Ik weet dit alles voor mezelf omdat ik Dierenzorg volg, en veel bedrijven zelf ga bezoeken ed.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:54

Ellebel schreef:
Haha, een pest-analyse Haha! . Ik heb ooit nog een blauwe maandag zootechniek (= nu dierwetenschappen) gestudeerd en daar kwamen ook wel vaak zulke onderwerpen aan bod ja.

Dit doe ik nu dus...

Ik heb er nog niet heel erg veel over geleerd, maar we hebben met het vak "inleiding dierwetenschappen" wel al het een en ander over aan bod gehad.

Ik denk dat de varkens in Nederland het inderdaad nog niet zo slecht hebben. En er zitten inderdaad kantekeningen aan biologisch die ik niet goed vind aan biologisch, zo als iemand anders al zei. Een biologisch varken mag maar 1 keer per jaar medisch behandeld worden, een varken die twee keer ziek wordt heeft dus gewoon pech. Ook enten en dergelijken mag niet... weet nog niet echt wat ik daarvan moet vinden.

De reden waarom de biologische markt niet groeit is ten eerste omdat er gewoon geen vraag naar is. Als meer mensen biologisch zouden kopen, zouden de biologische bedrijven vanzelf wel groeien. enkele jaren geleden dacht men nog dat biologisch DE toekomst is, maar die markt is compleet verzadigd, omdat gewoon niet meer mensen overgaan op biologisch.

Verder is er ook te weinig ruimte in nederland om ALLE varkens biologisch te houden.

Ik heb er nog niet veel van gezien, maar wat ik er tot nu toe over geleerd heb hebben de meeste varkens het echt niet slecht. Ik geloof dat het tegenwoordig zelfs verboden is om varkens compleet af te zonderen van soort genoten en dat ze inderdaad in groepen moeten worden

Om nu namelijk even een interessante vraag te stellen. Van iedereen die hier roept bereid te zijn meer geld over te hebben voor een stuk vlees die een beter leven hebben gehad. Hoeveel van jullie eten daadwerkelijk dagelijks biologisch vlees... Vele roepen wel, van jah hoor, doen we wel... maar als puntje bij paaltje komt en mensen werkelijk in hun buidel moeten tasten!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:14

En dat is nou net het hele probleem Shiloh. Mensen roepen wel, maar doen niets. En ik vind dat ook niet erg hoor! Varkens en overige dieren worden in nederland niet dieronwaardig gehouden. Alleen veel mensen denken dat de dieren iedere avond in een warm bedje gestopt moeten worden, hetgeen onzin is. Bv de kippen in een legbatterij zijn net zo blij als kippen in een scharrelstal. Misschien nog wel blijer. Maar omdat de nederlanders een batterij niets graag zien moet die op termijn verdwijnen. Onzin! Maar de burger wil het, dus het gebeurt. Terwijl je het verschil in ei echt niet proeft hoor, dat zit hem in de voedingsstoffen die het dier binnenkrijgt. En in het schap grijpt toch iedereen naar het goedkope ei, en dat komt uit de batterij (meestal).

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:23

Wiesje schreef:

Daarbij zou ik graag zien dat er niet zoveel centen aan de strijkstok van de supermarkt bleef hangen, maar een groter percentage naar de agrariër ging. Dan blijft het ook aantrekkelijk om te vernieuwen.

Hier ben ik het zeker mee eens, ik denk dat de supermarkten, het meeste rendament hebben en zeker van biologisch vlees.
En iedereen roept dat hij/zij biologisch koopt is ook niet helemaal waar, want het "biologische vleesvak" in de supermarkt is altijd nog maar 1/4 van de rest van het vlees.
Zelf weet ik niet eens of ik biologisch koop want ik haal alles bij de (keur)slager en eet weinig varkensvlees.