Het niveau van leraren daalt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Het niveau van leraren daalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 10:18

http://www.nu.nl/news/833683/10/%27Ople ... lt%27.html

Citaat:
'Opleidingsniveau leraren daalt'

Uitgegeven: 26 september 2006 06:32
Laatst gewijzigd: 26 september 2006 06:36

DEN HAAG - Leraren zijn de komende jaren steeds minder hoog opgeleid. Dat komt omdat er meer personeel op mbo-niveau is aangetrokken, er meer onbevoegde leraren zijn en het aantal academici zal afnemen. Dat staat in Wie werken er in het onderwijs, een publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) die dinsdag is verschenen.

Ook het ministerie van Onderwijs onderkende vorige week dat er meer onbevoegde leraren voor de klas staan en dat er meer functies op een lager niveau zijn. Maar het minsterie stelde ook vast dat er geen uittocht is van academici uit het onderwijs, zoals vaak wordt beweerd. Tussen 2001 en 2005 nam het aantal doctorandussen dat in het voortgezet onderwijs voor de klas stond zelfs toe.

Academisch
Het SCP waarschuwt dat het academisch niveau van het lerarenkorps flink zal dalen. In het schooljaar 2003-2004 was van de docenten boven de 55 nog 42 procent academisch gevormd, maar bij jongere leraren neemt dit snel af: Onder de 35- tot 44-jarige leraren rondde nog maar ruim een derde een universitaire opleiding af. In de jongste leeftijdscategorie is dit nog maar een kwart.

Het SCP noemt dit een onthutsend beeld omdat hoogopgeleide oudere leraren de komende jaren massaal met pensioen gaan. Al sinds 1999 verdwijnen jaarlijks meer leraren met een academische titel dan erbij komen.

Voor het overige schetst de SCP-publicatie een vertrouwd beeld van een vergrijzende, links georiënteerde beroepsgroep waarin veel vrouwen werken en veel in deeltijd. De beloning van de leraar blijft achter en veel carrièreperspectieven heeft hij niet, zijn motivatie haalt hij vooral uit het vak zelf. Maar ontevredenheid met de inhoud van het werk is tegelijkertijd ook de belangrijkste reden het onderwijs vaarwel te zeggen. Tweede belangrijkste reden om te vertrekken is onvrede met het management.

Zo en daar wil ik nog wel even een schepje bovenop doen:

Citaat:
Het onderwijs is voor losers.....

Na twee jaar PABO te hebben gedaan (hier te zijn weggestuurd wegens te kritische houding) en drie jaar in het middelbaar onderwijs te hebben gewerkt is mij wel duidelijk: in het onderwijs heeft een academicus niets meer te zoeken! (Op dit moment werk ik bij een onderzoeksinstituut aan een promotieonderzoek.)

Leraren moeten POP's en PAP's invullen, waarbij ze de leidinggevenden een brevet van onvermogen zwart op wit in handen geven. Lesgeven is een vies woord geworden en moet zoveel mogelijk in de dagelijkse praktijk gemeden worden. Ook 'kennis' is niet meer van deze tijd, alles draait om vaardigheden en competenties. Uit een onderzoek bleek dat de vaardigheden nu nog lager liggen dan voor de invoering van het studiehuis. Zelf ben ik altijd nog van mening dat je eerst kennis zult moeten vergaren alvorens dit te kunnen toepassen in vaardigheden.

Het dalende niveau van leerkrachten in het hele onderwijs, van basisschool tot HBO zie ik met lede ogen aan. Hoe kan het dat studenten die niet eens de Cito-toets van groep 8 fatsoenlijk kunnen maken straks lesgeven aan diezelfde groep 8? Dat zijn geen overdreven opgeblazen verhalen. Het is de werkelijkheid. Van mijn medestudenten zakte 80% voor de instaptoets rekenen en taal. Werkwoordspelling is een van de moeilijkste onderdelen, samen met psychologie. De meeste tijd wordt er besteedt aan vakken als: muziek, drama, handenarbeid, gymnastiek en project gestuurd onderwijs. Psychologie, didactiek en pedagogiek zijn gedegradeerd tot bijvakjes, onbelangrijk en ergens ondergeschoffeld in het PGO. Vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuurwetenschappen komen amper boven het niveau uit van de onderbouw middelbare school. Als het dat niveau al haalt! Medestudenten konden niet eens het verschil tussen een elektron, molecuul en atoom aangeven. 'Ach ja dat kan je opzoeken'.

Vroeger, nee ik ben geen verzuurde oude docent der jaren zat ik ben 26, behoorden leraren nog wel tot de intellectuele laag van de samenleving. Tegenwoordig praten jonge leraressen in hun pauze over uitgaan, make-up en woninginrichting. Op zich niets mis mee, ware het niet dat het daar bij blijft. Enige diepgang of maatschappelijke discussies zegt ze helemaal niets meer. Het niveau van de leerkrachten in het onderwijs ver-RTL4-d.

In het middelbaar onderwijs is het al even droevig gesteld. Tweede graads docenten staan bij gebrek aan eerste graads, les te geven aan de bovenbouw havo en vwo. Veel eerste graads docenten zijn tweede graads die met een cursus van een jaar klaar zijn gestoomd. De inhoud van deze cursus, opleiding wil ik het niet eens noemen, is mij bekend. Dit staat absoluut NIET gelijk aan een universitaire opleiding. Straks staan er alleen nog mensen voor de klas die nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien, onvoldoende boven de stof staan en geen diepgang kunnen geven aan de inhoud van de lessen. Maar waarom zouden we ook? De lesmethodes worden elke vijf jaar qua niveau naar beneden bijgesteld. Bij het doorbladeren van de nieuwe lesboeken voor scheikunde constateerde ik dat de stof voor bovenbouw vwo overeenkomt met de leerstof voor de havo 'vroeger'. Over de inhoud van scheikunde 1 en scheikunde havo maar niet te spreken.

Ook op het HBO is veel mis, docenten die zelf de opleiding hebben gedaan die de studenten volgen staan voor de klas, of ze hebben zelf nog minder opleiding. Deze docenten komen niet verder dan lesgeven uit het antwoordenboekje. Gelukkig is dit probleem opgelost door het nieuwe leren, waarbij studenten zelf hun kennis moeten vergaren en de docent slechts aanwezig is om competenties te toetsten. Bij bèta opleidingen wordt het oppervlak aan praktijkruimtes, labzalen, teruggedrongen omdat dit relatief duur is. Praktijklessen zijn er amper meer. Laboranten hebben bijna nog geen spatel aangeraakt als ze op stage gaan. Praktijk moet maar in het bedrijfsleven geleerd worden. Dit is misschien maar beter ook. Ik voorzie dat grote bedrijven als Corus weer hun eigen opleidingen gaan opstarten in de toekomst, als ze straks te maken krijgen met het dalende niveau van afgestudeerde ingenieurs. Die vooral vaardig zijn in het zelfreflecteren en begrotingen opstellen, maar nog geen polaire kolom van een apolaire kunnen onderscheiden.

Het onderwijs is failliet. De ware omvang van het probleem is nog niet zichtbaar, omdat het schip 'onderwijs' nu nog drijft op de goed opgeleide generatie van babyboomers. Als deze lichting straks met pensioen gaat, zal het onderwijs jammerlijk in elkaar storten. Mocht het tij ooit nog keren, kennis en lesgeven weer gewaardeerd gaan worden, de salarissen omhoog gaan, driekwart van de managers verdwijnen uit de scholen en scholen weer kleiner worden wil ik nog overwegen terug te keren naar het onderwijs.

Tot die tijd verblijf ik buiten het onderwijs en kijk ik vanaf de zijlijn toe.

ponymeid1

Re: Het niveau van leraren daalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:24

Ik ga dit eens even lezen als pabo-student...

Oh en het is allemaal zo waar.

Op de middelbare school waar ik zat gaven mensen les die echt letterlijk van straat waren getrokken, en bijvoorbeeld een keer een stukje studie hadden gedaan van bijv nauturkunde, en dat wordt natuurkundeleraar. Even klaargestoomd door collega's en kommaar op!

Ik ben nu 2e jaars pabostudent, idd is het niveau enorm laag, theorie krijgen we nauwelijks en voornamelijk competentiegericht werken. Je doet alles doormiddelvan opzoeken. Als je iets niet weet, zoek je het toch op? Ik heb vorig jaar nauwelijks een boek open gehad, en spijt dat ik er zoveel heb gekocht.

De leraren die voor de klas staan hebben idd veelal zelf de pabo gedaan vroeger, en geven nu ons les. Alles loopt in verschillende lijnen, niets is meer op elkaar afgestemd, al wordt hier nu wel keihard aan gewerkt. En eerlijk is eerlijk, dat merk je ook wel.

Over de instaptoetsen rekenen en taal, wel erg tricky. Je komt de eerste week op school. Maandag is kennismaken. Dinsdag ook niet erg boeiend, en woensdag krijg je een toets waarbij je ten eerste niet precies weet hoe je te werk moet gaan, het is allemaal anders als voortgezte onderwijs. Mocht je uberhaupt het lokaal al vinden...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:33

Arabesk, ik ben het volledig met je eens. Als academicus ( nou ja, bijna klaar Bloos ) zie ik het totaal niet zitten om in het onderwijs te werken, en dat komt grotendeels door het niveau van de meeste opleidingen, en dus de collega´s. Op zich lijkt het me geweldig kennis over te dragen, maar ik zie het niet zitten op de manier waarop het nu gaat: inderdaad lesgeven uit antwoordenboekjes, de lesvoorbereiding maar tot het minimum beperken. Ik heb zelf geschiedenis gehad van een promovendus, en deze man heeft mij mede geïnspireerd om een academische studie te volgen. Maar als ik nu terugkom op mijn oude middelbare school ( waar ik voor didactiek stage heb gelopen ), zie ik bij de nieuwe leraren geen sprankje van de inspiratie, geen liefde voor het vak, helemaal niets. Ze dagen de leerlingen niet uit, ze laten ze doen wat nodig is om het examen te halen en that's it. Daar wil je toch niet tussen werken? Daar heb je toch niet al die jaren voor gestudeerd?
Ik ben echt uit de droom geholpen daar. Ik heb mijn stuk didactiek afgemaakt als vangnet, maar ik zie mezelf niet in het onderwijs. Ik ben bang dat ik me niet zal kunnen vinden in de mentaliteit die daar heerst.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:38

Zodra de salarissen omhoog gaan, wil ik overwegen me om te laten scholen Clown

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:10

Ik ben bezig met mijn leraren opleiding Maatschappijleer. Ik vind het niveau van onze leraren prima, echt waar. Mijn Politicologie docent is 2 keer cum laude geslaagd op de Universiteit en ik krijg sociologie van een professor in de Sociologie. Mijn andere leraren zij ook allemaal leraren die zelf in het onderwijs al gewerkt hebben als Maatschappijleer docent en minimaal een Universitaire opleiding hebben. Dus ik heb echt helemaal niets te klagen.

Het is wel waar, het is door het leraren tekort te makkelijk om zonder diploma aan de slag te kunnen. Ik kan nu, als eerste jaars, al een betaalde stage lopen waarbij ik lessen moet voorbereiden etc. Zelfs in de 3e klas proberen scholen je al in vaste dienst te nemen, je hebt dan nog niet eens je 2e graads bevoegdheid. Ik mag als ik mijn diploma heb zelfs alle vakken geven op het MBO, het hoeft niet eens iets maatschappijleer gerelateerd zijn. Het onderwijs gaat inderdaad achteruit. Maar als niemand zich er meer mee bemoeit en zich ervan afzijdig houd dan voeden we onde toekomstige generaties toch ook niet meer goed op? Er moeten meer goed leraren komen met goede, hoge diploma's. Meer geld in het onderwijs en kieskeuriger mensen voor de klas zetten.

Edit: Ook vind ik dat mensen wel meer waarde hieraan mogen hechten. Als jij je kind in de toekomst naar school stuurt (als je tenminste kinderen wilt) dan wil je toch ook dat er goed personeel voor de klas staat? Onderwijs is zo ontzettend belangrijk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:10

Ik vind het niet zo gek dat het niveau daalt als je kijkt naar het niveau van de leraaropleidingen op diverse scholen.
Het niveau van de leraaropleiding die ik heb gedaan was zo bizar laag en de opleiding zelf zo ontzettend nutteloos dat ik er praktisch niets heb geleerd.
Pas nu ik voor het 3e jaar voor de klas sta kan ik werkelijk zeggen dat ik kan lesgeven, dat ik dingen heb geleerd, gewoon door het te doen, te ervaren!

Maar goed, ik geloof dat deze HBO niet voor niets het laagst gewaardeerd wordt in Nl.....

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:24

Jamezy schreef:
Zodra de salarissen omhoog gaan, wil ik overwegen me om te laten scholen Clown

Ik werk ook in het onderwijs en ik vind dat met die salarissen echt wel meevallen. Heb geeb volledige baan en kom toch met bijna 1500 Euro thuis en dat voor iemand van 25.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:32

www.beteronderwijsnederland.nl

goeie site!! Ja

@ Channie23 voor iemand van 25 wel ja, maar als je ziet wat mensen in het bedrijfsleven verdienen met ook een HBO opleiding...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:03

Ik vind het geen ramp dat er minder academici in het onderwijs komen. Ik vind dat in het onderwijs mensen moeten werken met goede didactische vaardigheden en voldoende kennis, maar dat hoeven echt niet per se academici te zijn.

Ik heb trouwens nog echte ouderwetse babyboomer-academici voor de klas gehad, en ongelofeloos bb, wat een verveling straalden sommigen uit! Verdrietig (En dan waren er zelfs docenten die welliswaar kennis op academisch niveau hadden, maar dit sinds hun eigen studietijd niet hadden bijgespijkerd. En op sommige gebieden gaan de ontwikkelingen toch best snel.)

Desalniettemin denk ik ook dat er een boel mis is met het onderwijs, en schieten docenten op pedagogisch, didactisch en inhoudelijk niveau soms ontzettend tekort. Maar... die schuld ligt niet zomaar alleen bij de opleidingen, of bij de docenten, of bij het toch echt niet hoge salaris (zeker niet voor alles beneden eerstegraads). Het is een combinatie van heel veel factoren, op alle punten. En dat is ook niet nieuw, want ook ik ben 26 en ik kan me geen regering herinneren die niet een of ander slecht plan voor het onderwijs had. (Mijn eerste krantenoptreden was dan ook een staking/demonstratie, en ik was toen 6 ofzo. Tegen Deetman Haha! Overigens waren de docenten ook toen al geen 'intellectuele garde' meer.)

Afgezien daarvan vind ik dat het stukje van de TS wel wat veel onzorgvuldigheden en onjuistheden bevat, en qua spelling is het ook niet helemaal het voorbeeld waar je bij docenten op zou hopen Knipoog
(En ik vind dat de vele docenten die zich wel inzetten om - ondanks de beperkte mogelijkheden - echt iets mee te geven aan de leerlingen, tekort gedaan worden. En ook die zijn er, nog best heel wat! Maar dat is vaak iets wat beperkt blijft tot persoonlijke inzet: in je eigen klas, op je eigen school. En dat komt niet in de krant, je vindt het niet terug in de statistieken van het CBS en het geeft geen veranderingen op landsniveau. Maar voor de leerlingen die toevallig een paar van die docenten treffen maakt het wel een wereld van verschil!)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:19

Ik werk in het onderwijs
(ik sta niet voor de klas en ben ook niet academisch geschoold) en ik zie om mij heen dat de jongere generatie vaak een stuk enthousiaster en meer gedreven met liefde voor het vak voor de klas staan dan een flink aantal leerkrachten van de oudere (waaronder enkele academisch opgeleiden) generatie.
Hier zitten mensen tussen welke zeer star te noemen zijn en alsmaar roepen dat het tegenwoordig zo slecht gesteld is met en in het onderwijs...
Ondertussen blijven ze maar met de stok voor het bord staan te praten en wie het tempo niet bij kan houden hoort volgens hen op het speciaal onderwijs thuis.

Ik weet wel met wie ik liever samenwerk en ik weet ook bij welk type leerkracht de meeste leerlingen zich prettig voelen en beter ontwikkelen.

Ik vind de generaliserende toon in deze door TS aangehaalde artikelen niet van toepassing op de scholen waar ik tot nu toe heb gewerkt.

Het zal mogelijk zijn dat er mensen met een diploma van de PABO komen die eigenlijk niks te zoeken hebben voor de klas, maar gelukkig kom ik ze zelden tegen! Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:53

De roep dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit holt is van alle tijden. Bij ons was het nog dat de kwaliteit voor de invoering van de mammoetwet veel hoger was. Maar zoals onze docent vakdidactiek dan altijd opmerkte, onze 6VWO kennis van wiskunde was net zo hoog als zijn kennis na het behalen van de propedeuse.

Het probleem met docenten is nauwelijks de inhoudelijke vakkennis, zelfs op VWO-niveau sta je daar redelijk gemakkelijk boven. Het gaat juist om pedagogische en didactische vaardigheden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 10:03

op beteronderwijs.nl stond even een chronologisch overzicht van alle onderwijsvernieuwingen... Als je ziet wat er door de jaren heen is ingevoerd

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:06

Arabesk schreef:
op beteronderwijs.nl stond even een chronologisch overzicht van alle onderwijsvernieuwingen... Als je ziet wat er door de jaren heen is ingevoerd

En als je dan ook nog weet hoe weinig onderzoek er is gedaan naar de werkelijke effecten Lips are sealed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 10:13

en elke vernieuwing werd ook aangegrepen om te bezuinigen....
soms verdenk ik ze er weleens van vernieuwingen in te voeren om nog verder te kunnen bezuiningen Boos!

ben ik ff blij dat ik weg ben uit het onderwijs Doei!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:32

we maken met zijn allen altijd de fout dat we vergelijken met "vroegah". Feit is dat we vooruit en om ons heen moeten kijken. Nederland is een behoorlijk ver gevorderde economie met bijzonder hoge salarissen. De motor van de economie zal hem moeten zitten in het werk met hoge toegevoegde waarde, anders is het werk gewoonweg simpel te duur voor de geleverde waarde van het werk.

Voor werk met hoge toegevoegde waarde heb je kennis nodig, we moeten meer weten dan de (wereld)concurrentie. Dat kan je alleen doen door goed op te leiden. Op wereldwijd niveau stijgt het opleidingsniveau verbazingwekkend snel. Met name landen als China en India zijn daar goed in, maar onderschat zelfs landen als Brazilië en de Filippijnen niet. We zitten dus in een kennisrace, waarvan Nederland feitelijk weinig kaas heeft gegeten.

Ik vergelijk zo wat er veranderd is in onderwijs tussen wat mijn zoontje nu krijgt en wat ik toen kreeg. Er is veel veranderd. Ik merk bijvoorbeeld dat er duidelijk meer nadruk wordt gelegd op presentatie. Een heel erg belangrijke eigenschap in de wereldwijde economie. Een andere is respect voor verschillende culturen, waarin de Nederlandse samenleving met sprongen achteruit holt, maar gelukkig op school wel aandacht aan besteed wordt. Ook wordt er mijns inziens meer gedaan aan conflictoplossing, wat ook een goede zaak is.

Persoonlijk denk ik dat de slechtste zaak gebrek aan ondernemingslust is. Mensen werken kennelijk liever voor een baas dan dat ze voor zichzelf een leuk bedrijf opzetten. Ik heb geen idee hoe men daar meer aan zou kunnen doen. Wat ik wel interessant vind is dat mijn neefje tegenwoordig filosofie krijgt op school, wat bij ons niet in het pakket zit. Mijns inziens moeten mensen nog meer getraind worden op "mensenkennis" en ook algemene analytische vaardigheden. Geef een kind een manier waarop ze een probleem kunnen oplossen, niet de oplossing van het probleem. Motivatie speelt daarbij ook een grote rol.

Niets van dit mag echt ten koste gaan van de basiskost. Talen en Wiskunde blijven een belangrijke basis voor dit geheel.

Verder is het een goede zaak dat onderwijs continu onder discussie staat. De op te leiden bevolking loopt snel terug (geboortecijfer loopt terug). Het is logisch dat men denkt minder uit te geven voor een kleinere groep op te leiden kinderhersenen. denkfout is echter dat die kleinere groep een veel grotere toegevoegde waarde per persoon moet gaan leveren dan de huidige generatie, dus opleiding is daarvoor extra belangrijk.

Verder is het zo dat de salarissen in het onderwijs nooit echt motiverend hebben gewerkt. Er zal goed gedacht moeten worden hoe mensen worden gemotiveerd om als leraar aan de slag te gaan.

Vernieuwingen zijn voornamelijk nodig om te zorgen dat de toegevoegde waarde per ingezet persoon hoger wordt. Moeilijk meetbaar, maar wel uiteindelijk belangrijk om ook het onderwijs rendabel te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:00

joostvangestel schreef:
we maken met zijn allen altijd de fout dat we vergelijken met "vroegah". Feit is dat we vooruit en om ons heen moeten kijken. Nederland is een behoorlijk ver gevorderde economie met bijzonder hoge salarissen.

True, maar niet in het onderwijs Pling

Citaat:
De motor van de economie zal hem moeten zitten in het werk met hoge toegevoegde waarde, anders is het werk gewoonweg simpel te duur voor de geleverde waarde van het werk.

Ik vind dit altijd een beetje onprettig klinken... net alsof we alleen maar werken voor geld, en alleen maar onderwijs volgen voor geld... maar we zijn toch ook mensen? Onderwijs en ontwikkeling en acceptabel werk is naast belangrijk middel, ook gewoon van belang voor de mensen als doel op zich! En ik denk dat we dat niet uit het oog moeten verliezen. De zorg voor kinderen is onze plicht, en niet alleen maar uit economisch perspectief!

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat de slechtste zaak gebrek aan ondernemingslust is. Mensen werken kennelijk liever voor een baas dan dat ze voor zichzelf een leuk bedrijf opzetten.

Hoe zou je dat zien, een leuk bedrijf in het onderwijs? En wat is de meerwaarde van een eigen bedrijf? Waarom zou je alleen iets kunnen betekenen in een eigen bedrijf, zijn medewerkers die zich inzetten voor hun taak, maar zich niet interesseren voor de ondernemerskant, minder waard? Minder nuttig? Iedereen heeft z'n talenten en voorkeuren, en lang niet iedereen heeft die op commercieel / ondernemingsvlak. En dat is ook mooi, want er zijn veel verschillende taken en die moeten allemaal uitgevoerd worden.

Ik ken, gelukkig, veel mensen die zich inzetten om van hun werk iets te maken. Ook al zijn ze 'maar' werknemer, het deel waar zij verantwoordelijk voor zijn, doen ze graag goed. Ik ken overigens ook een heleboel mensen die de kantjes eraf lopen, die niet meer doen dan het strict noodzakelijke en soms minder. Of mensen die wel inzet genoeg hebben maar dat op zo'n onpraktische manier uiten dat het alleen maar averechts werkt.

Wat dat betreft zijn mensen gewoon mensen, overal en waar dan ook. Het hebben van ondernemingszin heeft daar volgens mij niet zoveel mee te maken.

Citaat:
Verder is het zo dat de salarissen in het onderwijs nooit echt motiverend hebben gewerkt. Er zal goed gedacht moeten worden hoe mensen worden gemotiveerd om als leraar aan de slag te gaan.

Daar hoeft niet over gedacht te worden - daar is al uitentreure over gedacht, gepraat, geschreven, gefilosofeerd, beschouwd, gediscussieerd en wat al niet meer. Het is vrij simpel: facilitering vat het ongeveer samen. Een redelijk salaris, schoolgebouwen die min of meer voldoen aan de eisen, geen rigoreuze ommezwaaien elke 3 jaar waarbij het wiel steeds opnieuw uitgevonden wordt.

Citaat:
Vernieuwingen zijn voornamelijk nodig om te zorgen dat de toegevoegde waarde per ingezet persoon hoger wordt. Moeilijk meetbaar, maar wel uiteindelijk belangrijk om ook het onderwijs rendabel te houden.

Vernieuwingen hoeven niet verkeerd te zijn, maar de manier waarop ze de afgelopen jaren zijn uitgevoerd zijn dat wel. Tamelijk onnadenkend wordt er een Nieuw Plan bedacht, in gang gezet en verplicht. Vervolgens blijken de bezwaren ook inderdaad problematisch te zijn, en gelijk worden er allerlei andere Nieuwe Plannen bedacht om het weer op te lossen. Die vervolgens ook hun nadelen hebben, of heel effectief teniet doen waar Plan 1 uiteindelijk voor bedacht was.

Een fundamentele verandering in het onderwijs is niet iets wat je in een jaar oplost! De leerlingen worden maar langzaam ouder, je kunt bv een lesmethode pas een jaar later opnieuw uitproberen, een studie tot docent kost meestal 4 jaar, dus het kan niet op stel en sprong veranderen. Dat is niet erg, maar dat moet je wel meenemen in je beleid! Elke grote verandering kost EERST een boel moeite, levert eerst een boel problemen op voor het wat op gaat leveren. Niet erg, want veranderingen zijn nodig, maar met mate. En wel iets om rekening mee te houden.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:01

Ik zit nu in het laatste jaar van de Pabo.. maar moet zegegn dat ze wel gelijk hebben

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:03

misschien is het privatiseren van het onderwijs nog niet eens zo'n slecht plan Zij zijn groot en ik is klein!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:04

Shadow: de wereld draait niet alleen om geld, anders was ik nooit terug gekomen naar Nederland. Helaas moeten we wel voor werkgelegenheid zorgen. En mensen willen nu eenmaal niet graag terug in salaris, dus moet er voor goede werkgelegenheid zorgen.

Voor wat betreft werkgelegenheid sla je de plank wat mis. Het onderwijs mag er meer opgericht zijn om ondernemers op te richten, ik promoot niet om het onderwijs te privatiseren. Buitenlandse ondernemingen die hier de baas zijn laten zuurverdiend geld naar het buitenland lekken, in principe niet optimaal voor de economie. Met werken voor een baas is niks mis mee, dat doe ik al 16 jaar met redelijke tevredenheid.

Verder ben ik het ermee eens dat veranderingen in het schoolwezen altijd een lange termijn zaak zijn, aangezien we niet zo snel van hot naar her kunnen rennen. Als er nu een brede gemeenschappelijke visie zou zijn betreffende onderwijs, dan vult de rest zich vanzelf in, mits men dan aktie onderneemt richting die visie. Den Haag (daar hoort ook links bij) houdt zich alleen veel liever aan politiek gemakkelijke korte termijn verhalen. Over 20 jaar zitten namelijk al die lui gezellig te genieten van hun wachtgeld. Qua faciliteren heb je gewoon gelijk, maar er is meer nodig dan slechts faciliteren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:24

joostvangestel schreef:
Voor wat betreft werkgelegenheid sla je de plank wat mis.

Ik sla niets, dus ook niet mis Haha!

Citaat:
Den Haag (daar hoort ook links bij) houdt zich alleen veel liever aan politiek gemakkelijke korte termijn verhalen. Over 20 jaar zitten namelijk al die lui gezellig te genieten van hun wachtgeld. Qua faciliteren heb je gewoon gelijk, maar er is meer nodig dan slechts faciliteren.

Ik snap niet wat links/rechts hiermee te maken heeft. En ook het wachtgeld is niet echt aan de orde: de mensen die nu het onderwijs uitgaan doen dat vooral vanwege pensioen of andere betrekkingen. Er is (en blijft de komende tijd) een dusdanig lerarentekort dat het wachtgeld nauwelijks nog speelt. Niet dat er dan niet genoeg overblijft om over te praten. Haha!

Maar meer richting topic: wat vind je dan dat er nog meer nodig is, en vooral, hoe zie je dat in de praktijk? En in welk opzicht is dat anders dan de huidige visie (die wel bedacht maar dus niet uitgedragen is)?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:27

Hmmm, geloof dat ik daar ook al even achter was... Hihi

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:37

Shadow: de politici die met wachtgeld zitten, niet de leraren Knipoog

Eerlijk gezegd heb ik de visie niet goed bestudeerd. Weet wel dat er goede intenties zijn. Weet verder niet of die ook uitgevoerd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:38

joostvangestel schreef:
Shadow: de politici die met wachtgeld zitten, niet de leraren Knipoog

Ooooh Pling Ik snap Clown

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:58

Het gaat ook om meer dan alleen kennis. Je moet het ook kunnen overdragen. Al weet je alles...Zolang je het niet overdragen kan, wordt er niets geleerd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:37

AnnemiekvM schreef:
Het gaat ook om meer dan alleen kennis. Je moet het ook kunnen overdragen. Al weet je alles...Zolang je het niet overdragen kan, wordt er niets geleerd.

En dat is het hele punt waar het om draait kennisoverdracht. De kennis op zich is van veel minder belang, zolang je maar boven de stof staat die je geeft. Persoonlijk zie ik liever een leraar van de NLO die 4 jaar lang bezig is geweest om zich vooral die vakkennis over kennisoverdracht eigen te maken en daarnaast voldoende inhoudelijke kennis heeft voor de klas staan. Dan iemand met een universitaire opleiding die even snel zijn 1e-graads bevoegdheid heeft gehaald.