Donner stapt op en staat 5e op de nieuwe lijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Donner stapt op en staat 5e op de nieuwe lijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 10:12

Piet Hein Donner is opgestapt. Arrogant, zoals Den Haag hem kent, was hij in augustus nog tekeergegaan tegen de Onderzoeksraad van Pieter van Vollenhoven en diens harde conceptrapport over de Schipholbrand.

Zijn uitleg daarbij:Van Vollenhoven was buiten zijn boekje gegaan door schuld toe te wijzen. De betrokken instanties kregen onterechte verwijten, gebaseerd op wijsheid achteraf. Toen weerlegde hij nog tot in den treure een hele reeks aantijgingen van de Onderzoeksraad.

Donner-kenners zagen het Kamerdebat over de brand al voor zich: een minitieus en juridisch zuiver betoog dat grote indruk op de Kamer maakt en waar hij bij al zijn vorige blunders mee weggekomen is. Het tegendeel bleek donderdag het geval: de minister treedt af voor hij zich heeft kunnen verweren. Waarom?

Nu duidelijk is dat onnodige dood van 11 mensen niet in het roze halaluja verhaal na Prinsjesdag in de verkiezingsstrijd past moest er iets ander bedacht worden. Donner gaf bij zijn afscheid nog even vorige kabinetten de schuld, maar dat hij dat grootmoedig zou dragen.
Dat werd even later onbedoeld door Dekker teniet gedaan die zei dat met de bouw van het cellencomplex pas in 2001, dus onder Balkenende 1 was begonnen en het grootste deel na 2002 was opgeleverd.

Ik vond Dekker trouwens een stuk geloofwaardiger haar schuld op zich nemen als Donner die als het even meezit in een volgend kabinet dus weer rustig terugkomt als minister.

Firedancer

Re: Donner stapt op en staat 5e op de nieuwe lijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:19

Sterker nog, ik las op teletekst dat zijn partij niet wil uitsluiten dat Donner na de verkiezingen gewoon weer minister van Justitie zal worden.

DAT zou ik nog eens een schandaal vinden.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 11:22

De man moet gewoon in een soort land van ooit tentoongesteld worden

"Kijk jantje zo praattten en dachten de mensen 100 jaar geleden"

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:28

sarabande schreef:
Piet Hein Donner is opgestapt. Arrogant, zoals Den Haag hem kent, was hij in augustus nog tekeergegaan tegen de Onderzoeksraad van Pieter van Vollenhoven en diens harde conceptrapport over de Schipholbrand.

Zijn uitleg daarbij:Van Vollenhoven was buiten zijn boekje gegaan door schuld toe te wijzen.

En daar had hij volledig gelijk in, want dat is NIET de taak van de Onderzoeksraad

Citaat:
Donner-kenners zagen het Kamerdebat over de brand al voor zich: een minitieus en juridisch zuiver betoog dat grote indruk op de Kamer maakt en waar hij bij al zijn vorige blunders mee weggekomen is. Het tegendeel bleek donderdag het geval: de minister treedt af voor hij zich heeft kunnen verweren. Waarom?

Simpel: snel aftreden, snel uit beeld verdwijnen, hopelijk is iedereen over 2 maanden het hele incident vergeten. Gaat waarschijnlijk nog lukken ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 12:32

Cowboy55 schreef:
sarabande schreef:

Zijn uitleg daarbij:Van Vollenhoven was buiten zijn boekje gegaan door schuld toe te wijzen.

En daar had hij volledig gelijk in, want dat is NIET de taak van de Onderzoeksraad

Simpel: snel aftreden, snel uit beeld verdwijnen, hopelijk is iedereen over 2 maanden het hele incident vergeten. Gaat waarschijnlijk nog lukken ook.

Als hij daar gelijk in had had hij dus niet behoeven af te treden

Snel uit beeld verdwijnen EN op de 5e plaats met de intentie om weer minister te worden

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:58

sarabande schreef:

Als hij daar gelijk in had had hij dus niet behoeven af te treden

Het een heeft geen bal met het ander te maken: het is niet de taak van de Onderzoeksraad om tijdens een fase van 'concept' al te gaan roepen wie zij denken dat schuldig is. Ook al hebben ze inhoudelijk misschien nog wel gelijk ook, het is gewoon hun taak niet. En daar heeft Donner ze op aangesproken. En daar heeft 'ie gelijk in. Dat 'ie op basis van de inhoud van het rapport besluit zijn biezen te pakken is een heel ander verhaal....

Citaat:
Snel uit beeld verdwijnen EN op de 5e plaats met de intentie om weer minister te worden

Ja, EN? Even los van het feit dat geen enkele kieslijst op dit moment definitief is, waarom zou de man geen minister meer kunnen worden? Of Dekker?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:09

Ik ben geen fan van Donner of van het CDA, maar ik denk wel dat hij (één van) de beste ministers is, die we in lange tijd hebben gehad. Enorme schat aan inhoudelijke kennis, laat nooit nutteloze luchtballonetjes over onmogelijke plannen op, misschien een tikje saai, maar wel door en door betrouwbaar, en dat kan je van veel andere ministers niet zeggen.

Hij is nu gevallen op z'n ministeriele verantwoordelijkheid, maar niet op iets wat hem persoonlijk aan te rekenen is. Ik zie geen enkel probleem als hij na de verkiezingen weer terugkomt als minister. (Voor zover het CDA weer zou gaan regeren natuurlijk, en of ik daar nou voor ben???)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:11

Donner wordt algemeen geroemd als één van de beste mininsters van justitie van de afgelopen decennia. Het feit dat hij aftreedt vanwege het falen van zijn ambtenaren zegt toch niks over zijn kwaliteiten en daarmee de mogelijkheid om weer terug te keren? Tenslotte is hij vanwege politieke redenen opgestapt, niet wegens slecht functioneren (maar dan was hij ook niet weer op de lijst gekomen).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:14

Anoeska schreef:
Ik ben geen fan van Donner of van het CDA, maar ik denk wel dat hij (één van) de beste ministers is, die we in lange tijd hebben gehad. Enorme schat aan inhoudelijke kennis, laat nooit nutteloze luchtballonetjes over onmogelijke plannen op, misschien een tikje saai, maar wel door en door betrouwbaar, en dat kan je van veel andere ministers niet zeggen.

Hij is nu gevallen op z'n ministeriele verantwoordelijkheid, maar niet op iets wat hem persoonlijk aan te rekenen is. Ik zie geen enkel probleem als hij na de verkiezingen weer terugkomt als minister. (Voor zover het CDA weer zou gaan regeren natuurlijk, en of ik daar nou voor ben???)

Daar ben ik het helemaal mee eens!!!! Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:42

Anoeska schreef:

Het kabinet was toch al gevallen, dus heel dat aftreden vind ik al een lachertje. EN dat hij dan vervolgens weer opnieuw verkiesbaar is al helemaal een lachertje! Wees dan een vent en stop met de politieke carriere.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:42

Ik snap niet wat het vallen van het kabinet, te maken heeft met een minster die aftreedt en daarmee z'n ministeriele verantwoordelijkheid neemt. Zijn in mijn ogen twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:44

Het gehele kabinet was al afgetreden?! Demisionair ect. Dat heeft imo wel degelijk met elkaar te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:50

Dan had hij ook niet af hoeven treden Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:21

Het vallen van het kabinet (omdat D66 het vertrouwen in Minister Verdonk opzegde) heeft toch niets te maken met de schipholbrand. En dat is waarom Minister Donner is afgetreden. Lijkt me dus niet dat die twee dingen enig verband hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 22-09-06 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:23

Het huidige kabinet is nog steeds bevoegd om besluiten te nemen en heeft daarmee nog steeds invloed. Het is wel zo dat het gevallen was, maar er zelf echt uitstappen gaat dus nog wel een stap verder.
Daarbij is het tevens een teken dat hij zijn verantwoordelijkheden kent en neemt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 20:27

manzano schreef:
Daarbij is het tevens een teken dat hij zijn verantwoordelijkheden kent en neemt.

Wanneer hij in augustus niet zo geprobeerd had om het hele rapport en de samenstellers onder te schoffelen zou dit misschien te geloven zijn. Nu is duidelijk dat het alleen maar om de verkiezingen gaat.
Hirsch Balin mag de munitie voor hem opvangen, slim bedacht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:27

Ik snap het eigenlijk ook niet. Volgens mij zijn er 2 mogelijke situaties.

1. Donner had wel schuld / verantwoordelijkheid en heeft fouten begaan.
In dat geval is het terecht dat hij aftreedt en snap ik niet dat hij terugkomt.

2. Donner is wel aansprakelijk maar alleen in naam. Hij heeft niet gefaald.
In dat geval snap ik niet waarom je nog af moet treden als minister in een demissionair kabinet en je niet gewoon die paar maanden nog even afmaakt.

In beide situaties lijkt het om een politiek imago-spelletje te gaan, waarbij vanalles speelt maar NIET het belang om het land goed te besturen of de verantwoordelijkheid daar te leggen waar het hoort. En dat lijkt me heel verkeerd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:32

Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt wat ministeriele verantwoordelijkheid betekent. Al heeft Donner geen schuld, heeft hij nooit geweten hoe het in de justitiele inrichtingen in elkaar zit, hij is toch verantwoordelijk voor de ambtenaren onder zijn ministerie. Ook wanneer hij zelf geen schuld of verantwoordelijkheid heeft. Het is niet meer dan normaal dat hij deze ministriele verantwoordelijkheid erkent en aftreedt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:36

Nee, inderdaad. Ik snap daar niets van. Ik snap niet welk landsbelang ermee gediend is dat iemand die blijkbaar geen fouten heeft gemaakt weg moet, of dat iemand die die fouten zou moeten voorkomen 'even' af kan treden om vervolgens weer vrolijk terug te komen. Dat lijkt me aan alle kanten het doel voorbij te schieten.

Dat snap ik niet, en waarschijnlijk zal ik het ook nooit snappen. Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:49

Als je niet begrijpt hoe onze staatvorm in elkaar zit, dan is de discussie natuurlijk snel gesloten. Vind wel dat je dan erg makkelijke conclussies trekt in je vorige post. Als ik ergens niets van begrijp, doe ik meestal niet van die stellige uitspraken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:58

Ik weet hoe de staatsvorm in elkaar zit, maar ik ben het er niet mee eens dat het zo uitgelegd wordt.

Ik zal proberen om het iets minder stellig en iets opener uit te leggen. De ministeriele verantwoordelijkheid is niet zomaar bedacht, toch? Ik denk dat het doel was, om ministers te dwingen hun best te doen. Om ze te dwingen hun ambtenaren in de gaten te houden, niet gemakkelijk te kunnen zeggen dat ze er niets van wisten, etc.

Klinkt niet geheel onredelijk. (Het is niet echt een ideale manier natuurlijk, maar waarschijnlijk beter dan niets.)

Maar om dat doel te bereiken, moet die ministeriele verantwoordelijkheid wel ergens over gaan! Want als je met een maandje vakantie gezellig weer terug kunt komen in de ministerraad... dan schiet dat toch z'n doel voorbij? Dan is er toch geen enkele reden meer voor die ministeriele verantwoordelijkheid? Je kunt niet zomaar 'sorry' zeggen en daarna gaan we verder alsof er niets gebeurd is. En zeker niet op zo'n niveau!

Ik hoop dat het zo duidelijker is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:20

De belangrijkste reden waarom Donner afgetreden is, is dat het debat over de brand dan niet over de brand en de daar uit te trekken conclusies was gegaan, maar over het al dan niet aftreden van Donner. Nu is het politieke verhaal zuiver, kan het debat over de brand en de conclusies gaan. Maar dat wil niet zeggen dat Donner niet meer terug kan keren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 23:45

Karl66 schreef:
Nu is het politieke verhaal zuiver.

De meeste mensen hebben gelukkig een heel andere uitleg over het woord zuiver.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:51

Waar baseer je "de meeste mensen" op?

Maar ik begrijp dat jij het zuiverder had gevonden als het een Donner-bashing-debat was geworden, want de inhoud van het rapport en wat daarmee gedaan moet worden vind jij niet belangrijk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:56

Nee, in mijn utopia zou het debat gewoon toch al gaan om dat waar het om moet gaan: een eerlijke bespreking van het rapport, het samen op zoek gaan naar de belangrijkste punten, en zuivere politieke besluitvorming.

Soms heb ik heel voorzichtig het idee dat politici een beetje vergeten wat ook al weer de bedoeling was van hun functie. Dat is niet: zetels, stemmen of het verslaan van de tegenstander, maar het op zoek gaan naar de beste oplossingen.

In dit geval dus: hoe voorkomen we dergelijke zaken en zijn er mensen die bewezen hebben ongeschikt te zijn voor hun functie? Daar moet het over gaan, de rest is alleen maar afleiding...