stelling: Ouders moeten zelf weer gaan opvoeden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

stelling: Ouders moeten zelf weer gaan opvoeden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:12

dit naar aanleiding van krantenberichten als : 7 jarige misbruikt leeftijdgenootjes en Jongeren slaan paard dood.

Wat is er mis in Nederland? je leest de laatste tijd de meest gruwelijke krantenberichten over incidenten waar kinderen bij zijn betrokken.
Waar komt dit gedrag vandaan?
Ligt het aan de opvoeding? en zo ja, is het niet zo dat tegenwoordig een groot gedeelte van de opvoeding in handen van kinderdagverblijven, peuterzalen en scholen ligt omdat beide ouders te druk zijn met hun werk?
Wordt het niet eens tijd om op de rem te trappen en de opvoeding weer aan de ouders over te laten?
ik vind dat de regering te ver doordraaft met haar plannen om elke nederlander te laten werken......thuisblijven om je kind op te voeden is in de ogen van de regering "not done". in plaats daarvan wil men gratis opvang gaan bieden. Er zijn zelfs al scholen die experimenteren met 24 uurs opvang....
Nog even en je moet je kind inleveren bij een internaat als het 6 weken oud is, en mag je het weer ophalen op 18 jarige leeftijd.
Waar is de tijd dat het gezin nog de hoeksteen van de samenleving was??

Desiree

Re: stelling: Ouders moeten zelf weer gaan opvoeden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:15

Ik denk wel dat de ouders wat meer mogen optreden tegen hun kinderen en niet alles maar goed moeten vinden.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:16

Over dat jongeren slaan paard dood heb je absoluut gelijk! dat is niet normaal en een heropvoeding ( of simpelweg een goede opvoeding) is hier helemaal terecht
Ik zeg NIET dat van 7 jarige misbruikt 2 leeftijdsgenootjes niet gruwelijk is. En misschien zit ik er helemaal naast maar mijn moeder zei ook al je hebt goed kans dat dat jongetje zélf ergens werd/word misbruikt. Want wélk kind van 7 haalt het in z'n hoofd om zoiets te doen. En überhoubt met seks bezig te zijn.
Maar even ontopic ik vind wel dat je gelijk hebt, iedereen gaat werken kinders worden gedropt op school daarna naschoolse opvang tot 6 uur ofzo, wat is de taak van de moeder/vader hier nou nog

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:21

Helemaal eens met deze stelling. Ik ben zelf 3e jaars Pabostudent en dingen die ik in de praktijk in mijn stages tegenkom, zijn soms te erg voor woorden... Kinderen die hun ouders gewoon onder de duim hebben en in het rond commanderen, kinderen die het de normaalste zaak van de wereld vinden om te bedreigen, pesten, anderen lastig te vallen en met scheldwoorden te strooien, kinderen die door oma naar school worden gebracht, overblijven en door de naschoolse opvang weer op worden gehaald... Kinderen die worden volgestopt met snoep en overladen met cadeautjes als compensatie dat de ouders er niet zijn, die gewend zijn om overal en altijd hun zin te krijgen, walgelijk...

Doordat de ouders steeds meer weg zijn, komt de opvoeding steeds meer neer op zulke naschoolse opvangcentra en op de scholen zelf. En dat is gewoon absurd, want in zo'n klas zitten gemiddeld 25 leerlingen die allemaal de basisstof onderwezen moeten krijgen, hoe willen ze dan in godsnaam nog verwachten dat de leerkrachten die kinderen ook nog eens gaan opvoeden? Dat is een taak van de ouders, die de leerkrachten dan wel overnemen op het moment dat de kinderen naar school zijn maar die de ouders weer over horen te nemen op het moment dat de school uit is. De ouders horen kinderen normen en waarden mee te geven van huis uit waar de leerkracht op voort kan borduren, niet dat de leerkracht eerst een strijd met het kind aan moet binden om uit te maken wie het voor het zeggen heeft en wat de regels zijn. Zo komt een leerkracht niet meer aan lesgeven toe en dat vind ik gewoon te belachelijk voor woorden. Leerkrachten worden er nu op aangekeken als kinderen de fout in gaan, terwijl de verantwoordelijk nog altijd bij de ouders ligt vind ik!

Overigens wil ik hier niemand mee kwetsen ofzo maar zo kijk ik er tegen aan Lachen En ik snap ook wel dat ouders moeten werken maar ik vind het absoluut geen goed idee om een soort van 24-uurs opvang in te stellen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:21

Ouders moeten inderdaad zelf weer op gaan voeden. Ze zijn/worden veel te laks.

iemand die ik ken is lerares op een school voor moeilijke kinderen (gedragsproblemen, stoornissen etc.). Nu vroeg een van de ouders laatst aan haar of zij haar zoontje wilde belonen omdat hij zo netjes op tijd op school was.

Lerares heeft verteld dat haar verantwoordelijkheid voor de kids pas begint áls ze op school zijn. Voor het op tijd zijn ligt de zorg toch echt bij de ouders.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:22

Ik denk dat het probleem voor een groot gedeelte inderdaad bij de opvoeding ligt. Tegenwoordig werken beide ouders en zijn de kinderen aangewezen op school/oppas/kinderopvang of weet ik veel wat allemaal.

Tevens vervelen veel jongeren zich. Er is weinig te doen voor jongeren en ze kunnen blijkbaar zichzelf niet meer vermaken.

Waar gaat het toch heen met onze maatschappij...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:22

Mee eens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:39

en toch vind ik nog steeds dat het wel kan. en werken en de kinderen goed opvoeden. Wat je in de media tegenkomt zijn uitzonderingen. is het bewezen dat er een verband is tussen ouders die werken, en ontspoorde jongeren?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:43

Ouders willen kinderen en carriére en hebben eigenlijk geen idee wat hun kinderen uitvoeren.
"Die van ons doet dat niet..."

Ondanks dat iedereen dat over zijn of haar koters roept, worden er wel stenen van viaducten gegooid, paarden doodgeslagen en kinderen misbruiken elkaar.

Over die laatste denk ik wel dat er thuis wel meer fout zit dan te weinig opvoeding.
Kinderen van 7 horen niet te weten wat seks is en al helemaal niet hoe ze het moeten doen.
Worden die kinderen zelf misbruikt, kijkt pa films waar ze bij zitten, zijn pa en ma zo vrij dat ze het in het bijzijn van de kinderen doen?

En inderdaad, kinderen hebben te veel tijd en te veel media ter beschikking waarin slechte ideeën snel gekopieerd werden.

Vroeger (zelfs nog voor mijn tijd) fietste je terwijl het nog donker was naar school.
En reken maar dat je op je donder kreeg als je spijbelde.
Dan eind de middag weer een uur terug fietsen en thuis eten en helpen met de afwas.
Daarna huiswerk maken en naar bed.

Geen tijd en energie over om wat dan ook uit te halen.

Geen internet om ideeën op te doen.

Alles wordt ook maar heel normaal gevonden en respect voor mens en dier is helaas ver te zoeken.

Ik ben absoluut tegen kindermishandeling, maar men wil zelfs de opvoedende tik verbieden.
Reken maar op aardig wat losgeslagen (rare uitdrukking in dit verband) kinderen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:47

Mijn moeder was laatst tegen iemand aan het zeggen: Vroeger werden de kinderen thuis opgevoed en op school bijgeschaafd maar nu worden ze op school opgevoed en thuis bijgeschaafd.

Ik denk wel dat dit voor een aantal gezinnen telt en ook dat er thuis soms helemaal niet bijgeschaafd wordt. Gelukkig word ik thuis opgevoed en hebben ze op school niet zo veel last met me Vork

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:55

Ik ben het met je eens. Persoonlijk ben ik ook niet van plan om later de huisvrouw uit te gaan hangen, en thuis te blijven om voor mijn kinderen te zorgen. Maar ze overhandigen aan naschoolse opvang, creches of de school zelf is echt niet aan mij besteed. Het enige wat ik tegen die tijd nog zou willen overwegen is een gastouder-gezin, om het gezinsleven op die manier nog enigsinds na te bootsen op de momenten dat het voor ons écht niet haalbaar is om thuis te zijn. Liever zouden wij allebei parttime gaan werken, waardoor er altijd wel iemand van ons thuis is om op de kinderen te passen.
Bij sommige echtparen en stellen vraag ik me serieus af waarom zij voor kinderen hebben gekozen. Walgelijk hoe mensen met het grootste gemak hun kind dumpen bij allerlei instanties, oppassers, opa's en oma's. Daar heb je naar mijn idee geen kinderen voor... Verder vind ik de ideeën van de regering ronduit belachelijk, die mensen slaan door! Kinderopvang gratis (thans een stuk goedkoper), rot toch op! Alles om zowel vrouwen als mannen aan het werk te krijgen... Met als gevolg dat het ten koste gaat van het gezinsleven. Goed initiatief hoor! Proficiat!

Menig kind heeft tegenwoordig geen manieren meer, en dat is in mijn ogen toch één van de velen gevolgen. Ouders die worden uitgekafferd, afwezigheid word gecompenseerd doormiddel van kadootjes, opa en oma kan voor alles opdraven, schoppen tegen vuilnisemmers met 4 jaar is doodnormaal, en weigert het kind te eten "Och, misschien morgenavond". De gemiddelde ouder van tegenwoordig is ronduit gemakzuchtig "Ja, tis gewoon zo". Reken maar dat het tijd is voor een rem!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:21

Naar mijn mening komen een hoop problemen met kinderen doordat ouders vaak zéér effectief hun zaakjes met en voor hun kinderen regelen tegenwoordig. Ze krijgen te eten, hebben schone kleren, zitten op sportclubs enz enz. Ouders organiseren zich suf om alles geregeld te krijgen.
Waar het echter vaak aan ontbreekt volgens mij is WERKELIJKE aandacht waarbij naar het kind ook echt in alle rust geluisterd wordt en waar men ook echt nadenkt over zijn of haar behoeftes.
Kijk maar eens kritisch naar de opvoedprogamma's op TV.
Overigens vind ik dat ook vaak misselijk makend, want daarin is het meestal ook gebaseerd op correct STRAFFEN. Ik vind dat je een kind niet kan straffen voor iets waarvan hij of zijn niet weet of kan weten dat het fout is. Ga eerst eens aandacht schenken aan je kind en je afvragen waarom hij of zij zo is (geworden)!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:21

dat zal tijd worden ja, de wereld is gek

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:30

helemaal mee eens!!!
ik werk zelf op de bso en heb zeer zeker het idee dat het daaraan ligt, of in ieder geval grotendeels ligt...
ik werkte 3 jaar geleden op een bso in een dure wijk van utrecht. zo'n beetje alle ouders 2verdieners met flinke carriere, 2 of 3 kids op de bso.
de kinderen werden 's ochtends om 08.00 op het schoolplein gedropt en moesten zich maar een half uurtje vermaken, want tsja... pa en ma moeten op 9 uur op het werk zijn. tussen de middag blijven de kiddo's over en 's middags waren wij daar om ze op te halen uit school. deze stichting( waar ik werkte) zette zich veel in voor vrije tijd besteding van de kinderen en dus waren zij min of meer verplicht om mee te doen met activiteiten. om 18.00 moesten ze opgehaald zijn( wat meestal 18.15 werd) en moest er gekookt ( magnetronmaaltijd) worden. daarna de kinderen in bad en naar bed. t weekend was er een verplicht bezoekje aan oma, ma naar de kapper, pa nog wat thuiswerk, kinderen achter de playstation of tv en dat was zaterdag. zondag een stukje wandelen in het bos en dan hebben pa en ma ook tijd voor zichzelf nodig, dus kinderen moet zich maar even vermaken met de pc, playstation of tv en dat was zondag. dit is écht geen uitzondering....
wie voeden op? juist ...de school en de bso(
of oppas) aandacht is er niet voor deze kinderen, wat speelt er in hun hoofdjes? de bsoleiding of juf/meester kan dit de ouders vaak wel vertellen...de ouder heeft geen idee.
als ik wilde vertellen hoe het met hun kind ging( wat regelmatig toch negatief was) werd het kind bij de arm genomen, 'sorry ik heb nu geen tijd, ik ben gesloopt hebn gewerkt en moet nog koken, komt volgende kjeer wel' en eg waren ze weer.

het negatieve gedrag van deze kinderen neemt vaak de overhand.. maar hey... je hebt dan aandacht, zowel van de juf/meester, bsoleiding én je ouders die boos worden als je mazzel hebt... en dit gaat uiteindelijk vaak va kwaad tot erger helaas

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:39

Je vergeet nog dat het sociaal leven van Paps en Mams ook gewoon doorgang moet vinden, dus de kids te pas en te onpas aan de oppas worden overgelaten.

Ook ik ben een werkende moeder. Oma is 2 dagen in de week hier in huis, verder is of mijn man of ikzelf thuis.
Oppas hebben wij verder nooit op een hele zeldzame uitzondering na (hooguit 1x per jaar en dan nog omdat het niet anders kan).
De tijd dat ik kan gaan en staan waar ik wil komt wel weer.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:41

LDRD schreef:
Je vergeet nog dat het sociaal leven van Paps en Mams ook gewoon doorgang moet vinden, dus de kids te pas en te onpas aan de oppas worden overgelaten.

.

idd, ook nog een hele essentiele! vaak 's avonds ook nog een oppas als de kids op bed liggen of in het weekend

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:47

Ik denk dat je voor een gedeelte gelijk hebt en dat er een heel aantal ouders zijn die zelf eens een opvoedingscursus mogen krijgen...

MAAR gelukkig zijn er ook nog een heleboel ouders die hun kinderen wél goed opvoeden en waar de kids thuis wel normen&waarden meekrijgen Ja
De kids die die opvoeding van thuis uit niet meekrijgen vallen gewoon harder op juist door dat gebrek aan juiste opvoeding...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:49

Natalie schreef:
De kids die die opvoeding van thuis uit niet meekrijgen vallen gewoon harder op juist door dat gebrek aan juiste opvoeding...

maar deze kids nemen wel steeds meer de overhand helaas

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 18:55

ik vind dat de regering juist de thuisblijf ouder moet stimuleren ipv gratis opvang aan te bieden.......al het geld wat nu in opvang gepomt wordt zou beter besteed worden aan de mogelijkheid om zelf je kind op te voeden.
Mogen ouders niet werken dan? tuurlijk wel, maar wel zo dat er ruim voldoende tijd is voor het kind!
ik zie ze ieder weekend en elke vakantie voorbij komen...ouders die bij god niet weten hoe ze met hun eigen kind deze "gedwongen qualitytime" moeten doorbrengen.
deze kinderen luisteren beter naar de juf van de bso dan naar hun eigen ouders.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:58

ik heb niet alles gelezen, maar wilde wel even in de discussie kwijt, dat veel kinderen naar kinderdagverblijf gaan OM sociaal vaardig te worden! dat kinderen daar 24 uur gedropt worden ben ik het inderdaad niet mee eens. en ook hebben probleem jongen niet altijd met niet opvoeden te maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:58

De regering heeft vooral het economisch belang op het oog hoor!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:00

Li_lee_yang schreef:
ik heb niet alles gelezen, maar wilde wel even in de discussie kwijt, dat veel kinderen naar kinderdagverblijf gaan OM sociaal vaardig te worden! .
wanneer dat voor 1 of 2 dagen is...prima! maar niet 5 dagen per week van 08.00-18.00 sorry...zo'n kindje kent de leidster van het kdv beter dan zn ouders, dat is niet meer sociale vaardigheden bij brengen, maar droppen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:03

LDRD schreef:
De regering heeft vooral het economisch belang op het oog hoor!

Wat denk je dat al die slecht opgevoede kinderen later en soms nu al gaan kosten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:05

Dat is lange termijn denken hoor en dat is lastig.
De regering denkt alleen op dit moment in tijden van voorspoed aan de arbeidscapaciteit die daarmee vrij komt.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:11

Ze denken niet over 5 of over 10 jaar maar over hier en nu, of 1 jaar verder ofzo Knipoog