Aanslag op kerk na uitspraken Paus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Aanslag op kerk na uitspraken Paus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:36

Bron: www.fok.nl

Citaat:
Palestijnen hebben vrijdag, ogenschijnlijk uit reactie op kritische opmerkingen van paus Benedictus XVI, een aanslag gepleegd op een kerk in de Gazastrook. Het jeugdcentrum van de Grieks-Orthodoxe Kerk van Gaza-stad raakte lichtbeschadigd, aldus ooggetuigen.

Het kerkgebouw uit de vierde eeuw liep geen schade op door de explosie die zich bij het ochtendgloren voordeed. Moslimleiders in Gaza hebben Palestijnen opgeroepen om vrijdag te protesteren tegen de gewraakte uitlatingen van de rooms-katholieke kerkvorst.

hele bericht

Vrijheid van meningsuiting geld niet overal, dat blijkt maar weer.
Eerst al die overtrokken reacties op de spotprents, nu weer dit... op de hele wereld moeten mensen echt op hun woorden gaan letten lijkt wel...

Als de sgp jongeren protesteren tegen uitlatingen van madonna zijn het aanstellers, maar als iemand ook maar iets zegt over het moslimgeloof dan moet iedereen op zn tellen passen..
Of zie ik dit verkeerd?

Shadow0

Re: Aanslag op kerk na uitspraken Paus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:47

Ik geloof niet dat de Gazastrook erg representatief is Knipoog Daar is alles wat je zegt vooral een 'aanleiding' voor geweld en meer geweld. (Tenminste, die indruk heb ik de afgelopen 20 jaar enigzins gekregen)

Ter volledigheid ook even de reactie in Nederland (bron: nu.nl)
Citaat:
Voorzitter Ayhan Tonca van het Nederlandse Contactorgaan Moslims en Overheid spreekt vrijdag van "ongelukkige uitspraken" door de paus. Tonca memoreert dat het Vaticaan jarenlang aangegeven heeft de interreligieuze dialoog belangrijk te vinden. Ook in Nederland hebben de moslims en de katholieken en andere religies volgens hem vruchtbare gesprekken.

"Het is niet leuk als er zo over je profeet gesproken wordt", zei de voorzitter. Maar hij verwacht niet dat de uitspraken van de paus tot problemen tussen de moslims en de katholieken in Nederland leiden. "Ik heb begrepen dat het Vaticaan heeft gezegd dat de paus het niet zo bedoeld heeft. Als hij nou nog aangeeft wat hij wel bedoeld heeft, dan verwacht ik dat de kou snel uit de lucht is."

Lijkt me een keurige reactie waar niets mis mee is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:50

Hm, ik vind de laatste regel niet zo heel aardig..

Maar ik vind het ook niet meer dan logisch dat er in NL niet gereageerd wordt door moslims...
Het gaat mij er meer om dat er altijd een reactie is, als er ergens iets gebeurt waar 'ze' het niet mee eens zijn, en dat dat meestal met geweld gepaard gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:10

Ik geloof dat de regel ook niet vreselijk aardig bedoeld is Knipoog Maar ik vind hem wel gevat Lachen

En verder, iedereen ziet wat men wil zien. Wel die ene reactie in een toch al bijzonder explosief gebied, niet de redelijkheid van iemand anders. Wel de niet-zo-aardige ondertoon in de tekst van Tonca, niet de toch ook wel vrij onsympathieke opmerkingen van de paus.

Maar er zijn altijd reacties. Ook van geflipte christenen hoor. In Nederland niet, maar zoek eens op de niet-zo-nette manieren van actievoeren door 'pro-life'-activisten. (Die het niet helemaal begrepen hebben overigens...)

In de Israel-Palestijnse spanningen is het nogal makkelijk om vijanden te maken. Laten we die spanningen maar houden waar ze zijn: daar in dat gebied, niet hier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:12

Het mooiste zou zijn als er nergens spanningen zouden zijn Ja

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:49

Ooooo, daar gaan we weer!
Ze moeten alle geloven afschaffen. Geen religie, geen oorlog.

Ja, ja, ik weet dat dat kort door de bocht is maar daar komt het wel op neer.
Waarom kunnen mensen elkaar niet met rust laten en elkaar respecteren zoals ieder is en elkaar niet constant een andere mening door de strot willen drukken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:01

ranna schreef:
Ooooo, daar gaan we weer!
Ze moeten alle geloven afschaffen. Geen religie, geen oorlog.

Nou... ik geloof dat er ook genoeg oorlogen gevoerd zijn die niets met religie te maken hebben. (Begin bij Helene van Troje, via het romeinse rijk, de 80-jarige en 100-jarige oorlogen, en eigenlijk ook het grootste deel van de eerste en tweede wereldoorlogen gingen niet om religie.

Kortom: ik vermoed dat het afschaffen van religie alleen niet genoeg is.

En dat terwijl iedereen in principe voor vrede is Verdrietig

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 01:32

Een belangrijke reden voor de 80-jarige oorlog was toch echt de vrijheid van godsdienst Bloos

Wat ik begrepen heb was het een historische uitspraak in een geschiedkundige rede op de universiteit waar hij gestudeerd heeft, die binnen een bepaalde context geplaatst was.

Wat ik hier zo jammer vind net zoals de ophef over de uitspraak van Donner afgelopen week is dat ze buiten de context waarin ze gedaan zijn ongelukkig overkomen. Maar in de plaats van dat men (inclusief commentatoren en deskundigen) mensen oproept om de context erbij te lezen wordt het als een onhandige opmerking die beter niet geplaatst had kunnen worden afgedaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:22

Bloos!
Dat was erg slordig van me! Bedankt voor de correctie Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:12

Cer schreef:
Bron: www.fok.nl

hele bericht

Vrijheid van meningsuiting geld niet overal, dat blijkt maar weer.
Eerst al die overtrokken reacties op de spotprents, nu weer dit... op de hele wereld moeten mensen echt op hun woorden gaan letten lijkt wel...

Als de sgp jongeren protesteren tegen uitlatingen van madonna zijn het aanstellers, maar als iemand ook maar iets zegt over het moslimgeloof dan moet iedereen op zn tellen passen..
Of zie ik dit verkeerd?

Pfoeeeh. Kom kom, De paus is zelf zo achtergesteld en conservatief als de pest. De room-katholieke kerk is ook iets wat de vooruitgang tegen houd. In principe verwijt de pot de ketel hier tot dat hij zwart ziet.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:47

Die uitspraak is al zo lang geleden gedaan, en nu iemand bekend die citeert moeten ze de orthodoxe kerken ineens gaan aanvallen.. Alsof die moslimleiders trouwens niks zeggen over het christendom en haar profeten Bloos

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 02:16

Lidewijke schreef:
Die uitspraak is al zo lang geleden gedaan, en nu iemand bekend die citeert moeten ze de orthodoxe kerken ineens gaan aanvallen.. Alsof die moslimleiders trouwens niks zeggen over het christendom en haar profeten Bloos

Jah dat is zo'n wisselwerking he!! En dat gebeurd al eeuwen hoor dat ze elkaar aanvallen. En vergis je niet hoor de orthodoxe kerken zijn geen haar beter. Zo'n beetje van ''wie de bal kaatst kan em terug verwachten''.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 02:36

Iemand spreekt een wetenschappelijke rede uit met daarin een citaat wat uit zijn verband wordt gehaald en de hele wereld spreekt er schande van.

Als reactie daarop proberen bepaalde groepen kerken in brand te steken en iedereen houdt zijn mond Verward

(En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je daarmee nou niet bepaald het ongelijk van dat citaat bewijst)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 08:38

De excuses waren (natuurijk) niet voldoende.... nu moet de paus ook nog dood Verward

hele bericht

Citaat:
Oproep paus te doden
Een conservatieve leider van de Somalische moslims heeft alle moslimgelovigen zaterdag opgeroepen de paus op te sporen en te doden. Sjeik Abubakar Hassan Malin vindt dat de kerkvorst gestraft moet worden, omdat zijn rede net zo weerzinwekkend is als de roman De Duivelsverzen van Salman Rushdie.

Een Iraakse gewapende groepering, Jaish al-Mujahedeen (Moedjahedien-leger) heeft in een verklaring op internet gedreigd aanslagen te plegen op Rome en het Vaticaan wegens de uitspraken van de paus. In de verklaring, waarvan de authenticiteit niet is vast te stellen, zegt de beweging: ''Wij zweren dat wij hun kruis in het hart van Rome zullen verwoesten en dat hun Vaticaan zal worden getroffen en betreurd door de paus.''

Het toppunt van dramatisch doen zeg... sjonge...

en dan vooral dit stukje
Citaat:
De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad riep theologen en moslimdeskundigen op de gewraakte passage van de paus te analyseren. Volgens hem is de islam ''een vreedzame, mooie en volmaakte religie''

"Het is een heel vreedzame religie, en als je dat niet geloof moet je dood" Ja

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:07

Cer schreef:
"Het is een heel vreedzame religie, en als je dat niet geloof moet je dood" Ja

Whoahahahaaa, zoiets ja Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:45

Ik kan me nog goed herinneren dat er na de dood van Pim Fortuijn hier in Nederland ook een islamitische school in de hens is gezet. Dus wat dat betreft is ons land geen haar beter.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:46

NU.NL

Citaat:
ROME - De autoriteiten in Rome hebben wegens de bedreigingen en protesten tegen de paus na diens uitspraken over de islam de veiligheidsmaatregelen rond het Vaticaan en belangrijke kerken in de stad verscherpt. Het luchtruim boven het Vaticaan en het pauselijke zomerverblijf Castel Gandolfo ten zuiden van de hoofdstad is gesloten en de controles in het gebied opgevoerd.

O o o, een citaat uit een middeleeuwse teks en heel de islamitischewereld staat weer op achterste poten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:52

Al-Qaeda heeft er ook wat over gezegd:
De paus moet dood

En het dan raar vinden dat er veel weerstand is .... gek he Verward

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:00

Ze zijn gewoon op zoek naar een ''goed'' excuus.
Ik vraag mij dan af of die mensen niks beters te doen hebben Verward

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:40

Sjonge jonge. Wat hebben die moslims toch een aggressiviteit in zich. Als je 1 ding verkeerd zegt vallen er al doden. Waar zij zich al niet druk om kunnen maken

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:44

Kijk dat snap ik daar snap ik dus helemaal niets van!
Ze zijn boos omdat de paus moslims heeft geassocieerd met geweld.. nou oke dat is ook niet zo heel erg vriendelijk

maar wat gaan ze doen.. Juist! aanslagen plegen.. tjah en dan denk ik dus bij me zelf wie is er hier nu niet zo slim.

Eerst boos worden omdat je geloof word geassocieerd met geweld en daarna dat zelf nog wel even bevestigen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:49

Kijk het mooiste is nog dat de pot de ketel verwijt hier.

Wat die extremisten doen is fout.. heel erg fout zelf. En Idd als ze nou gewoon het tegendeel bewijzen. Maar dat doen ze niet.

Maar Ga nou niet denken dat de kerk een haar beter is, of wij zelf beter zijn!!

Zoals Cer hierboven al zei, met Fortuyn staken niet moslims hier ook moskeen in de fik omdat ze dachten dat Fortuyn was vermoord door een moslim. (wat gelukkig niet het geval was). En de kerk is ook niet echt een vredelievend iets. De kerk heeft ook niets anders dan een verleden van oorlog en moordzucht.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:52

Elke 'extreme' vorm van geloof vind ik vreselijk, of dit nu de Islam, het Christendom, of het Jodendom is. Ze claimen allemaal uit te gaan van de meest liefdevolle gedachten en bla bla bla
Bah Boos!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 13:52

Ja, maar het gaat erom dat je het niet meer over het verleden hebt, maar over het heden..Dat verwijzen naar wat de kerk 'vroeger' heeft gedaan, kan nu echt niet meer hoor. We houden de hedendaagse duitser ook niet meer verantwoordelijk voor de holocaust...

En die paar brandjes van nederlandse idioten ten tijde van PF vallen in het niet bij wat de moslims (niet alle, maar alleen die erg fanatieke) menen uit te kunnen halen....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:56

Cer schreef:
Ja, maar het gaat erom dat je het niet meer over het verleden hebt, maar over het heden..Dat verwijzen naar wat de kerk 'vroeger' heeft gedaan, kan nu echt niet meer hoor. We houden de hedendaagse duitser ook niet meer verantwoordelijk voor de holocaust...

En die paar brandjes van nederlandse idioten ten tijde van PF vallen in het niet bij wat de moslims (niet alle, maar alleen die erg fanatieke) menen uit te kunnen halen....

Jep je hebt een punt. In het verleden waren de 'Mohammedanen' ook geen lieverdjes hoor, maar daar hoor je nooit iemand over...