Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 08:57

Bron: Nu.nl
Invoering sharia in Nederland?

Citaat:
Donner zei deze week in een interview met Vrij Nederland dat als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, die mogelijkheid moet bestaan. "Zo iets kun je wettelijk toch niet tegenhouden? Het zou ook een schande zijn om te zeggen: dat mag niet! De meerderheid telt. Dat is nou juist de essentie van democratie", aldus Donner.

PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem zegt dinsdagavond dat Donner lijkt te vergeten dat de sharia op meerdere punten in strijd is met de Nederlandse grondwet. "De minister van Justitie moet zijn energie steken in het bestrijden van dit soort opvattingen in plaats van het signaal te geven dat dergelijke ideeën onderdeel zouden kunnen uitmaken van onze democratie."

Weet iemand wat de sharia inhoudt?

Kitty

Re: Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:35

Laat Nederland het gewoon bij het Nederlands recht houden. Als nu het merendeel van de bevolking wil dat de doodstraf ingevoerd wordt, dan gebeurt dat toch ook niet?
Waarom dan de invoering van een geheel nieuwe wet wel?
Dit moet je niet willen.
Onderstaande ook niet...

www.wikipedia.nl

Sharia (ook: shari'a(h), sjari'a(h) of sjaria(h), Arabisch: شريعة sjarī'a) is het Arabische woord voor de islamitische wet of de wet van God en betekent letterlijk 'weg naar de bron', ook: 'gebaande weg', 'wet' en 'rite'. De basis ligt bij de fiqh.

Het islamitische recht is in de eerste plaats een religieuze plichtenleer die het menselijk handelen in alle wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God. Hoewel het eindoordeel over het menselijk handelen door de koran bij God gelegd wordt, omvat de sharia ook sancties om het juiste handelen af te dwingen.

Een aantal quotes uit de Sharia:

Zowel voor mannen als vrouwen gelden richtlijnen met betrekking tot het uiterlijk. Een vrouw moet haar lichamelijke schoonheid voor mannen die geen directe familieleden zijn bedekken. Oudere, niet meer in een huwelijk geïnteresseerde vrouwen hebben meer vrijheden (koran 24:60). Mannen behoren tenminste het lichaam van de navel tot de knie bedekt te houden in het bijzijn van anderen en behoren baard en haar te verzorgen. In het algemeen geldt dat zowel mannen als vrouwen zich 'behoorlijk' dienen te kleden.

Echtscheiding is voor mannen door verstoting (talaq) vrij eenvoudig, voor vrouwen echter uitsluitend via tussenkomst van een rechter te verkrijgen. Aan een scheiding behoort een proces van gesprek en bemiddeling door derden vooraf te gaan. Wanneer een man zijn echtelijke plichten niet nakomt of langdurig afwezig is zonder bekende verblijfplaats, is dit voor een vrouw zondermeer een geldige reden tot echtscheiding.

Vrouwen zijn in praktisch alles ondergeschikt aan mannen, maar kunnen wel vrijelijk over haar eigen geld en bezittingen beschikken en het is hen niet verboden betaalde arbeid buitenshuis te verrichten. Juristen zijn het niet eens over de vraag of de vrouw verantwoordelijk gehouden kan worden voor het huishouden en de opvoeding van kinderen. Mannen hebben een onderhoudsplicht tegenover vrouwen en kinderen, wat wil zeggen dat een echtgenoot hen in gelijke mate als zichzelf van onderdak, levensonderhoud en kleding moet voorzien. Wanneer een vrouw in ernstige mate ongehoorzaam is aan haar echtgenoot, heeft die het recht haar, na een traject van vermanen en vermijden, licht te tuchtigen, volgens een uitspraak van de profeet door middel van een lichte tik met een miswak, een takje dat gebruikt wordt om de tanden te reinigen. De tuchtiging mag geen pijn doen en geen letsel veroorzaken.

In principe is het zo dat dochters één deel erven en zonen twee delen. Echtgenotes erven een achtste deel. Ook nog in leven zijnde ouders behoren tot de erfgenamen. De erflater heeft het recht maximaal een derde deel van zijn bezit bij testament aan derden te vermaken. Schulden worden niet vererfd.

De filosofie achter de regel dat vrouwen minder erven dan mannen ligt in het feit dat vrouwen door mannen onderhouden worden en eigen bezittingen niet met anderen hoeven delen. Tegenwoordig komt het in islamitische landen steeds meer voor dat vrouwen ook aan het gezinsinkomen bijdragen. Progressieve moslims wijken daarom wel af van deze bepaling door een nalatenschap in gelijke delen voor mannen en werkende vrouwen te verdelen.

Het strafrecht is in de sharia minder ontwikkeld dan in westerse rechtssystemen. Strafrecht heeft in de islam grotendeels privaatrechtelijk karakter. Op moord staat bijvoorbeeld de doodstraf als maximale strafmaat, maar de nabestaanden van een slachtoffer bepalen of deze straf inderdaad wordt geëist of dat met zoengeld genoegen wordt genomen. De hoogte van zo'n bedrag komt vervolgens door onderhandeling tussen de partijen tot stand. Bloedwraak of eerwraak is onder de sharia verboden.

Een aparte status hebben de direct uit de koran afgeleide verbodsbepalingen, de zogenaamde hadd-misdrijven (حد, mv. حدود hoedōed, grens). Dat zijn: ontucht en overspel (زناء zinā), valse getuigenissen in relatie tot ontucht en overspel, alcoholgebruik, diefstal en straatroof. Op diefstal staat amputatie van de rechterhand, bij recidive amputatie van de linkervoet als maximumstraf.

Op overspel staat volgens koran 24:2 bestraffing met honderd stok- of zweepslagen voor beide betrokkenen, maar meestal wordt dood door steniging toegepast overeenkomstig de joodse wet.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:36

nou als ik dat zo lees zou het een bloedig zootje worden in dit land Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:39

ach ja, t moet wel heel raar lopen wil 2/3 van de bevolking het er mee eens zijn. Gaat toch nooit gebeuren

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:46

Klinkklare onzin dit.... de nederlandse grondwet is de nederlandse gondwet, en er staan zelfs dingen in de sharia die in strijd zijn met de nederlandse grondwet, dus dit krijgen ze er nooit door....

Maar dat mensen uit de politiek, die er officieel verstand van zouden moeten hebben, dit een acceptabel idee vinden, maakt me wel weer aan het twijfelen over het gemiddelde iq van diegene....

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:49

Sorry, maar wat een onzin! Als dit er ooit doorkomt ben ik weg hier! Eng dat meneer donner dit een toelaatbaar idee vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:50

Ik denk eerder dat de sharia in strijd is met de grondwet en zeker met een democratie. Ik ga mij als vrouw niet laten onderdrukken als er flink gestreden is voor emancipatie in dit land. Zeker in de grote steden zal het een weerslag gaan geven, hier in het dorpse land leven deze bevolkingsgroepen zo alleen met elkaar dat ze alleen naar buiten toe volgens onze wetgeving leven, maar met elkaar met hun eigen wetgevende normeringen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:18

Ik denk niet dat Minister Donner dit persoonlijk een toelaatbaar idee vindt, hij zegt alleen dat als 2/3 van de Nederlandse bevolking (ruim 10 miljoen mensen!) hier voorstander van zou zijn, dat het dan mogelijk zou moeten zijn de sharia in te voeren.

En ik denk niet dat we er op korte (of langere) termijn bang voor hoeven te zijn dat dat zal gebeuren Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:26

Donner zegt toch helemaal nergens dat hij van plan is de Sharie in te gaan voeren. Of dat hij dat überhaupt een goed idee zou vinden. Hij zegt alleen dat democratie betekent dat als 2/3 van de bevolking ergens voor is, een grondwetswijziging mogelijk moet zijn. En of dat nou over de maximum snelheid op de snelwegen gaat of een rookverbod in café's of de invoering van de Sharia. Ik wil (NATUURLIJK) ook niet dat er hier een islamitische wetgeving wordt ingevoerd. Maar aan de andere kant krijg ik ook wel eens het gevoel dat er andere regels gelden voor islamitische mensen, dan voor christenen/katholieken/boedhisten. En dat lijkt me ook niet terecht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:27

Ik zie dit als een zeer theoretische uitspraak. Donner wil hier imo alleen maar mee zeggen dat de bevolking van doorslaggevend belang is/moet zijn bij het maken van beslissingen, hoe verregaand deze ook mogen zijn.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:32

Precies. Het is duidelijk verkiezingstijd, dan worden uitspraken als deze fanatiek uit hun verband getrokken Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:36

DAt zal NOOIT gebeuren dat tweederde daarmee instemt. nog niet eens eenderde. En terecht.
MAar ik vind het voorstel al te ver gaan.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:38

Die Donner spoort niet !!!!!

Komt er toch niet door !!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:49

Desiree schreef:
DAt zal NOOIT gebeuren dat tweederde daarmee instemt. nog niet eens eenderde. En terecht.
MAar ik vind het voorstel al te ver gaan.

Het is geen voorstel. Het is een feit! Als 2/3 van de samenleving iets wil (en zich daar ook actief voor inzet) dan kan een grondwet gewijzigd worden. Het is dus geen mening van een minister, maar een beschrijving van hoe het systeem werkt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:52

Ik geloof dat Anoeska het wel aardig verwoordt Lachen

Het is inderdaad geen voorstel, maar een beschrijving hoe de democratie werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:02

Het zal dan wel theoretisch zijn, maar als een bevolkingsgroep groeit omdat zij meer kinderen krijgen dan de oorspronkelijke bevolking. Dan ga je op een gegeven moment idd spreken van 2/3 van de bevolking. Als er nu al theoretische uitspraken gedaan worden, is het niet denkbaar dat over een jaar of wat, er veelvuldig over gesproken gaat worden, de aanzet is gedaan. Wellicht over 25 jaar, dan loop ik met stok.....

Nederland is dan Nederland niet meer. Ik weet niet of het helaas is voor velen die kinderen op deze aardkloot neer hebben gezet, hadden zij gedacht dit hun kind te bieden? Ik zie het er nog van komen. Gelukkig heb ik geen kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:15

Wat ik me nu afvraag, als 2/3 van de Nederlanders Nazi wil worden en alle joden en Allochtonen wil uitroeien zou Donner daar dan ook achter staan Verward
Of als 2/3 van alle Nederlanders vindt dat kannibalisme best kan, mogen we dan onze buren slachten Verward
Wat een ongelooflijke Bullsh*t van Donner, je kunt wel merken dat de verkiezingen er aan komen en dat ook moslims gewoon als stemvee gezien worden..... Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:20

Ilindra schreef:
Wat ik me nu afvraag, als 2/3 van de Nederlanders Nazi wil worden en alle joden en Allochtonen wil uitroeien zou Donner daar dan ook achter staan Verward
Of als 2/3 van alle Nederlanders vindt dat kannibalisme best kan, mogen we dan onze buren slachten Verward
Wat een ongelooflijke Bullsh*t van Donner, je kunt wel merken dat de verkiezingen er aan komen en dat ook moslims gewoon als stemvee gezien worden..... Koe

Juist!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:21

Even nog hypothetischer hoor... gewoon een gedachte. Maar als 2/3 of meer van de "Nederlandse" samenleving nou inderdaad voor de Sharia zou zijn. Heeft het dan nog wel zin om dat tegen te gaan houden. Dan is er nog maar een kleiner deel tegen. Is het dan nog reeel om dat tegen te gaan houden, alleen omdat 'de Nederlanders' hier eerst waren??? En het 'ons' land is?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:26

Ik weet het niet Anoeska. Ik weet wel dat 40% van de marokkaanse jongeren die HIER leeft tegen het westen is. WAarom flikkeren ze dan toch niet op naar het oosten? En dat krijgt ook nog stemrecht dadelijk.
Het idee dat er mensen voor de sharia zijn staat me al niet aan.

Ik neem aan dat Donner de sharia als voorbeeld nam, puur hypothetisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:28

Anoeska schreef:
Even nog hypothetischer hoor... gewoon een gedachte. Maar als 2/3 of meer van de "Nederlandse" samenleving nou inderdaad voor de Sharia zou zijn. Heeft het dan nog wel zin om dat tegen te gaan houden. Dan is er nog maar een kleiner deel tegen. Is het dan nog reeel om dat tegen te gaan houden, alleen omdat 'de Nederlanders' hier eerst waren??? En het 'ons' land is?

Ja, het IS ons land. En idd zo hypothetisch is het niet hoor, ga maar eens in Amsterdam-west rondhangen en kijk eens hoe dat al een getto is geworden, hoe zij over de christenen denken en praten. En tegenhouden kan dan natuurlijk niet, maar zowiezo laten gebeuren zou een grote fout zijn. Zij zullen Nederlanders moeten worden en anders gewoon lekker in een gezellig islamitisch land moeten gaan wonen.

Altijd wel leuk als ik een amerikaans programma zie, zeker ook zat discriminatie, maar zij hebben het altijd over amerikanen, de trotsheid van de amerikanen. 9/11 bv de amerikanen, blank, zwart, immigrant van ierse, italiaanse, puertorico, etc. maakt niet uit, allemaal amerikanen. Hier is het nederlander en allochtoon. De allochtoon heeft nog steeds een aparte status en wil die behouden en wij moeten al tientallen jaren aanhoren dat we ze dat moeten gunnen en geven. Waar gaat het over??? Ze hebben gekozen om hier te gaan wonen en leven, dus gekozen om Nederlander te worden, dus waarom dan anders willen blijven, waarom moet ik met ze mee doen?? Wil ik niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:31

Tja, 2/3 van de Nederlanders is ook tegen het "kwartje van Kok" en toch betalen we het nog steeds met ons allen Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:37

hahahah, dat is een goeie! DAn moet je Wilders stemmen want die wil dat kwartje weer afschaffen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:12

Ja, laten we allemaal op Wilders stemmen, daar wordt de sfeer beter van. Ik meen me trouwens te herinneren dat de VVD deze ook terug wou geven zo'n 3 jaar geleden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:36

Ik denk zeer zeker dat de sfeer er beter van wordt door op Wilders te stemmen. Anders zou ik er niet op stemmen.