Meer doden door zelfmoord dan door moord en oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Meer doden door zelfmoord dan door moord en oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 10:08

Citaat:
Uitgegeven: 8 september 2006 22:51
NEW YORK - Er komen wereldwijd meer mensen om het leven door zelfmoord dan door moorden en oorlogen bij elkaar. Dit hebben twee internationale zelfdodingsdeskundigen vrijdag gezegd tijdens een VN-conferentie.

Jaarlijks proberen 20 à 60 miljoen mensen wereldwijd zich van het leven te beroven. Ongeveer 1 miljoen van hen slagen daar ook in, aldus onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Het aantal zelfdodingen kan worden verminderd als betere behandeling beschikbaar komt voor psychische aandoeningen en toegang tot wapens en pesticides wordt beperkt. Een derde van de zelfmoorden wereldwijd wordt gepleegd met pesticides. Ook zouden landen als Singapore, Libanon en India het verbod op zelfmoord moeten opheffen. Hulpbehoevenden bijvoorbeeld hoeven dan niet meer bang voor straf te zijn als ze over zelfmoordplannen spreken met anderen.

Beroepen

Onder de beroepen met een verhoogd zelfmoordrisico zijn die van arts, dierenarts en tandarts, niet zozeer vanwege de werkstress, maar vanwege de toegang tot dodelijke chemicaliën en de deskundigheid inzake het gebruik ervan voor zelfdoding.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat mensen die plotseling hun baan verliezen, een hoger zelfmoordrisico lopen dan mensen die hun hele leven in armoede leven.

BRON: http://www.nu.nl/news/821614/91/Meer_do ... orlog.html

Nieuw feitje. Ik had dit eigenlijk niet verwacht, maar nu ik er zo over nadenk... Scheve mond

Ik vind zelfmoord vaak een 'laffe daad' (altijd alleen zijn met kerst, of als er een vriend/vriendin overlijdt, etc). In moeilijke situaties (oorlog, misbruik, een slopende ziekte, etc) begrijp ik het wel.
Wat denken jullie?

Sonja_vR

Re: Meer doden door zelfmoord dan door moord en oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:18

sja, wete je ik kan het in een heleboel gevallen begrijpen...
in sommige gevallen is het zelfs...een opluchting?
misschien moet ik die uitleggen
een vriendin van me heeft een aantal psychische aandoeningen
en ik wete dat zij de dertig niet gaat halen
voor die tijd heeft zij zichzelf wel van het leven beroofd... en ik zal haar verschrikkelijk missen
maar wanneer het zover komt dan zal er zeker een soort van opluchting plaatsvinden
dit meisje is elke dag aan het knokken tegen stemmen, impulsen en ga zo maar door...
het arme kind heeft geen dag rust... om de haverklap crisi opnames etc etc

en zo ken ik meer gevallen
het is voor de achterblijvers meestal verschrikkelijk...

maar wees eerlijk, voor wie leef je ?
voor jezelf of voor de rest van de wereld

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:43

draumpje schreef:
maar wees eerlijk, voor wie leef je ?
voor jezelf of voor de rest van de wereld

Dat vind ik een hele goede,
ik bedoel, waarom zou je blijven leven als je het écht niet meer ziet zitten. Moet je dan hier blijven voor die anderen?
Ik kan het in vele gevallen best begrijpen.. maar het is wel een enorm aantal zeg, daar schrik ik wel van. Toch hoor je het wel steeds vaker.
Denk dat psychische hulp wel nodig is, maar als iemand echt dood wil, dan helpt ook psychische hulp er niet aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:44

idd, ik vind het ook wel een schokkend groot getal....
dat zeker...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:29

Citaat:
Jaarlijks proberen 20 à 60 miljoen mensen wereldwijd zich van het leven te beroven. Ongeveer 1 miljoen van hen slagen daar ook in, aldus onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Misschien een beetje raar van mij, maar ik vind dat er toch nog 'weinig' mensen daadwerkelijk zelfmoord plegen (gemiddeld 2,5%) tegenover de hoeveelheid mensen die met plannen rondlopen en ze ook hebben geprobeerd uit te voeren - zonder 'succes' blijkbaar Nagelbijten / Gniffelen
(20 tot 60 miljoen; dat vind ik er best veel namelijk)

Over zelfmoord zelf heb ik geen oordeel; je weet het nooit wat er in diegene zijn hoofd is omgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:39

Jeetje, dat er echt zoveel zelfmoordpogingen worden gedaan zeg.. bizar gewoon. En ontzettend jammer om je leven weg te gooien.. er zijn vaak nog zoveel oplossingen te bedenken, in plaats van zo'n uitweg te kiezen.
Schimmelig, zelfmoord 'laf'? Ik denk dat het toch wel flink wat moed vereist om jezelf (geslaagd) om het leven te brengen, je hebt tenslotte (hoe diep je ook in de put zit) toch zelf nog een soort overlevingsdrang van binnenuit lijkt me, die vooral die laatste secondes voordat je sterft opspelen, denk ik?

Nicolletje schreef:
Misschien een beetje raar van mij, maar ik vind dat er toch nog 'weinig' mensen daadwerkelijk zelfmoord plegen (gemiddeld 2,5%) tegenover de hoeveelheid mensen die met plannen rondlopen en ze ook hebben geprobeerd uit te voeren - zonder 'succes' blijkbaar Nagelbijten / Gniffelen
(20 tot 60 miljoen; dat vind ik er best veel namelijk)

Volgens mij komt dat ook omdat veel mensen die een mislukte zelfmoordpoging gedaan hebben, eigenlijk niet eens écht dood wilden.. maar misschien wel laten zien dat het niet goed met ze gaat, aandacht, of iets anders... Iemand die echt dood wilt zal bijv. waarschijnlijk minder gauw zijn polsen proberen door te snijden dan iemand die eigenlijk toch niet écht dood wilt, omdat er manieren zijn om jezelf om te brengen die veel meer kans op slagen hebben..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:35

Ik vind het nogal vreemd dat 60 miljoen het proberen, en maar 1 miljoen het lukt.

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:26

je weet niet wat er bij die mensen omgaat in hun hoofd. Ik wil wel eens zien als je zelf dezelfde problemen zou hebben en psychisch er niet goed aan zou zijn of je het dan zelf ook niet zou doen, ik zou het dus nooit een laffe daad vinden. Bij deze mensen gaat het niet om 1 klein dingetje hier spelen heel veel factoren.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 19:49

Dennis v m schreef:
je weet niet wat er bij die mensen omgaat in hun hoofd. Ik wil wel eens zien als je zelf dezelfde problemen zou hebben en psychisch er niet goed aan zou zijn of je het dan zelf ook niet zou doen, ik zou het dus nooit een laffe daad vinden. Bij deze mensen gaat het niet om 1 klein dingetje hier spelen heel veel factoren.

Ik heb het eea meegemaakt, maar is nooit een rede geweest voor mij om ZM te plegen.
Ik denk dat je met prof. hulp een hoop kunt bereiken, maar dan moet een persoon wel willen.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 04:40

Ik ken via via ook 2 broers die zelfmoord hebben gepleegd. toen de eerste broer zelfmoord had gepleegd was de andere broer woedend op hem, hoe hij in godsnaam z'n gezin kon achterlaten door deze laffe daad.
een klein jaar later had hij problemen op zijn werk en ook nog enkele problemen thuis en hij zag het niet meer zitten en pleegde zelfmoord.
ik geloof er in dat mensen die zelfmoord plegen dat zien als je beste uitweg voor alles, en dat zij denken dat zij de oorzaak zijn van alle problemen, en daardoor niet meer juist kunnen denken.
dat er meer mensen dood gaan door zelfmoord dan door oorlog en moord verbaast mij behoorlijk, dat had ik zeker niet verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:47

Tsja. Je kan dit soort dingen wel laf vinden en roepen dat er genoeg oplossingen zijn etc, maar ik denk dat je geen idee hebt wat er in hun hoofd omgaat.
En inderdaad, het is eigenlijk ontzettend moedig dat die mensen zo'n grote beslissing durven te nemen..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:51

Het is de meeste gemakkelijke uitweg, dus ik vind zo'n beslissing niet heel dapper zelf.

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 00:34

Schimmelig schreef:
Dennis v m schreef:

Ik heb het eea meegemaakt, maar is nooit een rede geweest voor mij om ZM te plegen.
Ik denk dat je met prof. hulp een hoop kunt bereiken, maar dan moet een persoon wel willen.

Ligt eraan hoever je bent en je weet niet wat voor iemand de druppel is, ik bedoel ieder mens is anders en komt iets anders aan, ik vind dat je niet kan/mag spreken van laf omdat je niet weet hoe deze mensen zich voelen, anders waren jullie hoogst waarschijnlijk nu ook dood.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:08

Schimmelig schreef:
Het is de meeste gemakkelijke uitweg, dus ik vind zo'n beslissing niet heel dapper zelf.

Het is imo zeker niet de makkelijkste weg om jezelf dood te maken

Dennis v m schreef:
Ligt eraan hoever je bent en je weet niet wat voor iemand de druppel is, ik bedoel ieder mens is anders en komt iets anders aan, ik vind dat je niet kan/mag spreken van laf omdat je niet weet hoe deze mensen zich voelen, anders waren jullie hoogst waarschijnlijk nu ook dood.

Helemaal mee eens.
Sowieso van jezelf uitgaan en op basis daarvan over een ander oordelen vind ik behoorlijk misleidend.

Ik denk namelijk dat de wens om zelfmoord te plegen, niet persé komt omdat het een uitweg voor problemen zou kunnen bieden.
Ik denk dat de wens van iemand om dood te willen vaak een op zichzelfstaand (psychisch) probleem is.
En als deze wens zo sterk is en de wil om te leven zo weinig; dan kunnen hele legers aan hulpverleners vaak niet helpen

Ik denk dat daarom ook zo'n groot aantal pogingen mislukt: omdat het een schreeuw om hulp was.
Als je echt dood wil, weet je heus wel dat je je niet in de polsen moet snijden, bijvoorbeeld.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:04

Schimmelig schreef:
Dennis v m schreef:

Dus omdat het voor jou nooit een reden is geweest en je denkt/weet (?) dat jij eruit zou komen met prof hulp geld dat maar voor iedereen?

Ik denk niet dat je zm per definitie maar laf kan noemen. (al verbied ik je niks, iedereen eigen mening natuurlijk)
Elk persoon is anders en iedereen heeft een andere reden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:51

plien4tarzan schreef:
Dus omdat het voor jou nooit een reden is geweest en je denkt/weet (?) dat jij eruit zou komen met prof hulp geld dat maar voor iedereen?

Ik denk niet dat je zm per definitie maar laf kan noemen. (al verbied ik je niks, iedereen eigen mening natuurlijk)
Elk persoon is anders en iedereen heeft een andere reden.

Ik heb nooit per definitie neergetikt. Ik vind het in sommige gevallen een laffe daad (heb ik ook beschreven in mijn eerste post; welke gevallen e.d.).
Het is jammer dat sommige Bokkers niet lezen wat er nou eigenlijk staat en wat er daarmee bedoeld wordt Dromen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:54

Nicolletje schreef:
Schimmelig schreef:

Het is imo zeker niet de makkelijkste weg om jezelf dood te maken

Wat is er nou makkelijker dan een eind aan al je problemen te maken door jezelf van het leven te beroven? De problemen oplossen is vaak zeker niet makkelijker (ik heb het nu niet over mensen met een bepaalde geestelijke aandoening, maar over mensen die 'even' niet lekker in hun vel zitten; teveel alleen met kerst, vriendje heeft het uitgemaakt, etc).

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:55

Dennis v m schreef:
.....mensen zich voelen, anders waren jullie hoogst waarschijnlijk nu ook dood.

Que Verward

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:58

Schimmelig schreef:

Gemakkelijk Verward Zou jij het 'gemakkelijk' vinden om een eind aan je leven te maken Verward

Ik zou het lef ervoor niet hebben hoor

Helaas is mijn broer een van de mensen die is overleden door zelfdoding. Ik had al gelezen dat in Nederland het aantal zelfdodingen fors is gestegen en er meer mensen een eind aan hun leven maken dan mensen die vermoord worden. Ik vind het vreselijk en het wil denk ik ook wel wat zeggen over de bikkelharde maatschappij waar we nu in leven!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 00:00

Ik denk niet dat je maar even een eind aan je leven maakt omdat je bijvoorbeeld met kerst alleen zit hoor! Ik denk dat de veel mensen die een eind aan hun leven maken psychische problemen hebben. Die mensen komen er gewoon niet meer uit en zijn diep ongelukkig en voor hen is dat de enige uitweg... de enige weg om eindelijk rust te hebben. Vaak is het niet zo dat ze niet meer willen leven... ze willen alleen niet meer op DIE manier leven!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:02

Ik vind het moeilijk te oordelen over zoveel individuen.. Ieder mens is anders, elk mens dat zichzelf van het leven beroofd heeft een andere reden. Sommige omdat ze misschien stiekem wel wat aandacht willen, en die uiteindelijk niet krijgen, anderen omdat ze écht geen uitwegen meer zien.
Ik denk niet dat je zo je mening klaar kunt hebben over mensen die je niet kent, en je pas wat kan zeggen over mensen als hun, als je zélf ervaard wat zij ervaren.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 09:27

Aandacht is inderdaan een groot issue. Zo heb ik zat 'vriendinnetjes' gehad die maar als te graag met het onderwerp spotte. Daarom maak ik ook onderscheid. Ik weet heel goed wat er in hun hoofd om ging en echt, totaal geen reden om zm te plegen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:45

Laatst op het werk zei iemand voor de gein... iets over dat hij dan nog wel evn de tijd had om zelfmoord te plegen voor een vergadering ofzo.. ik kon er niet echt om lachen want voor mij is dat te pijnlijk. Nou weet hij niet dat mijn broer een jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd dus ik kan het hem niet kwalijk nemen maar ik vind het gewoon geen grappen

Mensen die dreigen met zelfmoord om alleen maar aandacht te krijgen daar kan ik erg boos om worden, daar spot je niet mee. Ze zeggen vaak dat mensen die zeggen dat ze zelfmoord plegen het toch niet doen, dat is dus ook een fabeltje. Mijn broer zei al vanaf dat hij 10 jaar was dat hij dood wou... uiteindelijk heeft hij op 32 jarige leeftijd een eind aan zijn leven gemaakt. Hij zei vaak tegen me dat hij toch niet oud zou worden enzo... maar toch ben je er nooit op voorbereid dat iemand het dan ook daadwerkelijk doet.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:57

Tja, de vader van mijn vriend heeft zelfmoord gepleegd, en ondanks dat mijn vriend en zijn familie het daar erg moeilijk mee gehad hebben kan ik het geen laffe daad of egoïstisch noemen. Mensen die zelfmoord plegen zien geen uitweg meer, niet omdat ze dit niet willen, maar ze zijn 'ziek', depressief. Als ze eenmaal zover zijn helpt het ook niet meer om te zeggen dat ze zichzelf gewoon een schop onder de kont moeten geven en verder moeten gaan met hun leven, zo makkelijk is het niet.
Ik vind deze cijfers toch ook wel schokkend..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:05

Dat is best schokkend,

ik zelf vind zelfmoord niet perse egoïstisch (als je jezelf voor de trein gooit wel omdat je andere er mee opscheept) , ik vind het ook geen makkelijke uitweg. ik zou het zelf niet kunnen, mijn ouders zijn daar vast blij mee want als ik het had gedurfd had ik het misschien ook wel gedaan.......en je kan toch niet in leven blijven omdat andere mensen dat willen? het is jouw leven en als jij er geen zin meer in hebt of niet verder wil dan heb je zelf de keuze om er een einde aan te maken. Net als mensen die ongeneeselijk ziek zijn en die zelfmoord plegen, daar moet je toch begrip op hebben omdat de persoon uiteindelijk toch wel doodgaat en het anders toch een lange, pijnlijke weg is....