Docente weigert mannen hand te geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Docente weigert mannen hand te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 14:02

Citaat:
UTRECHT - Een docente aan het Vader Rijn College in Utrecht is gevraagd de komende tijd thuis te blijven, omdat ze weigert mannen een hand te geven. De vrouw wilde na de zomervakantie plotseling geen hand meer geven aan mannen. Voorheen had ze daar geen problemen mee. De school legt de zaak voor aan de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

Directeur Bart Engbers bevestigt hierover vrijdag een bericht in het AD. Volgens Engbers is het onduidelijk of de vrouw nog terugkomt om les te geven. "We zijn nog bezig om te kijken hoe we verder gaan. Tot die tijd kan ik niets zeggen over de docente."

De directie van de openbare school vindt het niet gepast dat docenten een politieke of godsdienstige stelling innemen in het openbare domein. "Juist omdat een openbare school een terrein van lieve vrede moet zijn, als het gaat om godsdienst en politiek", zegt Engbers.

Voorbeeldfunctie

Daarnaast heeft een docent een voorbeeldfunctie. "Je wilt vermijden dat jongeren leren geen hand te geven. Dat kan een probleem zijn bij een sollicitatiegesprek of op je werk", aldus Engbers.

De school legt het probleem voor aan de CGB. "We willen vermijden dat we last hebben van tunnelvisie. De commissie moet dan maar bepalen of onze beslissing terecht is of niet. We hoeven de uitspraak van de commissie echter niet te volgen", zegt de directeur. Wanneer de CGB de zaak behandelt is nog niet bekend.

De commissie besloot in maart dat een studente die onderwijsassistent wilde worden en weigerde mannen de hand te schudden, onterecht niet tot de opleiding was toegelaten. Volgens de school was handen geven noodzakelijk voor deelname aan het onderwijs. De CGB oordeelde echter dat er voldoende andere manieren zijn om mannen te begroeten.

BRON: http://www.nu.nl/news/821030/122/Docent ... geven.html

Het 'geen handje geven' is al vaker in het nieuws geweest. Wat vinden jullie hiervan?

Ik denk inderdaad ook dat docenten een voorbeeldfunctie hebben. A lá dat dit op Islamitische scholen niet gebeurt (het handje geven), maar op een Nederlandse school vind ik dit toch vreemd.
Je hoort als docent (ongeacht je religie) dan rekening te houden met de Nederlandse 'normen & waarden'.

Desiree

Re: Docente weigert mannen hand te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:13

Tja, lijkt mij ook heel logisch maar hier in nederland kunnen ze alles maken en hoeven ze zich niet aan te passen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:14

Ook op een islamitische school in NEDERLAND vind ik dit NIET kunnen. Aanpassen of wegwezen. In die landen zou ik ook een hoofddoek op moeten om normaal te kunnen leven dan pas ik me ook aan. ZEKER in een voorbeeld functie als docent.

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:17

ik vind het best wel vaag verhaal.. en idd net zoals Merilyn al zei, aanpassen of wegwezen..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:23

REligie moet zich wel aanpassen aan de maatschappij vind ik. Anders kun je ook niet fatsoenlijk meedraaien, werk krijgen etc.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:51

Maar waarom heeft ze er ineens moeite mee? Voor de vakantie niets aan het handje, en ineens gaat ze moeilijk doen.
Als docente zijnde leer je kinderen niet alleen rekenen en taal, maar ook hoe je met andere mensen om moet gaan, bepaalde gebruiken horen nou eenmaal in ons land, een daarvan is het handje schudden van vrouwen en mannen.
Als zij niet in staat is om het goede voorbeeld te geven op wat voor manier dan ook, zij dan niet voor de klas hoort te staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:12

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens.
Als zij niet in staat is een voorbeeldfunctie te zijn voor haar leerlingen hoort zij duidelijk niet in het onderwijs thuis!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:14

Aanpassen of wegwezen... Nederland is veel te tolerant.

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:18

Merilyn schreef:
Ook op een islamitische school in NEDERLAND vind ik dit NIET kunnen. Aanpassen of wegwezen. In die landen zou ik ook een hoofddoek op moeten om normaal te kunnen leven dan pas ik me ook aan. ZEKER in een voorbeeld functie als docent.

Helemaal mee eens, als wij in een ander land gaan werken, of alleen al op vakantie gaan, passen wij ons ook aan. (meestal dan).
Maar ja, toen ik nog op de middelbare school zat, als je de allochtonen aan het werk zette, begonnen ze gelijk over discriminatie etc.etc...
Misschien hebben ze wel een voordeel, vooral hier in Nederland.... Haha!

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:19

idd aanpassen of wegwezen..!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:42

Waarom wegwezen? Er staat toch nergens dat ze geen Nederlandse is?
Ik vind het op zich ook wel vreemd dat iemand, iemand van een ander geslacht geen hand wil geven, maar zie dit echt niet als een belemmering van het gezamelijk leven met elkaar. Het is slechts een formele handeling.
Maar ik kan me idd voorstellen dat dit op school niet gewenst is ivm het juiste voorbeeld geven.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:48

Lieke schreef:
Ik vind het op zich ook wel vreemd dat iemand, iemand van een ander geslacht geen hand wil geven, maar zie dit echt niet als een belemmering van het gezamelijk leven met elkaar. Het is slechts een formele handeling.
Maar ik kan me idd voorstellen dat dit op school niet gewenst is ivm het juiste voorbeeld geven.

Ik denk dat het aanpassen of wegwezen gaat over scholen van andere culturen in Nederland en niet over de desbetreffende docente Knipoog.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:29

Kijk als busch naar china gaat dan buigt hij daar, omdat hij daar op bezoek is.
Deze vrouw die woont hier al langer, ze moet dus de eigenschappen van de Nederlanders overnemen. Wat is er nou zo vies aan een hand geven, echt te stom voor woorden.

Tuurlijk je eigen cultuur mag je houden, maar je bent ook in nederland. En als je een voorbeeldfunctie hebt, wees dan ook een voorbeeld.

Waar ik me erg aan stoor is dat allochtonen op school of op straat altijd in hun eigen taal praten. Dan denk ik, hallo wat doe je in nederland? Pas je eens aan? Je mag best thuis je eigen taal en cultuur op zijn volle 100% draaien, maar besef ook dat anderen denken dat je over hun kletst...

Ik heb wel vaker momenten gehad als ik in de stad liep, dat ik echt de neiging had om er iets van te zeggen....

Het is misschien iemand wegsturen om een klein ding, maar dat drukt diegene wel met de neus op de feiten....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:38

Lieke schreef:

Het is niet alleen een formele handeling het is ook een teken van respect in onze cultuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:40

Binnen een openbare school vind ik het niet kunnen. Wanneer deze vrouw geen hand wil geven, zal ze moeten solliciteren naar een baan op een islamitische school waar dat gebruikelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:43

Op een islamitische school vind ik het ook niet kunnen. We leven in Nederland en een hand geven is een teken van beleefdheid. Dat is de manier waarop we hier met elkaar omgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:50

BounceBabe schreef:
Waar ik me erg aan stoor is dat allochtonen op school of op straat altijd in hun eigen taal praten. Dan denk ik, hallo wat doe je in nederland? Pas je eens aan?

Ik moet er toch niet aan denken dat mensen mij op straat gaan vertellen in welke taal ik al dan niet mag praten. Hallo, we zijn toch in Nederland? Dat is toch een vrij land en niet een of andere dictatuur met gedachtenpolitie die je gaat voorschrijven dat je alleen maar in een bepaalde taal mag praten?

(Maar... ik heb altijd de neiging om die actie te beginnen op Schiphol en Utrecht CS, want als je ergens veel buitenlanders hebt Bloos! En dan zullen we al die zakenmensen wel eens even uitleggen dat ze hier niet gewenst zijn zolang ze geen Nederlands kunnen spreken!)

Zo lang er scholen zijn waar meisjes verplicht in rok lopen of een school leerlingen kan weigeren omdat ze thuis tv hebben, geloof ik niet dat we kritiek kunnen hebben op een islamitische school. Maar een openbare school mag hier zeker actie tegen ondernemen.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:52

Misschien heeft ze smetvrees...? Knipoog

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:55

Tja dan hadden ze die vrouw maar een cursus modder froeten moeten doen haha! Haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:01

Shadow0 schreef:
[Zo lang er scholen zijn waar meisjes verplicht in rok lopen of een school leerlingen kan weigeren omdat ze thuis tv hebben, geloof ik niet dat we kritiek kunnen hebben op een islamitische school. Maar een openbare school mag hier zeker actie tegen ondernemen.
[/quote]

We mogen zeker kritiek hebben op islamitische scholen die horen hier niet, maar dat verplichten van dames om een rok te dragen en weigeren van leerlingen omdat iemand een TV heeft vind ik ook belachelijk en net zo erg, want in deze tijd is dat gewoon belachelijk ook die gereformeerde scholen moeten zich aanpassen aan de huidige westerse cultuur!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 17:03

Shadow0 schreef:
Zo lang er scholen zijn waar meisjes verplicht in rok lopen of een school leerlingen kan weigeren omdat ze thuis tv hebben, geloof ik niet dat we kritiek kunnen hebben op een islamitische school. Maar een openbare school mag hier zeker actie tegen ondernemen.

Je hebt het nu over Christelijke scholen. Speciaal onderwijs (dus welke religie dan ook) kun je onmogelijk vergelijken met regulier onderwijs

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:16

Merilyn schreef:
want in deze tijd is dat gewoon belachelijk ook die gereformeerde scholen moeten zich aanpassen aan de huidige westerse cultuur!

Nee, de gereformeerde gemeenschap is een deel van onze huidige westerse cultuur. Niet een deel waar ik trots op ben, en ik ben in het algemeen ook geen voorstander van het bijzonder onderwijs (niet speciaal onderwijs, dat is weer wat anders*). Maar 'de' huidige westerse cultuur bestaat niet echt, want 1 van de belangrijkste dingen is nou juist de vrijheid en diversiteit op allerlei terreinen.

* Speciaal Onderwijs is dus voor kinderen die vanwege handicap, ziekte, leer- of gedragsproblemen niet in het reguliere onderwijs kunnen meedraaien.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:21

van de ene kant klinkt het logisch, maar ik ben het er niet mee eens dat je hierdoor niet meer je werk mag doen in nederland. Van de ene kant mag je nml geen rasistische opmerkingen maken van beide kanten niet, en ik vind dat als je een docent ontslaat op hun geloof dan had je er eerder aan moeten denken dat ze een ander geloof heeft en wat dat teweeg kan brengen. Ik vind ook dat als je een docent bent, en je doet je werk goed, dat je niet om zo'n belachelijke reden ontslaan hoeft te worden. als je een docent bent met een ander geloof in nederland ben je echt al wel goed genoeg geintergreerd. Ik vind het dus b*llshït dat ze er niet meer welkom is. De tieners die ze les geeft moeten oud en wijs genoeg zijn om te weten dat dat bij haar geloof hoort, je krijgt toch nog steeds maatschappijleer op school???

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:24

pubelia schreef:
en ik vind dat als je een docent ontslaat op hun geloof dan had je er eerder aan moeten denken dat ze een ander geloof heeft en wat dat teweeg kan brengen.

De docente is dus in de vakantie van houding veranderd, dat kun je vantevoren niet weten natuurlijk. En om dan bij voorbaat alle mogelijk-religieuzen maar vast uit te sluiten (want wie weet worden ze misschien ooit fanatiek) lijkt me ook niet echt de oplossing.

De docenten wordt overigens niet ontslagen vanwege haar geloof, maar (als het uitloopt op ontslag) vanwege haar gedrag en houding op school. En dat vind ik volkomen acceptabel.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:26

Merilyn schreef:

Ik vind dat mensen zich ook moet aanpassen hier in Nederland! Maar wat je zegt is niet helemaal waar, in die landen waar jij het over hebt, hoef je niet perse een hoofddoek op. Als je het niet wilt dan hoef dat ook niet. Haha!